Karol G: Η Κολομβιανή μουσικός με τα 24 δισεκατομμύρια streams

Karol G: Η Κολομβιανή μουσικός με τα 24 δισεκατομμύρια streams Facebook Twitter
Χρειάστηκαν περίπου δέκα χρόνια για να καταφέρει να κάνει το πρώτο της μεγάλο χιτ. Φωτογραφία: Alexander Tamargo/Getty Images
0

Δεν είναι αυτονόητο ένας μη αγγλόφωνος μουσικός να αποκτήσει crossover απήχηση, δηλαδή να πετύχει ευρεία και μαζική αποδοχή σε διεθνές επίπεδο, σαν να βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για γυναίκα από τη Λατινική Αμερική, όπου η μουσική σκηνή είναι κατά βάση ανδροκρατούμενη. Αν είναι δύσκολο για τους ισπανόφωνους ερμηνευτές, για τις γυναίκες είναι ακόμα πιο σπάνιο. Λίγες Λατίνες έχουν καταφέρει κάτι ανάλογο. 

Η Karol G θεωρείται ένα τρανταχτό παράδειγμα. Να κάνουμε μια παρένθεση εδώ και να πούμε ότι δεν μιλάμε για Αμερικανίδες με ρίζες στη Λατινική Αμερική, όπως η Cardi Β ή η Σελένα Γκόμεζ, ούτε για περιπτώσεις όπως η Rosalía από την Ισπανία, που πλασαρίστηκε ως εκπρόσωπος του νεο-φλαμένκο, αλλά γνώρισε επιτυχία μετά τη συνεργασία της με τον Πορτορικανό J Balvin.

Σήμερα, στα 30 της, είναι ανάμεσα στους Top 50 μουσικούς του Spotify παγκοσμίως, με πάνω από 24 δισεκατομμύρια streams και παραπάνω από 80 εκατομμύρια followers στα social media.

Η Karol G είναι γέννημα-θρέμμα του Μεντεγίν της Κολομβίας. Το κανονικό της όνομα είναι Carolina Giraldo Navarro. Από μικρή ήθελε να ασχοληθεί με τη μουσική και το τραγούδι και μεγάλωσε σε ένα αρκετά ενθαρρυντικό οικογενειακό περιβάλλον. Ο μεγαλύτερος θαυμαστής της ήταν ο πατέρας της, ο οποίος έπαιζε σε συγκρότημα και το όνειρό του ήταν να γίνει τραγουδιστής. Το σπίτι τους ήταν γεμάτο μουσική, από σάλσα μέχρι μέταλ, Bee Gees και valletano, ένα είδος κολομβιανής κάντρι. Συνήθιζαν να κάνουν εμφανίσεις, διοργανώνοντας μικρές συναυλίες, ενώ η ίδια σπούδαζε μουσική. «Στην αρχή νόμιζα ότι θα ήταν εύκολο για μένα να ασχοληθώ επαγγελματικά με τη μουσική, επειδή δεν υπήρχαν πολλές γυναίκες στη βιομηχανία, αλλά, όταν ξεκίνησα να δουλεύω, συνειδητοποίησα τον λόγο που τα πράγματα ήταν έτσι όπως ήταν». 

 Karol G desert Facebook Twitter
Η Karol G είναι γέννημα-θρέμμα του Μεντεγίν της Κολομβίας.

Στις αρχές των '00s, το να ασχοληθείς με το ρεγκετόν και να είσαι γυναίκα θεωρούνταν ανήκουστο, ειδικά σε μια σκηνή όπου οι γυναίκες θεωρούνται προϊόν, όπως συχνά σχολιάζει σε συνεντεύξεις. Το ρεγκετόν είναι διαβόητο για την υπερ-σεξουαλικότητα των στίχων του και αποτελεί πρόκληση, ειδικά όταν προέρχεται από γυναίκες. Η Πορτορικανή MC Ivy Queen, που πλέον θεωρείται από τους θρύλους του είδους, ήταν ίσως η πρώτη γυναίκα που κατάφερε να γίνει ευρύτερα γνωστή εκείνη την περίοδο. Ταυτόχρονα, για πολλά χρόνια ήταν η πιο μισητή καλλιτέχνις της σκηνής, αντιμετωπίζοντας σκληρές σεξιστικές επιθέσεις εξαιτίας της εμφάνισης και της βαριάς φωνής της. Οι γυναίκες δεν ήταν μόνο ήταν ελάχιστες αλλά και διασκορπισμένες σε διάφορα σημεία της Λατινικής Αμερικής. 

Βέβαια, από τότε ο αριθμός των γυναικών έχει αυξηθεί αισθητά και η σκηνή έχει ομογενοιοποιηθεί και εξελίσσεται σε συνδυασμό με τα φεμινιστικά κινήματα που ανθούν από το Μεξικό μέχρι την Αργεντινή και παλεύουν στους δρόμους για τα δικαιώματα των γυναικών και ενάντια στη σεξουαλική βία, στη γυναικοκτονία και στους νόμους κατά των εκτρώσεων. 

karol g album
To εξώφυλλο του νέου άλμπουμ της Karol G «KG0516».

«Δεν υπάρχουν πια τόσο λίγες γυναίκες στο είδος όπως άλλοτε, περισσότερες νέες γυναίκες συμμετέχουν σε αυτό» αναφέρει στους «LA Times» η Karol, η οποία δηλώνει φεμινίστρια. 

Όταν πρωτοξεκινούσε, το 2006, αρκετοί από τη μουσική βιομηχανία προσπάθησαν να την αποθαρρύνουν, ώστε να μην ασχοληθεί με το ρεγκετόν. Ωστόσο, δεν πτοήθηκε. Ο πατέρας της, ο οποίος στο μεταξύ είχε γίνει μάναντζέρ της, της εξασφάλισε μια θέση στο κολομβιανό «X-Factor» και αποκεί άνοιξε ο δρόμος για να γνωρίσει σε μια quinceañera –ένα μεξικανικό έθιμο, κατά το οποίο γιορτάζονται τα δέκατα πέμπτα γενέθλια ενός κοριτσιού– τον J Balvin, με τον οποίον συνεργάστηκε. Χρειάστηκαν περίπου δέκα χρόνια για να καταφέρει να κάνει το πρώτο της μεγάλο χιτ, το «Ahora Me Llama» μαζί με τον Bad Bunny, το 2017.

Σήμερα, στα τριάντα της, είναι ανάμεσα στους Top 50 μουσικούς του Spotify παγκοσμίως, με πάνω από 24 δισεκατομμύρια streams και παραπάνω από 80 εκατομμύρια followers στα social media. Το βίντεο για το κομμάτι «Tusa» που τραγουδά μαζί με τη Nicki Minaj έχει ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο προβολές στο YouTube, ενώ το «Bichota», που σημαίνει κάτι σαν κακό κορίτσι –για να μη χρησιμοποιήσουμε τον τραπ όρο–, πηγαίνει εξίσου καλά. 

Bichota

Πρόσφατα κυκλοφόρησε το τρίτο της άλμπουμ με τίτλο «KG0516», εμπνευσμένο από τους αριθμούς των αεροπορικών πτήσεων – χρησιμοποιεί τα αρχικά της και την ημερομηνία που υπέγραψε για πρώτη φορά σε δισκογραφική εταιρεία ως Karol G. Η επιτυχία του άλμπουμ την έβαλε στο ίδιο κλαμπ με crossover Λατίνους μουσικούς, όπως ο Daddy Yankee, ο Bad Bunny και ο J Balvin.

Και ωραία όσα λέει σε σχέση με τον φεμινισμό, εκεί που μας τα χάλασε –και σε πολλούς άλλους–, όμως, η Karol ήταν με τις αφελείς δηλώσεις της σχετικά με τον ρατσισμό, που βγάζιυν περισσότερο άγνοια παρά οτιδήποτε άλλο. Κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων στην Αμερική για τη δολοφονία του George Floyd πόσταρε για συμπαράσταση –εντάξει, κάπου έλεος κι αυτή– μια φωτό του ασπρόμαυρου μπουλντόγκ της με τη λεζάντα «ένα τέλειο παράδειγμα του λευκού και του μαύρου σε αρμονία». 

Πάντως, αυτό που έδειξε η γκάφα της είναι το πρόβλημα που έχει με τον ρατσισμό ολόκληρη η σκηνή. Ένα θέμα που, αν και υπαρκτό, δεν αναγνωρίζεται και δεν συζητείται ανοιχτά – έως καθόλου. Με εξαίρεση τον Ozuna, η πλειονότητα των reggaetoneros/as δεν είναι μαύροι Λατίνοι (δεν εξαιρούνται οι αυτόχθονες), παρά τις ρίζες του είδους στην αφρο-καραϊβική μουσική. 

Τουλάχιστον, η απολογία της μετά το δημόσιο και δικαιολογημένο κράξιμο, ακούστηκε περισσότερο ειλικρινής, σε αντίθεση με άλλες που έχουμε ακούσει κατά καιρούς. 

«Έκανα λάθος με τη φωτογραφία μου και το μάθημα που πήρα μου κόστισε» είπε. «Έκλαψα πολύ και εξαφανίστηκα από τα social media για έναν μήνα. Το ότι πρόσβαλα, όμως, τόσο κόσμο με την άγνοιά μου μού έδωσε την ευκαιρία να καταλάβω το πρόβλημα καλύτερα. Απλώς μεγάλωσα με προνόμια (σ.σ. ως mestiza, ανήκει στην πλειοψηφία του πληθυσμού στην Κολομβία, τονίζουν στους "LA Times") και δεν συνειδητοποιούσα το μέγεθος του ρατσισμού. Για να πω την αλήθεια, φοβόμουν να μιλήσω σχετικά, αλλά μαθαίνω τώρα». Και καλά θα κάνεις, Karol G. Από κάπου πρέπει να γίνει η αρχή.

KAROL G, Mariah Angeliq - EL MAKINON 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ