Η «Άχρηστη Γενιά» των Bazooka

Η «Άχρηστη Γενιά» των Bazooka Facebook Twitter
Οι Bazooka το κυκλοφορούν και αυτό στην Αμερικάνικη Slovenly και είναι όλο γραμμένο με ελληνικό στίχο που είναι μια τολμηρή κίνηση από μόνο του...
0

Συζητάμε με ένα φίλο για το νέο άλμπουμ τον Bazooka – το δεύτερο κατά σειρά που βγάζουν. Έχει τίτλο «Άχρηστη Γενιά» και κυκλοφόρησε πριν από μια εβδομάδα χωρίς κανείς να το πάρει χαμπάρι. Στην ουσία, το ανακαλύπτεις λες και πρόκειται για μια παλιά μπάντα που πέφτει μπροστά σου μετά από αρκετό ψάξιμο. Κάπως περίεργο επειδή είναι ένα από τα πιο πολυαναμένομενα ‘Ελληνικά’ άλμπουμ της ανεξάρτητης σκηνής για διάφορους λόγους. Οι Bazooka το κυκλοφορούν και αυτό στην Αμερικάνικη Slovenly και είναι όλο γραμμένο με ελληνικό στίχο που είναι μια τολμηρή κίνηση από μόνο του.

Θα ήθελα να γράψω ότι είναι ένα από τα πιο σημαντικά εγχώρια πανκ άλμπουμ που κυκλοφόρησαν τα τελευταία χρόνια αλλά ίσως είναι πάρα πολύ νωρίς για διθυράμβους.  Ίσως από την άλλη ισχύει εν μέρει επειδή η παρέα  από το Βόλο πετυχαίνει σε δύο πολύ καίρια σημεία να κάνει το άλμπουμ συναρπαστικό. Το πρώτο είναι ο ήχος. Πλέον έχουν δικό τους ιδιαίτερο ήχο που δεν μοιάζει με τίποτα από τα παρόμοια του είδους που κυκλοφορούν. 

Υπήρχαν υπόνοιες από την πρώτη τους δουλειά και από τις συναυλίες τους αλλά εδώ πέρα είναι εμφανές και με το παραπάνω και δεν χωράει πια καμία αμφιβολία. Ακόμη και όταν οι κιθάρες είναι κοφτερές σαν ξυράφια όπως στα «Οθόνη» και «Δεμένος στο Κρεβάτι σου» και θυμίζουν πρώιμους Siouxsie and the Banshees και Magazine ή πιο ποπ «Μαγικά Δάκτυλα» που Buzzockίζει, πάλι είναι Bazooka λόγω του σχεδόν στρατιωτικού εξαιρετικού παιξίματος στα ντραμς – χαρακτηριστικό που έχει μείνει από την εποχή που είχαν δύο ντράμερ. Γενικά όμως τα κομμάτια ουρλιάζουν Bazooka και αυτό είμαι μια μεγάλη κατάκτηση, να ξεχωρίζεις δηλαδή από τον ήχο σου.

Η Ελλάδα έχει μια μακρά ιστορία στο πανκ με ελληνικό στίχο. Από τα πιο πρόσφατα συγκροτήματα που γνωρίζω,  αυτά τα δύο – το πανκ δηλαδή και ο ελληνικός στίχος - συμβάδιζαν χέρι, χέρι  με μοναδικά και ιδανικά αποτελέσματα με τους Βανδαλούπ και πιο πρόσφατα με τα Κομοδίνα 3.

Η «Άχρηστη Γενιά» των Bazooka Facebook Twitter
Πλέον έχουν δικό τους ιδιαίτερο ήχο που δεν μοιάζει με τίποτα από τα παρόμοια του είδους που κυκλοφορούν...

Συζητάμε επομένως με αυτόν τον φίλο μου για τους επίμαχους ελληνικούς στίχους και την πρώτη προσπάθεια των Bazooka. Το έχουν ή όχι; Η άποψη μου είναι και ναι και όχι. Στο ομώνυμο κομμάτι που ανοίγει την «Άχρηστη Γενιά» όπως και στο «Επανάληψη» αποτίουν φόρο τιμής στους Βανδαλούπ. Η Βανδαλούπ για όσους δεν ξέρουν είναι ένα από τα κορυφαία πανκ συγκροτήματα της Ελλάδας. Σχηματίστηκαν το 1990 στην Θεσσαλονίκη και είναι από τους κύριους εκφραστές του κατσαπανκ. Είναι ένα συγκρότημα που συμφωνούμε και οι δύο ότι έχει ασκήσει καταλυτική επιρροή πάνω τους και λόγω της καταβολής τους και λόγω του ύφους. Συχνά η φωνή, ο τρόπος του τραγουδάει δηλαδή ο Ξάνθος στους Bazooka έχει αυτό το σαρκαστικό/ειρωνικό ύφος που χαρακτηρίζει και τους Βανδαλούπ όπως και το απόλυτα ξεσηκωτικό ρεφραίν. Εδώ όμως σταματούν και οι ομοιότητες. Ο ήχος και η δομή των τραγουδιών τους έχει ωριμάσει σε απίστευτο βαθμό, είναι πιο σύνθετα, πιο post punk, ας το πούμε έτσι. Αυτό κάνει ακόμη πιο δύσκολο το να δέσει ο ελληνικός στίχος με τον ρυθμό ανά στιγμές σε ορισμένα τραγούδια. Βέβαια δεν συμβαίνει αυτό π.χ. στο «Άχρηστη Γενιά» που αυτό το κόψιμο και η επανάληψη των λέξεων λειτουργεί υπέρ του ρυθμού. Αν εκπλήσσουν κάπου οι στίχοι είναι σίγουρα στην θεματική τους.

Έχουμε ακούσει ερωτικά πανκ κομμάτια, σίγουρα ένα κάρο πολιτικά, μηδενιστικά και αντιεξουσιαστικά που μιλάνε για την αντίδραση, την αποξένωση, για την αστική παρακμή, ενάντια στους μπάτσους ή ακόμη και για τίποτα συγκεκριμένο. Οι Bazooka τραγουδάνε για το σεξ και το κάνουν με πολύ ωμό τρόπο. Δεν νομίζω να έχω ακούσει Ελληνικό συγκρότημα να έχει τόσο απροκάλυπτα σεξουαλικούς στίχους – αν και οι μόνοι σύγχρονοι τους που μου έρχονται στο μυαλό αυτή τη στιγμή ότι γράφουν έτσι είναι οι Regressverbot αλλά είναι τελείως άλλη φάση. Οι Bazooka γίνονται όμως ακόμη πιο επίκαιροι με την «Οθόνη». Είναι ιδανικό κομμάτι για να περιγράψει την γενιά του tinder και την εξάρτηση από τις οθόνες και τα social media γενικά.

Φυσικά, δεν θα μιλάγαμε για ελληνικό πανκ, αν δεν υπήρχε και το έμμεσο πολιτικό στοιχείο διάχυτο στο άλμπουμ – κάτι που ίσως δεν θα παραδεχτούν ανοικτά – με τις συνεχόμενες αναφορές στην κατάθλιψη και την απόγνωση. Το «Δεμένος στο Κρεβάτι σου» π.χ. έχει μια διττή υπόσταση. Από τη μία, θα έλεγες ότι έχει γραφτεί για μια σαδομαζοχιστική σχέση. Παράλληλα όμως αν το πάρεις μεταφορικά, υπογραμμίζει την ανάγκη για φυγή από μια χώρα που δεν έχει να προσφέρει τίποτα σε μια νέα γενιά που μεγαλώνει τώρα μέσα στην κρίση. Τα πράγματα γίνονται λίγο πιο ξεκάθαρα με το «Ψέμα», ένα από τα κορυφαία κομμάτια του δίσκου και από τα πιο καλά που έχουν γράψει. «Μέσα στην καρδιά μου δεν χωράει άλλο ψέμα» λένε οι στίχοι μέσα σε μια ζοφερή ατμόσφαιρα και αυτά τα απλά λόγια εκφράζουν πολλά περισσότερα σαν να είναι ότι πιο αληθινό έχεις ακούσει για την κατάσταση στην οποία ζούμε τα τελευταία χρόνια.

Η «Άχρηστη Γενιά» των Bazooka Facebook Twitter
Οι Bazooka τραγουδάνε για το σεξ και το κάνουν με πολύ ωμό τρόπο...

Info:

Το "Useless Generation" μόλις κυκλοφόρησε από την Slovenly Recordings

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT