Η υπέροχη ωριμότητα της Neneh Cherry

Η υπέροχη ωριμότητα της Neneh Cherry Facebook Twitter
Φωτο: Kim Hiorthoy
1

Η Neneh Cherry πάντοτε αντιπροσώπευε μια άλλη γενιά των '80s, αρκετά μακριά από την πανκίλα και την νταρκίλα της εποχής. Όταν βγήκε το «Raw like sushi» είχε να κάνει περισσότερο με το μέλλον του ρυθμού που επρόκειτο να έρθει παρά με το μουντό παρόν εκείνης της περιόδου.


Έπρεπε να περάσουν τριάντα χρόνια, να πιάσει τον μουσικό Τύπο αυτή η μανία για diversity κι έτσι να εκτιμηθεί και να συμπεριληφθεί επιτέλους το συγκεκριμένο άλμπουμ στις λίστες με τα καλύτερα της δεκαετίας.


Μέχρι τότε στεκόταν παραγκωνισμένο στις προτιμήσεις της πλειοψηφίας των λευκών μουσικοκριτικών που εξυμνούσαν το lad rock μέχρι τα μέσα των '00s, αγνοώντας επιδεικτικά τέτοιες δουλειές.

Η Neneh Cherry ήταν η προσωποποίηση της διαφορετικότητας. Δεν ήταν λευκή ούτε μαύρη αλλά μια μιγάδα από τη Σουηδία που γεννήθηκε και μεγάλωσε σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό περιβάλλον.


Η Neneh Cherry ήταν η προσωποποίηση της διαφορετικότητας. Δεν ήταν λευκή ούτε μαύρη αλλά μια μιγάδα από τη Σουηδία που γεννήθηκε και μεγάλωσε σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό περιβάλλον. Η μητέρα της, η ζωγράφος Monica «Moki» Karlsson, γνώρισε τον μουσικό πατέρα της Ahmadu Jah όταν αυτός άφησε τη Σιέρα Λεόνε για να σπουδάσει μηχανικός στη Σουηδία. Χώρισαν πριν γεννηθεί.


Ξαναπαντρεύτηκε σχεδόν αμέσως τον θρύλο της τζαζ Don Cherry και μαζί με τα παιδιά τους βρέθηκαν σε ένα εγκαταλελειμμένο σχολείο που αγόρασαν στην εξοχή της Σουηδίας. Είχαν όνειρα να δημιουργήσουν μια κοινότητα που θα έφερνε τον κόσμο πιο κοντά.


Ήταν ένα θεότρελο σπίτι, όπως το περιέγραφε αργότερα η Neneh, που μάζευε κάθε λογής άτομα που χρειαζόντουσαν βοήθεια και στήριξη. Σε ηλικία 14 ετών αποφάσισε να μετακομίσει στο Λονδίνο. Εκεί έζησε από κοντά την πανκ σκηνή της πόλης. Έγινε κολλητή με τις Slits και συγκατοικούσε για ένα διάστημα σε μια κατάληψη με την Ari Up. Δούλευε ως ρέγκε DJ ή ως μοντέλο για να τα βγάλει πέρα.

 

Neneh Cherry - Manchild


Αντί για new wave ή πανκ που ήταν της μόδας, στο «Raw like sushi», το ντεμπούτο άλμπουμ της, παρουσίασε ένα μπασταρδεμένο χιπ-χοπ αναμεμειγμένο με στοιχεία ποπ, salsa και house μουσική, ό,τι ακούμε σήμερα δηλαδή. Ταυτόχρονα, οι στίχοι της ήταν τόσο φεμινιστικοί και σοφιστικέ για την εποχή τους που σήμερα φαντάζουν αδιανόητοι για ποπ κομμάτια.


Σήμερα εντυπωσιαζόμαστε όταν βλέπουμε γυναίκες μουσικούς σε προχωρημένο στάδιο εγκυμοσύνης να ανεβαίνουν στη σκηνή και να την οργώνουν με την ενέργειά τους. Το έκανε η M.I.A. πριν από μερικά χρόνια και πιο πρόσφατα η Cardi B, με το κοινό να παραληρεί από κάτω.


Η πρώτη που το έκανε, όμως, ήταν η Cherry, που βγήκε στο «Top of the Pops» να πει το «Buffalo Stance» με μια αρκετά φουσκωμένη κοιλιά. Προκάλεσε σάλο στον Τύπο, που την κατακεραύνωσε. Τους αποστόμωσε τότε, δηλώνοντας ότι «η εγκυμοσύνη δεν είναι ασθένεια».

 

Η Neneh Cherry το 1988 όταν βγήκε στο «Top of the Pops» να πει το «Buffalo Stance» με μια αρκετά φουσκωμένη κοιλιά.

 
Από την αρχή της καριέρα της ένας από τους πιο στενούς συνεργάτες της ήταν ο άντρας της Cameron McVey. Γνωρίστηκαν το 1987 στο αεροδρόμιο του Heathrow, σε μια κοινή πτήση προς Τόκιο. Απέκτησαν δύο κόρες − μία, η Mabel, είναι από τις ανερχόμενες ποπ σταρ στη Βρετανία. Επίσημα παντρεύτηκαν το 1990.

Μαζί έφτιαξαν και το «Manchild» με τη βοήθεια του Robert del Naja. Η Neneh έχει πει πολλά σπουδαία κομμάτια, αλλά κανένα δεν φτάνει την αισθητική και ηχητική τελειότητα του συγκεκριμένου τραγουδιού. Ίσως το πιο απόκοσμο βίντεο που πρόβαλε ποτέ το MTV στη βραδινή του ζώνη. Θα μπορούσε να θεωρηθεί σημείο αναφοράς για το vaporwave, ενώ, όταν το βλέπεις σήμερα, παραμένει το ίδιο αλλόκοτο με τότε.


Στην πραγματικότητα ήταν μια οικογενειακή υπόθεση. Σε αυτό εμφανίζονταν οι κόρες της και ο πρώτος γιος του άντρα της.


Οι σχέσεις της με τους Massive Attack ήταν ακόμα βαθύτερες. Δεν τους ένωνε μόνο η σκηνή του Μπρίστολ, στην οποία ανήκε για ένα διάστημα. Είχαν τέτοια φιλία που το «Blue Lines» ηχογραφήθηκε στο δωμάτιο της νεογέννητης τότε κόρης της. Ο Del Naja δήλωσε ότι αν δεν επέμενε, δεν θα έβγαζαν ποτέ το άλμπουμ που γέννησε το trip-hop.


Η Neneh κάλλιστα θα μπορούσε να έχει φτάσει πολύ ψηλά, όπως η Μαντόνα. Θα μπορούσε και να την έχει ξεπεράσει, σύμφωνα με κάποιους, αν οι εμπειρίες της στην Αμερική δεν την απέτρεπαν από το να επιδιώξει μεγαλύτερη καριέρα. H μαρτυρία της για τον σεξισμό στη μουσική βιομηχανία εκείνη την περίοδο θα έπρεπε να κάνει τo κίνημα του #metoo να επανεξετάσει κάποια πράγματα.

 

Neneh Cherry - Synchronised Devotion


Απογοητευμένη, αποφάσισε να αποτραβηχτεί σταδιακά από τη δημοσιότητα, όχι όμως από τη μουσική. Ασχολήθηκε με διάφορα πρότζεκτ. Με ένα από αυτά, τους CirKus, την είχαμε δει πριν από 10 χρόνια στην Αθήνα. Είχε να κυκλοφορήσει προσωπική δουλειά από το 1996. Επανήλθε το 2014 με το «Blank Project» και τώρα, τέσσερα χρόνια μετά, με το «Broken Politics». Και στα δύο συνεργάστηκε με τον Four Tet στην παραγωγή.


Στο «Broken Politics» σοβαρεύει και ασχολείται με ευρύτερα πολιτικά θέματα. Οι στίχοι της αναφέρονται στους πρόσφυγες –είδε από κοντά τη φρίκη στο Καλαί−, στην παραπληροφόρηση και στα fake news, στην έκτρωση και στα γυναικεία δικαιώματα. «It's my politics living in a slow jam» ακούγεται να λέει χαρακτηριστικά στο κομμάτι «Synchronized Devotion».


Είναι μια φράση που σου μένει ανάμεσα στις ήρεμες trip-hop μελωδίες, οι οποίες, αντί για θυμό, κρύβουν στοχαστική διάθεση και ευαισθησία. Η Neneh Cherry, το κορίτσι που δεν θεωρούσε ποτέ τον εαυτό του ράπερ, έχει ωριμάσει υπέροχα.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ

σχόλια

1 σχόλια