10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν

10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter
1

Γιάννος Περλέγκας

Ο αδαής και ο παράφρων

Θεάτρο Πορεία

 

10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter

 

Αναλαμβάνοντας έναν από τους πιο «στριφνούς» και άχαρους ρόλους του σύγχρονου ρεπερτορίου, τον ρόλο του εγωπαθούς Δόκτορα που περιγράφει με κάθε ανατριχιαστική λεπτομέρεια τη διαδικασία τεμαχισμού ενός ανθρώπινου σώματος στη διάρκεια μιας ιατροδικαστικής εξέτασης, ο Περλέγκας καταφέρνει να τον μετατρέψει σε υπέροχο και ανορθόδοξο κονφερασιέ που ξεκλειδώνει μαγικά το δυσπρόσιτο κείμενο του Μπέρνχαρντ προς τους θεατές, μετατρέποντας τη διαδικασία αυτή σε παιχνίδι συλλογικό, ευφρόσυνο και πολυεπίπεδο.

Ανατέμνοντας την ίδια τη θεατρική πράξη, φέρνει στο φως την ψυχολογία του ηθοποιού που αιωνίως αναζητά να προτάξει μια μέθοδο απέναντι στην τρέλα, να κρύψει την αγωνία του πίσω από ένα φαινομενικά αβίαστο νούμερο ακροβασίας. Ο Περλέγκας περνά τον μπερχαρντικό λόγο από πολλά φίλτρα χιούμορ και φαντασίας, για να τον μοιραστεί μαζί μας στην πιο σπαρταριστή, σπινθηροβόλα εκδοχή του. Σπάνια συναντά κανείς μια ερμηνεία όπου ο ηθοποιός εκπέμπει και ταυτόχρονα υπηρετεί τόσο αριστοτεχνικά την ανάγκη επικοινωνίας με τον θεατή. Έτσι, μας καθιστά συμμέτοχους και μας κάνει να αισθανθούμε ζωτικό κομμάτι της παράστασης.

Χρήστος Μαλάκης

Ο αδαής και ο παράφρων

Θεάτρο Πορεία 

10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter

Φιγούρα-καρτούν με γουρλωτά μάτια και γκροτέσκο μακιγιάζ-μάσκα, ένα γιγάντιο γιουβαρλάκι με κοντά ποδαράκια που κυλιέται από τον ένα κύβο του σκηνικού στον άλλο, παραδομένος στη λήθη του αλκοόλ και της τύφλας του, ερμηνεύει τον ρόλο του εγωπαθούς Πατέρα, επιδεικνύοντας τόσο πρωτοφανή τελειότητα στη μηχανική εκτέλεση των κινήσεων και των εκφράσεών του, στην «κενότητα» του βλέμματός του, ώστε παρασύρει την τέχνη της υποκριτικής σε ένα άλλο επίπεδο, σκοτεινό: εκεί όπου ο σύγχρονος άνθρωπος, κοιτάζοντας στον καθρέφτη, βλέπει τον εαυτό του σε προχωρημένη αποσύνθεση και δεν ξέρει αν πρέπει να γελάσει ή να πανικοβληθεί.

Γιώργος Μιχαλακόπουλος

Το τίμημα

Θέατρο Ιλίσια

10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter

Ο ηλικιωμένος Εβραίος αντικέρ Γκρέγκορι Σόλομον, μια ειρωνική φιγούρα εμπόρου από το παρελθόν, ζωντανεύει στο πρόσωπο του καταξιωμένου ηθοποιού με τρόπο ιδεώδη: άψογο timing, απόλυτη αίσθηση ρυθμού και κειμένου, τεχνική και ευφυΐα συνδυασμένες με μια υποβόσκουσα «τρέλα», ευθυμία και joie de vivre που χαρίζουν μοναδική κωμική ηδονή στον θεατή.

Να ένας ηθοποιός που στα ογδόντα του χρόνια συνεχίζει ακάματος ν' αντιμετωπίζει το επάγγελμά του με τεράστια αίσθηση ευθύνης, χαράς και επινοητικότητας. Μια όαση απόλαυσης για όσο διάστημα βρίσκεται στη σκηνή.

Γιάννης Κότσιφας

Αγριόπαπια

Θέατρο Πορεία

10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter

Ο ηθοποιός πλάθει έναν Γιάλμαρ συμπαθή, αφελή και καλοπερασάκια, ένα μεγάλο, άκακο παιδί που θέλει όλο να μασουλάει, να παίζει και να χαζεύει. Το σημαντικό στην προσέγγισή του είναι πως δεν γελοιοποιεί τον ρόλο για να επιτύχει εύκολα κωμικά εφέ, όπως έχουν κάνει πολλοί άλλοι πριν από αυτόν στη μακρά σειρά ανεβασμάτων του έργου: αντιθέτως, τον αγκαλιάζει και τον «ακούει» με προσοχή, του δίνει άπλετο χώρο ν' αναπνεύσει, αναδεικνύει την πλάνη, τον εγκλωβισμό αλλά και τη γελοιότητά του ‒ κι έτσι τον καθιστά ανθρώπινο. Η απρόσμενα προσγειωμένη και «κανονική» αυτή ερμηνεία μάς αποκάλυψε μια άλλη πτυχή ενός ηθοποιού, τον οποίο είχαμε συνηθίσει να απολαμβάνουμε σε πιο ανορθόδοξες παραστάσεις και όχι σε κλασικό ρεπερτόριο.

Άννα Μάσχα

Αγριόπαπια

Θέατρο Πορεία

10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter

Υποδειγματική περίπτωση επαγγελματία που αναλαμβάνει έναν «μικρό» ρόλο και τον εκτοξεύει στα ύψη, αντιμετωπίζοντας την αποστολή του με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και γνήσια δημιουργική σκέψη.

Η Μάσχα όχι μόνο δίνει υπόσταση στην κυρία Σόερμπι αλλά εντυπωσιάζει με την αυτοκυριαρχία, την απόλυτη εναρμόνιση του σώματος και του λόγου της, στοιχεία που καθηλώνουν την προσοχή του θεατή και καθιστούν την παρουσία της αξιομνημόνευτη.

Μαριάνθη Παντελοπούλου

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

ΚΘΒΕ

10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter


Επίσης υποδειγματική περίπτωση ηθοποιού που αναλαμβάνει έναν βωβό ρόλο και αποδεικνύει ότι το θέατρο μπορεί να ανθήσει «χωρίς λόγια». Το απολαυστικό τρεξιματάκι της, η κωμική προθυμία με την οποία βουτάει στα πατώματα για να ικανοποιήσει κάθε επιθυμία της αφεντικίνας της, τα πικρά δάκρυα που χύνει κρυμμένη στην κουρτίνα, η λατρεία που εκπέμπουν τα μάτια της για την Πέτρα φον Καντ, ο τρόπος που παρακολουθεί σαν πιστό σκυλί κάθε κίνηση του ινδάλματός της, όλες αυτές οι μικρές, αλλά τόσο ουσιαστικές χειρονομίες τυλίγουν την παράσταση σε μια γλυκιά αύρα. Μια «γυναίκα-γραφομηχανή» στα πρότυπα των ντανταϊστών, ένας ασυνήθιστος φύλακας-άγγελος που φέρει κάτι από την πολύτιμη εσάνς του βωβού σινεμά.

Φελίς Τόπη

Ανεμοδαρμένα Ύψη

Θέατρο Χώρος

10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter

Με μάσκα εμπνευσμένη από τα γιαπωνέζικα μάνγκα και πλεγμένα «κεφτεδάκια» στα μαλλιά, η νεαρή ηθοποιός Φελίς Τόπη, που μόλις πρόσφατα αποφοίτησε από τη δραματική σχολή, μοιάζει να προσγειώθηκε ανάμεσά μας από άλλη διάσταση.

Αν οι κούκλες μπορούσαν να μιλήσουν, τόσο εύθραυστη θα ήταν η φωνή τους, σκεφτόμαστε. Αν μπορούσαν να κινηθούν, τόσο μεταξένιες θα ήταν οι κινήσεις τους. Δεν μπορείς να μη θαυμάσεις ένα κορίτσι που σε μεταφέρει τόσο αβίαστα σε μια εξωγήινη χώρα.

 

Νίκος Ψαρράς

Ο φάρος

Θέατρο Αθηνών

10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter

Εξαιρετική απόδοση του Ιβάν, μεσήλικα Ιρλανδού loser που κοιμάται στο χαλί, πίνει ποταμούς ουίσκι και αναζητά διαρκώς τα γυαλιά του, με τα οποία ούτως ή άλλως δεν μπορεί ποτέ να δει καθαρά τι του συμβαίνει. Ο Ψαρράς παίρνει αυτόν τον ανερμάτιστο αντιήρωα, το αρχετυπικό «χαμένο κορμί», και του χαρίζει καρδιά μάλαμα και φλέβα κωμική.

Ένας αμόρφωτος, αλλά χαριτωμένος τεμπέλης που δεν έχει παλέψει για τίποτα, που έχει αποτύχει στα πάντα, αλλά αξίζει ανενδοίαστα τη συμπάθειά μας ως αιώνιο παιδί που επιδίδεται στο πιο ξεκαρδιστικό «γελοίο» χορευτικό σόλο, στο κλείσιμο της παράστασης.

Λυδία Φωτοπούλου

Γρανάδα

Από μηχανής θέατρο 

10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter


Μας μιλάει για τ' αστέρια, τα ουράνια σώματα, την Ανδρομέδα, τη σχετικότητα του χρόνου και όλα όσα καθόρισαν τη ζωή μας σε αυτό το σύμπαν, το οποίο ούτε γνωρίζουμε ούτε ελέγχουμε, όσους αιώνες κι αν το προσπαθούμε.

Η Ιωάννα της Λυδίας Φωτοπούλου εμφανίζεται στη Γρανάδα του Γιάννη Καλαβριανού μόνο μέσω βίντεο, σε μια μεγάλη οθόνη στο βάθος της σκηνής: είναι όμως τόσο ακτινοβόλα η παρουσία της, τόσο σαγηνευτική η φωνή της, τόσο υπνωτικές οι κινήσεις των χεριών της, ώστε αυτά τα λίγα λεπτά εικονικής συμμετοχής της ηθοποιού καθίστανται αρκετά για να μας πείσουν ότι μια ερμηνεία μπορεί τελικά να μοιάζει «φτιαγμένη από αστρόσκονη».

Θάνος Παπακωνσταντίνου

Έντα Γκάμπλερ

Μπάγκειον Ξενοδοχείο

10 ερμηνείες που ξεχωρίσαμε στη φετινή θεατρική σεζόν Facebook Twitter

Άμα τη εμφανίσει του δίνει το στίγμα του «διαφορετικού». Δυσκολευόμαστε να τον κατατάξουμε αυτόν τον Λέβμποργκ: ορμητικός και απ' αλλού φερμένος, στέκεται φορέας μιας μυστηριώδους ενέργειας που μας παραξενεύει και μας προκαλεί.

Καταραμένος ποιητής, οραματιστής, καταδικασμένος να πεθάνει σε μια εποχή που έχει απολέσει κάθε όραμα, ο έκπτωτος Διόνυσος του Ίψεν βρίσκει στο πρόσωπο του Θάνου Παπακωνσταντίνου μια ενδιαφέρουσα, γκόθικ εκδοχή του, που αφήνει το αποτύπωμα μιας έντονα θεατρικής ψυχοσύνθεσης στο μυαλό του θεατή.

Θέατρο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ