Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά Facebook Twitter
«Το να είσαι "θηλυκή" σημαίνει να είσαι πειθαρχημένη, συγκρατημένη. Ήθελα να δω τι θα συνέβαινε όταν αυτά τα όρια θα δοκιμάζονταν». Φωτ.: Sophy Rickett
0

Μια νεαρή γυναίκα, ντυμένη με εταιρική ενδυμασία, στέκεται στη γέφυρα Vauxhall τη νύχτα. Σηκώνει το μπροστινό μέρος της φούστας της και ουρεί πάνω στον πυλώνα – όχι σκύβοντας, αλλά όρθια σαν άντρας, παρακολουθώντας με προσήλωση την καμπύλη των ούρων να διαποτίζει το πεζοδρόμιο φτάνοντας μέχρι τις Mary Jane γόβες της. Η στάση της σηματοδοτεί την οριοθέτηση της επικράτειάς της. Είναι σαρκική, άγρια, επιθετική, σαφώς μη θηλυκή. Είναι μια εικόνα από τη σημαντική και εντυπωσιακή σειρά φωτογραφιών της Sophy Rickett, «Pissing Women», που εκτίθεται ξανά αυτές τις μέρες στην Cob Gallery του Λονδίνου

Η σειρά δημιουργήθηκε το 1995, όταν η Rickett, απόφοιτος τότε της σχολής καλών τεχνών βρήκε δουλειά ως μαθητευόμενη στους Financial Times, τα γραφεία των οποίων είχαν παράθυρα από το δάπεδο μέχρι την οροφή και θέα στον καθεδρικό ναό του Αγίου Παύλου και σ’ ολόκληρη την πόλη πέρα από τον Τάμεση. Αρχικά, δεν ενδιαφερόταν για το νέο της χώρο εργασίας, αλλά σταδιακά συνειδητοποίησε ότι είχε περάσει ένα από τα πολλά αόρατα όρια του Λονδίνου και είχε εισέλθει σε έναν κόσμο στον οποίο δεν είχε ξαναμπεί. Αυτό κέντρισε τη φαντασία της.

Η Rickett άρχισε να σχεδιάζει καλλιτεχνικά έργα που θα αναγνώριζαν τη «δική της συνενοχή στο σύστημα», ενώ ταυτόχρονα θα αποτελούσαν μια πράξη αντίστασης ενάντια στα ήθη και τις ανισορροπίες εξουσίας του χρηματοπιστωτικού κλάδου.

Το Λονδίνο εμπεριέχει κόσμους μέσα σε κόσμους, μια συσσώρευση επικαλυπτόμενων περιοχών που διακρίνονται από αόρατα σύνορα και όρια. Διαφορετικές κοινότητες κινούνται στον ίδιο κοινό χώρο με διαφορετικά επίπεδα πρόσβασης και προνομίων. Ορισμένες ομάδες και δραστηριότητες επιτρέπονται σε ένα μέρος της πόλης, ενώ σε κάποιο άλλο είναι λιγότερο ανεκτές. Πρόκειται για μια περίπλοκη, λεπτή και συνεχώς μεταβαλλόμενη κοινωνικοοικονομική χαρτογραφία. Ως οικονομικό επίκεντρο της πρωτεύουσας, το «City» του Λονδίνου είναι ένας μικρός αλλά πανίσχυρος πλανήτης με ένα ξεχωριστό οικοσύστημα κανόνων και ιεραρχιών. «Άρχισα να το αναγνωρίζω ως μια ξεχωριστή κουλτούρα, με τους δικούς της κώδικες, συστήματα, συμβάσεις, κοινότητες και αισθητική», λέει ο Rickett σήμερα. «Αντί να την απορρίψω, άρχισα να ασχολούμαι με αυτήν με τους δικούς μου όρους, θεωρώντας την ως ένα πλαίσιο στο οποίο μπορούσα να εργαστώ. Η επανεξέταση του κτιρίου ως τοποθεσίας, με τους πολιτισμικούς και χωροταξικούς του συνειρμούς, με οδήγησε να κατανοήσω τη δική μου θέση –ακόμη και ως προσωρινή εργαζόμενη– κάπου μεταξύ συμμόρφωσης και ανατροπής».

Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά Facebook Twitter
Old Street, 1995. Φωτ.: Sophy Rickett

Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, η Rickett άρχισε να σχεδιάζει καλλιτεχνικά έργα που θα αναγνώριζαν τη «δική της συνενοχή στο σύστημα», ενώ ταυτόχρονα θα αποτελούσαν μια πράξη αντίστασης ενάντια στα ήθη και τις ανισορροπίες εξουσίας του χρηματοπιστωτικού κλάδου. Πιο άμεσα, ήθελε επίσης να μετατρέψει την καθημερινή της εργασία σε κάτι ουσιαστικό και δημιουργικό.

«Ως φοιτήτρια της σχολής καλών τεχνών, πιθανότατα θα έλεγα ότι η κατευθυντήρια αρχή της σειράς Pissing Women είχε να κάνει με την αποκάλυψη και την αποσταθεροποίηση των κωδίκων συμπεριφοράς που έχουν τόσο μεγάλη επίδραση στην προετοιμασία και την πειθαρχία των γυναικών στο δημόσιο χώρο, ειδικά σε εταιρικά περιβάλλοντα», λέει. «Αλλά εκείνη την εποχή, επρόκειτο περισσότερο για την έκφραση της δικής μου εμπειρίας ως πρόσφατη απόφοιτη, που ερχόμουν σε επαφή με τον κόσμο των εταιρικών χρηματοοικονομικών και των μέσων ενημέρωσης από τόσο κοντά. Ήταν σαν να έκανα απολογισμό της πραγματικότητας της καθημερινής μου εργασίας – προσπαθώντας να την κάνω δημιουργικά παραγωγική. Το να είσαι "θηλυκή" σημαίνει να είσαι πειθαρχημένη, συγκρατημένη. Ήθελα να δω τι θα συνέβαινε όταν αυτά τα όρια θα δοκιμάζονταν».

Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά Facebook Twitter
Φωτ.: Sophy Rickett

«Η δημόσια ούρηση είναι τόσο έντονα κωδικοποιημένη ως αυστηρά ανδρική συμπεριφορά, που όταν το κάνουν οι γυναίκες, ακόμη και σε σχετικά ανεκτικές συνθήκες όπως ας πούμε στο Φεστιβάλ του Glastonbury, όπου μου ήρθε για πρώτη φορά η ιδέα, φαίνεται προκλητική», λέει η Rickett. «Το έργο έχει μου έχει χαρακτηριστεί σε κάποιες περιπτώσεις ως οικειοποίηση της αρρενωπότητας, αλλά εγώ το θεωρώ περισσότερο ως μιμητική σάτιρα».

Τρεις δεκαετίες αργότερα, πιστεύει ότι υπάρχουν ομοιότητες μεταξύ του πολιτισμικού και του κοινωνικοοικονομικού τοπίου του 1995 και του 2025; «Και οι δύο περίοδοι χαρακτηρίζονται από μια αίσθηση αβεβαιότητας, αλλά αυτό που έχει αλλάξει είναι το πλαίσιο», λέει. «Επιφανειακά, τα πράγματα είναι πιο ανοιχτά και δίκαια [τώρα], με βελτιωμένη διαφάνεια και θεσμική λογοδοσία. Άλλα στοιχεία όμως δείχνουν πόσο λίγα πράγματα έχουν αλλάξει: η ανισότητα στον χώρο εργασίας εξακολουθεί να αποτελεί πρόβλημα, η ψυχική υγεία συχνά αγνοείται ή κωδικοποιείται διαφορετικά για τις γυναίκες, και οι πιέσεις γύρω από τη γήρανση και την εμφάνιση είναι τόσο κανονικοποιημένες όσο ήταν πάντα. Οι έμφυλες προκαταλήψεις δεν εξαφανίζονται, απλώς επανέρχονται με διαφορετικές μορφές».

Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά Facebook Twitter
Vauxhall Bridge, 1995. Φωτ.: Sophy Rickett
Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά Facebook Twitter
Φωτ.: Sophy Rickett

Με στοιχεία από AnOther

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT