Κουαρτέτο Οφηλία στο Αττις

Κουαρτέτο Οφηλία στο Αττις Facebook Twitter
0

Η ποίηση τριών κορυφαίων ποιητών του 20ου αιώνα, του Κ.Π. Καβάφη, του Αρσένι Ταρκόφσκι και του Χάινερ Μύλλερ, μετουσιώνεται σε μουσική περφόρμανς σε τέσσερις πράξεις από τον μουσικό και συνθέτη Παναγιώτη Βελιανίτη. Τίτλος της: "Κουαρτέτο Οφηλία".

Ερμηνεύει η διακεκριμένη Ρωσίδα σοπράνο Ναταλία Πσενιτσνίκοβα (Natalia Pschenitschnikova), γνωστή για τις ερμηνείες της σε έργα της σύγχρονης μουσικής πρωτοπορίας, όπως του Giacinto Scelsi και του John Cage.

Η μουσική παράσταση θα παρουσιαστεί στο θέατρο ΑΤΤΙΣ στις 11, 12 και 13 Οκτωβρίου, με ελεύθερη είσοδο στο κοινό.

Η τυραννική καθήλωση του νου και ο φόβος προς καθετί τολμηρό και νέο διαφαίνεται στο ποίημα "Τα παράθυρα" του Κωνσταντίνου Καβάφη.

Ο έρωτας και η ανθρώπινη δημιουργικότητα συγκρούονται και τέλος ηττώνται από τη μοιρολατρική αποδοχή του πεπρωμένου στο ποίημα Τα πρώτα ραντεβού του Αρσένι Ταρκόφσκι. Ο εγκλεισμός και κλειστοφοβικές εμμονές οδηγούν στην αυτοκαταστροφή στο ποίημα Τείχη του Κωνσταντίνου Καβάφη. Τέλος, μέσα ο θάνατος θα φέρει την απόλυτη απελευθέρωση στην Οφηλία του 2ου και 5ου μέρους της Μηχανής Άμλετ του Χάινερ Μύλλερ.

Ο ποιητικός λόγος αρθρώνεται σε ένα ηχητικό περιβάλλον που συνδυάζει την ηλεκτρονική μουσική με ήχους από βρυχηθμούς ζώων, πολεμικές σειρήνες και κρότους μηχανών.

Ζητήσαμε από τον συνθέτη Παναγιώτη Βελλιανίτη να μας στείλει λίγα λόγια για την παράστασή του: Μας έστειλε το παρακάτω σημείωμα:

"Λατρεύω την ποίηση -και ειδικότερα εκείνη των τριών αυτών κορυφαίων ποιητών του περασμένου αιώνα: Καβάφη, Ταρκόφσκι, Χ. Μύλλερ.
Περίμενα αβίαστα τη στιγμή που θα ήμουν σίγουρος ότι έχω κάτι σημαντικό να αρθρώσω ως συνθέτης μέσα από τα λόγια τους.
Οι τρεις τους, η ποίησή τους και τα οντολογικά θέματα που φωτίζουν μέσα από το λόγο τους με οδήγησαν στη σύλληψη και υλοποίηση αυτής της περφόρμανς με ήχο οργανωμένο και συνάμα ατίθασο.

Έτσι επέλεξα τα ηλεκτροακουστικά μέσα μόνο και μόνο για την ελευθερία επιλογής πηγών, ηχοχρωμάτων και κυρίως του όσο δυνατόν πλησιέστερου προς τη μουσική ιδέα ηχητικού μορφώματος.

Ο στόχος εξαρχής ήταν η δημιουργία μιας μεταμουσικής εμπειρίας με έντονα δάνεια από το θέατρο που υπηρετώ τόσα χρόνια δίπλα στο σπουδαίο σκηνοθέτη και δάσκαλο Θεόδωρο Τερζόπουλο.

Η γνωριμία μου με τη διεθνή σοπράνο Ναταλία Πσενιτσνίκοβα ήταν και ο καταλύτης για αυτή τη δημιουργία μιας και μου ενέπνευσε την απαιτούμενη εμπιστοσύνη ότι θα μπορούσε να στηρίξει επί της ουσίας και όχι μόνο τεχνικά τις φωνητικές ακροβασίες που ζητούσα -όντως δεν διαψεύσθηκα."



Η σκηνοθετική επιμέλεια είναι του Θ. Τερζόπουλου, καθώς και η επιμέλεια των φωτισμών αλλά και η συμμετοχή του στο ηχητικό υλικό -με την ηχογράφηση και επεξεργασία της φωνής του στο 5ο μέρος από την «Μηχανή Άμλετ» του Χ. Μύλλερ- .

Το κουστούμι της παράστασης φιλοτέχνησε η Λουκία.

Κουαρτέτο Οφηλία" του Παναγιώτη Βελιανίτη
Θέατρο ΑΤΤΙΣ
Λεωνίδου 7, Μεταξουργείο
11,12 & 13 Οκτωβρίου 2013
9 π.μ.

(Κρατήσεις θέσεων : Θέατρο ΑΤΤΙΣ: 210 5226260)

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ