Οι νέες μουσικές τάσεις της Μεσογείου σε ένα ραδιοφωνικό φεστιβάλ από το Movement Radio

Azu Tiwaline Facebook Twitter
Azu Tiwaline
0

Για πέντε ημέρες, από τις 15 έως τις 19 Φεβρουαρίου, η Oum Kalthoum συναντά τον Γιάννη Χρήστου, τον Pascal Comelade αλλά και τη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική και το χιπ χοπ, στο Movement Radio και σε ένα πρόγραμμα που θα μεταδίδεται καθ' όλη τη διάρκεια του 24ώρου μέσα από την ιστοσελίδα του σταθμού, www.movement.radio. Μετά το τέλος του φεστιβάλ, όλες οι εκπομπές θα παραμείνουν διαθέσιμες στο διαδικτυακό αρχείο εκπομπών του σταθμού.

Το MED Futures θα εστιάσει στους ήχους της Μεσογείου, αναζητώντας γεωγραφικές συνδέσεις και ιστορικές μεταβολές μέσα από τους πολιτισμούς, τις ιδέες και τους λαούς της περιοχής, και θα έχει ως στόχο να λειτουργήσει ως ηχητικός και πολιτισμικός χάρτης. 

Το Movement Radio έχει ακροατές από 81 χώρες στον κόσμο και έχει «ένα γενναίο πρόγραμμα», όπως το χαρακτηρίζει ο Μάκης Κετεμποτζίδης, επειδή δεν λειτουργεί με ζώνες και μπορεί να ακούσει κανείς πράγματα που δεν παίζονται συγκεκριμένες ώρες στο mainstream ραδιόφωνο. 

«Στην ουσία με αυτό το φεστιβάλ συστήνεται το ραδιοφωνο με την κεντρική του ιδέα, που είναι ένα focus στη Μεσόγειο και τη σύνδεσή της με τον υπόλοιπο κόσμο. Από την αρχή που έχει ξεκινήσει ο σταθμός προσπαθούμε να μην έχει κάποιο βασικό πρόγραμμα αλλά να κάνουμε μόνο κάποια ειδικά αφιερώματα, όπως πέρσι με τους Kraftwerk. Φέτος σκεφτόμασταν να μπούμε μέσα σε αυτό που πραγματικά είναι το Movement Radio», αναφέρει ο Μάκης Κετεμποτζίδης (Quetempo), ένας από τους δυο καλλιτεχνικούς διευθυντές του σταθμού μαζί με τον Γιώργο Κωνσταντινίδη (Voltnoi).

Το Movement Radio ξεκίνησε πριν από έναμιση χρόνο περίπου, λίγο πριν χτυπήσει η πανδημία. Εχει την έδρα του στην Αθήνα και πίσω από αυτό κρύβεται η ομάδα Detach. Αυτήν τη στιγμή έχει ακροατές από 81 χώρες στον κόσμο. Και έχει «ένα γενναίο πρόγραμμα», όπως το χαρακτηρίζει ο Μάκης, επειδή δεν λειτουργεί με ζώνες και μπορεί να ακούσει κανείς πράγματα που δεν παίζονται συγκεκριμένες ώρες στο mainstream ραδιόφωνο. 

Μάκης Κετεμποτζίδης (Quetempo) και Γιώργος Κωνσταντινίδης (Voltnoi) Facebook Twitter
Μάκης Κετεμποτζίδης (Quetempo) και Γιώργος Κωνσταντινίδης (Voltnoi). Φωτ.: Daniel Peace

Για να γυρίσουμε όμως στο φεστιβάλ, θα αναρωτηθεί κανείς αν υπάρχει όντως κάτι που ενώνει τις μουσικές της Μεσογείου και κατ’ επέκτασην ποια είναι η θέση της Ελλάδας ανάμεσα σ' αυτές.

Στο παρελθόν, την εποχή που ακόμα λειτουργούσε το θρυλικό πλέον εργοστάσιο δίσκων της Columbia, θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι η Ελλάδα αποτελούσε ένα σταυροδρόμι πολιτισμών, αν αναλογιστεί κανείς ότι η πρώτη εγγραφή που έγινε εκεί ήταν από Τούρκους μουσικούς. Η παραγωγή του αραβικού ρεπερτορίου ήταν μεγάλη. Το φεστιβάλ επιχειρεί να κάνει πιο ορατές τέτοιες συνδέσεις αλλά και να μιλήσει για το μέλλον κυρίως μέσα από την μουσική αλλά και από συνεντεύξεις.

«Η Μεσόγειος δεν είχε ποτέ έναν ενιαίο ήχο», αναφέρει ο Μάκης Κετεμποτζίδης, «αλλά επειδή είναι μια αρχιπελαγική κουλτούρα ανατροφοδοτεί τον ήχο από τις διπλανές περιοχές πάρα πολύ άμεσα λόγω της μετανάστευσης και άλλων παραγόντων. Το μέλλον της Μεσογείου περνάει από αυτό το διασυνδεδεμένο παρελθόν της. Μπορείς να ακούσεις κομμάτια της Oum Kalthoum ή του Μανώλη Αγγελόπουλου και να βρεις τις συνδέσεις που υπήρχαν σε αυτή την περιοχή, όπως και γίνεται τώρα στην ηλεκτρονική μουσική.

Το πράγμα όμως δεν σταματάει μόνο στη Μεσόγειο. Μπορείς να ανακαλύψεις μεγάλους μουσικούς, αλλά δεν υπάρχουν πόλεις όπως το Βερολίνο ή το Λονδίνο που είναι τα κέντρα της μουσικής βιομηχανίας. Παρ' όλα αυτά, ακόμη και αυτές οι χώρες χρησιμοποιούν και έχουν μέσα στη βιομηχανία τους μουσικές που έχουν να κάνουν με την περιφέρειά τους, άρα το Movement Radio είναι μια δήλωση που λέει ότι αυτό που ονομάζεται περιφέρεια είναι και ένα πολιτιστικό κέντρο κι αυτό έχει να κάνει με τη Μεσόγειο.

Το βασικό ζήτημα όσον αφορά την Ελλάδα είναι να μπορούν να υπάρξουν οι υποδομές ώστε να παράγονται πράγματα από μία βάση και να βρίσκουν διέξοδο από κάποια μέσα. Εκείνο που παίζει πάρα πολύ με την πολιτισμική ιστορία στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο είναι ότι έχει πάρα πολλούς μύθους και πάρα πολλές από τις σχέσεις της κάθε περιοχής με άλλους παράγοντες αποκρύπτονται ή δεν αναφέρονται. Υπάρχει μια σειρά από κρυμμένες ιστορίες που προσπαθούμε να αναδείξουμε.

Βασικά, όμως, αυτό που θέλουμε είναι να φέρουμε την προσοχή στην Μεσόγειο ως ένα κέντρο του κόσμου και την Αθήνα ως το κέντρο της Μεσογείου σε πολιτιστικό επίπεδο».

Christina Hazboun Facebook Twitter
Christina Hazboun

Aπό τις εκπομπές που ξεχωρίζουν στο πρόγραμμα του Mediterranean Futures μπορεί κανείς να ανακαλύψει την Christina Hazboun. Το μιξ της για το Mediterranean Futures κινείται μεταξύ προσεκτικά επιλεγμένων field recordings και ηχογραφημένων ηχητικών διαμαντιών που αντικατοπτρίζουν τις ηχητικές μετακινήσεις από την Αιθιοπία, το Σουδάν, το Ιράν, τη Λιβύη, την Αλγερία, φτάνοντας μέχρι την Ιταλία, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ. Περιλαμβάνει δείγματα από τη μουσική zar της Αιθιοπίας, τις κλαγγές του qaraqeb στη Βόρεια Αφρική, ήχους που βασίζονται στην επανάληψη και την έκσταση και καταλήγουν στον αφροφουτουρισμό και τους ρυθμούς της τζαζ.

Από την άλλη, για το φεστιβάλ, ο Τάσος Στάμου εστιάζει στη μουσική των Βαλκανίων, και συγκεκριμένα στα πιο πρωτότυπα και ιδιοσυγκρασιακά κομμάτια της συλλογής του. Είναι επίσης και μερικά από τα αγαπημένα του, καθώς ισορροπούν μεταξύ του περίεργου, του άβολου, του πρωτόγονου και της αρμονίας, καθρεφτίζοντας έτσι τον ιδιαίτερο χαρακτήρα των Βαλκανίων.

Για τη δική του συμμετοχή, ο Jacob Moe φτιάχνει ένα κολάζ από ραδιοφωνικές ηχογραφήσεις σταθμών γύρω από τη λεκάνη της Μεσογείου, τις οποίες φέρνει σε διάλογο με επιλεγμένες αρχειακές ηχογραφήσεις. Στόχος του είναι να συνθέσει ένα ηχητικό πορτρέτο των διαφορετικών γλωσσών και ιδιαιτεροτήτων της περιοχής, που να δείχνει προς την κατεύθυνση ενός πιο ρευστού μέλλοντος.

Η NatCase, έχοντας μετακομίσει πρόσφατα στη Λα Λίνεα της Ισπανίας, αποφάσισε να αφιερώσει το mix της στη ζωντανή ηλεκτρονική σκηνή της περιοχής και να παρουσιάσει καλλιτέχνες, labels και κολεκτίβες από τη Γρανάδα και τη Σεβίλλη μέχρι τη Γκραν Κανάρια, καθώς και να τονίσει τους δεσμούς μεταξύ της Ισπανίας και της Λατινικής Αμερικής.

Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η εκπομπή του Αδαμάντιου Καφετζή (Teranga Beat) που έχει τίτλο «4 δεκαετίες μεσογειακά υβρίδια».

Mediterranean Futures

www.movement.radio

15-19 Φεβρουαρίου 2022 | online radio

Σημείωση: Η Μαρία Παππά συμμετέχει στο πρόγραμμα του Movement Radio, ως resident host της εβδομαδιαίας εκπομπής Global Ghetto.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ