Flotsam σημαίνει «αντικείμενα που επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας μετά από ένα ναυάγιο»

Flotsam σημαίνει «αντικείμενα που επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας μετά από ένα ναυάγιο» Facebook Twitter
"Όταν είδα ένα παιδικό μπλουζάκι πεταμένο και λερωμένο το πήρα από τον δρόμο και ένιωσα ένα σφίξιμο στη καρδιά".... Φωτό: Άννα Παντελιά/Flotsam
0

Flotsam σημαίνει «αντικείμενα που επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας μετά από ένα ναυάγιο». Το Flotsam είναι επίσης και η σειρά φωτογραφιών της Άννας Παντελιά. οι οποίες απεικονίζουν αντικείμενα προσφύγων που η ίδια μάζεψε από τις παραλίες της Λέσβου. Παιδικά ρούχα, ταξιδιωτικά έγγραφα, παιχνίδια και φαγητά είναι μόνο μερικά από αυτά. Η Άννα Παντελιά είναι φωτορεπόρτερ και έχει ασχοληθεί πολύ με το θέμα των προσφύγων. Οι φωτογραφίες της έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή μέσα όπως το CNN, ο Al Jazeera, το BBC, The Telegraph, The Guardian και έχουν ξεχωρίσει.

 

Οι ιστορίες των ανθρώπων είναι πίσω από τις φωτογραφίες και αυτές δίνουν αξία στις εικόνες

Το Flotsam δεν είναι μέρος της συνηθισμένης δουλειάς της φωτογράφου για το προσφυγικό, πρόκειται για ένα προσωπικό της πρότζεκτ και είναι η πρώτη φορά που δεν φωτογραφίζει πρόσωπα προσφύγων. «Οι ιστορίες των ανθρώπων είναι πίσω από τις φωτογραφίες και αυτές δίνουν αξία στις εικόνες», λέει. «Ήθελα να προσεγγίσω το θέμα λίγο διαφορετικά. Όταν είχα πάει να φωτογραφίσω στη Λέσβο στη παραλία, όπου περίμενα για τις πρώτες βάρκες, παρατήρησα ότι οι προηγούμενοι πρόσφυγες είχαν πετάξει πολλά προσωπικά τους αντικείμενα και έγγραφα. Όταν είδα μάλιστα ένα παιδικό μπλουζάκι πεταμένο και λερωμένο το πήρα από τον δρόμο και ένιωσα ένα σφίξιμο στη καρδιά. Όλα αυτά τα αντικείμενα με έκαναν να αναρωτηθώ σε ποιον μπορεί να ανήκαν και τι έχει περάσει αυτός ο άνθρωπος για να έρθει εδώ. Έτσι λοιπόν μάζεψα μερικά τα έφερα στην Αθήνα και τα φωτογράφισα».

Flotsam σημαίνει «αντικείμενα που επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας μετά από ένα ναυάγιο» Facebook Twitter
"Το διαβατήριο, το λούτρινο κουκλάκι ή η ζακέτα θα μπορούσαν να ανήκουν σε οποιονδήποτε. Οι φωτογραφίες έχουν αντιστοιχιστεί με τις ιστορίες ανθρώπων που πέρασαν από τη Λέσβο".... Φωτό: Άννα Παντελιά/Flotsam
Flotsam σημαίνει «αντικείμενα που επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας μετά από ένα ναυάγιο» Facebook Twitter
"...Ιδιαίτερα σημαντικό για τον φωτογράφο είναι να γνωρίζει τα βασικά στοιχεία της κουλτούρας και της θρησκείας των ανθρώπων που φωτογραφίζει, ώστε να μη τους φέρει σε δύσκολη θέση"... Φωτό: Άννα Παντελιά/Flotsam

Πόσο πιστεύεις ότι έχει επηρεαστεί η αντίληψη του κόσμου για τους πρόσφυγες από τις φωτογραφίες που κυκλοφορούν στα ΜΜΕ;

Πάρα πολύ θα έλεγα. Η εικόνα του μικρού Αϋλάν που κείτεται νεκρός στα παράλια της Τουρκίας έφερε το προσφυγικό στο προσκήνιο. Απ' ό,τι διαβάζω η συγκεκριμένη φωτογραφία κινητοποίησε εθελοντές και οργανώσεις από όλον τον κόσμο η Λέσβος γέμισε εκατοντάδες ανθρώπους που ήρθαν για να βοηθήσουν τους πρόσφυγες. Το πρόβλημα με την αντίληψη που έχουμε για τους πρόσφυγες είναι ότι η Ευρύτερη Μέση Ανατολή (εκτός της εύπορης Αραβικής Χερσονήσου) και η Αφρική πάντα αντιμετωπιζόταν με υποτίμηση από τη Δύση. Γιατί ένας Αλγερινός που καταφεύγει στην Ευρώπη είναι "Λαθρομετανάστης" ή "Μετανάστης" ενώ ένας Γερμανός στην Αμερική είναι "Expant / Ομογενής"; Αν δε μπούμε στη διαδικασία να γνωρίσουμε αυτούς τους ανθρώπους, να τους ενσωματώσουμε στις κοινωνίες μας και να τους δώσουμε ευκαιρίες δε θα μπορέσουμε να δούμε ότι πραγματικά είναι άνθρωποι όπως εμείς, όπως όλοι.

Flotsam σημαίνει «αντικείμενα που επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας μετά από ένα ναυάγιο» Facebook Twitter
"Οι φωτογραφίες έχουν αντιστοιχιστεί με τις ιστορίες ανθρώπων που πέρασαν από τη Λέσβο".... Φωτό: Άννα Παντελιά/Flotsam
Flotsam σημαίνει «αντικείμενα που επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας μετά από ένα ναυάγιο» Facebook Twitter
"Πολλοί από αυτούς δεν ήθελαν να φωτογραφηθούν, αλλά ήθελαν οι ιστορίες τους να ακουστούν".... Φωτό: Άννα Παντελιά/Flotsam

Αυτό θέλω να πετύχω με τις φωτογραφίες μου, να βγουν οι ιστορίες των προσφύγων προς τα έξω και να βάλουν τον θεατή στην θέση του πρόσφυγα. Το διαβατήριο, το λούτρινο κουκλάκι ή η ζακέτα θα μπορούσαν να ανήκουν σε οποιονδήποτε. Οι φωτογραφίες έχουν αντιστοιχιστεί με τις ιστορίες ανθρώπων που πέρασαν από τη Λέσβο. Πολλοί από αυτούς δεν ήθελαν να φωτογραφηθούν αλλά ήθελαν οι ιστορίες τους να ακουστούν. Ένας από αυτούς ήταν ο Ibrahim. Ένας 31χρονος Σύρος παντρεμένος και με μια κόρη δύο ετών. Οι κατηγορίες για συμμετοχή του πατέρα στην οργάνωση Muslim Brotherhood, η οποία θεωρείται από πολλούς ως τρομοκρατική οργάνωση, τον έκανε να φύγει από τη Συρία και να ζήσει στο Κατάρ. Εκεί ζούσε μια αξιοπρεπή ζωή και εργαζόταν σε γνωστή τράπεζα. Ένα απόγευμα όμως, δέχτηκε μια κλήση στην οποία άγνωστοι τον ενημέρωσαν ότι είχε μόλις 48 ώρες να εγκαταλείψει τη χώρα. Ο 27χρονος, Abu, είναι Παλαιστίνιος τρίτης γενιάς, γεννημένος στη Συρία. Σε καμιά από τις δύο χώρες δεν αναγνωρίζεται νομικά. Όπως μου είπε χρειάστηκε να πληρώσει σε οδηγό 2000 δολάρια για να διανύσει 200 χιλιόμετρα εντός της Συρίας ώστε να μην τον σταματήσουν στα Check Points. Μέχρι να φτάσει στη Λέσβο είχε ήδη ξοδέψει 5000 δολάρια.

Flotsam σημαίνει «αντικείμενα που επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας μετά από ένα ναυάγιο» Facebook Twitter
Φωτό: Άννα Παντελιά/Flotsam

—Ποιά νομίζεις ότι είναι η ευθύνη του φωτογράφου, όταν φωτογραφίζει πρόσφυγες;

Ο φωτογράφος σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να λειτουργεί πολύ προσεκτικά και "αθόρυβα". Πρέπει πάντα να παίρνει άδεια από τα θέματα που φωτογραφίζει έστω και αν αυτό σημαίνει ένα νεύμα συγκατάβασης και να μην εμποδίζει τη δουλειά των εθελοντών. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικό για τον φωτογράφο είναι να γνωρίζει τα βασικά στοιχεία της κουλτούρας και της θρησκείας των ανθρώπων που φωτογραφίζει, ώστε να μη τους φέρει σε δύσκολη θέση. Ο ρόλος του φωτογράφου είναι να καταγράψει την κατάσταση όπως ακριβώς είναι, είτε καλή, είτε κακή. Η κατάσταση είναι τόσο τραγική που όλα πρέπει να δειχθούν, ακόμα και αν αυτό σημαίνει εικόνες πνιγμένων παιδιών. Όλες αυτές οι εικόνες είναι αποτέλεσμα ενός πολέμου που κρατά πέντε χρόνια και προσωπικά πιστεύω ότι η Δύση έχει μέχρι και σήμερα μεγάλο μέρος της ευθύνης.

Flotsam σημαίνει «αντικείμενα που επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας μετά από ένα ναυάγιο» Facebook Twitter
Φωτό: Άννα Παντελιά/Flotsam
Flotsam σημαίνει «αντικείμενα που επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας μετά από ένα ναυάγιο» Facebook Twitter
Φωτό: Άννα Παντελιά/Flotsam

http://annapantelia.com/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Enri Canaj: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Φωτογραφία / Ένρι Τσανάι: «Η φωτογραφία με έκανε καλύτερο άνθρωπο»

Mια έκθεση με αντιπροσωπευτικά δείγματα της δουλειάς του πάνω στο προσφυγικό, μια εμπειρία που του είναι αρκετά οικεία όντας παιδί μεταναστών, είναι η αφορμή για μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον διακεκριμένο φωτογράφο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Φωτογραφία / Juergen Teller: «Παίρνω το χιούμορ πολύ στα σοβαρά»

Παρακολουθώντας τη συζήτηση μεταξύ του φωτογράφου Juergen Teller και της καλλιτεχνικής διευθύντριας της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτης Παναγιωτάκου, στο πλαίσιο της έκθεσης «you are invited» στο Onassis Ready, μας αποκαλύφθηκε πού συναντιέται ο Πάπας Φραγκίσκος με τον O.J. Simpson και η Linda Evangelista με τον Καραβάτζιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Φωτογραφία / Στις φωτογραφίες του Γιούργκεν Τέλερ όλοι μεταμορφώνονται σε καθημερινά πρόσωπα

Διεθνώς αναγνωρισμένος φωτογράφος, είδωλο των ’90s, πρότυπο των ’00s, ένας τύπος που φορά γυαλιστερά σορτσάκια σε φλούο χρώματα, σύζυγος και πατέρας, ντροπαλός ονειροπόλος ή Γερμανός παραμυθάς της εικόνας; Με αφορμή την έκθεσή του που ξεκινά σήμερα στο Onassis Ready ανατρέχουμε στο έργο ενός από τους σημαντικότερους φωτογράφους της εποχής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Χους εις τέφραν, εις ύδωρ. Στα νερά του Γάγγη κλείνει ο κύκλος

Φωτογραφία / Άλλη μια μέρα στον Γάγγη που καίνε νεκρούς

Μια φωτογραφική περιπλάνηση στο Βαρανάσι και στον κόσμο του, με τελικό προορισμό τον Γάγγη, όπου η καύση νεκρών, παρότι ενέχει το στοιχείο του μεταφυσικού, μοιάζει με μία ακόμα καθημερινή δραστηριότητα.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΣ
Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Φωτογραφία / Pissing Women: H φωτογραφική σειρά των ‘90s επιστρέφει τριάντα χρόνια μετά

Οι φωτογραφίες της Sophy Rickett με τις νεαρές γυναίκες που το 1995 ουρούσαν δημοσίως στις ζώνες εξουσίας του Λονδίνου φορώντας εταιρική ενδυμασία, εκτίθενται αυτές τις μέρες στην βρετανική μητρόπολη.
THE LIFO TEAM
Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Φωτογραφία / Anders Petersen: Συμβουλές σε νέους φωτογράφους από έναν κορυφαίο του είδους

Με αφορμή την έκθεση που φιλοξενείται στο Nationalmuseum της Στοκχόλμης και τη μεγάλη ρετροσπεκτίβα που ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο Liljevalchs, ανατρέχουμε στην καλλιτεχνική φιλοσοφία του κορυφαίου Ευρωπαίου φωτογράφου, η οποία συνοψίζεται σε μία φράση: Νιώσε – δεν χρειάζεται να προσπαθείς ιδιαίτερα.
THE LIFO TEAM
Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM