ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Οι αυλοί του βασιλιά

Οι αυλοί του βασιλιά Facebook Twitter
0

Με τίτλο «Οι αυλοί του βασιλιά» η συναυλία που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Μιχάλη Οικονόμου, την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου, στις 20.30, σε συνεργασία με τη Γαλλική Πρεσβεία στην Αθήνα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, είναι αφιερωμένη στο μεγαλοπρεπές εκκλησιαστικό όργανο και σε τρία εμβληματικά έργα γραμμένα γι αυτό.


Η συναυλία ξεκινά με το Πρελούδιο και Φούγκα σε σι ελάσσονα για εκκλησιαστικό όργανο, μεγαλειώδες έργο του Μπαχ για όργανο, στη συμφωνική του μετάπλαση από το Δημήτρη Μητρόπουλο, η οποία στην Ελλάδα έχει να παρουσιαστεί 85 χρόνια! Στη συνέχεια ο εξαιρετικός Γάλλος οργανίστας Τιερύ Εσκαίς συμπράττει ξανά με την Κ.Ο.Α. για την ερμηνεία αυτή τη φορά του Κοντσέρτου για εκκλησιαστικό όργανο, τύμπανο και έγχορδα του Φρανσίς Πουλένκ και της Τρίτης Συμφωνίας, «Του εκκλησιαστικού οργάνου» του Καμίγ Σαιν-Σανς.


Ο σπουδαίος Δημήτρης Μητρόπουλος, ακολουθώντας την, ευρέως διαδεδομένη στην εποχή του, τάση των μεταγραφών για ορχήστρα έργων σόλο αλλά και μουσικής δωματίου, διασκεύασε μεταξύ άλλων και δύο συνθέσεις για εκκλησιαστικό όργανο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. «Δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια ποια χρονική περίοδο εργάστηκε ο συνθέτης κι αρχιμουσικός πάνω στη διασκευή του Πρελουδίου και Φούγκας σε σι ελάσσονα που παρουσιάζεται σήμερα στην Ελλάδα ξανά μετά από 85 χρόνια», σημειώνει σχετικά η μουσικολόγος και πιανίστα Σοφία Κοντώση. Το βέβαιο είναι πάντως ότι η μεταγραφή «είχε ολοκληρωθεί πριν τις 13 Ιανουαρίου 1931, ημερομηνία της α΄ εκτέλεσης στο Θέατρο Ολύμπια, από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του ιδίου, αποσπώντας την επιδοκιμασία κριτικών και κοινού. Ακολούθησε άλλη μια παρουσίαση της διασκευής στην Ελλάδα την επόμενη χρονιά (27 Μαρτίου 1932), με τους ίδιους συντελεστές, πριν το έργο γνωρίσει την επιτυχία στις μεγάλες σκηνές της Ευρώπης και της Αμερικής κατά τις περιοδείες του Μητρόπουλου..». Οι τελευταίες τρείς εκτελέσεις του έργου στη μετάπλαση του Μητρόπουλου πραγματοποιήθηκαν με τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης το 1942.

Η Τρίτη Συμφωνία γράφτηκε από τον Σαιν-Σανς, κατά παραγγελία της Βασιλικής Φιλαρμονικής Εταιρείας του Λονδίνου, στις αρχές του 1886, σε μία εποχή που ο συνθέτης βρισκόταν στο απόγειο της ωριμότητάς του. Στις 19 Μαΐου της ίδιας χρονιάς, στο Λονδίνο, ο Σαιν-Σανς διηύθυνε προσωπικά την πρεμιέρα της Συμφωνίας του που έμελλε να είναι και η τελευταία του. Δύο μήνες μετά, ο δάσκαλος, φίλος και μέντορας του Σαιν-Σανς, Φραντς Λιστ, άφησε την τελευταία του πνοή και έτσι ο Γάλλος συνθέτης αποφάσισε να αφιερώσει στη μνήμη του τη Συμφωνία η οποία, ωστόσο, διαπνέεται από το πνεύμα του Λιστ σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από μία απλή αφιέρωση.

Το πρόγραμμα της βραδιάς:
 
Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685–1750)
Πρελούδιο και Φούγκα σε σι ελάσσονα για εκκλησιαστικό όργανο, BWV 544
(ενορχήστρωση: Δημήτρης Μητρόπουλος)
[επιμέλεια μουσικού κειμένου: Γιάννης Τσελίκας, Κέντρο Ελληνικής Μουσικής]

Φράνσις Πουλένκ (1899–1963)
Κοντσέρτο για εκκλησιαστικό όργανο, έγχορδα και τύμπανα σε σολ ελάσσονα

Καμίγ Σαιν - Σανς (1835–1921)
Συμφωνία αρ.3 σε ντο ελάσσονα, έργο 78, «του εκκλησιαστικού οργάνου»

Σολίστ Τιερύ Εσκαίς (Thierry Escaich), εκκλησιαστικό όργανο

Μουσική διεύθυνση Μιχάλης Οικονόμου

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων.

Μουσική
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT
Αlex Kapranos : «Η κουζίνα και το rock 'n' roll είναι δυο κόσμοι που μοιάζουν»

Μουσική / Αlex Kapranos : «Η φήμη είναι πολύ γελοία. Όσο λιγότερο τη σκέφτεσαι, τόσο το καλύτερο»

Οι Franz Ferdinand έρχονται τον Σεπτέμβριο στην Αθήνα και ο Ελληνοβρετανός frontman τους, από την κορυφή ενός ελβετικού βουνού, βρίσκει χρόνο να μιλήσει για την ελληνικότητα, τις ανησυχίες του, το φαγητό και την αγάπη του για το ska.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Private Recordings»: Στο δωμάτιο του Μίκη

Μουσική / Σε πρόβα με τον Μίκη, ενώ το σταθερό κουδουνίζει μάταια

Τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατο του μεγάλου Έλληνα συνθέτη, το διπλό άλμπουμ «Private Recordings» φέρνει στο φως ανέκδοτες ηχογραφήσεις του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη, που ξαναζωντανεύουν το αξεπέραστο μουσικό του αποτύπωμα.
ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΤΡΟΥΒΑΣ