Χρόνης Αηδονίδης (1928-2023): Ένας από τους σπουδαιότερους ερμηνευτές του δημοτικού τραγουδιού

Χρόνης Αηδονίδης (1928-2023) Facebook Twitter
Ο Χρόνης Αηδονίδης έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διάδοση και διάσωση της θρακιώτικης μουσικής.
0

ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ δεν είναι ούτε απλή ούτε εύκολη υπόθεση. Όσοι μέσα στα χρόνια το διέσωσαν, το τίμησαν και το υπηρέτησαν με τρόπο καθοριστικό έχουν αυτόματα ξεχωριστή θέση στο βιβλίο της μουσικής ιστορίας και όχι μόνο την εγχώριας.

Ο Χρόνης Αηδονίδης έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διάδοση και διάσωση της θρακιώτικης μουσικής. Για έξι δεκαετίες μεταλαμπάδευσε τα «μηνύματά» της στην αρχή μέσα από τη Δημόσια Ραδιοφωνία, ύστερα με συναυλίες σε όλη την Ελλάδα και φυσικά με ιστορικές εμφανίσεις ανά τον κόσμο.

Ο Χρόνης Αηδονίδης, που έφυγε από τη ζωή στις 23 Οκτωβρίου 2023, ήταν η αφορμή πολλοί να γνωρίσουν τα δημοτικά τραγούδια και να ασχοληθούν επαγγελματικά με αυτό το πεδίο. Δεν υπηρέτησε όμως με υποδειγματική σεμνότητα μόνο το θρακιώτικο αλλά και ευρύτερα το δημοτικό τραγούδι. Με την ίδια αφοσίωση και ευλάβεια λειτούργησε και στο βυζαντινό μέλος.

Γεννήθηκε σε ένα μικρό χωριό του Έβρου, την Καρωτή στις 23 Δεκεμβρίου του 1928. Η επαφή του με τη μουσική θα γίνει από πολύ μικρή ηλικία μέσα στο σπίτι του. Ο πατέρας του ήταν ιερέας και η μητέρα του από τις καλλίφωνες της περιοχής. Από εκείνη θα ακούσει τα πρώτα θρακιώτικα τραγούδια και μετέπειτα από πλανόδιους μουζικάντηδες. Ήταν ο δεύτερος από τα πέντε αδέλφια του.

Μία από τις στιγμές που η βελούδινη φωνή του Χρόνη Αηδονίδη ακούστηκε σε όλον τον κόσμο ήταν και στο πολυσυζητημένο τότε millennium. Το βίντεο που σκηνοθέτησε ο Παντελής Βούλγαρης προβλήθηκε παγκοσμίως με τα κομμάτια «Να 'μαν πουλί να πέταγα» και «Βασίλεψεν Αυγερινός».

Η αγάπη για τη δημοτική μουσική τον οδήγησε σε σχετικές σπουδές στην Αθήνα. Έκανε διάφορα επαγγέλματα μέχρι να καταλήξει τελικά σε εκείνο του ερμηνευτή. Μία από τις πρώτες του δουλειές ήταν εκείνη του δασκάλου σε ένα χωριό της Ροδόπης. Εκείνο όμως που προκαλεί μεγαλύτερη έκπληξη σήμερα είναι ότι ο Χρόνης Αηδονίδης εργάστηκε ως λογιστής στο Σισμανόγλειο Νοσοκομείο.

Μέχρι το 1953 δεν ήταν ξεκάθαρο ότι θα ασχοληθεί επαγγελματικά με το τραγούδι, μέχρι που ο ιστορικός λαογράφος Πολύδωρος Παπαχριστοδούλου τού έκανε την πρόταση να συμμετέχει σε μια εκπομπή της Δημόσιας Ραδιοφωνίας όπου παρουσίαζε δημοτικά τραγούδια από τη Θράκη. Οι «Θρακικοί Αντίλαλοι» ήταν το πρώτο μεγάλο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, παρότι ο ίδιος αρχικά ήταν διστακτικός. Αυτή η εκπομπή θα γίνει η αφετηρία μιας σπουδαίας παγκόσμιας πορείας.

Τα επόμενα χρόνια θα ενταχθεί ως μονωδός σε διάφορες σημαντικές χορωδίες όπως εκείνες του Σίμωνα Καρά και του Παντελή Καββακόπουλου. 

Σε συνέντευξή του στον Σωτήρη Μπέκα, που δημοσιεύτηκε λίγες ώρες πριν από την είδηση του θανάτου του στο νεοσύστατο διαδικτυακό ραδιόφωνο για το Δημοτικό Τραγούδι www.folkradio.gr ο Αηδονίδης ανέφερε:

«Τότε οι γονείς μου είχαν την ίδια αντίληψη που είχα κι εγώ. Ότι οι άντρες δεν τραγουδάνε, ότι αυτό δεν είναι επάγγελμα για τους άντρες και το ‘να και τ’ άλλο… Και λέει ο Παπαχρηστοδούλου: “Ο γιος σας γεννήθηκε για το θρακιώτικο τραγούδι. Να είσαστε υπερήφανοι!” και του λέει η μάνα μου: “Ποιος πρόκοψε μ’ αυτά τα τραγούδια και θα προκόψει κι αυτός; Άσ’ τον να πάει να γίνει κανένας πράτης, κανένας παπάς, κανένας δάσκαλος...»

Μπορείτε να βρείτε ολόκληρη τη συνέντευξη εδώ:

Το 1957 θα γίνει το δεύτερο μεγάλο βήμα. Ο Χρόνης Αηδονίδης αναλαμβάνει τη δική του εβδομαδιαία εκπομπή στο ραδιόφωνο παρουσιάζοντας τα τραγούδια της ιδιαίτερης πατρίδας του. Από εκεί και ύστερα τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Ο Χρόνης Αηδονίδης στρέφεται σχεδόν αποκλειστικά στην υπηρεσία της δημοτικής παράδοσης με μια υποδειγματική πορεία έξι δεκαετιών.

Μία από τις στιγμές που η βελούδινη φωνή του Χρόνη Αηδονίδη ακούστηκε σε όλον τον κόσμο ήταν και στο πολυσυζητημένο τότε millennium. Το βίντεο που σκηνοθέτησε ο Παντελής Βούλγαρης προβλήθηκε παγκοσμίως με τα κομμάτια «Να 'μαν πουλί να πέταγα» και «Βασίλεψεν Αυγερινός». Ο σπουδαίος ερμηνευτής είχε επιλεγεί για να ακούσει τη φωνή του όλος ο κόσμος και στην τελετή λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 2004. 

Ο Χρόνης Αηδονίδης στην τελετή λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 2004

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, πολλά από τα τραγούδια με τη φωνή του ακούγονται σε ραδιόφωνα, διαφημιστικά σποτ, εκπομπές και μουσικά χαλιά στο εξωτερικό. 

Στην καλλιτεχνική του πορεία δεν έμεινε μόνο στο καλλιτεχνικό περιβάλλον του δημοτικού τραγουδιού, αλλά συνεργάστηκε και με πολλούς καλλιτέχνες του λαϊκού και «έντεχνου», ακόμη και της λόγιας μουσικής. Παράλληλα με την προσωπική του πορεία στο τραγούδι ως ερμηνευτής, υπήρξε δάσκαλος σε διάφορα ωδεία και ιδρύματα, όπου πέρα από το παραδοσιακό τραγούδι δίδαξε και βυζαντινή μουσική.

Βλέφαρό μου

Δίδαξε επίσης στο εργαστήρι παραδοσιακής μουσικής του δήμου Αλεξανδρούπολης, του οποίου υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής. Ήταν επίσης καλλιτεχνικός διευθυντής του Κέντρου Μελέτης Μουσικής Παράδοσης Θράκης, Μ. Ασίας και Ευξείνου Πόντου (τμήματος της Ε.Π.Α.Δ.Α.), επίτιμος πρόεδρος του σωματείου «Αρχείο Μουσικολαoγραφικής Παράδοσης Χρόνης Αηδονίδης» και ιδρυτικό μέλος του «Αρχείου Ελληνικής Μουσικής» αλλά και του «Συλλόγου Τραγουδιστών Ελλάδος και του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Ερατώ».

Στην αναγγελία του θανάτου του, που έγινε από τη σελίδα Facebook του Αρχείου Μουσικολαογραφικής Παράδοσης “Χρόνης Αηδονίδης”, μεταξύ άλλων αναφέρεται:

Το τεράστιο έργο του μπορούμε να το συνοψίσουμε σε τέσσερις λέξεις: Διέσωσε – Διαμόρφωσε – Δημιούργησε – Δίδαξε

Διέσωσε τη μουσική παράδοση της Θράκης όπως τη βίωσε, αλλά και όπως τη διδάχθηκε από την καλλίφωνη μητέρα του Χρυσάνθη. Όλος αυτός ο μουσικός πλούτος της Θράκης καταγράφηκε από τον κορυφαίο λαογράφο Παντελή Καβακόπουλο, ο οποίος σε ένα από τα βιβλία του «Τραγούδια της βορειοδυτικής Θράκης» αναφέρει πως κατά τα έτη 1951-1952 κατέγραψε περισσότερα από εκατό τραγούδια της βόρειας, ανατολικής και δυτικής Θράκης από το Χρόνη Αηδονίδη και τη μητέρα του.

Για την προσφορά του στον ελληνικό πολιτισμό έχει διακριθεί και τιμηθεί από πολλούς φορείς, δήμους και πολιτιστικούς συλλόγους της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Η δισκογραφία του περιλαμβάνει περισσότερα από 500 δισκογραφημένα τραγούδια.

Οι ζωντανές του εμφανίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό είναι χιλιάδες.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Ζιώγαλας

Μουσική / Νίκος Ζιώγαλας: «Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα τα φέρει η ζωή, να είσαι ευγενικός, να παλεύεις για την καλοσύνη»

Aπό πολύ νωρίς, η μουσική τον χτύπησε στο δόξα πατρί, μπήκε σε αυτό το τριπ και δεν βγήκε ποτέ. «Σαν star του σινεμά», «Πάρε με απόψε πάρε με», «Βασιλική», «Βέροια, Θεσσαλονίκη, Αθήνα», «Πέρασε η μπόρα» και για πολλά ακόμα τραγούδια ευθύνεται ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός που σήμερα αφηγείται τη ζωή του στη LifO
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Χρόνια Πολλά Μαντόνα! / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
«Love to love you baby»: Αυτό είναι το τραγούδι που γέννησε τη Disco

Μουσική / «Love to love you baby»: Το τραγούδι των 23 οργασμών που γέννησε τη Disco

Με 23 οργασμούς και τη βοήθεια του μάγου Τζόρτζιο Μορόντερ, η Ντόνα Σάμερ, μισό αιώνα πριν, εγκαινίασε επίσημα, με το επικό και ατελείωτα ερωτικό «Love to love you baby», την ντίσκο μουσική, ένα είδος που πολεμήθηκε λυσσαλέα λίγα χρόνια μετά την επέλασή του και κρατάει γερά μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
 Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Μουσική / Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Παρά την ακύρωση της πρώτης βραδιάς λόγω έντονης κακοκαιρίας, το 12ο Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας επέστρεψε δυναμικά, με τριήμερο ζωντανών εμφανίσεων, γεμάτο ενέργεια, συγκίνηση και αυθεντικές στιγμές κάτω από τα δέντρα του Αλωνιού.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Deadly Festivals

Μουσική / 9 φορές που το πάρτι μετατράπηκε σε εφιάλτη

Πάμε σε συναυλίες και φεστιβάλ για να περάσουμε καλά - δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Πράξεις βίας που έχουν σημειωθεί σε διοργανώσεις σε όλο τον κόσμο αποδεικνύουν πως η ασφάλεια των συμμετεχόντων δεν μπορεί να είναι μια τεχνική υποσημείωση αλλά το θεμέλιο κάθε πολιτιστικής συγκέντρωσης.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ