Η ευφορική επιστροφή του Jamie xx με ένα απολαυστικό dance άλμπουμ

Η ευφορική επιστροφή του Jamie xx Facebook Twitter
Ο Smith, που πλέον πάτησε τα 35, παραμένει χαμηλών τόνων και προτιμά να βρίσκεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
0

ΔΥΣΚΟΛΑ ΞΑΧΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟ «Gosh», αυτό το κολοσσιαίο σινγκλ από το πρώτο άλμπουμ του Jamie xx –κατά κόσμον James Smith–, «In Colour», που κυκλοφόρησε το 2015. Εγώ σίγουρα δεν το έχω ξεχάσει. Ένα από τα σημαντικότερα ηλεκτρονικά κομμάτια των ’10s με ένα επαναλαμβανόμενο φωνητικό μοτίβο, ωδή στις βρετανικές dance εκπομπές του πειρατικού ραδιοφώνου της δεκαετίας του ’90, προσέφερε μια πολύχρωμη νοσταλγική διάθεση που σου προκαλούσε ανατριχίλα.

Η μουσική του Jamie xx δεν χαρακτηριζόταν ποτέ από ένα συγκεκριμένο ηχητικό στυλ, πιο πολύ είχε να κάνει με συγκεκριμένα συναισθήματα, όπως γράφουν στην «Guardian». Αυτό εισέπραττες κυρίως, ένα συναίσθημα γεμάτο λαχτάρα. Δηλαδή ήταν το ακριβώς αντίθετο από το δυσοίωνο και σκοτεινό ηχητικό σύμπαν παραγωγών όπως ο Burial, που μεσουρανούσαν στα ’00s. Το σκοτάδι, όμως, προσφέρεται πάντοτε για πιο ενδιαφέρουσες θεωρίες και τότε η λαμπερή νοσταλγία του Jamie xx δεν θεωρούνταν τόσο αβανταδόρικη ή ότι έκρυβε υψηλά νοήματα.

Γι’ αυτόν τον λόγο, ίσως, παρά τις διθυραμβικές κριτικές και την εμπορική αποδοχή για το ντεμπούτο του ως παραγωγός πάντοτε αντιμετωπιζόταν κάπως ως μπασκλάς. Οι μάζες τον αγαπούσαν, αλλά ήταν κόκκινο πανί για όσους αρέσκονταν περισσότερο στις μουσικές θεωρίες. Ήταν κάτι σαν τον Moby τη δεκαετία του ’90, ως όνομα τον συνδέεις με την πιο εμπορική πλευρά της ηλεκτρονικής μουσικής.

Το «In Colour» κυκλοφόρησε κάπως καθυστερημένα και δεν ήταν καθόλου πειραματικός δίσκος – διπλό το κακό δηλαδή. Επιπλέον, είχε την υπογραφή ενός νεαρού καλλιτέχνη που γνώρισε τεράστια επιτυχία με το γκρουπ του, τους xx, όταν κέρδισαν το βραβείο Mercury το 2010 και η καριέρα τους εκτοξεύτηκε.

Ο Smith, που πλέον πάτησε τα 35, παραμένει χαμηλών τόνων και προτιμά να βρίσκεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Από την άλλη, ηχητικά δεν θυμίζει τίποτα από το παιδί που στα 20 του δημιουργούσε εσωστρεφή μινιμαλιστικά κομμάτια με τους παιδικούς του φίλους στους xx. Αν μη τι άλλο, στο «In Waves» δείχνει την αυτοπεποίθηση που έχει αποκτήσει τόσα χρόνια ως παραγωγός.

Όλα αυτά είναι απαραίτητο να αναφερθούν πριν μιλήσουμε για τη νέα του δουλειά, το «In Waves», που κάπως ξεκινάει από εκεί που σταμάτησε, πριν από εννιά χρόνια, ένα απολαυστικό άλμπουμ που δεν χορταίνεις να ακούς και να ξανακούς.

Η ’90s νοσταλγία είναι κυρίαρχη και εδώ. Αν το «In Colour» ήταν φτιαγμένο για να το ακούς στο δωμάτιό σου, το «In Waves» έχει στόχο το κλαμπ στην πλειοψηφία του, με ορισμένα κομμάτια «σχεδιασμένα να ακουστούν από τεράστια ηχεία στις 3 το πρωί», γράφει ο Alexis Petridis.

Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία του με τη Honey Dijon στο disco-esque «Baddy on the floor» ή στο ΤikΤok το μελαγχολικό και instant classic με τους κολλητούς του από τους xx, τη Romy Madley Croft και τον Oliver Sim. Μετά έχεις το υπέροχα περίεργο «Dafodil» με τη συμμετοχή των Kelsey Lu, John Glacier και Panda Bear. Σε μία ακόμα πιο απίθανη τροπή, αλλάζει τα φώτα στο «Nights in white satin» των Moody Blues με το «Still Summer», προσαρμόζοντάς το στη νέα χιλιετία, ενώ συνεργάζεται με τους Avalanches στο «All you children». Το άλμπουμ είναι γεμάτο χιτ και γενικά δεν σε αφήνει να πάρεις ανάσα, ενώ έχει την ίδια ακριβώς τρανς ευφορία που ακούει κανείς στις δουλειές των Octo Octa και Eris Drew.

Η ευφορική επιστροφή του Jamie xx Facebook Twitter
Η μουσική του Jamie xx δεν χαρακτηριζόταν ποτέ από ένα συγκεκριμένο ηχητικό στυλ, πιο πολύ είχε να κάνει με συγκεκριμένα συναισθήματα.

Ο Smith, που πλέον πάτησε τα 35, παραμένει χαμηλών τόνων και προτιμά να βρίσκεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Από την άλλη, ηχητικά δεν θυμίζει τίποτα από το παιδί που στα 20 του δημιουργούσε εσωστρεφή μινιμαλιστικά κομμάτια με τους παιδικούς του φίλους στους xx. Αν μη τι άλλο, στο «In Waves» δείχνει την αυτοπεποίθηση που έχει αποκτήσει τόσα χρόνια ως παραγωγός.

Με τη Romy και τον Oliver Sim γνωρίστηκαν για πρώτη φορά στο σχολείο όταν ήταν 13-14 χρονών και τους έφερε κοντά η αγάπη τους για τη μουσική, τις ταινίες και το skate. Όταν οι Romy και Sim σχημάτισαν τους xx το 2005, ο Smith αρνήθηκε να γίνει ο ντράμερ τους και κατέληξε να παίζει συνθεσάιζερ επειδή δεν ήθελε να καπελώνει με τόσο θόρυβο τις όμορφες φωνές τους, όπως είπε πρόσφατα. Άργησε κάπως να γράψει τραγούδια σε σχέση με τους άλλους δύο. Οι γονείς του άκουγαν πιο κλασικά πράγματα. Η μητέρα του ήταν δασκάλα και αγαπούσε τη Stax Records, έναν από τους ναούς της soul μουσικής στα ’60s, ενώ ο πατέρας του ήταν κάποια στιγμή στα ’70s ντράμερ σε φολκ ροκ μπάντες. Μία από τις μπάντες που έχει παίξει είναι οι Spriguns of Tolgus στο υπερσπάνιο άλμπουμ «Jack with a feather».

Τo «In Waves» δεν έχει πάρει τόσο καλές κριτικές όσο το ντεμπούτο του, αλλά ίσως είναι ο καταλληλότερος δίσκος να ακούσει κανείς αυτή την περίοδο, ίσως περισσότερο ακόμη και από το «brat». Σε έναν δίκαιο κόσμο θα το υποδέχονταν ως αριστούργημα. Ένα κλασικός dance δίσκος χωρίς μαγκιές και χωρίς να υπηρετεί κανένα τρανταχτό αφήγημα πέρα από αυτό της εκστατικής ευφορίας που νιώθει κανείς όταν χορεύει χωρίς να σκέφτεται το αύριο.

Jamie xx - Breather

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ