Το θράσος της Madonna να παραμένει επίκαιρη

Το θράσος της Madonna να παραμένει κρίσιμη και επίκαιρη Facebook Twitter
Το μήνυμα της Madonna προς το νεαρό κοινό της ήταν να αγκαλιάσετε τη δύναμή σας, να κάνετε μεγάλα όνειρα και να τολμήσετε να γίνετε ο εαυτός σας! Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

ΕΛΕΓΕ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΔΕΚΑΟΚΤΩ ΧΡΟΝΙΑ η Madonna: «Μόλις περάσεις τα 35, η ηλικία σου γίνεται μέρος της πρώτης πρότασης σε οτιδήποτε γράφεται για σένα. Είναι μια μορφή περιορισμού των επιλογών σου και σχεδόν σε βάζει στη θέση σου. Μόνο για τις γυναίκες, φυσικά». Ήταν 47 ετών όταν το είπε αυτό με στόχο να υπονομεύσει την επικρατούσα ιδέα ότι οι γυναίκες, ειδικά οι γυναίκες ερμηνεύτριες, έχουν ημερομηνία λήξης.

«Γιατί πρέπει να είναι αποδεκτό αυτό;» αναρωτιόταν ξανά σχεδόν 10 χρόνια αργότερα, πολεμώντας ακόμα τους επικριτές που της έλεγαν να ντύνεται και να συμπεριφέρεται όπως αρμόζει στην ηλικία της, εν ολίγοις δηλαδή να τα μαζέψει και να αποσυρθεί από το προσκήνιο επειδή είχε περάσει την ακμή της. «Οι γυναίκες, κατά κανόνα, όταν φτάνουν σε μια ορισμένη ηλικία, αποδέχονται ότι δεν επιτρέπεται πλέον να συμπεριφέρονται με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Αλλά εγώ δεν ακολουθώ τους κανόνες…».

Στο ερώτημα «Είναι ακόμα επίκαιρη;» η περιοδεία της με τίτλο Celebration Tour, η οποία ολοκληρώθηκε αυτόν τον μήνα, αποδεικνύει ότι είναι και με το παραπάνω. Η Madonna εμφανίστηκε ενώπιον του μεγαλύτερου κοινού που συγκεντρώθηκε ποτέ για να παρακολουθήσει γυναίκα καλλιτέχνη: 1,6 εκατομμύρια άνθρωποι μετέτρεψαν την παραλία Κοπακαμπάνα του Ρίο ντε Τζανέιρο σε ένα γιγαντιαίο πάρτι στις 4 Μαΐου. Σύμφωνα με το Billboard, η εξάμηνη περιοδεία της, με 80 συναυλίες, απέφερε 225,4 εκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας την τη μοναδική γυναίκα στην ιστορία που κατάφερε να συγκεντρώσει περισσότερα από 100 εκατομμύρια δολάρια σε έξι περιοδείες.

Πριν από σαράντα χρόνια, η Madonna έδειξε στο κοινό, ιδίως στα κορίτσια και τις γυναίκες, ότι μπορούν να παραμερίσουν οτιδήποτε τις εμποδίζει από την αυτοπραγμάτωση. Στη φετινή Celebration Tour, διπλασίασε αυτή την ιδέα, ενθαρρύνοντας τους θαυμαστές της να ακολουθήσουν την καρδιά, το μυαλό και το «εσωτερικό τους φρικιό», με πειστικό και ηχηρό τρόπο.

Αλλά ο θρίαμβός της είναι πολύ μεγαλύτερος από τους αριθμούς. Το ότι μια 65χρονη ποπ σταρ έβγαλε εις πέρας αυτή την περιοδεία και ότι, παρά την ολοένα και πιο μισαλλόδοξη εποχή μας, τα live της ήταν πιο αδυσώπητα και απολαυστικά queer από την εποχή της πρωτοποριακής περιοδείας Blond Ambition Tour του 1990, θα έμοιαζε αδιανόητο, αν δεν επρόκειτο για τη Madonna.

Η Celebration Tour απέδειξε ότι η Μαντόνα δεν φοβάται να στρέψει με υπερηφάνεια τους προβολείς σε όλες τις φάσεις της μακράς καριέρας της. Όλοι οι προηγούμενοι «εαυτοί» της εμφανίστηκαν στις συναυλίες, εορτάζοντας έτσι την εξέλιξή της αλλά και τους διάφορους τρόπους με τους οποίους εκείνη και οι συνεργάτες της έχουν εξερευνήσει την ιδέα του φύλου όλα αυτά τα χρόνια. Αν η ιστορία αποτελεί οδηγό, οι κοινωνικές και καλλιτεχνικές προεκτάσεις της περιοδείας της θα επεκταθούν πολύ πέρα από τα νούμερα και πολύ μετά την περιοδεία της.

Η πρώτης της μεγάλη περιοδεία, η Virgin Tour του 1985, περιλάμβανε μόνο 40 συναυλίες στη Βόρεια Αμερική και απέφερε περίπου 5 εκατομμύρια δολάρια. Αλλά ο αντίκτυπός της στις ζωές των νεαρών θεατών είναι ανυπολόγιστος. Τα κορίτσια στο ακροατήριό της βρίσκονταν στο μεταίχμιο της απελευθέρωσης του σεξουαλικού τους εαυτού και της υιοθέτησης της ανεξαρτησίας τους, γεγονός που τις καθιστούσε απειλητικές για μια ευρύτερη κοινωνία που είχε σκοπό να τις κρατήσει ευγενικές, παθητικές και διαχειρίσιμες.

Το μήνυμα της Madonna προς το νεαρό κοινό της ήταν να αγκαλιάσετε τη δύναμή σας, να κάνετε μεγάλα όνειρα και να τολμήσετε να γίνετε ο εαυτός σας! Αυτό το μήνυμα θα είχε απήχηση σε μια ολόκληρη γενιά σε όλο τον κόσμο, καθώς οι επίδοξες «Μαντόνες» μεγάλωσαν και έγιναν πολιτικοί, δικηγόροι, γιατροί, δάσκαλοι, φεμινίστριες του τρίτου κύματος, Riot Grrrls και ποπ σταρ οι ίδιες. Η Madonna ήταν, στην πραγματικότητα, η κύρια συγγραφέας του εγχειριδίου της σύγχρονης ποπ σταρ και η συνεχής καριέρα της  αντιπροσωπεύει ένα σύμπαν δυνατοτήτων, παρά την προθυμία της βιομηχανίας του θεάματος να υπονομεύει τις γυναίκες στα μέσα της καριέρας της για χάρη ερμηνευτριών με νεότερα πρόσωπα και σώματα.

Αλλά για τις γυναίκες που δεν ονομάζονται Madonna (ή Beyoncé ή Taylor Swift), το να μεγαλώνουν και να ωριμάζουν δημοσίως είναι πολύ πιο δύσκολο. Οι ηλικιωμένοι άνδρες θεωρούνται σοφοί και χάρη στην παρέμβαση της φαρμακοβιομηχανίας ενθαρρύνονται να έχουν ενεργή σεξουαλική ζωή μέχρι και μετά τα 80 τους. Η ιδέα ότι οι ηλικιωμένες γυναίκες κάνουν σεξ παραμένει, για πολλούς, απωθητική.

Η Madonna αμφισβητεί τα στερεότυπα για το τι πρέπει να κάνει και πώς να είναι μια «μεγάλη» γυναίκα. Επιλέγει να γερνάει όπως νομίζει, λέει αυτά που πιστεύει δυνατά και έντονα και είναι τόσο περήφανη σεξουαλικά όσο ήταν και το 1985. Με την Celebration Tour, η Madonna απέδειξε νύχτα με τη νύχτα επί έξι μήνες ότι μια «μεγαλύτερη γυναίκα» μπορεί να επιδεικνύει δύναμη και σθένος με χαρά, γενναιοδωρία και αποφασιστικότητα. Η ένδοξη εμφάνισή της είναι ίσως ακόμη πιο γλυκιά, αν θυμηθούμε ότι οι τραυματισμοί στο ισχίο και το γόνατο διέκοψαν την περιοδεία της με τίτλο Madame X πριν από τέσσερα χρόνια ενώ μια σοβαρή βακτηριακή λοίμωξη απείλησε όχι μόνο τη Celebration Tour αλλά και την ίδια της τη ζωή.

Πριν από σαράντα χρόνια, η Madonna έδειξε στο κοινό, ιδίως στα κορίτσια και τις γυναίκες, ότι μπορούν να παραμερίσουν οτιδήποτε τις εμποδίζει από την αυτοπραγμάτωση. Στη φετινή Celebration Tour, διπλασίασε αυτή την ιδέα, ενθαρρύνοντας τους θαυμαστές της να ακολουθήσουν την καρδιά, το μυαλό και το «εσωτερικό τους φρικιό», με πειστικό και ηχηρό τρόπο. Αν αυτή ήταν η τελευταία περιοδεία της καριέρας της, μπορεί να αποσυρθεί ως η πιο επιδραστική ποπ σταρ όλων των εποχών, ένας πραγματικός θρύλος που εντυπωσίασε το κοινό, διέψευσε τις προσδοκίες και έσπασε τα ρεκόρ.

Με στοιχεία από The New York Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ