Η ποπ μουσική ως φωτεινό μονοπάτι για τη ΛΟΑΤΚΙ+ απελευθέρωση

Η ποπ μουσική ως φωτεινό μονοπάτι για την ΛΟΑΤΚΙ+ απελευθέρωση Facebook Twitter
Γκέι είδωλα όπως η Donna Summer, παρά το γεγονός ότι ήταν στρέιτ, εξέφρασαν και ενσάρκωσαν τα όνειρα και τις επιθυμίες μιας ολόκληρης κοινότητας.
0


TΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΕΠΙΦΑΝΟΥΣ
μουσικού δημοσιογράφου και συγγραφέα Τζον Σάβατζ –υπεύθυνου για μια σειρά σημαντικών τίτλων, από το England's Dreaming του 1991, μιας αξεπέραστης ιστορίας του πανκ, μέχρι το Teenage: The Creation of Youth του 2007 για την ανάδυση του εφήβου ως κοινωνικής και πολιτιστικής κατηγορίας–  έχει τίτλο The Secret Public (Το μυστικό κοινό) και αποτελεί έναν εκθαμβωτικό απολογισμό της επιρροής που είχε η queer αντίληψη στην ποπ κουλτούρα, αλλά και το αντίστροφο. Η αφήγηση εκτείνεται από το 1955 και την εμφάνιση του Little Richard –  του πρωτοπόρου του ροκ εν ρολ που από μικρός ήταν γνωστός ως «αδελφή και φρικιό» – μέχρι την επιτυχία του queer σταρ της ντίσκο Sylvester το 1978, το κομμάτι-ύμνος του οποίου You Make Me Feel (Mighty Real) ο Σάβατζ περιγράφει εύστοχα ως «μια σημαντική δήλωση για την απελευθέρωση των γκέι».

Στα  24 ταραχώδη χρόνια που καλύπτει το βιβλίο –κατά τη διάρκεια των οποίων η ποπ μουσική μεταμορφώθηκε από το ωμό ροκ εν ρολ, μέσω της σόουλ, της ψυχεδέλειας, του γκλαμ και του πανκ, στη φουτουριστική ηλεκτρονική ντίσκο– οι ΛΟΑΤΚΙ+ άνδρες και γυναίκες πέρασαν από τη σκιά και τον διαρκή κίνδυνο της βίας, του εξοστρακισμού και του εκβιασμού, στην ορατότητα, αν όχι ακριβώς στην καθολική αποδοχή. Αυτή η ορατότητα ήρθε χάρη σε λαμπερές φιγούρες όπως ο David Bowie και ο James Dean, καθώς και σε γκέι είδωλα όπως η Grace Jones και η Donna Summer, που παρά το γεγονός ότι ήταν στρέιτ, εξέφρασαν και ενσάρκωσαν τα όνειρα και τις επιθυμίες μιας ολόκληρης κοινότητας.

Η πιο κομβική φιγούρα του βιβλίου όμως είναι μάλλον ο Andy Warhol, ταυτόχρονα πρωτοστάτης λόγω του δικού του έργου, ιμπρεσάριος του Velvet Underground και των “superstars” του, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν γκέι και τρανς, και ενθουσιώδης συμμετέχων στη σκηνή της ντίσκο ως τακτικός θαμώνας του Studio 54.

Σε ό,τι αφορά την περίπτωση του Bowie, μέσα από σχολαστική και συχνά αποκαλυπτική έρευνα, ο συγγραφέας αποδεικνύει ότι, ενώ ο David Bowie σίγουρα είχε υπολογίσει ότι η δήλωση του στη μουσική εφημερίδα Melody Maker το 1972 ότι είναι «γκέι» θα προκαλούσε ντόρο, ο ίδιος ήταν μέρος ενός «σεξουαλικά ρευστού», θεατρικού περιβάλλοντος, το οποίο ήθελε να στηρίξει. «Πολλοί από τους φίλους μου είναι γκέι και δεν θα μπορούσα να εμφανίζομαι στις εφημερίδες ότι τη μία νύχτα πάω με τη Σοφία Λόρεν και την άλλη με την Ράκελ Γουέλς», εξηγούσε στους Sunday Times ο Bowie την ίδια εκείνη χρονιά. Όπως γράφει ο Σάβατζ, ο Bowie «είχε κατανοήσει ότι η νέα δεκαετία απαιτούσε μια νέα διαφάνεια και μια νέα ειλικρίνεια για τις "κρυμμένες"  ανθρώπινες ζωές ... και αυτό ήταν μέρος ενός ευρύτερου πολιτισμικού και πολιτικού κινήματος».

tudio-54
Το εξώφυλλο του βιβλίου The Secret Public

Η πιο κομβική φιγούρα του βιβλίου όμως είναι μάλλον ο Andy Warhol, ταυτόχρονα πρωτοστάτης λόγω του δικού του έργου, ιμπρεσάριος του Velvet Underground και των «superstars» του, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν γκέι και τρανς, και ενθουσιώδης συμμετέχων στη σκηνή της ντίσκο ως τακτικός θαμώνας του Studio 54. Το 1967, υποστηρίζει ο Σάβατζ, ο Warhol ήταν «ο πιο διάσημος ομοφυλόφιλος στην Αμερική», εκθέτοντας τις πιο παραβατικές πτυχές της γκέι ζωής σε ταινίες όπως το «Flesh» και το «Trash», αλλά και στα τραγούδια των Velvet Underground, στους οποίους διετέλεσε παραγωγός, εμπνέοντας τον Bowie, ο οποίος έγινε με τη σειρά του παραγωγός συνέχισε του κλασικού –  και εξαιρετικά queer – άλμπουμ «Transformer» του Lou Reed το 1972.

Το βιβλίο δείχνει τον τρόπο με τον οποίο τα δικαιώματα των γκέι προχώρησαν με μια σειρά από άλματα προς τα εμπρός, ακολουθούμενα από βίαια πισωγυρίσματα –  ένα μοτίβο που ίσως συνεχίζεται και σήμερα. Οι τελευταίες ενότητες ξεναγούν τον αναγνώστη με γλαφυρό τρόπο στα γκέι κλαμπ της Νέας Υόρκης που εξέθρεψαν την ντίσκο, η οποία μετατράπηκε σε εθνική, και στη συνέχεια σε παγκόσμια τρέλα, φτάνοντας στο εμπορικό της ζενίθ με τη μορφή των Bee Gees, τους οποίους διαχειρίστηκε ο Robert Stigwood, εκπρόσωπος μιας φουρνιάς γκέι μάνατζερ με τεράστια επιρροή που καθοδηγούσαν την πορεία της ποπ μουσικής από το παρασκήνιο. Ο Σάβατζ τελειώνει την ιστορία του λίγο πριν το AIDS μετατρέψει σε νεκροταφεία γκέι θύλακες όπως το Σαν Φρανσίσκο, που πάλλονταν υπό τους ήχους της ηλεκτρονικής ντίσκο από τοπικούς αστέρες όπως ο Sylvester και ο Patrick Cowley.

Στη διαδρομή του βιβλίου του, ο συγγραφέας αποκαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο η ποπ μουσική μπόρεσε όχι μόνο να δείξει τον δρόμο προς μια πιο απελευθερωμένη ύπαρξη, αλλά και να πραγματοποιήσει όνειρα που προηγουμένως έμοιαζαν ανέφικτα. Όπως γράφει στο εισαγωγικό κεφάλαιο, «η ποπ μουσική είχε τη δυνατότητα να απελευθερώσει τους πάντες – όχι μόνο τους γκέι άνδρες, τις λεσβίες και τα τρανς άτομα, αλλά και τους νέους ετεροφυλόφιλους άνδρες και γυναίκες που δεν αποδέχονταν τα κριτήρια και τις δεσμεύσεις που επέβαλλε η κυρίαρχη κουλτούρα».

Με στοιχεία από The Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ

Βιβλίο / Κάντι Ντάρλινγκ: Η συγκινητική ιστορία του τρανς ειδώλου και μούσας του Άντι Γουόρχολ

Η Κάντι Ντάρλινγκ προκαλούσε ανέκαθεν συμπάθεια και θαυμασμό, όχι τόσο για τα επιτεύγματά της στη σκηνή και τη μεγάλη οθόνη, όσο για την ομορφιά και την εύθραυστη αύρα της.
THE LIFO TEAM
Ziggy Stardust

Daily / Ήταν το 1971 η χρονιά που η μουσική άλλαξε τα πάντα;

Αυτό ισχυρίζεται η επική σειρά ντοκιμαντέρ 1971: The Year That Music Changed Everything και ακόμα κι αν διαφωνεί κανείς, είναι αδύνατο να αντισταθεί στην αφήγησή του και στον πλούτο του αρχειακού υλικού, μέρος του οποίου παρουσιάζεται για πρώτη φορά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
andy warhol phone

Daily / Τι να μας πει κι ο Άντι Γουόρχολ εδώ που φτάσαμε (τα είχε πει άλλωστε)

Πάνω απ’ όλα ίσως, τη σειρά ντοκιμαντέρ «The Andy Warhol Diaries» σημαδεύει η ιδέα μιας βαθιάς λαχτάρας που προκύπτει από τις μισές αλήθειες και τους μισούς καημούς που «ακούγεται» να εκφράζει ο Γουόρχολ, αλλά και μια μεταφυσικού τύπου σχέση που είχε αναπτύξει με τη μοιρολατρία ή με τη Μοίρα την ίδια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
New York, New Wave: Σπάνιες φωτογραφίες από την θρυλική εικαστική σκηνή της Νέας Υόρκης στα ‘80s

Φωτογραφία / New York, New Wave: Σπάνιες φωτογραφίες από την θρυλική εικαστική σκηνή της Νέας Υόρκης στα ‘80s

Με κεντρικές φιγούρες τον Keith Haring και τον Jean-Michel Βasquiat, τους πρόωρα χαμένους σούπερ σταρ της νεοϋορκέζικης εικαστικής σκηνής στη δεκαετία του ’80, μια μεγάλη έκθεση συγκεντρώνει φωτογραφίες από εκείνες τις έντονες μέρες και τις ακόμα πιο έντονες νύχτες

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Ζιώγαλας

Μουσική / Νίκος Ζιώγαλας: «Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα τα φέρει η ζωή, να είσαι ευγενικός, να παλεύεις για την καλοσύνη»

Aπό πολύ νωρίς, η μουσική τον χτύπησε στο δόξα πατρί, μπήκε σε αυτό το τριπ και δεν βγήκε ποτέ. «Σαν star του σινεμά», «Πάρε με απόψε πάρε με», «Βασιλική», «Βέροια, Θεσσαλονίκη, Αθήνα», «Πέρασε η μπόρα» και για πολλά ακόμα τραγούδια ευθύνεται ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός που σήμερα αφηγείται τη ζωή του στη LifO
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Χρόνια Πολλά Μαντόνα! / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
«Love to love you baby»: Αυτό είναι το τραγούδι που γέννησε τη Disco

Μουσική / «Love to love you baby»: Το τραγούδι των 23 οργασμών που γέννησε τη Disco

Με 23 οργασμούς και τη βοήθεια του μάγου Τζόρτζιο Μορόντερ, η Ντόνα Σάμερ, μισό αιώνα πριν, εγκαινίασε επίσημα, με το επικό και ατελείωτα ερωτικό «Love to love you baby», την ντίσκο μουσική, ένα είδος που πολεμήθηκε λυσσαλέα λίγα χρόνια μετά την επέλασή του και κρατάει γερά μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
 Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Μουσική / Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Παρά την ακύρωση της πρώτης βραδιάς λόγω έντονης κακοκαιρίας, το 12ο Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας επέστρεψε δυναμικά, με τριήμερο ζωντανών εμφανίσεων, γεμάτο ενέργεια, συγκίνηση και αυθεντικές στιγμές κάτω από τα δέντρα του Αλωνιού.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ