Όταν ο Καρλ Μαρξ εργαζόταν ως ανταποκριτής της «New York Daily Tribune» στο Λονδίνο

Όταν ο Καρλ Μαρξ εργαζόταν ως ανταποκριτής της «New York Daily Tribune» στο Λονδίνο Facebook Twitter
0

Ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο με τίτλο «Του ανταποκριτή μας στο Λονδίνο Καρλ Μαρξ - 22 επίκαιρες ανταποκρίσεις για τη "New York Daily Tribune"», πρόκειται να κυκλοφορήσει στις 26 Νοεμβρίου από τις Εκδόσεις Καστανιώτη, σε μετάφραση της Μαριάννας Τζιαντζή, με τον Νίκο Στραβελάκη να έχει την επιμέλεια της έκδοσης και να υπογράφει τα συνοδευτικά κείμενα.


Τα 22 άρθρα αυτής της έκδοσης γράφτηκαν απευθείας στα αγγλικά όταν ο Μαρξ εργαζόταν ως επαγγελματίας δημοσιογράφος, επίσημος ανταποκριτής της «New York Daily Tribune», μιας ημερήσιας αμερικανικής εφημερίδας πολύ πλατιάς κυκλοφορίας.


Τα κείμενα αυτά μάς εισάγουν στον τρόπο σκέψης του Μαρξ, την ατμόσφαιρα της εποχής του αλλά και σε κορυφαίας σημασίας θεωρητικές συλλήψεις του, τις οποίες θα επεξεργαζόταν συστηματικά στο μετέπειτα έργο του. Μας μεταφέρουν στη δεκαετία του 1850, σε έναν κόσμο που ζει στον απόηχο της καπιταλιστικής κρίσης του 1847 και των επαναστάσεων που συντάραξαν την Ευρώπη το 1848.


Για τον ίδιο τον Μαρξ, είναι το διάστημα ανάμεσα στο «Κομμουνιστικό Μανιφέστο» και την ίδρυση της Πρώτης Διεθνούς. Παράλληλα, συμπίπτει με την περίοδο συγκέντρωσης του υλικού για τη συγγραφή του «Κεφαλαίου», όταν δηλαδή ο Μαρξ βρισκόταν μόνιμα εγκατεστημένος στο Λονδίνο και μελετούσε σε βάθος την πολιτική οικονομία.


Τα άρθρα του βιβλίου έχουν ομαδοποιηθεί σε τρεις κατηγορίες: τις γεωπολιτικές εξελίξεις, μια και σήμερα ζούμε σε μια περίοδο ανάλογων δραματικών αναδιατάξεων του παγκόσμιου σκηνικού, την κατάσταση της εργατικής τάξης, αφού και στις μέρες μας διαπιστώνουμε τη συμπίεση των μισθών και την ισοπέδωση των εργασιακών δικαιωμάτων και, τέλος, την οικονομία, καθώς η μεγάλη καπιταλιστική κρίση του 2007-2008 έχει μεταβάλει καθοριστικά τη ζωή των ανθρώπων τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκόσμια.


«Τα άρθρα του Μαρξ δείχνουν ότι πράγματι τον εξέφραζε η πασίγνωστη ρήση του Τερέντιου "humani nihil a me alienum puto" ("τίποτα το ανθρώπινο δεν μου είναι ξένο").

Τίποτα απ' όσα αφορούσαν την εργατική τάξη, την καθημερινή ζωή της, τα βάσανα και τους αγώνες της δεν του ήταν ξένο. Τον ενδιέφερε η σχέση φτώχειας κι εγκληματικότητας, τον ενδιέφεραν τα πάντα, ακόμα και τα "ψιλά" της επικαιρότητας.


Το 1855, σε μια γερμανική εφημερίδα, σχολίαζε ακόμα και τα ποτά-μπόμπες και τα νοθευμένα τρόφιμα με προσθήκη χημικών για χρώμα, άρωμα κτλ., που ήταν ολέθρια για την υγεία, μιλώντας ειρωνικά για τον εμπορικό ανταγωνισμό που ταυτίζεται με την ελευθερία "να δηλητηριάζεις και να δηλητηριάζεσαι" (ως επιχειρηματίας και ως καταναλωτής).


Πέρα όμως από το γλαφυρό ύφος των ανταποκρίσεων του Μαρξ, πέρα από τις πολλές χιουμοριστικές πινελιές τους, αυτό που επιπλέον εντυπωσιάζει τον σύγχρονο αναγνώστη είναι η άρνησή του να αποδεχτεί τις κυρίαρχες αλήθειες και δόγματα, είναι η αναζήτηση του κοινού νήματος ανάμεσα στο επίκαιρο και το "παραδοσιακό".


Το ίδιο ισχύει και για τη βαθιά, αλλά πάντα τεκμηριωμένη, περιφρόνησή του για τους επιφανείς πολιτικούς της εποχής του, καθώς και για τον αστικό Τύπο – και όχι μόνο τον βρετανικό. Με συγκεκριμένα στοιχεία αποκαλύπτει τη "διαπλοκή" (τότε δεν την έλεγαν έτσι) ανάμεσα στους επιχειρηματίες, τη μοναρχία, τις κυβερνήσεις και τα δημοσιογραφικά τους όργανα.

Με ειρωνεία που σπάει κόκαλα, κονιορτοποιεί την αστική ηθική, φιλανθρωπία και υποκρισία», σημειώνει στον πρόλογο του βιβλίου η Μαριάννα Τζιαντζή.


Info

Καρλ Μαρξ - «Του ανταποκριτή μας στο Λονδίνο Καρλ Μαρξ - 22 επίκαιρες ανταποκρίσεις για τη "New York Daily Tribune"»

Εκδόσεις Καστανιώτη

Μετάφραση: Μαριάννα Τζιαντζή

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.