Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Ο μεγάλος έρωτας ήταν πάντα η μουσική. Πήγαινα στο ωδείο από μικρός, δεν μελετούσα όμως, βαριόμουν, όλα στη μέση τα άφηνα. Άκουγα, πάντως, ή έπαιζα μουσική, κυρίως εκτός διδακτικής ύλης. Φωτο: Λάμπρος Παπανικολάτος

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Λευκωσία. Το '74 ήμουν 5 χρόνων. Θυμάμαι το πραξικόπημα. Εμβατήρια στα ραδιόφωνα, «Περνάει ο στρατός, της Ελλάδος φρουρός...», κάθε τόσο μια φωνή να επαναλαμβάνει με έκδηλη χαρά και εθνική έπαρση: «Ο Μακαριότατος είναι ήδη νεκρός». Η μητέρα μου ήταν εκφωνήτρια στο ΡΙΚ. Μέχρι να γίνει η τουρκική εισβολή οι πραξικοπηματίες αξιωματικοί την είχαν αιχμάλωτη, όπως και τους συναδέλφους της.

Όταν άρχισαν οι βομβαρδισμοί, μας έκρυψε ο πατέρας μου κάτω από το τραπέζι της κουζίνας να μην πέφτουν οι σοβάδες πάνω μας. Τρώγαμε σταφύλι. Μας πήγαινε να δούμε τους αλεξιπτωτιστές εισβολείς απ' το παράθυρο. Ένα άρμα μάχης στάθμευσε στην αυλή μας, ανέβαινα στο κανόνι. Ο θείος μου, στρατιώτης σ' ένα χαράκωμα κάπου κοντά, χωρίς όπλο και σφαίρες, περίμενε την προέλαση του εχθρού. Παρατημένοι στην τύχη μας.

• Ποτέ δεν ήξερα τι θα κάνω στη ζωή μου, ούτε πιέστηκα ν' αποφασίσω, ούτε τράβηξα καμιά αγωνία. Εκτός από τη μουσική ή τον κινηματογράφο, με ενδιέφερε η αρχαιολογία. Στο γυμνάσιο και στο λύκειο δεν διάβαζα. Άφηνα τα βιβλία στο σχολείο και τα έβρισκα την επομένη.

Λάμβανα, όμως, μέρος στις εκδηλώσεις, έπαιζα όργανα, τραγουδούσα, έπαιζα θέατρο. Υπηρέτησα στο στρατό για 29 μήνες, ως αξιωματικός καταδρομών. Και όταν απολύθηκα, ήρθα στην Αθήνα γιατί αγαπούσα μια κοπέλα που ζούσε εδώ. Και για να σπουδάσω στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου και παράλληλα στη Φιλοσοφική Αθηνών, που τρία χρόνια αργότερα την παράτησα.

Δεν θεωρώ χρήσιμους τους «εθνικούς καλλιτέχνες» και τους λοιπούς γκουρού, εναλλακτικούς και mainstream, «συμβιβασμένους» και «ασυμβίβαστους». Όταν θεωρείς αυτονόητο πως κάποιοι πρέπει να ασχολούνται με σένα, το έργο και τις απόψεις σου, όταν δίνεις μια συνέντευξη σαν την παρούσα, χωρίς την ενοχή πως ο αναγνώστης χάνει τον χρόνο του διαβάζοντάς σε, είσαι χαμένος. Γίνεσαι σημαντικότερος του έργου και της ύπαρξής σου και ζημιώνεις τον εαυτό σου και τους άλλους.

• Ο μεγάλος έρωτας ήταν πάντα η μουσική. Πήγαινα στο ωδείο από μικρός, δεν μελετούσα όμως, βαριόμουν, όλα στη μέση τα άφηνα. Άκουγα, πάντως, ή έπαιζα μουσική, κυρίως εκτός διδακτικής ύλης, 6 ή 8 ώρες τη μέρα. Στα είκοσί μου, όταν θέλησα να τη σπουδάσω κανονικά, δεν είχα την ευχέρεια του εξωτερικού.

• Μου άρεσε και ο κινηματογράφος πολύ, έλεγα μήπως γίνω σκηνοθέτης. Είπα να τελειώσω το Εθνικό, να μαζέψω χρήματα και να φύγω για την Ευρώπη. Αυτό το μετά δεν ήρθε ποτέ. Ό,τι κι αν προσχεδίαζα στη ζωή μου το άφηνα ευχαρίστως για όσα ενδιαφέροντα έφερνε η επόμενη μέρα. Έπαιξα κάποια μικρά ρολάκια σε ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, αλλά περισσότερο βοηθούσα στην παραγωγή. Παρατηρούσα τους σκηνοθέτες, τους οπερατέρ, τους ηχολήπτες.

Τελειώνοντας το Εθνικό, δούλεψα για μερικούς μήνες σε μια σειρά στην τηλεόραση. Ήταν σπουδαία εμπειρία. Γνώρισα ωραίους ανθρώπους, όπως τον Νίκο Σούλη ή τον Δημήτρη Πιατά, κι έμαθα πολλά για το τεχνικό μέρος της υπόθεσης. Δεν έβλεπα τα επεισόδια. Όσο με ενδιέφερε η διαδικασία, τόσο δεν μ' ενδιέφερε το αποτέλεσμα. Όλα τα έκανα μεθυσμένος, με μια ελαφράδα, σαν σε διακοπές. Δεν αισθανόμουν καμιά υποχρέωση να είμαι καλός σε αυτό που κάνω, ούτε μ' ένοιαζε να προσφέρω κάτι καλό στον θεατή. Θυμάμαι πως τη μέρα που προβλήθηκε το πρώτο επεισόδιο είχε συναυλία ο Παπάζογλου στον Λυκαβηττό. Ανέβηκα και τον είδα από τα βραχάκια.

• Το ίδιο καλοκαίρι έπαιξα πρωταγωνιστής στην Επίδαυρο. Παράλληλα, γινόταν η ηχογράφηση του πρώτου μας δίσκου με τον Νίκο Ζούδιαρη. Ήταν μια ανοιχτή εποχή, έρχονταν όλα μαζί, περνούσαν μέσα στη ζωή αφιλτράριστα, χωρίς να τα κυνηγώ και χωρίς να προλαβαίνω να τα επεξεργαστώ ή να τα αφομοιώσω. Λίγους μήνες μετά η «επιτυχία» και η «αναγνωρισιμότητα» έγιναν βαρίδια ασήκωτα.

• Πήγα πρώτη φορά στη Ρωσία το 2005, στο Κονσερβατόριο της Αγίας Πετρούπολης. Ήθελα ν' ασχοληθώ με τη συμφωνική μουσική που αγαπώ, να ζήσω στην πόλη του Ντοστογιέφσκι. Ο δάσκαλός μου στη σύνθεση, Μπορίς Τίσιενκο, ο αγαπημένος μαθητής του Σοστακόβιτς, με αντιμετώπισε με πατρική αγάπη, όπως όλους τους μαθητές του.

Μου απάντησε πολλές ερωτήσεις και μου έδωσε καινούργιες να έχω να ρωτώ τον εαυτό μου μέσα στα χρόνια. Την τελευταία φορά που τον είδα, πρόπερσι, ήξερε πως πεθαίνει. Ζήτησε να του δείξω δουλειά, άκουσε με υπομονή. Πριν με αποχαιρετήσει μου είπε: «Έλα να βγούμε μια φωτογραφία. Θα είναι ωραίο να έχουμε μια φωτογραφία». Έφυγε 2 μήνες αργότερα.

• Η Ρωσία είναι μια χώρα που ουσιαστικά «εκπολιτίστηκε» τους τελευταίους τρεις αιώνες. Κρατάει τη σύνδεσή της μ' έναν παλιό, ασιατικό, παγανιστικό, ακατέργαστο, μυστηριακό κόσμο, ενώ παράλληλα είναι στην κορυφή του «πολιτισμού», όπως τον εννοούμε οι Δυτικοί σήμερα. Έζησε την αγριότερη φεουδαρχία, την πιο σκληρή τσαρική μοναρχία, τη μαυρίλα του σταλινισμού, τον χειρότερο πόλεμο, ενώ σήμερα ζει τη νέα μοναρχία και τον καπιταλισμό στην πιο ακραία μορφή του.

Ξέρει από τραγωδία. Γι' αυτό και ξέρει να πιστεύει, να δημιουργεί, να υπόσχεται, να αφοσιώνεται, να ελπίζει. Οι άνθρωποι δεν είναι «ευγενείς», φτύνουν στον δρόμο, δεν χαμογελάνε όταν συστήνονται. Στην πρώτη, όμως, αληθινή επαφή σου ανοίγουν χωρίς αναστολές τα τρίσβαθα της ψυχής τους. 

• Είμαι κοινωνικός άνθρωπος, μιλάω πολύ, δεν μαζεύομαι. Τις νύχτες οι χιλιάδες λέξεις της μέρας με πετροβολούν. Χρειάζομαι συχνά να επιστρέφω στα μέσα μέρη μου. Άλλες, πιο δυνατές ή πιο πλήρεις προσωπικότητες, το κάνουν και μέσα στον κόσμο. Για μένα είναι αδύνατον. Παρασύρομαι εύκολα, είμαι εξωστρεφής, δεν έχω πειθαρχία. Οπότε, αναγκάζομαι να δημιουργώ τις προϋποθέσεις της μοναξιάς για να επιβιώσω.

• Γράφω όταν είμαι μόνος, κυρίως τη νύχτα. Όταν το τραγούδι δεν έρχεται αμέσως, δεν επιμένω, το αφήνω και δεν το ξαναπιάνω. Όταν γράφω μουσική για ορχήστρα είμαι πιο επίμονος. Δουλεύω ασταμάτητα 16 ή 18 ώρες κάθε μέρα, καπνίζοντας, νηστικός, χωρίς διαλείμματα. Πάω στην τουαλέτα τρέχοντας για να επιστρέψω γρήγορα. Το κάθε υλικό θέλει άλλη αντιμετώπιση, σου τη ζητάει μόνο του, δεν αποφασίζεις.

• Δεν θεωρώ χρήσιμους τους «εθνικούς καλλιτέχνες» και τους λοιπούς γκουρού, εναλλακτικούς και mainstream, «συμβιβασμένους» και «ασυμβίβαστους». Όταν θεωρείς αυτονόητο πως κάποιοι πρέπει να ασχολούνται με σένα, το έργο και τις απόψεις σου, όταν δεν διερωτάσαι «Μα, γιατί με ρωτά ο δημοσιογράφος όλα αυτά τα πράγματα; Ποιον μπορεί να ενδιαφέρουν;», όταν δίνεις μια συνέντευξη σαν την παρούσα, χωρίς την ενοχή πως ο αναγνώστης χάνει τον χρόνο του διαβάζοντάς σε, είσαι χαμένος. Γίνεσαι σημαντικότερος του έργου και της ύπαρξής σου και ζημιώνεις τον εαυτό σου και τους άλλους.

• Στη Μικρή Επίδαυρο θα παίξουμε μαζί με τον Γιώργο Καλούδη που συνεργαζόμαστε χρόνια. Είναι σπουδαίος, βαθύς και πλήρης μουσικός, τον θαυμάζω. Θα παίξουμε το πρόγραμμα που παρουσιάσαμε στην Ευρώπη, την Αμερική και στον Καναδά λίγους μήνες πριν.

Τραγούδια, κυρίως δικά μου, διασκευασμένα από τους δυο μας για βιολοντσέλο, κρητική λύρα, κιθάρα και λαούτο. Είναι ένα δημιουργικό ντουέτο, με πολλές εσωτερικές ησυχίες κι εντάσεις, που επιμένει στην απλότητα της φόρμας του τραγουδιού, κρατώντας όμως και ανοιχτά μουσικά μέρη κι ελευθερίες αναγκαίες για την καλλιτεχνική μας επιβίωση.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρίζα Ρίζου: «Υπάρχει περίπτωση να πιστεύω ότι είμαι σημαντική επειδή γράφω τραγούδια;»

Μουσική / Μαρίζα Ρίζου: «Υπάρχει περίπτωση να πιστεύω ότι είμαι σημαντική επειδή γράφω τραγούδια;»

Η ταλαντούχα ερμηνεύτρια και τραγουδοποιός βρίσκεται αυτή την περίοδο σε μια αναζήτηση, προσωπική και καλλιτεχνική, που δεν ξέρει πού θα την οδηγήσει – πάντως τα νέα μονοπάτια είναι το ζητούμενο.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Θάνος Μικρούτσικος: «Από την ώρα που γεννιόμαστε μέχρι την ώρα που πεθαίνουμε, περνάνε 4.160 Σαββατοκύριακα»

Μουσική / Θάνος Μικρούτσικος: «Από την ώρα που γεννιόμαστε μέχρι την ώρα που πεθαίνουμε, περνάνε 4.160 Σαββατοκύριακα»

Όταν ο σπουδαίος Έλληνας συνθέτης, που πέθανε σαν σήμερα, είχε μιλήσει στο LΙFO.gr για φίλους και εχθρούς, συνεργασίες και συγγένειες, το πέρασμα από την πολιτική και τη μουσική του, με αμεσότητα και ειλικρίνεια που δεν συνηθίζονται.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT
Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ