ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΟΠΕΡΑ «Τζοκόντα» του Πονκιέλι σε μια νέα μεγάλη διεθνή συμπαραγωγή δύο από τους σπουδαιότερους οργανισμούς της όπερας παγκοσμίως, το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ και τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, εγκαινιάζει τη σεζόν η Εθνική Λυρική Σκηνή στις 19/10. Σε σκηνοθεσία Όλιβερ Μίερς, η μεγαλοπρεπής όπερα πραγματεύεται τη δραματική ιστορία ενός μεγάλου ανεκπλήρωτου έρωτα και αυτοθυσίας.
Μοναδικές μελωδίες, διάσημες άριες και υπέροχα χορωδιακά μέρη και ένα από τα πιο διάσημα μπαλέτα όλων των εποχών, ο «Χορός των ωρών», με μια μελωδία που πέρασε στην ποπ κουλτούρα. Στο ρόλο της Τζοκόντα η σταρ δραματική υψίφωνος Άννα Πιρότσι και στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ο διεθνώς περιζήτητος τενόρος Αρσέν Σογκομονιάν, οι σπουδαίες μεσόφωνοι Αλίσα Κολόσοβα και Ανίτα Ρατσβελισβίλι και ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς.
Στην «Τόσκα» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η δράση μεταφέρεται στην περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στη Ρώμη υπογραμμίζοντας το στοιχείο της βίας και του σαδισμού, ενώ επιτρέπει στα ακραία συναισθήματα να εκφραστούν με ακόμα μεγαλύτερη ένταση.
Η «Τόσκα» του Τζάκομο Πουτσίνι αναβιώνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή από τις 27/11 σε σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια Νίκου Σ. Πετρόπουλου, εγκαινιάζοντας το αφιέρωμα σε αυτόν τον εμπνευσμένο συνεργάτη της Λυρικής που έχει υπογράψει ως σκηνογράφος, ενδυματολόγος ή/και σκηνοθέτης περισσότερες από είκοσι παραγωγές όπερας, οπερέτας και χοροδράματος, οι οποίες επαναλαμβάνονται με τεράστια επιτυχία τις τελευταίες πέντε δεκαετίες. Στην παράσταση η δράση του έργου μεταφέρεται στην περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στη Ρώμη υπογραμμίζοντας το στοιχείο της βίας και του σαδισμού, ενώ επιτρέπει στα ακραία συναισθήματα να εκφραστούν με ακόμα μεγαλύτερη ένταση. Την Τόσκα υποδύεται μια διεθνής σταρ της όπερας, η σοπράνο Αλεξάντρα Κούρζακ, ενώ για μια μοναδική παράσταση στις 7/12 θα τραγουδήσει μαζί της και ο σύζυγός της, ο σούπερ σταρ της όπερας Ρομπέρτο Αλάνια. Στο καστ συναντάμε την κορυφαία σοπράνο της ΕΛΣ Τσέλια Κοστέα, τον διεθνώς καταξιωμένο τενόρο Μαρσέλο Πουέντε και τους δύο διεθνείς Έλληνες βαρύτονους Δημήτρη Πλατανιά και Τάση Χριστογιαννόπουλο.

Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η διεθνούς φήμης σταρ του λυρικού τραγουδιού, η Λιθουανή σοπράνο Ασμίκ Γκριγκοριάν, με τον επίσης Λιθουανό πιανίστα Λούκας Γκενιούσας στρέφουν το ενδιαφέρον τους στις 17/10 στο ρωσικό ρομαντικό τραγούδι για φωνή και πιάνο. Έτσι θα ακούσουμε αριστουργήματα των Τσαϊκόφσκι και Ραχμάνινοφ από δύο καλλιτέχνες με σπάνιες εκφραστικές και δεξιοτεχνικές ικανότητες και σαρωτική δύναμη επί σκηνής.

Στις 22/10 η Αργεντινή βιολοντσελίστα Sol Gabetta και ο Γάλλος πιανίστας Bertrand Chamayou, που ανήκουν στους πλέον προβεβλημένους σολίστ που αναδείχτηκαν στον 21ο αιώνα, αντλούν από τα έργα του Φέλιξ Μέντελσον για βιολοντσέλο και πιάνο που θα συγκροτήσουν το κύριο σώμα της πολυαναμενόμενης εμφάνισής τους στην Αθήνα, συμπληρώνοντάς τη με τη στιβαρή, συμφωνικών προδιαγραφών 2η Σονάτα του Γιοχάνες Μπραμς.

Στο Κύκλο Μεγάλες Ορχήστρες – Μεγάλοι Μαέστροι στις 14 και 15/11, ο Θεόδωρος Κουρεντζής επιστρέφει με την Ορχήστρα Utopia, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα το συμφωνικό αριστούργημα του Βάγκνερ «The ring without words» (Το δαχτυλίδι χωρίς λόγια), στην εμβληματική διασκευή του Lorin Maazel. Η περίφημη τετραλογία, συμπυκνωμένη σε ένα ενιαίο συμφωνικό έργο, αποτυπώνει ανάγλυφα το μεγαλείο της μουσικής γλώσσας του Γερμανού ρομαντικού και συγχρόνως συνιστά μια διαδρομή στον μύθο του «Δαχτυλιδιού» χωρίς την υποστήριξη αδόμενου λόγου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO