Ο διγενής Nicephor Herrantes φτιάχνει τραγούδια γονικής, γαιώδους ομορφιάς

Ο διγενής Nicephor Herrantes φτιάχνει τραγούδια γονικής, γαιώδους ομορφιάς Facebook Twitter
0

Ο διγενής Nicephor Herrantes φτιάχνει τραγούδια γονικής, γαιώδους ομορφιάς Facebook Twitter
Aπό τα ελάχιστα που γνωρίζω, το queer αντιστοιχεί σε ελληνικά επίθετα όπως λοξό, παράξενο, αλλόκοτο, ίσως ακόμη και ανοίκειο. Κατανοώ, λοιπόν, το queer ως ξενιστή, ως εισβολέα-μίασμα. Μας θέτει εκτός οικειότητας. Εκτός οίκου.

 

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Salvador de Bahia de Todos os Santos, που κυριολεκτικά σημαίνει «Λυτρωτής του Κόλπου Όλων των Αγίων». Είμαι αυτό που εδώ λέτε διγενής: συγκεκριμένα, από Βραζιλιάνο πατέρα και Ελληνίδα μητέρα. Η τελευταία μεγάλωσε στη Μέσα Μάνη, σε ένα άνυδρο χωριό κοντά στο ακρωτήριο Ταίναρο, το νοτιότερο σημείο των Βαλκανίων. Κατά τη δεκαετία του εβδομήντα μετανάστευσε μαζί με τους τέσσερις αδερφούς της στη Νέα Υόρκη. Εκεί γνώρισε τον πατέρα μου, ευσταλή νέο των τροπικών, τον οποίο και ερωτεύθηκε σφόδρα. Παρά την αντίθετη γνώμη των τεσσάρων Μανιατών, που απειλούσαν ότι θα λιανίσουν τον μιγά σφετεριστή της μονάκριβης αδελφής τους, το ζεύγος κλέφτηκε και μετέβη, άρον-άρον, στο Salvador. Εκεί παντρεύτηκαν με ορθόδοξο γάμο. Δύο οι απαράβατοι όροι της Μανιάτισσας μάνας: να βαπτιστούν τα παιδιά της ορθόδοξοι χριστιανοί και να μάθουν άψογα ελληνικά. Ακολουθώντας τις οικογενειακές επιταγές, παρότι σπούδασα αρχικά Ανθρωπολογία στην Μπραζίλια, συνέχισα με σπουδές Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το 2010 ολοκλήρωσα τη διατριβή μου στο Πανεπιστήμιο του São Paulo, υπό την επίβλεψη του διακεκριμένου νεοελληνιστή João Nikolau Politis da Silveira, δισέγγονου του Νικολάου Πολίτη, του πατέρα της ελληνικής λαογραφίας. Η έρευνά μου αφορούσε κοινά σημεία μεταξύ βραζιλιάνικης και νεοελληνικής προφορικής παράδοσης. Συγκεκριμένα, μελέτησα την πρακτική του αυτοσχεδιασμού στις Μανιάτισσες μοιρολογίστρες και στους repentistas, τους ποιητές/τραγουδιστές του Nordeste, της Βορειοανατολικής Βραζιλίας. Στην παρούσα φάση, εργάζομαι ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του São Paulo, στο τμήμα Νεοελληνικών Σπουδών.

— Πόσο εξοικειωμένος είναι ο κόσμος στην Ελλάδα με το queer performance; Πιστεύεις ότι θα μπορούσε να περάσει σε μεγάλο κοινό;

Τα τελευταία χρόνια, οι επισκέψεις μου στη χώρα σας τείνουν να είναι σποραδικές και σύντομες, οπότε, δυστυχώς, δεν έχω στενή επαφή με την καλλιτεχνική ζωή. Θέλω, όμως, να σταθώ στο επίθετο εξοικειωμένος που χρησιμοποιήσατε. Από τα ελάχιστα που γνωρίζω, το queer αντιστοιχεί σε ελληνικά επίθετα όπως λοξό, παράξενο, αλλόκοτο, ίσως ακόμη και ανοίκειο. Κατανοώ, λοιπόν, το queer ως ξενιστή, ως εισβολέα-μίασμα. Μας θέτει εκτός οικειότητας. Εκτός οίκου. Μας ξεσπιτώνει από την ασφάλεια-ασφυξία των labels. Δραπετεύει από κάθε ορισμό. Ας μην ξεχνάμε ότι το queer στα αγγλικά δεν είναι μόνο επίθετο αλλά και ρήμα, άρα όχι μόνο περιγραφή, μα γίγνεσθαι. Με ποιους όρους, λοιπόν, μπορεί κανείς ‒πόσο μάλλον το μεγάλο κοινό‒ να εξοικειωθεί με κάτι που δρα διαρκώς, προγραμματικά, στο κατώφλι; Και ακόμη, με τι τρόπους μπορούμε να το οικειοποιούμαστε κάθε φορά, προσωρινά έστω, αποφεύγοντας την εξημέρωση;

Με ενδιαφέρει η πραγματικότητα στον βαθμό που μου επιτρέπει να τη μασκαρεύω, και η πολιτική στην καρναβαλική της διάσταση. Κυριακή του Ασώτου και Εβδομάδα των Παθών ταυτόχρονα.

— Από πού αντλείς τα θέματά σου;

Ζήτω η προφορικότητα των πολλαπλών φωνών/σωμάτων/λόγων. Είμαι ωτακουστής.

— Σε ενδιαφέρει η πραγματικότητα; Η πολιτική;

Με ενδιαφέρει η πραγματικότητα στον βαθμό που μου επιτρέπει να τη μασκαρεύω, και η πολιτική στην καρναβαλική της διάσταση. Κυριακή του Ασώτου και Εβδομάδα των Παθών ταυτόχρονα.

Ο διγενής Nicephor Herrantes φτιάχνει τραγούδια γονικής, γαιώδους ομορφιάς Facebook Twitter
Η μελέτη μας αφορά ένα ανέκδοτο χειρόγραφο του Νικολάου Πολίτη που ήλθε στο φως πριν από πέντε μόλις χρόνια. Φωτογραφία: Sophia Camplioni

— Τι σου δίνει έμπνευση;

Ο χρόνος.

— Πώς τα βλέπεις τα πράγματα;

Αυτήν τη στιγμή που μιλάμε, είμαι εξοργισμένος. Στη χώρα μου μόλις ψηφίστηκε η απομάκρυνση από το ύπατο αξίωμα της Προέδρου Dilma Rousseff, διαδόχου του Lula da Silva στην ηγεσία του Εργατικού Κόμματος και της βραζιλιάνικης κυβέρνησης, με την κατηγορία της διαφθοράς. Το γεγονός αυτό έχει σαφή πραξικοπηματικά χαρακτηριστικά. Υποκινείται από τις επιχειρηματικές ελίτ και τους ολιγάρχες των μίντια. Η εναλλακτική που αναμένει στη γωνία είναι παραπάνω από ζοφερή. Για να δώσω ένα σύντομο παράδειγμα, ο Eduardo Cunha, κεντρικός αντίπαλος της Rousseff και θριαμβευτής της χτεσινής ψηφοφορίας, είναι υπερσυντηρητικός ευαγγελιστής, που, πέραν του μένους του εναντίον του κοινωνικού κράτους, σκοπεύει επίσης να ποινικοποιήσει τις εκτρώσεις, ενώ έχει μάλιστα προτείνει νόμο κατά της «ετεροφοβίας» ως απάντηση στον αντίστοιχο νόμο κατά της ομοφοβίας.

— Τι προοπτικές έχει ένας νέος καλλιτέχνης στη σημερινή Ελλάδα;

Προοπτική: γραμμική ελπίδα του cinquecento που είναι ώρα να ξανασκεφτούμε. Άλλωστε, τι βουνοκορφές να ατενίσουμε; Το παρόν, όχι μόνο στην Ελλάδα, εκρήγνυται, σπασμένοι καθρέφτες σωρεύονται ο ένας μέσα στον άλλο. 

Ο διγενής Nicephor Herrantes φτιάχνει τραγούδια γονικής, γαιώδους ομορφιάς Facebook Twitter
Να έρθετε για να ακούσετε τραγούδια γονικής, γαιώδους ομορφιάς. Ναι, λοξοδρόμησαν, αναμείχθηκαν με τον κόσμο ολόκληρο. Παλιννόστησαν όμως, κυπαρισσάκια μου ψηλά, στην αυλή των παππούδων. Ελάτε να τα καμαρώσετε. Φωτογραφία: Sophia Camplioni

 

— Μπορεί η τέχνη να αλλάξει κάτι στην κοινωνία; Την έχει, τελικά, ανάγκη την τέχνη το κοινό ή μήπως αφορά μόνο αυτόν που τη δημιουργεί;

Με εντυπωσιάζει που τολμάτε να μιλήσετε για αλλαγή. Από όσα μου μεταφέρουν, είχα την αίσθηση πως η συγκεκριμένη λέξη στη χώρα σας τελεί υπό πλήρη απαξίωση, καθώς γραμμένη με κεφαλαίο Α συνδέεται πλέον άρρηκτα με την ημερομηνία γέννησής μου, 35 χρόνια πριν (γέλια). Πάντως, τις ελάχιστες στιγμές που, ενώ βρισκόμαστε με κεφάλι σκυφτό, εμμονικά στραμμένο εκεί από όπου κάποτε ξερίζωσαν τον λώρο, ενώ βουλιάζουμε στα έντερα μέχρι να θρυμματιστεί ο αυχένας, επιφαίνεται πράξη που μας κάνει να στραφούμε απαλά κάπου αλλού. Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα-παγίδα είναι καταφατική, ανακούφιση.

 

— Ποια είναι η πιο επείγουσα αλλαγή που πρέπει να γίνει στην ελληνική κοινωνία αυτήν τη στιγμή; Στους Έλληνες;

Επιμένετε, βλέπω, στην αλλαγή (χαμογελά). Ευχαριστώ για την ερώτηση αυτή. Βρίσκω πολύ ενδιαφέροντα τον διαχωρισμό που κάνετε μεταξύ ελληνικής κοινωνίας και «Ελλήνων». Δείχνει ότι σε πείσμα μιας κυρίαρχης ιδεολογίας θεωρείτε πως το ένα δεν ταυτίζεται με το άλλο, πως η ελληνική κοινωνία δεν μπορεί να αναχθεί στο σύνολο των κατόχων ενός συγκεκριμένου διαβατηρίου. Τουναντίον, μπορεί και πρέπει να συμπεριλάβει όλες αυτές και όλους αυτούς που τείνουν να θεωρούνται «ξένα σώματα» ως προς τον «κορμό της», αν όχι δυνάμει μιασματικά. Είναι αλήθεια ότι οι τεκτονικές πλάκες κάτω από το έδαφός σας τρίβονται συχνά. Ας μη φοβάστε όμως το ρήγμα, δεν είναι μόνο βάραθρο αλλά και μεταμόρφωση, νέα εστία. Παρότι δεν γνωρίζω την κατάσταση σε βάθος, θεωρώ πως εκεί υπάρχει ένα κλειδί. Με άλλα λόγια, η μόλυνση, όπως την εννοώ, συνιστά παράδειγμα, βασιλική οδό της ανάμειξης. Στους τροπικούς αυτό το ξέρουμε καλά ‒ χωρίς να εξιδανικεύω, αναφέρθηκα άλλωστε προ ολίγου στην απελπιστική επικαιρότητα, είμαστε ο καρπός μιας miscigenação αιώνων, μια κοινωνία-melting pot. Ίσως πολλά μπορούν να κερδηθούν εάν, αντί του ουσιαστικού Έλληνας-ίδα, μετατοπιστείτε λίγο προς το επίθετο ελληνικός-ή-ό. Να τείνετε προς την Ελλάδα, αντί να τη θεωρείτε δεδομένο, δοσμένο κτήμα. Άλλωστε, ως και ο νομπελίστας σας το επισήμαινε: Ο Ρωμανός ο Μελωδός, αποκαλούμενος και Πίνδαρος της εκκλησιαστικής ποίησης, ήταν Ελληνοσύρος Μάγος. Γεννήθηκε στην Έμμεσα, τη σήμερα ισοπεδωμένη από τις βόμβες πόλη Χομς.

— Τι σου δίνει ελπίδα;

Το «The Hope Six Demolition Project» της PJ Harvey. Μόλιςκυκλοφόρησε!

 

Ο διγενής Nicephor Herrantes φτιάχνει τραγούδια γονικής, γαιώδους ομορφιάς Facebook Twitter
Φωτογραφία: Sophia Camplioni

— Δύναμη;

Το τραγούδιτης Maria Bethânia, «Quando eu morrer voltarei para buscar os instantes que não vivi junto do mar». Σε γρήγορη μετάφραση, «όταν πεθάνω, θα επιστρέψω για να ψάξω τις στιγμές που δεν έζησα παρέα με τη θάλασσα».

— Τι σε κάνει να φοβάσαι πολύ;

Το επόμενο βιβλίο του Paulo Coelho. Και, εννοείται, ο Ντόναλντ Τραμπ.

 

— Στο Sound Acts τι θα παρουσιάσεις;

Το ερευνητικό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του São Paulo στο οποίο εργάζομαι. Η μελέτη μας αφορά ένα ανέκδοτο χειρόγραφο του Νικολάου Πολίτη που ήλθε στο φως πριν από πέντε μόλις χρόνια. Το χειρόγραφο αυτό εμπεριέχει είκοσι τέσσερα δημοτικά τραγούδια, τα οποία, παρότι είχαν καταγραφεί από τον Μεσσήνιο λαογράφο, είχαν παραμείνει στην αφάνεια ‒ διόλου τυχαίο. Στο σύνολό τους τα εν λόγω τραγούδια εγείρουν ζητήματα ποικίλων μορφών ομοερωτικής επιθυμίας. Σκιαγραφούν το φύλο και τη σεξουαλικότητα όχι ως υπερβατικές, παγιωμένες ουσίες, αλλά ως διαδικασίες επιτελεστικές (performative), ανοιχτές στη ρευστότητα (gender-fluid) και σε πρωτεϊκής υφής μεταμορφώσεις. Χωρίς, βεβαίως, οι κοινωνικές επιταγές να αγνοούνται – αντιθέτως, υπογραμμίζεται η αδυνατότητα ριζοσπαστικών υποκειμένων διαφόρων ειδών όχι μόνο να βιώσουν την επιθυμία τους αλλά ακόμη και να καταστούν άξια πένθους.

— Γιατί να έρθουμε να σε δούμε;

Επιτρέψτε μου μια κορόνα για το τέλος. Να έρθετε για να ακούσετε τραγούδια γονικής, γαιώδους ομορφιάς. Ναι, λοξοδρόμησαν, αναμείχθηκαν με τον κόσμο ολόκληρο. Παλιννόστησαν όμως, κυπαρισσάκια μου ψηλά, στην αυλή των παππούδων. Ελάτε να τα καμαρώσετε. Ελάτε να τα τραγουδήσουμε όλοι μαζί. Ελάτε γιατί θα αξιωθείτε λόγο διγενή: contemporary queer θεωρία και ελληνική λαογραφία του 19ου αιώνα συνευρίσκονται σε ανίερο γάμο. Ελάτε να βιώσετε μες στο πετσί σας το αυθεντικά ελληνικό δίπολο ηδονής και οδύνης. Ελάτε να γνωρίσετε την πρώτη εθνική μας ανθολογία, αφήστε το ταπεινό τέκνο της διασποράς να χρησιμοποιήσει, έστω μια φορά, το μας ‒πώς λέμε για παράδειγμα «πάλι δικά μας θα ’ναι»‒,την πρώτη εθνική μας ανθολογία queer μοιρολογιού. Πουστιάς και ολολυγμού, από τα κόκαλα βγαλμένου.

Η περφόρμανς του NicephorHerrantes«Pustia & Ololygmos» θα παρουσιαστεί στο Sound Acts (Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, Κύπρου 91Α & Σικίνου 35Α, Κυψέλη / Athens Museum of Queer Arts, Εριγόνης 3, 2ος όροφος, Κάτω Πετράλωνα) την Πέμπτη 5 Μαΐου, στις 20:15. Το φεστιβάλ διαρκεί από τις 5 ως τις 8/5. Το πρόγραμμα υπάρχει στο www.soundacts.com/programme.html. Με ελεύθερη είσοδο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ