Τα μυστικά μηνύματα που αντάλλασσαν ο Λένον με τον Μακάρτνι στα κομμάτια των Beatles

Τα μυστικά μηνύματα που αντάλλασσαν ο Λένον με τον Μακάρτνι στα κομμάτια των Beatles Facebook Twitter
Όπως λέει στην ταινία ο Λένον στον Μακάρτνι καθώς δουλεύουν πάνω στο Two of Us: «Είναι σαν να είμαστε εραστές εσύ κι εγώ». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Η «ΜΑΓΙΚΗ» ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ του ντουέτου Λένον-Μακάρτνι που θα είχε ως αποτέλεσμα την παραγωγή 180 τραγουδιών περίπου, ξεκίνησε στην πραγματικότητα το 1962, όταν οι δύο τους αποφάσισαν να παραγκωνίσουν διακριτικά τον Τζορτζ Χάρισον από την δημιουργική διαδικασία (κατά ειρωνικό τρόπο πάντως, είναι ένα κομμάτι που έγραψε ο τελευταίος, το Here Comes the Sun, αυτό που σήμερα είναι το τραγούδι των Beatles με τις περισσότερα streams στο Spotify).

Η συνεργασία τους έγινε ένας ιδιωτικός διάλογος, ακόμη και όταν εκατομμύρια άνθρωποι ερωτεύτηκαν τη μουσική τους. Λίγοι γνώριζαν, για παράδειγμα, ότι το I Don't Want to Spoil the Party του Λένον, ένα τραγούδι των Beatles από το 1964, αναφέρεται στο πάρτι για τα 21α γενέθλια του Πολ Μακάρτνι ένα χρόνο νωρίτερα, κατά τη διάρκεια του οποίου ο Τζον Λένον είχε ξυλοκοπήσει τον κομπέρ του κλαμπ Cavern στο Λίβερπουλ, Μπομπ Γούλερ, επειδή αστειεύτηκε ότι οι ολιγοήμερες διακοπές που είχε πάει ο Λένον με τον γκέι μάνατζερ των Beatles, Μπράιαν Επστάιν, ήταν «ταξίδι του μέλιτος».

Αφότου οι Beatles σταμάτησαν να περιοδεύουν το 1966, οι δύο άνδρες περνούσαν όλο και λιγότερο χρόνο μαζί. Ο Λένον βυθίστηκε στην κατάθλιψη. Ο μουσικός του διάλογος με τον Μακάρτνι συνεχίστηκε, ακόμη και μετά τη διάλυση των Beatles το 1970, αλλά πήρε μια πιο σκοτεινή μορφή.

Ο Λένον, που βασανιζόταν από ανασφάλειες ακόμη και όταν οι Beatles κατακτούσαν τον κόσμο, ανέπτυξε αυτό που ο συγγραφέας Ian Leslie περιγράφει στο νέο του βιβλίο John & Paul: A Love Story in Songs ως ένα «χάρισμα ευπάθειας», εμφανές στους στίχους του Strawberry Fields Forever, ενός κομματιού «που ισορροπεί ανάμεσα στο όνειρο και τον εφιάλτη».

Αυτό ενέπνευσε τον Μακάρτνι να γράψει την άλλη πλευρά του single, το Penny Lane. Και τα δύο τραγούδια περιλαμβάνουν στους στίχους τους αναφορές, συχνά σουρεαλιστικές, σε διάφορες τοποθεσίες του Λίβερπουλ που αποτέλεσαν σημαντικά ορόσημα για τους δημιουργούς τους. Ο Leslie φαντάζεται τα τραγούδια «να αντικρίζουν το ένα το άλλο, να συνομιλούν. Παρότι είναι ριζικά διαφορετικά, μοιάζουν συνδεδεμένα με έναν ομφάλιο λώρο».

Ο Leslie σημειώνει την «ένταση» της οπτικής επαφής του διδύμου όπως απεικονίζεται στο επικό ντοκιμαντέρ του 2021 The Beatles: Get Back του Πίτερ Τζάκσον. «Όταν δεν τον κοιτούσε ο Πολ», γράφει ο Leslie, «Ο Τζον δεν ήταν σίγουρος ποιος έπρεπε να είναι». (Ή, όπως λέει στην ταινία ο Λένον στον Μακάρτνι καθώς δουλεύουν πάνω στο Two of Us: «Είναι σαν να είμαστε εραστές εσύ κι εγώ»).

Στην τελευταία εμφάνιση των Beatles, στην ταράτσα της οδού Savile Row τον Ιανουάριο του 1969, «ο Πολ μπορεί να δει ότι ο Τζον είναι ευτυχισμένος, και επειδή ο Τζον είναι ευτυχισμένος, ο Πολ βρίσκεται κι αυτός σε κατάσταση ευφορίας», γράφει ο Leslie. Σε πρόσφατες συναυλίες του, ο Μακάρτνι έχει χρησιμοποιήσει το συγκεκριμένο αρχειακό υλικό, παρουσιάζοντας επί σκηνής ένα εικονικό «ντουέτο» με τον Λένον.

Η ανάλυση του Leslie φτάνει στο αποκορύφωμά της με την περιγραφή του ρήγματος που προέκυψε ανάμεσά τους στην Ινδία το 1968, όπου οι Beatles είχαν πάει για διαλογισμό και διαφώτιση υπό την καθοδήγηση του γκουρού Μαχαρίσι. Οι Λένον και Μακάρτνι  έγραψαν εκεί δεκάδες τραγούδια, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου μέρους του White Album. Αλλά μέσα σ’ αυτό το πνευματικό και δημιουργικό ειδυλλιακό περιβάλλον, ο Λένον υπέστη ξαφνικά νευρικό κλονισμό.

cover
Ian Leslie, John & Paul: A love story in songs

Από καιρό έτρεφε συναισθήματα πικρίας, προδοσίας και απώλειας: εγκαταλελειμμένος από τους γονείς του, τον μεγάλωσε μια θεία του και όταν στην εφηβεία του γνώρισε τη μητέρα του, εκείνη ακολούθως σκοτώθηκε σε τροχαίο δυστύχημα. Ο στενός του φίλος και μέλος των Beatles στην αρχική εκδοχή τους, ο Στιούαρτ Σάτκλιφ είχε πεθάνει, όπως, πιο πρόσφατα, είχε πεθάνει και ο Μπράιαν Επστάιν. Ο Μαχαρίσι δεν μπόρεσε να επουλώσει το τραύμα του, όπως ήλπιζε ο ίδιος ο Λένον. Ακόμη χειρότερα για τον Λένον, ο Μακάρτνι έμοιαζε αδιάφορος για τον πόνο του και έφυγε νωρίς από την Ινδία χωρίς αυτόν.

Αφότου οι Beatles σταμάτησαν να περιοδεύουν το 1966, οι δύο άνδρες περνούσαν όλο και λιγότερο χρόνο μαζί. Ο Λένον βυθίστηκε στην κατάθλιψη. Ο μουσικός του διάλογος με τον Μακάρτνι συνεχίστηκε, ακόμη και μετά τη διάλυση των Beatles το 1970, αλλά πήρε μια πιο σκοτεινή μορφή. Αρκεί φερ΄ειπείν να ακούσει κανείς το κομμάτι του Λένον How Do You Sleep?, μια διατριβή εναντίον του Μακάρτνι που γράφτηκε το 1971 και περιέχει τη φράση «The only thing you did was yesterday».

Το διάσημο τραγούδι Yesterday, η πρώτη ηχογράφηση των Beatles στην οποία συμμετείχε μόνο ένα μέλος του συγκροτήματος (ο Μακάρτνι), παρέμενε για τον Λένον μια πηγή πικρίας όσο και θαυμασμού. Φέρεται μάλιστα να έχει ρωτήσει στενούς του φίλους αν πιστεύουν ότι το Imagine ήταν «τόσο καλό όσο το Yesterday». Αντίθετα, στο τραγούδι του Ι Know (I Know) του 1973, όταν οι σχέσεις τους είχαν αποκατασταθεί σχετικά, ο Λένον τραγουδούσε: «I love you more than yesterday».  

Με στοιχεία από The Telegraph

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ