Ο ήχος του Χρίστου Χονδρόπουλου μπλέκει το ηπειρώτικο φολκλόρ με το ηλεκτρονικό σήμερα

Ο ήχος του Χρίστου Χονδρόπουλου μπλέκει το ηπειρώτικο φολκλόρ με το ηλεκτρονικό σήμερα Facebook Twitter
Όλοι αγωνιζόμαστε καθημερινά και δεν είναι ανάγκη να θολώνουμε τα μυαλά των μουσικών που ξεκινούν τώρα, προσπαθώντας να καλύψουμε την εκφραστική μας φτώχεια με τέτοιου είδους πατροναρίσματα. Αμφιβάλλω ειλικρινά αν τέτοιες απόψεις μπορούν να πάνε μπροστά τον πολιτισμό μας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Μία από τις πιο αξιοπρόσεκτες ελληνικές δουλειές του φετινού χειμώνα είναι το «Music from the early robotic societies of the basin» του Χρίστου Χονδρόπουλου. Κυκλοφόρησε στη βρετανική Tapeworm, η οποία κινείται στον σκληρό πυρήνα της μουσικής του σήμερα, γεγονός που την έκανε ακόμα πιο ξεχωριστή για ευνόητους λόγους.

Το συγκεκριμένο άλμπουμ του Χονδρόπουλου αντικατοπτρίζει μια τάση που παρατηρείται τελευταία στον χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής και έχει άμεση σχέση με το έργο και τις θεωρίες του Αμερικανού αβανγκάρντ συνθέτη και τρομπετίστα Jon Hassell.

Ο Hassell, τη δεκαετία του '80, μέσα από τη συνεργασία του με τον Brian Eno και τις εμπειρίες του με διαφορετικές κουλτούρες, είχε προτείνει ένα νέο στυλ μουσικής το οποίο βάφτισε «fourth world».

H θεωρία του αφορούσε έναν μεταλλαγμένο ήχο που έβγαινε από τη μείξη ηχογραφήσεων εθνολογικού χαρακτήρα και παραδοσιακών τοπικών μουσικών με την ηλεκτρονική μουσική και τον μινιμαλισμό.

Οι συνθέσεις του ακούγονταν ταυτόχρονα πρωτόγονες και φουτουριστικές. Τις είχε μάλιστα περιγράψει ως μουσική που προέρχεται από «άγνωστες και φανταστικές περιοχές».

Έπειτα από έντονους πειραματισμούς με την ασιατική και αφρικανική μουσική στράφηκε στην ελληνική παράδοση, συγκεκριμένα στη Θράκη και τα αναστενάρια. Μέχρι τότε δεν είχε ασχοληθεί καθόλου με τη δημοτική μουσική.

Σίγουρα δεν είναι τελείως καινούργιο στην Ελλάδα να μπλέκει κάποιος παραδοσιακή ή δημοτική μουσική με πιο σύγχρονα είδη. Παραδείγματα βρίσκει κανείς αρκετά τόσο στο παρελθόν όσο και πρόσφατα.

Τον τελευταίο καιρό εμφανίζονται όλο και πιο συχνά μουσικοί και σχήματα από τον χώρο της τζαζ, της ηλεκτρονικής μουσικής αλλά και του πιο σκληρού ήχου με διάθεση να πειραματιστούν, αντλώντας υλικό από το ελληνικό μουσικό φολκλόρ.

Ο ήχος του Χρίστου Χονδρόπουλου μπλέκει το ηπειρώτικο φολκλόρ με το ηλεκτρονικό σήμερα Facebook Twitter
Με αηδιάζει αρκετά αυτή η κατάσταση που επικρατεί στην underground σκηνή με τις συμβουλές αυτοπροώθησης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το στοιχείο που κάνει πιο ιδιαίτερο το έργο του Χρίστου είναι η φουτουριστική αφήγηση που δημιουργεί γύρω από τα κομμάτια του.

Παραδόξως, δεν βασίστηκε καθόλου στον Hassell όταν έφτιαχνε το άλμπουμ, όπως μου είπε σε μία από τις πρώτες μας συζητήσεις. Οι θεωρίες του ήταν κάτι που αγνοούσε.

Στο «Music from the early robotic societies of the basin» έχει έξι λιτές ηλεκτρονικές συνθέσεις χωρίς φωνητικά, οι οποίες εμπνέονται από την Ήπειρο και την Αφρική με τρόπο που μεταμορφώνει τη μουσική του σε κάτι άλλο, πιο απροσδιόριστο γεωγραφικά.


 

Στην ενθουσιώδη παρουσίαση που του έγινε στο «Boomkat» αναφέρεται ότι ο Χονδρόπουλος «στις ηχογραφήσεις του αυτές έχει συμπυκνώσει με όμορφο τρόπο τη μαγεία της Αθήνας» και ότι «μέσα από μια αινιγματική ιστορία όπου η Ανατολή συναντά τη Δύση και ο Βορράς τον Νότο ζωγραφίζει μια σύγχρονη αθηναϊκή ηχητική εικόνα».

Αυτό μαρτυρά έμμεσα και ο τίτλος του άλμπουμ, ο οποίος μεταφράζεται ως «μουσική από τις πρώιμες ρομποτικές κοινωνίες του Λεκανοπεδίου».

Το 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο του άλμπουμ με τίτλο «Fingerpainting», μια εξαιρετική δουλειά σε σόλο αυτοσχεδιαστικά κρουστά, το όργανο στο οποίο ειδικεύεται.

«Παρόλη τη θερμή υποδοχή που είχε το "Fingerpainting", δεν ήθελα να επαναλάβω τον εαυτό μου. Προτίμησα να αρχίσω από το μηδέν και ήθελα, αν ήταν δυνατό, το επόμενο άλμπουμ μου να μην έχει καν κρουστά» μου λέει για την απόφασή του να αλλάξει εντελώς στυλ στη νέα του δουλειά.

«Με αηδιάζει αρκετά αυτή η κατάσταση που επικρατεί στην underground σκηνή με τις συμβουλές αυτοπροώθησης. Ένας ακόμη λόγος ήταν ότι η μουσική που έφτανε στ' αυτιά μου μέσω Διαδικτύου μού φαινόταν όλο και πιο αδιάφορη.

Ο ήχος του Χρίστου Χονδρόπουλου μπλέκει το ηπειρώτικο φολκλόρ με το ηλεκτρονικό σήμερα Facebook Twitter
Ως παιδί είχα αναπτύξει μεγάλη αποστροφή προς οτιδήποτε παραδοσιακό, πράγμα που αργότερα κατάλαβα πώς δεν ήταν τυχαίο. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Άρχισα, έτσι, να ακούω αποκλειστικά εθνολογικά labels επειδή ήθελα να εκτεθώ σε πιο πηγαίους και φυσικούς ήχους που βγαίνουν αβίαστα από μια πραγματική ανάγκη των ανθρώπων για έκφραση.

Συνειδητοποίησα πως στην πλειονότητά τους οι μουσικές αυτές μπορούσαν να αποτελέσουν σημαντικό στήριγμα στην καθημερινότητα. Κατάφερναν να μεταδώσουν τα βασικά ανθρώπινα συναισθήματα με άμεσο και σαφή τρόπο».

Έπειτα από έντονους πειραματισμούς με την ασιατική και αφρικανική μουσική στράφηκε στην ελληνική παράδοση, συγκεκριμένα στη Θράκη και τα αναστενάρια. Μέχρι τότε δεν είχε ασχοληθεί καθόλου με τη δημοτική μουσική.


«Το τελειωτικό χτύπημα μου το έδωσε η συλλογή της Ocora για την Ήπειρο, απ' όπου και κατάγομαι». Η ενασχόλησή του με τη μουσική της γενέτειράς του φαίνεται στο κομμάτι «Maternal» που είναι βασισμένο στον πεντατονικό μινιμαλισμό της Ηπείρου.


Το συγκεκριμένο κομμάτι συμπεριλήφθηκε στις μηνιαίες ραδιοφωνικές μεταδόσεις του βερολινέζικου φεστιβάλ CTM, ενός από τα πιο σημαντικά φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής παγκοσμίως.

Ο ήχος του Χρίστου Χονδρόπουλου μπλέκει το ηπειρώτικο φολκλόρ με το ηλεκτρονικό σήμερα Facebook Twitter
Η ιδέα πως η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να φτάσει στο σημείο να γίνει πιο ανθρώπινη από τον άνθρωπο μου έμοιαζε λυτρωτική σε έναν κόσμο που οπισθοδρομούσε ολοταχώς. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Μου μιλάει για την αδιαμεσολάβητη σχέση που έχει κάποιος με την παραδοσιακή μουσική του τόπου του. «Ως παιδί είχα αναπτύξει μεγάλη αποστροφή προς οτιδήποτε παραδοσιακό, πράγμα που αργότερα κατάλαβα πώς δεν ήταν τυχαίο».


Τον ρωτώ, λοιπόν, πώς κατάφερε να ξεπεράσει την άρνηση της παιδικής του ηλικίας και να επιστρέψει στην παραδοσιακή μουσική, αποφεύγοντας μάλιστα την παγίδα της επανάληψης, και να δημιουργήσει κάτι τόσο φρέσκο ηχητικά.


«Πριν φτάσω σε αυτό το σημείο, όλα λειτουργούσαν, ακόμα κι αν δεν το έβλεπα, ώστε να επαναλάβω το γνωστό κλισέ του Έλληνα που ανακάλυψε την ελληνική μουσική.


Τα πολιτικά γεγονότα της περιόδου, όμως, δεν το επέτρεψαν» αναφέρει. «Είναι πλούσιο το παρελθόν της χώρας μας σε πολιτικούς που έχουν καπηλευτεί την παραδοσιακή μουσική. Το βλέπεις να συμβαίνει από τη χούντα μέχρι τον ΣΥΡΙΖΑ.

Μια στροφή αποκλειστικά στην ελληνική παράδοση, όσο τολμηρή κι αν είναι, είναι κάπως προβληματική για κάθε καλλιτέχνη. Μοιραία, οι ιδέες μου βρήκαν τοίχο ιδεολογικά και άρχισα να ασχολούμαι περισσότερο με πιο πρακτικά ζητήματα, παραγωγής και ηχογράφησης μέχρι να κατασταλάξω».


Όταν βρέθηκε σε εννοιολογικό αδιέξοδο σχετικά με την πολιτική και την παράδοση, τη λύση την βρήκε στην επιστημονική φαντασία.


«Ήταν η εποχή που ανακοινώθηκε το "Blade Runner 2049" και θέλησα να ξαναδώ την πρώτη ταινία. Πέρα από τη μουσική του Βαγγέλη, τα μηνύματα που πήρα ήταν εντελώς διαφορετικά αυτήν τη φορά.


Η ιδέα πως η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να φτάσει στο σημείο να γίνει πιο ανθρώπινη από τον άνθρωπο μου έμοιαζε λυτρωτική σε έναν κόσμο που οπισθοδρομούσε ολοταχώς.


Άρχισα να φαντάζομαι τη μουσική αυτών των μελλοντικών μετα-ανθρώπινων κοινωνιών και η παράδοση απέκτησε το νόημα που έψαχνα. Φαντάστηκα, λοιπόν, τη δημιουργία μιας ρομποτικής Εδέμ στο λεκανοπέδιο της Αττικής και αυτά τα όντα να ανακαλύπτουν την πρωτόγνωρη χαρά του να χτυπούν για πρώτη φορά ένα τύμπανο, ενώ χορεύουν και τραγουδούν».

Ο ήχος του Χρίστου Χονδρόπουλου μπλέκει το ηπειρώτικο φολκλόρ με το ηλεκτρονικό σήμερα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αργότερα, κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης στο μικρό στούντιο όπου κάνει πρόβες στην οδό Παλλάδος στου Ψυρρή, μου αναφέρει ότι οι πρώτες αντιδράσεις που είχε για το άλμπουμ ήταν αμήχανες.


«Η μουσική μου δεν φαινόταν να έχει κάποια συγκεκριμένη αναφορά σε άλλους παραγωγούς που βρίσκονται στην επικαιρότητα, οπότε μάλλον τους φάνηκε αφελής και εκτός τόπου και χρόνου η προσπάθειά μου.


Απογοητεύτηκα. Η μουσική μου έμεινε για δύο μήνες στο desktop μέχρι να βρω το θάρρος να τη στείλω στον Δημήτρη Παπαδάτο που ενθουσιάστηκε και την προώθησε αμέσως στην Tapeworm. Όταν μου απάντησαν θετικά, ανησύχησα ότι κάποιος με κορόιδευε».
Στο στούντιό του, που είναι ένα χάος από τεράστια και μικρότερα κρουστά και αυτοσχέδιες κατασκευές, υπάρχει μια εντυπωσιακή ρομποτική εγκατάσταση που τραβάει αμέσως την προσοχή.

Την απέκτησε με τη στήριξη της πολωνικής εταιρείας Polyend και είναι η τελευταία λέξη της ρομποτικής τεχνολογίας για τα κρουστά. Η συνεργασία αυτή προέκυψε μετά τις εκπομπές του CTM. Υποθέτω ότι με έναν τρόπο όλα είναι αλληλένδετα.


Πριν κλείσουμε, του ζητάω να μου μιλήσει για τις προσδοκίες του.


«Πριν από μερικά χρόνια είχα διάφορες αγωνίες. Ήθελα να αποδείξω την αξία μου σε πείσμα μιας ακαδημαϊκής εκπαίδευσης, που, αν και με ωφέλησε, προσπάθησε να με κλείσει στο άλλοθι του μουσικού που μετράει τις επιτυχίες του στα νυχτοκάματα και στα βαρετά μαθήματα, σνομπάροντας στην πορεία καθετί που δεν γνωρίζει» μου απαντάει.


«Όλοι αγωνιζόμαστε καθημερινά και δεν είναι ανάγκη να θολώνουμε τα μυαλά των μουσικών που ξεκινούν τώρα, προσπαθώντας να καλύψουμε την εκφραστική μας φτώχεια με τέτοιου είδους πατροναρίσματα. Αμφιβάλλω ειλικρινά αν τέτοιες απόψεις μπορούν να πάνε μπροστά τον πολιτισμό μας.


Μια χώρα χωρίς ουσία πολιτιστικά δεν θα καταφέρει να έχει λόγο ούτε πολιτικά. Ξέρω πως αυτό που παίζω έχει γεννηθεί στην Παλλάδος κι έχει συρθεί σε ένα σωρό υπόγεια. Δεν φοβάμαι, λοιπόν, κανέναν. Βλέπω τόση χαρά στα πρόσωπα των ανθρώπων όταν παίζω, που μου αρκεί».

 

Maternal Mixing

Μουσική
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ