Jimi Hendrix: O μεγαλύτερος ηλεκτρικός κιθαρίστας όλων των εποχών

Jimi Hendrix: 50 χρόνια από τον θάνατο του μεγαλύτερου ηλεκτρικού κιθαρίστα όλων των εποχών Facebook Twitter
Είναι σίγουρο πως ο πρόωρος θάνατός του, σαν σήμερα, το 1970, στα 27 προς 28 του, υπήρξε ένα μέγιστο πλήγμα για την ποπ και το ροκ.
0

Ο Jimi Hendrix (27 Νοεμβρίου 1942 – 18 Σεπτεμβρίου 1970) υπήρξε ο μεγαλύτερος ηλεκτρικός κιθαρίστας στην ιστορία του ροκ. Υπήρξε, επίσης, ένας τεράστιος τραγουδοποιός κι ένας μοναδικός περφόρμερ.

Η εμφάνισή του και η σύντομη διαδρομή του, στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '60, ήταν αρκετή, για να σμπαραλιάσει ό,τι του είχε παραδοθεί έως τότε στο χώρο της ηλεκτρικής μουσικής, δημιουργώντας ένα στυλ και συντάσσοντας ένα λεξιλόγιο που παραμένει μοναδικό, ασυναγώνιστο και αξεπέραστο, μισόν αιώνα αργότερα.


Όπως αξεπέραστη παραμένει η φιγούρα του, η εικόνα του και όλα εκείνα που σηματοδοτούνται απ' αυτήν, 50 χρόνια μετά.

Είναι δε σίγουρο πως ο πρόωρος θάνατός του, σαν σήμερα, το 1970, στα 27 προς 28 του, υπήρξε ένα μέγιστο πλήγμα για την ποπ και το ροκ, μία από τις βασικές αιτίες (δεν είναι η μόνη φυσικά), που η μουσική αυτή, το ροκ, άρχισε να παίρνει την κάτω βόλτα λίγο καιρό, λίγα χρόνια αργότερα.

Το ότι δεν υπάρχει ηλεκτρικός κιθαρίστας, κάθε γενιάς και κάθε εποχής, που να μην έχει ακούσει και να μην έχει επηρεαστεί από τον Jimi Hendrix είναι κάτι το προφανές. Και στο εξωτερικό και στην Ελλάδα.

Το ότι δεν υπάρχει ηλεκτρικός κιθαρίστας, κάθε γενιάς και κάθε εποχής, που να μην έχει ακούσει και να μην έχει επηρεαστεί από τον Jimi Hendrix είναι κάτι το προφανές. Και στο εξωτερικό και στην Ελλάδα.

Ένας από τους πιο μεγάλους θιασώτες του Jimi Hendrix, στη χώρα μας, υπήρξε και ο αείμνηστος Γιάννης Σπάθας (1950-2019), ο κορυφαίος για πάρα πολλούς, ή και για όλους, Έλληνας ηλεκτρικός κιθαρίστας.

Τον Σεπτέμβριο του 1980 το περιοδικό ΜΟΥΣΙΚΗ (τεύχος 34) δημοσιεύει ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Jimi Hendrix. Αφιέρωμα (κείμενα, συνεντεύξεις, φωτογραφίες, παρτιτούρες, δίσκους, βιβλία), που αναπτύχθηκε μέσα σε 30 σελίδες. Ανάμεσα κι ένα άρθρο του Γιάννη Σπάθα (Socrates κ.λπ.), σχετικό με τον Jimi Hendrix φυσικά, το οποίον και αναπαράγουμε γιατί έχει ακόμη νόημα και αξία.

Jimi Hendrix: 50 χρόνια από τον θάνατο του μεγαλύτερου ηλεκτρικού κιθαρίστα όλων των εποχών Facebook Twitter
Moυσική, τεύχος 34, Σεπτέμβριος 1980.

Γράφει ο Γιάννης Σπάθας:

Προσωπικά δεν θα γινόμουν μουσικός αν δεν άκουγα τον Jimi Hendrix. Έπαιζα το '67, θυμάμαι, με τους Persons. Τότε το ρεπερτόριό μας ήταν Beatles, Rolling Stones, Animals, Yardbirds κ.ά. Το ίδιο ρεπερτόριο περίπου είχαν τότε όλα τα ελληνικά γκρουπ. Σαν κιθαρίστας δεν ήμουν ικανοποιημένος, «γεμάτος» με άλλα λόγια, μ' αυτά που έπαιζα.

Ήμουν έτοιμος να τα παρατήσω, δεν μου άρεσε τίποτα, εκτός βέβαια από ορισμένα μεμονωμένα τραγούδια. Αγγλικά δεν ήξερα για να προσέχω τους στίχους κι έτσι πρόσεχα τι έπαιζαν οι μουσικοί. Κάτι μικρά σόλο των Yardbirds και των Animals μού είχαν κεντρίσει το ενδιαφέρον, αλλά όχι πολλά πράγματα.

Εκεί λοιπόν όπου ήμουν αδιάφορος και έτοιμος να εγκαταλείψω κιθάρες, γκρουπ και τα σχετικά, μια μέρα άκουσα το "Purple haze" από την εκπομπή της Ελλαδίσκ, που παρουσίαζε ο Βάκης Πέρρος (σ.σ. υπενθυμίζουμε πως, το 1967-68, ο Πέρρος έκανε εκπομπή σε κρατικό ραδιοφωνικό σταθμό και όχι σε πειρατικό, ούτε στον «αμερικάνικο»). Έπαθα σοκ. Δεν ήξερα τι μου γινότανε, τι ήχος ήταν αυτός και πώς έβγαινε. Από τότε δεν ξεκόλλαγα από το πικάπ και τους δίσκους του Hendrix, και με την κιθάρα μου έβγαζα τα κομμάτια και τα έπαιζα.

Jimi Hendrix: 50 χρόνια από τον θάνατο του μεγαλύτερου ηλεκτρικού κιθαρίστα όλων των εποχών Facebook Twitter
Γιάννης Σπάθας

Σε κάθε δίσκο του πάντα εύρισκα κάτι να μάθω, ως προς την τεχνική. Το σήκωμα της χορδής του ήταν διαφορετικό απ' όλων των άλλων κιθαριστών της εποχής εκείνης, όπως των Eric Clapton, Jeff Beck, Peter Green, Mike Bloomfield κ.ά.

Από αυτόν άκουσα τα πρώτα ανάποδα σηκώματα της χορδής – δηλαδή πρώτα την σήκωνε και μετά την κτύπαγε, κατεβάζοντάς την συγχρόνως. Τα βιμπράτα του ήταν ποικίλα και το κάθε ένα το έβαζε εκεί όπου άρμοζε, χρωματίζοντας έτσι τις φράσεις του ανάλογα με το συναίσθημα που ήθελε να εκφράσει. Τα κλεισίματα των φράσεών του, πάλι, ήταν πολύ έξυπνα, ενώ πολλά από αυτά τα έκλεινε με το χαρακτηριστικό του σβήσιμο. Επίσης τα διαστήματα που χρησιμοποιούσε και ο ρυθμός του ήταν κάτι το ξεχωριστό.

Τελείως προσωπικός και ο ήχος του. Η Fender Stratocaster είναι πολύ καλή κιθάρα, στα χέρια του όμως απόκτησε μεγαλύτερη αξία και έδειξε περισσότερες δυνατότητες. Το τρέμολό της βοήθησε τον Hendrix να αποδώσει διάφορους ήχους, όπως αυτοκινήτων, σειρήνων, αεροπλάνων κ.λπ.

Στο "Machine gun" από το LP "Band of Gypsys" π.χ. απεικονίζει πολύ πιστά με την κιθάρα μια μάχη με πολυβόλα, σφαίρες και κραυγές. Για μια στιγμή, δε, ακούγεται και το κλείστρο ενός όπλου. Με μερικούς ενισχυτές Marshall, την Fender Stratocaster, καθώς και μερικά pedals έφτιαξε έναν ήχο που μπορούσες να τον αναγνωρίσεις ανάμεσα από χίλιους.

Jimi Hendrix: 50 χρόνια από τον θάνατο του μεγαλύτερου ηλεκτρικού κιθαρίστα όλων των εποχών Facebook Twitter
Φαντάζιο, τεύχος 84, 6 Οκτωβρίου 1970
Jimi Hendrix: 50 χρόνια από τον θάνατο του μεγαλύτερου ηλεκτρικού κιθαρίστα όλων των εποχών Facebook Twitter
Μοντέρνοι Ρυθμοί, τεύχος 98, 31 Ιανουαρίου 1968

Το προσωπικό του παίξιμο επηρέασε πολλούς κιθαρίστες. Κανείς όμως δεν συνέχισε στο ίδιο στυλ, στον ίδιο ήχο, γιατί δεν άντεχε κάτω από το βάρος της φυσιογνωμίας του. Ο Robin Trower (σ.σ. των Procol Harum) κάτι πήγε να κάνει, αλλά δεν άντεξε κι αυτός. Αντίθετα στο στυλ του Clapton, που είναι κι αυτός μεγάλος κιθαρίστας, έχουμε πολλούς κιθαρίστες με μικρές μεταξύ τους διαφορές, όπως τους Mick Taylor, Jimmy Page, Peter Green, ή με περισσότερες όπως τον παλιό Jeff Beck κ.ά.

Κι ενώ αυτή η σχολή του Clapton εκινείτο στο χώρο του blues-rock, ο Jimi Hendrix είχε απλωθεί κι έξω απ' αυτόν, επηρεασμένος από την ινδική και τη μαύρη μουσική. Μέσα στα τραγούδια του είχε θέματα που ήταν αληθινά εμπνευσμένα και ταυτόχρονα απλά. Μπορώ να αναφέρω μερικά πολύ μεγάλα σε αξία. Πάντα μιλάω, βέβαια, για την προσωπική μου γνώμη.

Το "3rd stone from the sun" από το LP "Are You Experienced". Συγκινήθηκα πολύ όταν άκουσα σε μια συναυλία των Weather Report τον Jaco Pastorius να παίζει με το μπάσο του αυτό το θέμα και να χειροκροτείται.


Jimi Hendrix: 50 χρόνια από τον θάνατο του μεγαλύτερου ηλεκτρικού κιθαρίστα όλων των εποχών Facebook Twitter
Φωτογραφία από το ΦΑΝΤΑΖΙΟ, τεύχος 84, Τρίτη 6 Οκτωβρίου 1970.

Το "Bold as love" από το LP "Axis: Bold as Love". Το "Little wing" (σ.σ. από τον ίδιο δίσκο), που το έχουμε ακούσει και από τον Eric Clapton. Το "All along the watchtower" του Bob Dylan και ακόμη το "May this be love", κομμάτι καθαρά επηρεασμένο από την Ανατολή. Το "1983... (A merman I should turn to be)", το "Voodoo chile", το "Cross town traffic", το "Machine gun", επηρεασμένο από τον πόλεμο του Βιετνάμ,, το "Red house" ένα blues φανταστικό, τα "Gypsy eyes", "Manic depression" και "Message to love".

Όλα αυτά και πολλά άλλα τραγούδια, θέματα και σόλο του τον καθιέρωσαν ως μεγάλο.

Ο Hendrix ήταν ένας άνθρωπος που πρόσθεσε από τη μεριά του ένα λιθαράκι στη μουσική, στο ροκ, στην κιθάρα.

 

The Jimi Hendrix Experience - All Along The Watchtower (Official Audio)

 

Jimi Hendrix: 50 χρόνια από τον θάνατο του μεγαλύτερου ηλεκτρικού κιθαρίστα όλων των εποχών Facebook Twitter
Φωτογραφία από το ΦΑΝΤΑΖΙΟ, τεύχος 84, Τρίτη 6 Οκτωβρίου 1970.
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ