Simon Steen-Andersen, Σκηνοθετημένη νύχτα (Staged Night)

Simon Steen-Andersen, Σκηνοθετημένη νύχτα (Staged Night) Facebook Twitter
Φωτογραφία: Christian Vium
0

Τα έργα του παρελθόντος ανεβαίνουν συχνά στο θέατρο με σκηνοθεσίες που αλλάζουν τον τόπο και το χρόνο της δράσης ή, ακόμη, που παρεμβαίνουν στο ίδιο το κείμενο. Στη μουσική εκτέλεση, όμως, είμαστε προσανατολισμένοι σε ιστορικά ενημερωμένες ερμηνείες, που προσπαθούν να διατηρήσουν τα στοιχεία του παιξίματος της κάθε εποχής.

Πώς άραγε θα ακουγόταν μια αναθεωρημένη εκδοχή έργων του παρελθόντος, προσαρμοσμένη στην αντίληψη των σημερινών ακροατών; Πώς αυτά θα μπορούσαν να είναι εξίσου απειλητικά, ονειρικά ή θλιμμένα όπως την εποχή που πρωτοπαρουσιάστηκαν; 
 

Υπερβάλλοντας την κατιούσα κίνηση και το αργό τέμπο μιας άριας του Bach, ενορχηστρώνοντας με αιθέριους ήχους την Ονειροπόληση του Schumann, μεταφέροντας την άρια της Βασίλισσας της Νύχτας σε ένα πάρτυ techno και δημιουργώντας ένα σασπένς που θυμίζει θρίλερ στο Scarbo του Ravel, ο Δανός συνθέτης Σίμον Στην-Άντερσεν επαναπροσδιορίζει το περιεχόμενο ιστορικών έργων προσδίδοντάς τους φρεσκάδα και νέο νόημα.

Τον ενδιαφέρει η αλλαγή της αντίληψης που συμβαίνει κατά τη διάρκεια της νύχτας, το οποίο αποτελεί κοινό παρονομαστή όλων των επιλεγμένων έργων. Η σκηνοθεσία εντείνει αυτή την αβεβαιότητα: αφύσικα ενισχυμένα τριξίματα, αλλαγή σκηνικών σε απόλυτο σκοτάδι, εκτελεστές που κινούνται προς τις θέσεις τους στα τυφλά. Η ακοή –και η ακρόαση– οξύνονται, καθώς η όραση απενεργοποιείται.

H δουλειά του Σίμον Στην-Άντερσεν επικεντρώνεται τα τελευταία χρόνια στις σωματικές και χορογραφικές όψεις της οργανικής εκτέλεσης. Έχει τιμηθεί με πολύ σημαντικά βραβεία: Nordic Council Music Prize, SWR Orchestra Prize, Carl Nielsen Prize, Βραβείο Τεχνών της Ακαδημίας Τεχνών του Βερολίνου, καλλιτεχνική υποτροφία DAAD, International Rostrum of Composers κ.ά.

Το σύνολο ascolta ιδρύθηκε το 2003, με έδρα του τη Στουτγάρδη. Έχουν γραφτεί ειδικά γι’ αυτό περίπου 200 έργα, ενώ έχει εμφανιστεί σε μερικά από τα σημαντικότερα φεστιβάλ σύγχρονης μουσικής. Επικεντρώνεται στη σχέση του βωβού και του σύγχρονου κινηματογράφου με τη μουσική. 

Ο Αlfred Zimmerlin έγραψε για το Staged Night στη Neue Zürcher Zeitung: «Οι ακριβείς και εκλεπτυσμένες μεταγραφές […] ήταν λιτά σκηνοθετημένες από τον συνθέτη και το σύνολο, αλλά με μεγάλη αποτελεσματικότητα, ενώ τα οπτικά εφέ συνεισέφεραν στη διαδικασία της μεταμόρφωσης».

«Έργα νυχτερινής μουσικής από το ευρωπαϊκό παρελθόν παραβλήθηκαν με σημερινούς τρόπους αντίληψης για να ξανακερδίσουν την αρχική τους ένταση. […] Η άρια «Μια κολασμένη οργή βράζει μες στην καρδιά μου» από το Μαγεμένο Αυλό του Mozart είχε μεταφερθεί ακουστικά στην πίσω αίθουσα ενός κλαμπ techno μουσικής και είχε ανατεθεί σε έναν άντρα περφόρμερ, ακολουθώντας την κατεύθυνση της γκέι επανερμηνείας της Βασίλισσας της Νύχτας από τον Klaus Nomi. Το αποκορύφωμα της παράστασης ήταν ένα είδος “Rocky Horror Sound Show” που συνόδευε το πιανιστικό Scarbo του Maurice Ravel.» - Jan Brachmann, Frankfurter Allgemeine Zeitun

Πρόγραμμα
Jοhann Sebastian Bach: Schlummert ein, ihr matten Augen (από την καντάτα Ich habe genug, BWV 82)

Robert Schumann: Träumerei (από τις Kinderszenen έργο 15)

Wοlfgang Amadeus Mozart: άρια Der Hölle Rache (από την όπερα Die Zauberflöte)

Maurice Ravel: Scarbo (από τον Gaspard de la nuit)

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM