M.I.A: Η ποπ επαναστάτρια που ακροβατεί μεταξύ διασυρμού και δικαίωσης

mia Facebook Twitter
Αν κάποιος ρίξει σήμερα μια ματιά στα νούμερα που έχει κάνει το «Mata» στο Spotify, θα διαπιστώσει ότι έχει περάσει ανεπιστρεπτί η εποχή που ανήκε στα υψηλά κλιμάκια της ποπ βιομηχανίας.
0

Η Μ.Ι.Α. κυκλοφόρησε το έκτο της άλμπουμ με τίτλο «Mata» πριν από λίγες ημέρες και ενώ θα περίμενε κανείς ότι πρόκειται για τη μεγάλη κυκλοφορία των ημερών, αντίθετα, πέρασε απαρατήρητη. Ο διεθνής Τύπος το αγνόησε στην πλειοψηφία του, αν εξαιρέσει κανείς την «Guardian» που είχε μια μεγάλη συνέντευξή της εφ’ όλης της ύλης και μια κριτική στο «Rolling Stone»

Κάτι που δεν έγινε, π.χ., με την Bjork, που κυκλοφόρησε πρόσφατα και αυτή καινούργιο άλμπουμ. Το «Fossora», το δέκατο (!) άλμπουμ της, είχε καλύτερη υποδοχή και ομολογουμένως συζητήθηκε περισσότερο. 

Η Μ.Ι.Α. είχε να βγάλει νέο άλμπουμ έξι χρόνια. Το τελευταίο της άλμπουμ ήταν το απογοητευτικό «AIM» του 2016. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι ήταν εντελώς ξεχασμένη. Η περίπτωσή της είναι εντελώς διαφορετική. Ήταν πάντοτε μια ποπ επαναστάτρια και ακτιβίστρια με σοβαρό πολιτικό λόγο και πρωτοποριακό ήχο και συνεχίζει να μη μασάει τα λόγια της.

Η M.I.A από την αρχή της καριέρας της πρωτοστατεί ενάντια στις κοινωνικές αδικίες, είτε έχει να κάνει με τη χώρα καταγωγής της, τη Σρι Λάνκα, και τη γενοκτονία των Ταμίλ, είτε με τον ρατσισμό στην Αμερική, ακόμη και με τον φίλο της Julian Assange και τη φυλάκισή του. Με αυτό τον τρόπο βρίσκεται συχνά στο στόχαστρο απειλών κατά της ζωής της και του γιου της αλλά και κατηγοριών, όπως ότι συντάσσεται με τρομοκράτες. Ας αναφέρουμε μόνο ότι λόγω των απόψεών της οι ΗΠΑ έχουν περιορίσει τις εισόδους της στη χώρα από το 2005, θεωρώντας την επικίνδυνη. 

Στο «Rolling Stone» σχολιάζουν ότι «βρίσκεται ακόμη εδώ, αλλά δεν είναι ξεκάθαρο αν έχει κάτι καινούργιο να πει». 

Βέβαια, το τελευταίο διάστημα το πρόβλημα δεν βρίσκεται στις αντικαπιταλιστικές απόψεις της αλλά στα όσα ποστάρει στο Twitter, που δεν είναι και ό,τι καλύτερο. Έχουμε ξαναδεί άπειρα παρόμοια σκηνικά με καλλιτέχνες να «ακυρώνονται» εν μία νυκτί. Και ναι μεν μπορεί να τρολάρει ενίοτε, αλλά αρκεί μια εντελώς λάθος δήλωση, για τα δεδομένα της εποχής.  

Popular

Σε ένα πρόσφατο tweet της η 47χρονη ράπερ αναρωτήθηκε: «Αν o Alex Jones πληρώνει επειδή είπε ψέματα, τότε δεν πρέπει να κάνει το ίδιο και κάθε διασημότητα που προωθεί τα εμβόλια;». Όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων.

Να σημειώσουμε εδώ ότι το ποστ έγινε μετά την είδηση ότι δικαστήριο του Τέξας καταδίκασε τον Αμερικανό συνομωσιολόγο Alex Jones να πληρώσει περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια στις οικογένειες των παιδιών που δολοφονήθηκαν στο μακελειό στο δημοτικό σχολείο Sandy Hook το 2012.

Τι σχέση έχουν όλα αυτά με το καινούργιο της άλμπουμ; Απολύτως καμία, αλλά αυτή η δήλωσή της, από ό,τι φαίνεται, ήταν αρκετή για μην ξανασχοληθούν μαζί της τα αμερικανικά μέσα. Είναι περίεργο να ψάχνεις για κριτικές για το «Mata» και να ανακαλύπτεις ότι, πέρα από το «Rolling Stone», μέχρι στιγμής, κανένα αμερικανικό μουσικό site δεν έχει κάνει κριτική, ούτε για να το θάψει, που λέει ο λόγος.

Η Μ.Ι.Α. είχε και στο παρελθόν δηλώσει την αντίθεσή της προς τα εμβόλια, όχι με τόσο αιχμηρό τρόπο, και δεν είναι η μόνη διασημότητα που το έχει κάνει, θα σχολίαζε κανείς, αλλά στην προκειμένη χρονική στιγμή μάλλον το παρατράβηξε. 

Όπως δήλωσε στην «Guardian», δεν θεωρεί τον εαυτό της ακριβώς αντιεμβολιάστρια. Περισσότερο έχει πρόβλημα με τις μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες. Αιτιολογεί τις απόψεις της λέγοντας ότι προέρχονται από την προσωπική της εμπειρία με τον Covid-19.

Από την άλλη, ο αρθρογράφος παραθέτει μια ολόκληρη παράγραφο με τα ευρήματα μιας επιστημονικής έρευνας που αντικρούει τα λόγια της. Εδώ και χρόνια, όπως γράφουν, ακροβατεί ανάμεσα στα όρια του διασυρμού και της δικαίωσης.

Στην ίδια συνέντευξη εξομολογείται ότι έχει ασπαστεί τον χριστιανισμό. To 2015, όταν ήταν στην Ινδία για τις ανάγκες των γυρισμάτων του βίντεο για το «Borders», αρρώστησε και είδε σε όραμα τον Ιησού. Ήταν κάτι που την ταρακούνησε δημιουργικά.  

Τέλος πάντων, τo παρήγορο είναι –αν μπορεί κανείς να το πει έτσι– ότι δεν την έχει πάρει εντελώς ο κατήφορος, όπως τον Kanye West. 

MIA pregnant Facebook Twitter
Η Μ.Ι.Α. στην ιστορική περφόρμανς στα Grammys το 2009, 9 μηνών έγκυος. Φωτ.: Kevin Mazur/WireImage/Getty Images/Ideal Image

Κόρη μεταναστών από τη Σρι Λάνκα, η M.I.A., που το πραγματικό της όνομα είναι Mathangi «Maya» Arulpragasam, γεννήθηκε στο Λονδίνο, γύρισε 6 μηνών στην Τζάφνα, πρωτεύουσα της Βόρειας Σρι Λάνκα, για να επιστρέψει στο Λονδίνο με την οικογένειά της ως πρόσφυγας σε ηλικία 11 χρονών εξαιτίας του εμφύλιου πολέμου που μάστιζε τη χώρα της.

Αναδύθηκε από το βρετανικό underground στις αρχές των ‘00s. Η καριέρα της εκτοξεύτηκε με τα δυο πρώτα της άλμπουμ «Arular» (2005) και «Kala» (2007) και φυσικά με το μεγαλύτερο χιτ της, το «Paper Planes», που στιγμάτισε μια εποχή. 

Οι εμφανίσεις της δεν πάνε πίσω. Το 2009 έκανε μια ιστορική περφόρμανς στα Grammys ενώ ήταν 9 μηνών έγκυος, πλάι στους Jay-z, Kanye West, Lil Wayne και T.I. για το κομμάτι του τελευταίου «Swagger Like Us» που σάμπλαρε το «Paper Planes». Γέννησε τρεις μέρες μετά.

Η εικόνα της ήταν από τότε ανατρεπτική, σαν να μην ταιριάζει καθόλου σε όλο αυτό το λαμπερό σκηνικό. Τα πράγματα πήραν επίσης μια απροσδόκητη τροπή τρία χρόνια μετά, όταν εμφανίστηκε πλάι στη Madonna και τη Nicki Minaj στο Super Bowl half time show, όπου έκανε κωλοδάχτυλο μπροστά στο ανυποψίαστο κοινό, με τους τεχνικούς να αντιδρούν σπασμωδικά.

Το αξιομνημόνευτο εννιάλεπτο βίντεο για το «Born Free» από το «Maya» (2010), σε σκηνοθεσία Romain Gavras, στο οποίο απεικονίζεται μια φανταστική γενοκτονία όσων έχουν κόκκινα μαλλιά, με αναφορές στη δολοφονία των ανδρών Ταμίλ από τον στρατό της Σρι Λάνκα, απαγορεύτηκε από το βρετανικό και αμερικανικό YouTube. 

mia superbowl Facebook Twitter
Τα πράγματα πήραν επίσης μια απροσδόκητη τροπή τρία χρόνια μετά, όταν εμφανίστηκε πλάι στη Madonna και τη Nicki Minaj στο Super Bowl half time show, όπου έκανε κωλοδάχτυλο μπροστά στο ανυποψίαστο κοινό, με τους τεχνικούς να αντιδρούν σπασμωδικά. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Παρά την επιτυχία της, χρειάστηκε πάνω από μια δεκαετία για να ανέβει στην κορυφή του Billboard και μια συνεργασία με τον Travis Scott στο κομμάτι «Franchise», στο οποίο συμμετείχε και ο Young Thug, το 2020. Έναν χρόνο νωρίτερα, η Βρετανία αναγνώρισε τη συνεισφορά της στη μουσική, βραβεύοντάς τη με το αστέρι του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας που της απένειμε η συγχωρεμένη πια βασίλισσα Ελισάβετ.

Πάντως, αν κάποιος ρίξει σήμερα μια ματιά στα νούμερα που έχει κάνει το «Mata» στο Spotify, θα διαπιστώσει ότι έχει περάσει ανεπιστρεπτί η εποχή που ανήκε στα υψηλά κλιμάκια της ποπ βιομηχανίας. Είναι κρίμα επειδή μέσα σε αυτό κάνει μια αναδρομή στους ήχους που την καθόρισαν, ένα πλούσιο μείγμα από ρυθμούς από όλο τον κόσμο, από reggaeton μέχρι EDM. Είχε καιρό να βγάλει τόσο δυνατή ηχητικά δουλειά, με μια σειρά από ξεσηκωτικά κομμάτια που μόνο μέινστριμ δεν είναι, αλλά εντελώς ποπ και άμεσα. 

Στο «Rolling Stone» σχολιάζουν ότι «βρίσκεται ακόμη εδώ, αλλά δεν είναι ξεκάθαρο αν έχει κάτι καινούργιο να πει». Η ίδια τραγουδά στο «Beep»: «Δεν μπορώ να τους ευχαριστήσω όλους. Δεν είμαι πολιτικός και δεν είμαι τα Ηνωμένα Έθνη», και αυτό είναι το μόνο βέβαιο. 





 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Οθόνες / Ρομέν Γαβράς: «Η δική μας γενιά δεν έχει πολλά αποθέματα ελπίδας»

Η Στέγη ανοίγει το φετινό της ρεπερτόριο με το βλέμμα (ξανά) στραμμένο προς το μέλλον, συνεργαζόμενη με τον προβοκάτορα Ελληνογάλλο σκηνοθέτη στο πρότζεκτ «GENER8ION», με τρεις μικρού μήκους ταινίες του που θα κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα με τη μορφή βίντεο εγκαταστάσεων σε τρεις διαφορετικούς χώρους.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ