Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη

Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
0

Στις 19 Μαρτίου το Rijksmuseum του Άμστερνταμ κάλεσε τους ακόλουθούς του στα social media να αναπαραστήσουν ζωντανά τους αγαπημένους τους πίνακες με αντικείμενα που θα έβρισκαν στην καραντίνα τους ή και με τα ίδια τους τα σώματα στη θέση των μοντέλων. Η ιδέα πιστώθηκε στον ολλανδικό λογαριασμό του Instagram Tussen Kunst & Quarantaine (μεταξύ τέχνης και καραντίνας), ενώ μερικές μέρες μετά, το κάλεσμα για το challenge επαναλήφθηκε και από το Getty Museum του Λος Άντζελες.

To Getty Museum challenge, όπως έγινε γνωστό, εξελίχθηκε στο μεγαλύτερο διαδραστικό καλλιτεχνικό viral του (παγκόσμιου) lockdown, με δεκάδες χιλιάδες φωτογραφίες έξυπνων και διασκεδαστικών αναπαραστάσεων να κατακλύζουν τα social media (αυτήν τη στιγμή τα hashtags #tussenkunstenquarantaine, #betweenartandquarantine και #gettymuseumchallenge αριθμούν αντίστοιχα 52.700, 35.500 και 36.700 δημοσιεύσεις στο Instagram).

Οι φωτογραφίες της Δανάης 'Ισαρη είναι πάντα ξεχωριστές και αναγνωρίσιμες, είτε φαγητό φωτογραφίζει, είτε πρόσωπα, επαγγελματικά ή στο λογαριασμό της στο Instagram (@danailama). Οι στιγμές που αποτυπώνει είναι λαμπερές και πολύχρωμες. Με αφορμή το πρότζεκτ που ξεκίνησε να κάνει μέσα στην καραντίνα, με φωτογραφίες που έμοιαζαν πότε με glam αφίσες και πότε με αναγεννησιακούς πίνακες, της ζητήσαμε να εμπνευστεί από έναν πίνακα της επιλογής της και να δημιουργήσει αποκλειστικά για τη LiFO μια αντίστοιχη σημερινή εικόνα, ό,τι θα έκανε δηλαδή αν συμμετείχε στο challenge του Ghetty Museum. Επέλεξε τον «Ναύτη με χειμωνιάτικο σε ροζ φόντο» του Γιάννη Τσαρούχη (1955, Συλλογή Δ.Ν.Π.).

Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
Γιάννης Τσαρούχης, «Ναύτης με χειμωνιάτικο σε ροζ φόντο», 1955, Συλλογή Δ.Ν.Π.
Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
© Δανάη Ίσαρη

Δεν θεωρώ πως η φωτογραφία έχει χάσει ακριβώς την αξία της, απλώς σε έναν κόσμο γεμάτο εν δυνάμει φωτογράφους είναι πιο δύσκολο να ξεχωρίσεις.

— Δανάη, από πότε φωτογραφίζεις; Θυμάσαι ποια ήταν η πρώτη σου φωτογραφία;

Μεγάλωσα σε μία οικογένεια που εκτιμούσε τις τέχνες, το διάβασμα και τις εκδρομές. Η καλλιτεχνική μου διέξοδος, το δικό μου «παιχνίδι», ως παιδί, ήταν η ζωγραφική. Η πρώτη μου φωτογραφία ήταν κάτι αιγοπρόβατα στην πλαγιά ενός βουνού, τραβηγμένη με μια KODAK EKTRALITE 10. Ήμουν 4 και θυμάμαι να πρήζω για πολλή ώρα τη μητέρα μου να με αφήσει να τραβήξω κι εγώ μια φωτογραφία. Ακόμα θυμάμαι ότι μου έκανε εντύπωση που μου εμπιστεύθηκε την κάμερα. Η πρώτη φορά που θυμάμαι να εκφράζω την επιθυμία να κάνω φωτογραφία ήταν περίπου στα 14, όταν ήθελα να κάνω αυτό που αργότερα έμαθα πως λέγεται φωτογραφικό δοκίμιο, με τη ζωή της οικογένειάς μου.


— Τι σημαίνει καλή φωτογραφία για σένα;

Μία φωτογραφία είναι καλή όταν τη σκέφτεσαι για πολλές ώρες ή και μέρες αργότερα. Αν τη σκέφτεσαι, έχει επιτελέσει τον σκοπό της. Έχει ανακινήσει μέσα σου συναισθήματα, σε έχει κάνει να σκεφτείς, να προβληματιστείς ακόμα και να ταυτιστείς με την ίδια τη φωτογραφία ή την ιστορία που τη συνοδεύει.


— Πώς είναι να δηλώνεις φωτογράφος σε μία εποχή που όλοι φωτογραφίζουν λίγο-πολύ και η φωτογραφία έχει αρκετά απαξιωθεί ως τέχνη;

Δεν θεωρώ πως η φωτογραφία έχει χάσει ακριβώς την αξία της, απλώς σε έναν κόσμο γεμάτο με εν δυνάμει φωτογράφους είναι πιο δύσκολο να ξεχωρίσεις. Όπως με όλα τα επαγγέλματα, αυτός που έχει δική του ταυτότητα, είναι αυθεντικός σε αυτό που κάνει και εργάζεται σκληρά και μεθοδικά δεν γίνεται να αποτύχει. Ωστόσο, θα έλεγα πως αισθάνομαι περισσότερο καλλιτέχνης παρά φωτογράφος.

Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
© Δανάη Ίσαρη


— Ασχολείσαι και με κάτι άλλο ή είσαι μόνο φωτογράφος;

Είμαι μια φωτογράφος που της λείπει πολύ η ζωγραφική και μάλλον αυτό μου βγήκε πολύ έντονα στην καραντίνα.


— Τι σου αρέσει να φωτογραφίζεις;

Βρίσκω πάντα ενδιαφέρον το ωραίο φαγητό, τους ανθρώπους και τα χέρια. Μου αρέσει επίσης να κλειδώνω στιγμές που κρύβουν μια ιστορία όπως τα ανακατεμένα σεντόνια μετά από έναν καλοκαιρινό μεσημεριανό ύπνο.

— Πες μου για το πρότζεκτ που ξεκίνησες μέσα στην καραντίνα. Πώς ξεκίνησε; Υπήρχε κάποια ιδέα πίσω από αυτό;

Προέκυψε ξαφνικά. Με το ξεκίνημα της καραντίνας σταμάτησα να εργάζομαι και βρέθηκα με πολύ ελεύθερο χρόνο. Έχοντας πολύ έντονα την ανάγκη να κάνω φωτογραφίες που να μοιάζουν με πίνακες και κυρίως για να κρατήσω το μυαλό μου σε τάξη σκέφτηκα πως είναι ευκαιρία να κάνω νεκρή φύση που δεν είχα κάνει ποτέ και πάντα ήθελα. Θέλοντας να πάω ένα βήμα παραπέρα και να ενσωματώσω το πώς η ίδια αισθάνομαι την περίοδο της καραντίνας τελικά μου βγήκε πιο πολύ σε αυτοπορτρέτο.


— Το Instagram έχει κάνει καλό ή κακό στη φωτογραφία;

Και τα δύο, ανάλογα τη χρήση που κάνει κάποιος στο μέσο. Έχω πιάσει τον εαυτό μου να βαριέται απίστευτα με αυτά που βλέπει και να σκέφτομαι «θεέ μου, όχι άλλες άσκοπες φωτογραφίες», αλλά εάν κάνεις καλό ξεσκαρτάρισμα μπορείς να βρεις πραγματικά διαμάντια.

— Πες μου καναδυό λογαριασμούς που σου αρέσουν πολύ και τσεκάρεις συχνά.

Τσεκάρω διαρκώς τον Erik Madigan Heck για τις ονειρικές φωτογραφίες του και τον τρόπο που απεικονίζει τη μόδα και τον Ryan Pernofski γιατί ενώ τραβάει μόνο θάλασσα και κύματα, δεν τον βαριέμαι ποτέ.

Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
© Δανάη Ίσαρη


— Κάποιες φωτογραφίες σου μου θυμίζουν τη Micol Talso και την αισθητική του Toilet Paper Magazine. Είναι επιρροή σου; Τι άλλο σε έχει επηρεάσει;

Λατρεύω τη δουλειά της Micol Talso, τις φωτογραφίες φαγητού του Maurizio Cattelan και τη διαφημιστική φωτογραφία της Alexandra Kingo. Σίγουρα οι παραπάνω ασκούν επιρροή στην αισθητική μου. Παράλληλα, όμως, αγαπώ πολύ το φως του Caravaggio με τις έντονες αντιθέσεις και το ιδανικό μου είναι όταν αυτά τα εντελώς διαφορετικά στιλ παντρεύονται.


— Τι σε εκνευρίζει πιο πολύ στη σύγχρονη φωτογραφία; Στις διαφημίσεις;

Με εκνευρίζει η έλλειψη χαρακτήρα σε μια εικόνα, το τυποποιημένο και το ότι ακόμα, το 2020, αναπαράγονται στερεότυπα που δεν έχουν καμία δουλειά στην εποχή μας.


— Πώς την έζησες την καραντίνα; Υπάρχει κάτι που σου άλλαξε; Θα αφήσει κάτι θετικό πίσω της;

Δεν έβγαινα καθόλου αλλά μιλούσα κάθε μέρα με τους φίλους μου, μαγείρευα και δημιουργούσα εικόνες για να απασχολώ το μυαλό μου. Αυτό που σίγουρα μου άλλαξε η καραντίνα είναι το να ζω το σήμερα χωρίς να ανησυχώ υπερβολικά για το αύριο. Θα ήθελα πολύ να πιστέψω ότι θα αφήσει κάτι θετικό. Μέχρι στιγμής βλέπω κυρίως αγριεμένους ανθρώπους στον δρόμο. Αυτό που ελπίζω να αλλάξει είναι το να αξιοποιούμε τον χρόνο μας όλοι πιο παραγωγικά, χωρίς να αναλωνόμαστε άσκοπα σε πράγματα μικρής σημασίας.


— Πώς τα βλέπεις αυτήν τη στιγμή τα πράγματα, γενικά;

Βρισκόμαστε στο κατώφλι μεγάλων αλλαγών, από αυτές στις οποίες ο άνθρωπος αντιστέκεται σθεναρά, αλλά είναι απαραίτητες για να μπορέσει να προχωρήσει.


— Υπάρχει κάποιο μυστικό για να βγει μια φωτογραφία «τέλεια»;

Ένα είναι το μυστικό: καλό φως!

Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
© Δανάη Ίσαρη
Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
© Δανάη Ίσαρη
Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
© Δανάη Ίσαρη
Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
© Δανάη Ίσαρη
Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
© Δανάη Ίσαρη
Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
© Δανάη Ίσαρη

Ο Τσαρούχης στην εποχή του Instagram: Το #MuseumChallenge της φωτογράφου Δανάης Ίσαρη Facebook Twitter
© Δανάη Ίσαρη
 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ