«Μυστικός Δείπνος»: Το αριστούργημα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι διαθέσιμο online σε υψηλή ανάλυση

«Μυστικός Δείπνος»: Το αριστούργημα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι διαθέσιμο online σε υψηλή ανάλυση Facebook Twitter
0

Ο «Μυστικός Δείπνος» του Λεονάρντο ντα Βίντσι, το μεγαλύτερο έργο του Ιταλού δημιουργού και η μοναδική νωπογραφία του που έχει σωθεί, θεωρείται αριστούργημα. 


Ο ίδιος, ζωγράφισε τον «Μυστικό Δείπνο» με την τεχνοτροπία του buonfresco, της πολύ γρήγορης κάλυψης των τοίχων πριν ξεραθεί ο σοβάς, χρησιμοποιώντας βαφή από αυγό και λαδομπογιά με αποτέλεσμα η νωπογραφία να φθαρεί γρήγορα. Ευτυχώς, οι μαθητές του Λεονάρντο ντα Βίντσι δημιούργησαν ένα αντίγραφο χρησιμοποιώντας λαδομπογιά σε καμβά που άντεξε περισσότερο στον χρόνο.

Τώρα, αυτή η ελαιογραφία είναι διαθέσιμη στο Διαδίκτυο μετά από μια συνεργασία της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών και της Google Arts & Culture, σύμφωνα με όσα έκανε γνωστά ο τεχνολογικός κολοσσός. Συγκεκριμένα, η Google χρησιμοποίησε την Art Camera για να σαρώσει τον «Μυστικό Δείπνο», και 19 άλλα έργα της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών, δημιουργώντας τελικές εικόνες με πάνω από ένα δισεκατομμύριο pixel. Χάρη στη νέα σάρωση, οι χρήστες μπορούν να μεγεθύνουν την εικόνα σαν να την παρατηρούν από απόσταση λίγων μόνο εκατοστών, σύμφωνα με το Artnet.

«Μυστικός Δείπνος»: Το αριστούργημα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι διαθέσιμο online σε υψηλή ανάλυση Facebook Twitter

Στο έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι αποτυπώνεται η στιγμή που ο Ιησούς αποκαλύπτει ότι ένας από τους 12 μαθητές του θα τον προδώσει. Στην νωπογραφία, κάθε πρόσωπο έχει τη δική του έκφραση σύμφωνα με τις βιβλικές περιγραφές. Το έργο δημιουργήθηκε το 1498, ωστόσο, λόγω της τεχνικής που χρησιμοποίησε ο Ιταλός δημιουργός αλλά και της κακής μεταχείρισης από το μοναστήρι των Δομινικανών Μοναχών όπου είναι ορατό ακόμα και σήμερα, πολλές λεπτομέρειες έχουν χαθεί. 

Σημειώνεται ότι ο Ναπολέων χρησιμοποίησε τον χώρο αυτόν ως στάβλο όταν εισέβαλε στο Μιλάνο, ενώ το 1652 ανοίχτηκε μία νέα πόρτα «ακρωτηριάζοντας» τον Ιησού. Το αντίγραφο που κατέχει η Βασιλική Ακαδημία Τεχνών δημιουργήθηκε ανάμεσα στο 1515 και στο 1520 και αποδίδεται στους μαθητές του Giampietrino και Giovanni Antonio Boltraffio.

«Μυστικός Δείπνος»: Το αριστούργημα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι διαθέσιμο online σε υψηλή ανάλυση Facebook Twitter

Ο πίνακας θεωρείται μία χρήσιμη πηγή για τους μελετητές και χρησιμοποιήθηκε ως αναφορά όταν το πρωτότυπο αποκαταστάθηκε μεταξύ κατά την εικοσαετία 1979-1999. Ένα άλλο αντίγραφο, που ζωγράφισε ο ίδιος ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ανακαλύφθηκε το 2018.

Μία σειρά από λεπτομέρειες ξεχωρίζουν στο αντίγραφο των Giampietrino και Boltraffio, όπως για παράδειγμα, ένα δοχείο αλατιού βρίσκεται, αναποδογυρισμένο, δίπλα στο δεξί χέρι του Ιούδα. Το χυμένο αλάτι θεωρείτο κακός οιωνός. Οι σκιές στο πρόσωπο του Ιούδα, το πουγγί του και το χυμένο αλάτι αποτελούν μία αναφορά στο ότι ο Ιούδας θα προδώσει τον Ιησού λίγο μετά τη σκηνή. Ένας άλλος μαθητής, ο Πέτρος κρατά ένα μαχαίρι, που αποτελεί αναφορά στο γεγονός στο ότι θα κόψει το αυτί ενός στρατιώτη προσπαθώντας να σταματήσει τη σύλληψη του Ιησού. Στον πίνακα φαίνονται επίσης τα πόδια του Ιησού. 

«Μυστικός Δείπνος»: Το αριστούργημα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι διαθέσιμο online σε υψηλή ανάλυση Facebook Twitter

Περισσότερο από μια δεκαετία πριν, δημιουργήθηκε μια σάρωση 16-δισεκατομμυρίων pixel του Τελευταίου Δείπνου στο Μιλάνο. Σύμφωνα με το Smithsonian η σύγκριση των δύο σαρώσεων αποκαλύπτει μικρές διαφορές, όπως στην τοποθέτηση του δεξιού χεριού του Ιησού σε ένα ποτήρι κρασί, μεταξύ των δύο του πρωτοτύπου και του αντιγράφου των Giampietrino και Boltraffio. 

Περισσότερα μπορείτε να δείτε εδώ

Με πληροφορίες από Smithsonian/Artnet

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.