Ο Εθνικός Κήπος τη νύχτα: Μια διαφορετική φωτογραφική καταγραφή του ιστορικού σημείου της πόλης

Ο Εθνικός Κήπος τη νύχτα: Μια διαφορετική φωτογραφική καταγραφή του ιστορικού σημείου της πόλης Facebook Twitter
© Στράτος Καλαφάτης και Εκδόσεις Άγρα, 2019
0

Ανοιχτός από την ανατολή μέχρι τη δύση του ηλίου ο Εθνικός Κήπος φιλοξενεί στα μονοπάτια του πλήθος ανθρώπων κατά τη διάρκεια της μέρας, όμως η νυχτερινή μορφή του αποτελεί ένα μικρό μυστήριο. Με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου «Εθνικός Κήπος. Περίπατος Μαθητείας – 10+1 Στάσεις» από τις Εκδόσεις Άγρα, ο Στράτος Καλαφάτης κατέγραψε μέσω μιας σειράς φωτογραφιών την όψη που παίρνει το ιστορικό σημείο της πόλης το βράδυ.


Μια ιδιαίτερη περιπατητική παράσταση που παρουσιάστηκε για δύο συνεχόμενα χρόνια στο Φεστιβάλ Αθηνών βρίσκεται πίσω από αυτή την έκδοση. Το «Εθνικός Κήπος, περίπατος μαθητείας και αλητείας» υπήρξε μία από τις πιο αγαπημένες παραγωγές που έχει παρουσιάσει το φεστιβάλ τα τελευταία χρόνια. Η παράσταση του Θοδωρή Γκόνη ανέβηκε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2017 και γνώρισε τόση επιτυχία που επαναλήφθηκε και την επόμενη χρονιά, στο πλαίσιο πάντα της ενότητας «Άνοιγμα στην πόλη».

Γύρω απ' τα σιντριβάνια και τα μονοπάτια του έχουν περάσει ποιητές και περιπατητές, κατατρεγμένοι και ερωτευμένοι, φυγαδευμένοι βουλευτές, τουρίστες και πολλοί ακόμα.

Μέσα από μια μεγάλη βόλτα στον Εθνικό Κήπο, το κοινό μπορούσε να μάθει όχι μόνο την ιστορία του ίδιου του Κήπου, αλλά και της βασίλισσας Αμαλίας και τελικά της ίδιας της πόλης της Αθήνας.

Ο Θοδωρής Γκόνης μαζί με τη συνδημιουργό και σκηνογράφο της παράστασης, Ελένη Στρούλια, συγκέντρωσαν το υλικό στο οποίο βασίστηκαν για τη δραματουργία της παράστασης, στο βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Άγρα. Οι πρωτότυπες νυχτερινές φωτογραφίες του Εθνικού Κήπου τραβήχτηκαν ειδικά για την έκδοση από τον φωτογράφο Στράτο Καλαφάτη.

Ο Εθνικός Κήπος τη νύχτα: Μια διαφορετική φωτογραφική καταγραφή του ιστορικού σημείου της πόλης Facebook Twitter
© Στράτος Καλαφάτης και Εκδόσεις Άγρα, 2019


Ο πρώτος οργανωμένος χώρος διακοσμητικού πρασίνου της νεότερης Ελλάδας, επίσημα χαρακτηρισμένος ως ιστορικός τόπος συμπυκνώνει την μνήμη, την ιστορία, την ένταση της πόλης και των ανθρώπων της. Γύρω απ' τα σιντριβάνια και τα μονοπάτια του έχουν περάσει ποιητές και περιπατητές, κατατρεγμένοι και ερωτευμένοι, φυγαδευμένοι βουλευτές, τουρίστες και πολλοί ακόμα.


Εθνικός, Κρατικός / Δημόσιος, Βασιλικός, ο Κήπος βαφτίζεται ανάλογα με το πολίτευμα της χώρας. Τώρα ανοιχτός για όλους από την ανατολή μέχρι τη δύση του ήλιου. Άλλοτε η είσοδος στο κοινό δεν επιτρεπόταν παρά ελάχιστες μέρες τον χρόνο, όταν έλειπαν οι βασιλείς από τα ανάκτορα.


Περπατώντας κανείς με σκοπό ή ασκόπως, συναντά τις προτομές του Διονυσίου Σολωμού, του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, του Ζαν Μορεάς, αλλά και του Ιωάννη Καποδίστρια, του Ελβετού τραπεζίτη Ιωάννη Εϋνάρδου και του συνθέτη του ολυμπιακού ύμνου Σπυρίδωνα Φιλίσκου Σαμάρα.


Άλλες μορφές είναι μεν αόρατες αλλά επίμονα παρούσες: η απαρηγόρητη βασίλισσα Αμαλία, ο Όθων, οι βασιλικές οικογένειες, ο Βαυαρός γεωπόνος Φρειδερίκος Σμιτ, ο κηποτεχνίτης Φρανσουά Λουί Μπαρώ, που έφεραν απ' όλο τον κόσμο τα πεντακόσια είδη φυτών με παράξενα ονόματα.

Ο Εθνικός Κήπος τη νύχτα: Μια διαφορετική φωτογραφική καταγραφή του ιστορικού σημείου της πόλης Facebook Twitter
Η προτομή του Γαλλοελβετού φιλέλληνα Ιωάννη Εϋνάρδου, έργο του γλύπτη Ιωάννου Κόσσου. Είναι η πρώτη προτομή που τοποθετήθηκε σε υπαίθριο χώρο της νεότερης Αθήνας. © Στράτος Καλαφάτης και Εκδόσεις Άγρα, 2019
Ο Εθνικός Κήπος τη νύχτα: Μια διαφορετική φωτογραφική καταγραφή του ιστορικού σημείου της πόλης Facebook Twitter
Κατά την εκτέλεση των κηποτεχνικών και τεχνικών εργασιών δημιουργίας του Κήπου βρέθηκαν, σε διάφορα μέρη του χώρου που ανασκάπτονταν, αρχαιότητες, κυρίως της ρωμαϊκής περιόδου. © Στράτος Καλαφάτης και Εκδόσεις Άγρα, 2019
Ο Εθνικός Κήπος τη νύχτα: Μια διαφορετική φωτογραφική καταγραφή του ιστορικού σημείου της πόλης Facebook Twitter
Άποψη του κέντρου του Κήπου, όπου διακρίνεται η χαρακτηριστική νησίδα με τις Δατούρες (Datura Arborea) και τις Λιβιστόνες (Livistona chinensis). © Στράτος Καλαφάτης και Εκδόσεις Άγρα, 2019
Ο Εθνικός Κήπος τη νύχτα: Μια διαφορετική φωτογραφική καταγραφή του ιστορικού σημείου της πόλης Facebook Twitter
Η μνημειώδης δεντροστοιχία με τις Ουασινγκτώνιες στη δυτική είσοδο του Κήπου. Σύμφωνα με τον Σμιτ, φυτεύτηκαν το 1842 από την ίδια την Αμαλία. © Στράτος Καλαφάτης και Εκδόσεις Άγρα, 2019
Ο Εθνικός Κήπος τη νύχτα: Μια διαφορετική φωτογραφική καταγραφή του ιστορικού σημείου της πόλης Facebook Twitter
Η προτομή του Ιωάννη Καποδίστρια, μπροστά σε παρτέρι με φοινικοειδείς Λιβιστόνες (Livistona chinensis). Ο Καποδίστριας απεικονίζεται με ενδυμασία που παραπέμπει σε ρωμαϊκά πρότυπα. © Στράτος Καλαφάτης και Εκδόσεις Άγρα, 2019
Ο Εθνικός Κήπος τη νύχτα: Μια διαφορετική φωτογραφική καταγραφή του ιστορικού σημείου της πόλης Facebook Twitter
Ουασινγκτώνια η νηματοφόρος (Washingtonia filifera), μεγάλο φοινικοειδές δένδρο που κατάγεται από τις νοτιοδυτικές Η.Π.Α. © Στράτος Καλαφάτης και Εκδόσεις Άγρα, 2019


Info

Θοδωρής Γκόνης- Ελένη Στρούλια

«Εθνικός Κήπος. Περίπατος Μαθητείας-10+1 Στάσεις»

Νυχτερινές Φωτογραφίες του Στράτου Καλαφάτη

Εκδόσεις Άγρα

 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανάπλαση Εθνικού Κήπου: Φιλόδοξο σχέδιο ή άλλο ένα καταδικασμένο πρότζεκτ;

Αθήνα / Ανάπλαση Εθνικού Κήπου: Φιλόδοξο σχέδιο ή άλλο ένα καταδικασμένο πρότζεκτ;

Έντονες αντιδράσεις προκαλούν ορισμένες πτυχές του σχεδίου ανάπλασης που εξήγγειλε πρόσφατα ο δήμος σε έναν χώρο πρασίνου ιστορικό και πολύ αγαπητό στους Αθηναίους ο οποίος έχει περιέλθει σε κατάσταση οριακή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Υπόγεια Αθήνα: η αθέατη (και αληθινή) πόλη κάτω απ’ την πόλη

Urban Culture / Η Υπόγεια Αθήνα: η αθέατη (και αληθινή) πόλη κάτω απ’ την πόλη

Ένα απέραντο δίκτυο από στοές, σήραγγες, καταφύγια, και το ρέμα του Ιλισού δημιουργούν έναν ολόκληρο κόσμο στο υπέδαφος του κέντρου της Αθήνας που συνδεόταν πάντα με ιστορίες, μύθους και αστικούς θρύλους
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ