Όταν ο Τζον Λένον πίστεψε ότι είναι ο Τσε Γκεβάρα

Όταν ο Τζον Λένον πίστεψε ότι είναι ο Τσε Γκεβάρα Facebook Twitter
22 Απριλίου 1972: Ο Τζον Λένον και η Γιόκο Όνο απευθύνονται στους 50.000 διαδηλωτές που είχαν συγκεντρωθεί για μια αντιπολεμική εκδήλωση στο Bryant Park του Μανχάταν. Φωτ,: Getty Images/ Ideal Image
0


ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ, 1971. Ο μουσικός Ντέιβιντ Πιλ χτυπά το κουδούνι στο διαμέρισμα που μόλις έχουν εγκατασταθεί ο Τζον Λένον και η Γιόκο Όνο στο Γκρίνουιτς Βίλατζ. Μετά από λίγο, η Όνο του απαντά. Αφού ανταλλάσσουν τους τυπικούς χαιρετισμούς όμως, εκείνη φαίνεται να καταρρέει και ξεσπώντας του λέει:

— Ο κόσμος λέει ότι εγώ είμαι αυτή που διέλυσε τους Beatles, καταλαβαίνεις; Ήμουν έγκυος κι έπαιρνα γράμματα που έλεγαν: «Εύχομαι το μωρό σου να πεθάνει». Και κάποιος μου έστειλε μια πάνινη κούκλα με ένα σωρό βελόνες καρφωμένες μέσα της, στα μάτια της, στο στόμα της, στη μύτη της. Όταν περπατάω στο δρόμο με τον Τζον, με πλησιάζουν και μου λένε «είσαι άσχημη». Μου τραβάνε τα μαλλιά και με χτυπούν στο κεφάλι.

— Πού έγιναν αυτά; Στην Αγγλία;

— Ναι, ναι, στην Αγγλία. Είχα τρεις αποβολές κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου.

— Θεέ μου, Γιόκο, δεν μπορώ να το πιστέψω.

Αυτή η συνομιλία δεν είχε δημοσιοποιηθεί ποτέ πριν συμπεριληφθεί στο ντοκιμαντέρ One to One: John & Yoko, το οποίο έκανε ντεμπούτο στο πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και προβάλλεται αυτές τις μέρες στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του British Film Institute στο Λονδίνο. Αυτό που εντυπωσιάζει στην ταινία, η οποία πραγματεύεται ένα γνωστό θέμα (το δημόσιο λιντσάρισμα της Όνο εκείνη την εποχή από τον βρετανικό Τύπο) είναι η ποικιλία και η χροιά των φωνών που καταγράφει, η αγανάκτηση, η αγωνία τους και η ματιά που προσφέρει σε μια ιστορική στιγμή κατά την οποία η καινοτομία στη μουσική συμβάδιζε με τις έντονες κοινωνικοπολιτικές αναταράξεις.

Το ζευγάρι μοίραζε τον χρόνο του μεταξύ της στήριξης αντιπολεμικών εκδηλώσεων και της ψυχαναγκαστικής παρακολούθησης της τηλεόρασης που είχαν στήσει στο κάτω μέρος του κρεβατιού τους.

Το 1971, δύο χρόνια μετά τον γάμο τους, ο Λένον και η Όνο νοίκιασαν ένα μικρό διαμέρισμα στην Bank Street, στο κέντρο της μποέμικης (τότε) γειτονιάς του Γκρίνοουιτς Βίλατζ στη Νέα Υόρκη, προκειμένου να διαφύγουν από την τοξική ατμόσφαιρα που δηλητηρίαζε την ζωή τους στην Αγγλία. Ήθελαν να ζήσουν πιο ήσυχα, να μπορούν να περπατάνε στους δρόμους της πόλης ανενόχλητοι, να μη δέχονται πλέον απειλές και να μη γίνονται στόχος επιθέσεων, ειδικά η Γιόκο.

Όταν ο Τζον Λένον πίστεψε ότι είναι ο Τσε Γκεβάρα Facebook Twitter
Το ζεύγος επί σκηνής στη συναυλία που είχε τίτλο One to One στο Madison Square Garden της Νέας Υόρκης τον Αύγουστο του 1972. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Παραδόξως, στη Νέα Υόρκη θα αντιμετώπιζαν ακόμη πιο δύσκολες προκλήσεις. Αυτό υποστηρίζει ο Βρετανός συγγραφέας Φίλιπ Νόρμαν, ένας από τους κορυφαίους ειδικούς για τους Beatles, στο ογκώδες βιβλίο του Paul McCartney: The Biography: «Ο Τζον και η Γιόκο είχαν μετακομίσει στη Νέα Υόρκη αναζητώντας καταφύγιο από την αδιάκοπη κακομεταχείριση και γελοιοποίηση που είχαν υποστεί στη Βρετανία. Αντ' αυτού, εξελίχθηκαν σε διακοσμητικές φιγούρες της ριζοσπαστικής ρητορικής που διαπερνούσε τη ροκ κουλτούρα στις Ηνωμένες Πολιτείες εκείνη την εποχή και, με τον τρόπο αυτό, έγιναν πιο εμφανείς και αμφιλεγόμενοι από ποτέ».

Ο Λένον δικαιολόγησε την απόφασή τους να επιλέξουν ένα απλό διαμέρισμα σε μια εποχή που δεν του έλειπαν τα χρήματα, σε μια συνέντευξη που έδωσε σε ένα αμερικανικό τηλεοπτικό κανάλι λίγες ημέρες μετά την άφιξή τους στο Μανχάταν: «Πάντα ταυτιζόμουν με την εργατική τάξη. Αλλά αγόρασα μια τεράστια έπαυλη έξω από το Λονδίνο. Είχε τα πάντα. Η Γιόκο μου πρότεινε όμως να απαλλαγώ από τα υπάρχοντά μου και να απελευθερώσω το μυαλό μου. Μου είπε: "Κοίταξε τον εαυτό σου, έχεις γίνει πλούσιος και δεν ξέρεις πια πώς είναι η ζωή". Και με έπεισε. Τα αφήσαμε όλα για δύο μικρά δωμάτια στο Βίλατζ. Και είμαι ευτυχισμένος. Αισθάνομαι και πάλι σαν φοιτητής. Είμαστε σαν ένα ζευγάρι νεόνυμφων».

Κάποιοι έφταναν στο σπίτι του ζευγαριού από περιέργεια, για να δουν έναν ροκ σταρ να ζει σε μια ταπεινή κατοικία. Άλλοι, με την πρόθεση να χρησιμοποιήσουν τον Λένον για τους δικούς τους σκοπούς, πολιτικούς και άλλους. Εκείνος ήταν δεκτικός και υπέγραφε σχεδόν τα πάντα με την υποστήριξη της Όνο. Το ζευγάρι μοίραζε τον χρόνο του μεταξύ της στήριξης αντιπολεμικών εκδηλώσεων και της ψυχαναγκαστικής παρακολούθησης της τηλεόρασης που είχαν στήσει στο κάτω μέρος του κρεβατιού τους. Μεταξύ των προσωπικοτήτων που επισκέπτονταν το διαμέρισμα του ζευγαριού ήταν και ο Πολ Μακάρτνεϊ. Η επίσκεψή του πραγματοποιήθηκε το 1972, δύο χρόνια μετά την πικρή διάλυση των Beatles, σηματοδοτώντας τη συμφιλίωση των δύο ανδρών που είχαν οργανώσει τη μεγαλύτερη επανάσταση στην ιστορία της ποπ.

Σήμερα γνωρίζουμε ότι τα τηλέφωνα του ζευγαριού παρακολουθούνταν από τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Υπήρξε ακόμη και απόπειρα απέλασης του Λένον. Κάποια στιγμή ο Τζιμ Κέλτνερ, περιζήτητος ντράμερ και φίλος του ζεύγους, τον προειδοποιεί: «Υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να σου κάνουν κακό λόγω των πολιτικών σου θέσεων». «Τι εννοείς; Να με σκοτώσουν;» ρωτάει ο Λένον. «Μα εγώ είμαι μόνο ένας καλλιτέχνης, ένας καλλιτέχνης της επανάστασης».

Όμως η απειλή δεν έφευγε από το μυαλό του και ο Λένον συμφώνησε, με τη συμβουλή του δικηγόρου του, να μετριάσει τις κορώνες του κατά της αμερικανικής κυβέρνησης. Ενάμιση χρόνο αργότερα, ο Λένον και η Όνο τερμάτισαν τη 18μηνη διαμονή τους στο μικροσκοπικό διαμέρισμα του Βίλατζ και ο Λένον ξεκίνησε μια παρακμιακή περίοδο στο Λος Άντζελες, βουτηγμένη στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά, με την ερωμένη του Μέι Πανγκ και διάφορους εκλεκτούς φίλους: Τον Χάρι Νίλσον, τον Κιθ Μουν των Who και τον Ρίνγκο Σταρ.

Το 1975, η αμερικανική κυβέρνηση απέσυρε την εντολή απέλασης του Λένον, ο οποίος είχε ήδη ολοκληρώσει το καλιφορνέζικο ξεφάντωμα και είχε επιστρέψει στην αγκαλιά της Όνο. Τέσσερα χρόνια αργότερα, τον Νοέμβριο του 1979, ο Σιντ Βίσιους θα βρισκόταν νεκρός από υπερβολική δόση σ’ ένα άλλο διαμέρισμα της Bank Street. Τον Νοέμβριο του 1980 ο Τζον Λένον θα επέστρεφε στη δισκογραφία με το άλμπουμ Double Fantasy. Λιγότερο από έναν μήνα μετά, θα έπεφτε νεκρός από τις σφαίρες του Μαρκ Τσάπμαν έξω από το (πολυτελές αυτή τη φορά) σπίτι του στο κτίριο Ντακότα δίπλα στο Σέντραλ Παρκ.

One To One: John & Yoko - Teaser

Με στοιχεία από El Pais

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ