H May, το θέρεμιν και ο κύριος Ντίνος

H May, το θέρεμιν και ο κύριος Ντίνος Facebook Twitter
0
H May, το θέρεμιν και ο κύριος Ντίνος Facebook Twitter

Artwork: Τις ακουαρέλες με τα πορτρέτα των δύο συντελεστών φιλοτέχνησε ο Στέλιος Ψευτογκάς. 

Είναι πολύ δύσκολο να απομονώσεις το έργο ενός καλλιτέχνη από την εικόνα του. Το ξέρω ότι μάλλον θα έπρεπε, αλλά μερικές φορές γίνεσαι πολύ αυστηρός όταν πρέπει να ασχοληθείς με το έργο ενός όμορφου πλάσματος. Και η May Roosevelt είναι πολύ όμορφο πλάσμα. Και πολύ ταλαντούχο.

Βιολίστρια με κλασικές σπουδές, γνώρισε τυχαία κι ερωτεύτηκε το θέρεμιν, ένα ιδιόμορφο όργανο που δημιουργεί απόκοσμους ήχους με ηλεκτρομαγνητικά κύματα. «Σπούδασα βιολί 8 χρόνια. Από την πρώτη γυμνασίου. Είναι ιδιαίτερος ο τρόπος που ξεκίνησα, γιατί εγώ το ζήτησα, οι γονείς μου δεν με έστειλαν στο ωδείο με δική τους πρωτοβουλία. Ήθελα τόσο πολύ να μάθω βιολί, που μια μέρα, βλέποντας στην εφημερίδα αγγελία που έγραφε "πωλείται βιολί", πήρα τηλέφωνο και κανόνισα συνάντηση. Όταν η μητέρα μου γύρισε στο σπίτι, της ζήτησα να πάμε να το δούμε. Και με πήγε, τι να έκανε; Όταν φτάσαμε εκεί, προσποιήθηκα ότι ήξερα από βιολί κι ας μην είχα ξαναπιάσει ποτέ βιολί στα χέρια μου. Με όλα αυτά κατάλαβαν ότι δεν ήταν από εκείνες τις πρόσκαιρες παιδικές επιθυμίες που περνάνε μετά από λίγο καιρό και ξεκίνησα τα μαθήματα» λέει. Και η λόξα της δεν της πέρασε ποτέ.

Από το 2009, που κυκλοφόρησε το πρώτο της άλμπουμ, «Panda, A story about love and fear», μέχρι τη νέα της δουλειά με μουσική για ποιήματα του Ντίνου Χριστιανόπουλου, μετράει εμπειρίες και συμμετοχές σε σημαντικές μουσικές ευρωπαϊκές διοργανώσεις, ζωντανές εμφανίσεις που κέρδισαν τις εντυπώσεις, συνεργασίες με Έλληνες μουσικούς αλλά και άπειρη δουλειά που φάνηκε στην εξέλιξή της. Ο προηγούμενος δίσκος της, το «Haunted», ήταν μια εξαιρετική σπουδή πάνω σε μοτίβα δημοτικών τραγουδιών και παραδοσιακών χορών με διθυραμβικά σχόλια στο εξωτερικό και τέτοια μοντέρνα προσέγγιση στο παραδοσιακό υλικό, που θα μπορούσε να διδάσκεται και στα σχολεία. Στον νέο δίσκο της πάει ακόμα παραπέρα, δίνοντας εκ νέου ζωή σε σπαρακτικούς στίχους του Χριστιανόπουλου και συνοδεύοντάς τους με μουσική που, ενώ φαίνεται τόσο λιτή και αφαιρετική, κρύβει μέσα της πάρα πολύ κόπο, ώρες ηχογραφήσεων με πιάνο και θέρεμιν. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να ακούγεσαι απλός και χωρίς στολίδια. «Αυτό που ακούμε στον δίσκο δεν είναι ο ήχος από ένα πιάνο κι ένα θέρεμιν μόνο, αλλά από πολλά στρώματα ηχογραφήσεων και των δύο αυτών οργάνων που ακούγονται ταυτόχρονα» εξηγεί. «Για να βγει όλο αυτό ζωντανά θα χρειαζόταν μια ορχήστρα από θέρεμιν και σίγουρα δύο πιάνα».

«Τις παγωμένες νύχτες της ερήμωσης, ψυχή μου, πώς αντέχεις τέτοιο ρήμαγμα, εσύ που αναζήταγες τον ουρανό;». Ακόμα κι αν δεν συμπαθείς τον Χριστιανόπουλο, οι στίχοι είναι συγκλονιστικοί. Ο ποιητής έχει τη φήμη του δύστροπου και του εκκεντρικού και είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις που έχει δεχτεί τέτοιου είδους συνεργασίες. «Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος μού έδωσε την άδεια να χρησιμοποιήσω τα ποιήματά του. Επίσης, δέχτηκε την πρόσκληση να ακούσει τη μουσική που έγραψα, μου είπε να συνεχίσω κι έτσι κυκλοφόρησα τον δίσκο. Όλα πήγαν καλά και ολοκλήρωσα το τρίτο μου άλμπουμ. Στη μουσική μου συνήθως αναμειγνύω τα πράγματα που μου αρέσουν, που με απασχολούν και με εμπνέουν. Θαυμάζω τον ποιητικό λόγο του Ντίνου Χριστιανοπούλου και εκτιμώ συνολικά το πνευματικό του έργο».

«Μερικοί χαρακτηρίζουν αυτή την τόσο γενναία ποίηση του Χριστιανόπουλου ποίηση των losers. Δεν είναι άδικος ένας τέτοιος χαρακτηρισμός;». «Νομίζω πως την καλή ποίηση την υπερασπίζεται ο χρόνος» λέει. «Βρίσκω πως είναι πολύ γοητευτικά στοιχεία της ποίησής του η κυριολεξία, η ευθύτητα, η απλότητα της γραφής και η λιτότητα του λόγου».

«Όταν σε περιμένω και δεν έρχεσαι γίνομαι ένα με τους τσακισμένους» απαγγέλλει ανατριχιαστικά ο ποιητής στο τρίτο κομμάτι του δίσκου. Δεν τραγουδάει, απαγγέλλει. «Οι απαγγελίες αποτέλεσαν την αφορμή για τη σύνθεση των κομματιών όχι μόνο νοηματικά, αλλά και ως ήχος. Πάνω σε αυτές χτίστηκαν τα κομμάτια τονικά και ρυθμικά» σχολιάζει η May. «Για μένα δεν υπάρχουν "πρέπει" στη μουσική. Προσωπικά, είναι πολύ λίγα τα μελοποιημένα ποιήματα που μου αρέσουν, ιδιαιτέρως στην ελληνική γλώσσα. Προτιμώ την ποίηση όταν την απαγγέλλουν και όχι όταν την τραγουδάνε, αλλά αυτό είναι θέμα προσωπικής αισθητικής».

«Καινούριο χιόνι πέφτει επάνω στο παλιό / κι άλλες νιφάδες βιάζονται να γίνουν λάσπη». Όσο πιο πολύ ακούς τον δίσκο, τόσο πιο πολλά στοιχεία ανακαλύπτεις κρυμμένα στα λόγια και στους ήχους.

«Θεωρείς ότι η Θεσσαλονίκη ως πόλη ευνοεί έναν δημιουργό; Δεν μιλάω για "σχολές της Θεσσαλονίκης" και τέτοια, αλλά για την απόσταση από τα "αθηναϊκά"». «Δεν ξέρω τι ακριβώς είναι αυτά τα "αθηναϊκά". Πάντως, πιστεύω πως εάν θέλεις να γράψεις μουσική, θα το κάνεις όπου και αν είσαι».

«Ποιος είναι ο λόγος που ασχολείσαι με τη μουσική;». «Ασχολούμαι με τη μουσική γιατί δεν μπορώ να κάνω αλλιώς. Είναι μια τάση που είχα από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Η μουσική με βοηθά να ονειρεύομαι και είναι πολύ σημαντικό για μένα αυτό. Δεν εννοώ όνειρα για το μέλλον. Εννοώ τους φανταστικούς κόσμους, το ιδιαίτερο περιβάλλον που μου δίνεται η δυνατότητα να δημιουργήσω μέσω της μουσικής. Η μουσική λειτουργεί ως διέξοδος στις σκέψεις και στους προβληματισμούς μου αλλά και ως μέσο έκφρασης των συναισθημάτων μου. Όσο βελτιώνω την τεχνική μου στο θέρεμιν, τόσο καλύτερα εκφράζομαι. Σαν να μαθαίνω να μιλάω πάλι από την αρχή. Μόνο που σε αυτήν τη γλώσσα δεν υπάρχουν λέξεις αλλά αλληλουχίες ήχων που αντιστοιχούν σε όσα οι λέξεις δεν μπορούν να εκφράσουν».

«Όνειρα κόντρα στις δυσκολίες γύρω μας;». «Πιστεύω ότι δεν μπορείς να περιορίσεις τα όνειρα των ανθρώπων. Όσο κι αν προσπαθήσεις, θα συνεχίσουν να ονειρεύονται. Ελπίζω να μη φτάσουμε στο σημείο να μην μπορούμε να ονειρευτούμε τίποτα πια...».

Η May, εκτός από μουσικός είναι και γραφίστρια –αυτή είναι η δουλειά της– και επιμελείται μόνη της τα artworks των δίσκων της. Καταπληκτικά artworks.

«Θες να μου αποκαλύψεις τι σημαίνει May Roosevelt;». «Είναι απλώς η μουσική υπογραφή μου».

«Θα μου την περιγράψεις με λίγες λέξεις;». «Παίζω θέρεμιν και γράφω μουσική».

=====

www.mayroosevelt.com

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM