Γιάννης Διονυσίου: «Ο Νταλγκάς κι ο Καζαντζίδης με στοιχειώνουν» Facebook Twitter
Αυτό που θέλω περισσότερο, αυτό που με ανησυχεί, είναι να έρθουν καινούρια πράγματα στο προσκήνιο. Να μου προταθούν καινούρια τραγούδια, καινούρια έργα, που να μου αρέσουν. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Γιάννης Διονυσίου: «Ο Νταλγκάς κι ο Καζαντζίδης με στοιχειώνουν»

0

Το όνομα του Γιάννη Διονυσίου ακούγεται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια στον χώρο του λαϊκού τραγουδιού. Όλο και περισσότερο ακούγεται και η φωνή του. Πέρσι τέτοιον καιρό έβγαλε και το πρώτο του προσωπικό άλμπουμ, την «Πρώτη βόλτα», σε στίχους Κώστα Φασουλά και μουσική επτά διαφορετικών συνθετών. Ένα τραγούδι το μοιράζεται με την Ιουλία Καραπατάκη, η οποία κάνει και δεύτερη φωνή στα υπόλοιπα. Έναν χρόνο μετά την κυκλοφορία του δίσκου είναι καλή ευκαιρία να γνωρίσουμε καλύτερα τον ερμηνευτή του και να κάνουμε μαζί μια αποτίμηση.

— Αρκετοί αναρωτιούνται μήπως κατάγεσαι από την οικογένεια του Στράτου Διονυσίου. Σου έχει δημιουργήσει ποτέ πρόβλημα το επώνυμό σου;
Όχι φυσικά, κανένα πρόβλημα. Άνθρωποι που δεν με γνωρίζουν με ρωτάνε αν έχω κάποια σχέση με την οικογένεια του Στράτου. Δηλώνω απλώς θαυμαστής του και επανερμηνευτής τραγουδιών του σε πολλές περιπτώσεις.

— Λένε στην πιάτσα ότι αυτήν τη στιγμή είσαι ο καλύτερος λαϊκός τραγουδιστής.
Έτσι λένε;

— Ναι, αλλά εμένα δεν με απασχολεί αν είσαι ο καλύτερος. Αναρωτιέμαι αν είσαι λαϊκός τραγουδιστής και αν μπορεί να υπάρχει σήμερα λαϊκός τραγουδιστής.
Εφόσον δεν είμαι λυρικός τραγουδιστής, με κλασική παιδεία, είμαι λαϊκός τραγουδιστής ή απλώς τραγουδιστής. Τώρα, αν είμαι ο καλύτερος ή αν είμαι καλός, αυτά να τα πουν όσοι μας ακούν. Εγώ αυτό που μπορώ να πω είναι ότι προσπαθώ, με τις γνώσεις και τη δυνατότητα που έχω, να μην εφησυχάζω, να μελετάω, να ψάχνομαι και να γίνομαι καλύτερος.

Άμα δεις και όλους τους παλιούς τραγουδιστές, δεν κάναν και τίποτα. Ο Στράτος Διονυσίου γέμιζε μαγαζιά και ο Αγγελόπουλος γέμιζε στάδια, αλλά ήταν δωρικοί. Κρατούσαν το μικρόφωνο και τραγουδούσαν. Δεν χρειαζόταν κάτι παραπάνω, ούτε κινήσεις εντυπωσιασμού. Δεν είμαι και τέτοιος άνθρωπος. Δεν χρειάζονται περισσότερα πράγματα για να τραβήξεις την προσοχή του άλλου.

— Τα τελευταία χρόνια βγήκατε αρκετά νέα παιδιά στο λαϊκό τραγούδι, που κατά κάποιον τρόπο είστε τραγουδιστές και τραγουδίστριες χωρίς τραγούδια. Σας έχει αγαπήσει ο κόσμος μέσα από τις επανεκτελέσεις παλιών λαϊκών. Δείχνει κάτι αυτό;
Εννοείς, χωρίς προσωπικό ρεπερτόριο. Κοίτα, αυτό είναι ένα φαινόμενο της εποχής μας, επειδή πλέον δεν υπάρχει η μουσική βιομηχανία με τον τρόπο που υπήρχε μέχρι μερικά χρόνια πριν. Δεν βγαίνουν δίσκοι, CD, δεν υπάρχει η υλική υπόσταση όπως υπήρχε στο παρελθόν. Υπάρχει η ψηφιακή υπόσταση κυρίως. Η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα να βγαίνουν υπερβολικά πολλά πράγματα. Πλέον ο καθένας από μας, είτε είναι δημιουργός είτε οργανοπαίκτης, μπορεί να έχει σπίτι του ένα στούντιο, να ηχογραφεί κάτι και να το ανεβάζει στο διαδίκτυο. 

— Και έχει έτσι την ψευδαίσθηση ότι έβγαλε δίσκο.
Ναι. Το βγάζει στην αγορά, αλλά όχι ως φυσικό προϊόν. Και έρχεται μετά η διαδικασία της προώθησης αυτού του προϊόντος. Όταν όμως δεν έχεις τα εργαλεία, τις διασυνδέσεις, το όνομα για να το προωθήσεις, τότε αυτό θάβεται. Και τα ραδιόφωνα είναι κυρίως συστημικά, με την έννοια ότι αν δεν κάνεις και κάτι άλλο, αν δεν σε γουστάρουν, δεν σε παίζουν. Επίσης, λειτουργούν μόνο με playlist. Παλιότερα υπήρχαν και μουσικοί παραγωγοί που έπαιζαν ό,τι ήθελαν. Δεν φαντάζεσαι πόσα νέα τραγούδια βγαίνουν σήμερα. Αλλά ποιος τ' ακούει; Και ποιος τα ξέρει;

— Λαϊκό τραγούδι γράφεται;
Εξαρτάται από το τι εννοούμε λαϊκό τραγούδι.

— Πες μου εσύ, μια και είσαι και καθηγητής.
Λαϊκό τραγούδι νομίζω ότι είναι ένα τραγούδι που μπορεί να μπει εύκολα στα χείλη του κόσμου, του κοινού, που δεν είναι ευτελές, αλλά έχει αυτήν τη λαϊκότητα όσον αφορά τους στίχους, το θέμα. Εκτός κι αν πούμε ότι λαϊκό τραγούδι είναι ό,τι έχει μέσα μπουζούκι ή παραδοσιακά λαϊκά όργανα. Δεν ξέρω πώς ακριβώς μπορούμε να ορίσουμε το λαϊκό τραγούδι κι αν υπάρχει ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί ο όρος. Είναι λίγο μπερδεμένη η κατάσταση. 

— Πάντως, σε σχέση με όσα λέγαμε πριν, εσύ είσαι από τους τυχερούς. Είσαι από τους προβεβλημένους, δεν πάει χαμένο ό,τι κάνεις, έχεις και υλικό. Έκανες τον πρώτο σου προσωπικό δίσκο, που είναι και τραγουδιστικό υλικό, βγήκε και σε υλική μορφή. Κοντεύει ένας χρόνος από την «Πρώτη βόλτα». Ποια είναι η αποτίμηση που κάνεις;
Εγώ αισθάνομαι σαν να βγήκε χτες. Είναι μια συλλογή που από την αρχή της δημιουργίας, από την αρχή της ιδέας που γεννήθηκε μέσα από τη γνωριμία μου με τον Κώστα Φασουλά, ήταν μια πολύ ωραία διαδικασία. Μου έστελνε τους στίχους του, σκεφτόμασταν ποιος θα μπορούσε να μελοποιήσει κάθε στιχούργημα, συζητούσαμε, προτείναμε συνθέτες. Βοήθησε πολύ και το Ogdoo Music Group που εξέδωσε το άλμπουμ. Το θετικό για μένα είναι ότι αρκετά απ' αυτά τα τραγούδια τα γνωρίζει ο κόσμος και τα τραγουδάει στις συναυλίες μας. Αυτό φαίνεται και απ' τους αριθμούς στο YouTube, στο Spotify. Είναι πολύ ωραίο αυτό, να γίνεται γνωστή η δουλειά σου και να αρέσει. 

— Πάντως, το πρόγραμμά σου καλύπτεται κυρίως με παλιά τραγούδια.
Τώρα έχουμε βάλει ακόμα πιο πολλά και από τον δίσκο και από συμμετοχές μου σε άλλους δίσκους.

Γιάννης Διονυσίου: «Ο Νταλγκάς κι ο Καζαντζίδης με στοιχειώνουν» Facebook Twitter
Εφόσον δεν είμαι λυρικός τραγουδιστής, με κλασική παιδεία, είμαι λαϊκός τραγουδιστής ή απλώς τραγουδιστής. Τώρα, αν είμαι ο καλύτερος ή αν είμαι καλός, αυτά να τα πουν όσοι μας ακούν. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Ποια είναι η αγαπημένη σου περίοδος του λαϊκού τραγουδιού όσο κοιτάς πίσω;
Θα έλεγα ότι έχω δύο αγαπημένες περιόδους. Η μία είναι η περίοδος του προπολεμικού ρεμπέτικου, τέλη του '20 με μέσα του '30, όπου πρωταγωνιστεί ο Αντώνης Διαμαντίδης ή Νταλγκάς, που μεσουρανούσε. Ήταν μια πολύ δημιουργική περίοδος για την ελληνική μουσική. Η επόμενη δημιουργική περίοδος είναι η δεκαετία του '60. Ουσιαστικά τότε μεσουρανούσε ο Καζαντζίδης ως τραγουδιστής, ο Τσιτσάνης είναι σε πολύ ορεξάτη διάθεση και έχουμε και την εμφάνιση των συνθετών του έντεχνου ρεύματος, του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι, που προσπαθούν να φέρουν μαζί δύο κόσμους, της Ανατολής και της Δύσης. Αν δεν ζούσα τώρα, θα ήθελα να ζούσα τότε.

— Στο πρόγραμμά σου φαίνεται να αγαπάς περισσότερο τους λαϊκούς, Καζαντζίδη, Διονυσίου, Αγγελόπουλο, παρά τους έντεχνους λαϊκούς συνθέτες. Ισχύει αυτό;
Όχι, έχει να κάνει με τη διάθεσή μου, ανάλογα με την περίοδο. Θέλω πάρα πολύ να λέω τραγούδια αυτών των τραγουδιστών διότι μου αρέσει να τα φέρνουμε και να ακούγονται σε πιο εναλλακτικούς χώρους και όχι μόνο σε μπουζουξίδικα ή ταβέρνες. Από την άλλη, είναι και μια δική μου ανάγκη. Και, επειδή βλέπω ότι έχουμε νεαρό ακροατήριο, νομίζω ότι κι αυτοί οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη να ακούσουν αυτά τα τραγούδια ξανά, με τον δικό μας τρόπο, μια και είμαστε κι εμείς συνομήλικοί τους. Γι' αυτό επιλέγω να έχω και τέτοια τραγούδια στο πρόγραμμα.

— Από τις παλιές φωνές, ποια σου είναι πιο οικεία;
Ο Νταλγκάς και ο Καζαντζίδης με στοιχειώνουν. Είναι δυο φωνές που μπορώ να πω ότι με έχουν επηρεάσει και με επηρεάζουν πάρα πολύ. Αν ο Νταλγκάς ήταν στις αρχές του 20ού αιώνα η εμβληματικότερη φωνή, ο Καζαντζίδης ήταν στα μέσα και στο τέλος του αιώνα. 

— Τον τελευταίο χρόνο αναμετρήθηκες και με δύο έργα του έντεχνου λαϊκού, τον «Σταθμό» του Λοΐζου στο Ολύμπια και το «Ασίκικο Πουλάκη» του Μίκη, με την Εστουδιαντίνα στην Εναλλακτική Λυρική. Πώς ήταν αυτό;
Πολύ δημιουργικό. Μεγάλη μου τιμή που επιλέχθηκα να ερμηνεύσω αυτά τα έργα, και από τον Αντρέα Κατσιγιάννη, τον διευθυντή της Εστουδιαντίνας Νέας Ιωνίας Βόλου, με τον οποίο έχουμε και πάρα πολύ φιλική σχέση, αλλά και από τη Μυρσίνη Λοΐζου, που με κάλεσε να τραγουδήσω μαζί με τον Γιάννη Παπαγεωργίου τα τραγούδια του «Σταθμού». Τέτοιες συναντήσεις είναι πολύ όμορφες και δημιουργικές και είναι από αυτές που σου μένουν.

— Ποιο άλλο έργο θα 'θελες να επανερμηνεύσεις;
Δεν ξέρω. Ό,τι είναι να έρθει, θα έρθει. Αυτό που θέλω περισσότερο είναι να έρθουν καινούργια πράγματα στο προσκήνιο. Να μου προταθούν καινούργια τραγούδια, καινούργια έργα, που να μου αρέσουν. 

«Τελειώσαμε και μείναμε μονάχοι» (Από την εκπομπή «Μουσικό Κουτί» της ΕΡΤ)

— Είσαι αυστηρός με ό,τι σου προτείνουν;
Αν κάτι μου αρέσει και έχει νόημα να το τραγουδήσω, το κάνω. Αν δεν μου λέει κάτι, δεν το κάνω.  

— Υπάρχει εν ζωή συνθέτης που θα 'θελες να σου ζητήσει να πεις τραγούδι του;
Όχι. Δεν λέω ότι δεν υπάρχει, απλώς δεν σκέφτομαι έτσι. Δεν έχω τέτοιου είδους φιλοδοξίες. Δεν έχω τη φιλοδοξία να γίνω κάποιος. 

— Καθώς μοιράζεις τη δουλειά σου μεταξύ πανεπιστημίου και τραγουδιού, πόση είναι η απόσταση από την έδρα ως το πάλκο; Πώς γεφυρώνεται;
Δεν είναι μεγάλη η απόσταση. Διδάσκω δημοτικό τραγούδι στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Στη διδασκαλία είναι προσωπική η σχέση με τους μαθητές. Ο δάσκαλος προτείνει στον μαθητή και ο μαθητής, αν θέλει, το δέχεται. Έτσι είναι η σχέση. Δεν προσπαθούμε να φτιάξουμε εργοστάσιο τραγουδιστών, καρμπόν. Μαθαίνω κι εγώ μέσα απ' αυτήν τη διαδικασία, εξελίσσομαι. Είναι και μια αφορμή να μελετάω περισσότερο, προσπαθώντας να γνωρίσω στους φοιτητές ιδιώματα του τραγουδιού της Ελλάδας, κι έτσι γίνομαι κι εγώ καλύτερος τραγουδιστικά μέσα απ' αυτήν τη διαδικασία. Από το λύκειο καταστάλαξα ότι ήθελα να ασχοληθώ με τη μουσική, και σε επαγγελματικό και σε ακαδημαϊκό επίπεδο.

— Τα παιδικά σου χρόνια στην Κύπρο πώς ήταν;
Μεγάλωσα σ' ένα χωριό της επαρχίας της Λευκωσίας, την Περιστερώνα. Από μικρός, πέντε χρονών, ασχολήθηκα με τη μουσική: βιολί, βυζαντινή μουσική, κρουστά, μουσικό σχολείο. Ήρθα στη Θεσσαλονίκη το 2010 για σπουδές, και έμεινα. Στην Αθήνα είμαι τα τελευταία δυόμισι χρόνια. Ίσως ήταν λίγο δύσκολη στην αρχή η προσαρμογή σε αστικό περιβάλλον, γιατί είχα τη νοοτροπία του χωριού, αλλά στην πορεία το βρήκα, και το βρίσκω ακόμα, να σου πω την αλήθεια.

— Πού πρωτοτραγούδησες; Στην Κύπρο ή στη Θεσσαλονίκη;
Στη Θεσσαλονίκη είχαμε διάφορα μουσικά σχήματα ως φοιτητές. Είχαμε τους Για.Για.Κω. με δυο συμφοιτητές μου, τον Γιάννη Παπαγεωργίου και τον Κώστα Ιακώβου, που έπαιζε μπουζούκι. Παίζαμε σε ταβέρνες, σε καφενεία, σε μικρές συναυλίες, κάποτε παίρναμε λεφτά, κάποτε όχι. Αργότερα ασχολήθηκα με το θέατρο σε κάποιες παραστάσεις του ΚΘΒΕ, όπου έτυχε να συμμετέχω ως τραγουδιστής. Μετά, με τον Γιώργο Γεωργόπουλο στο μπουζούκι, κάναμε ένα πρότζεκτ που είχε επιμεληθεί ο ίδιος, το «Λαϊκίζειν εστί φιλοσοφείν». Έπειτα ξαναβρεθήκαμε και κάναμε κάποιες παραστάσεις, τα «Χρυσά Λαϊκά», όπου επιλέξαμε τραγούδια από το '60 και μετά. Παίξαμε μία σεζόν, συνεχίσαμε και την επόμενη, αλλά μας έκοψε ο Covid.

Γιάννης Διονυσίου: «Ο Νταλγκάς κι ο Καζαντζίδης με στοιχειώνουν» Facebook Twitter
Λαϊκό τραγούδι νομίζω ότι είναι ένα τραγούδι που μπορεί να μπει εύκολα στα χείλη του κόσμου, του κοινού, που δεν είναι ευτελές, αλλά έχει αυτήν τη λαϊκότητα όσον αφορά τους στίχους, το θέμα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Με ποιον τρόπο θεωρείς ότι κερδίζεις το κοινό σου; Μόνο με τη φωνή ή και με τη γενικότερη στάση σου;
Δεν ξέρω, δεν μπορώ να το απαντήσω. Αν απαντούσα, θα ήμουν ψωνάρα.

—  Πάντως, στη σκηνή μένεις σχεδόν ακίνητος, είτε όρθιος είτε καθιστός. Φαίνεται να κερδίζεις τον κόσμο μόνο με τη φωνή, χωρίς την παραμικρή κίνηση, σαν να μη χρειάζεται.
Το είδος της μουσικής που παίζουμε δεν χρειάζεται και πολλά φρου φρου κι αρώματα.

—  Θα μπορούσες όμως να είσαι κάπως πιο διαχυτικός σε κάποια τραγούδια. 
Με ποιον τρόπο δηλαδή, τι να κάνω; Άμα δεις κι όλους αυτούς τους παλιούς τραγουδιστές, δεν κάναν και τίποτα. Ο Στράτος Διονυσίου γέμιζε μαγαζιά και ο Αγγελόπουλος στάδια, αλλά ήτανε δωρικοί. Κρατούσαν το μικρόφωνο και τραγουδούσαν. Δεν χρειαζόταν κάτι παραπάνω, ούτε κινήσεις εντυπωσιασμού. Δεν είμαι και τέτοιος άνθρωπος. Δεν χρειάζονται περισσότερα πράγματα για να τραβήξεις την προσοχή του άλλου.

— Σκέφτομαι τώρα ότι και η Φεϊρούζ ξεσήκωνε το κοινό της σχεδόν ακίνητη.
Και η Φεϊρούζ και η Ουμ Καλσούμ και όλοι οι Άραβες τραγουδιστές εκείνης της περιόδου. Το αραβικό κοινό είναι πολύ πιο διαχυτικό και ενθουσιώδες από το ελληνικό. Αν έχεις δει βίντεο από τις συναυλίες της Ουμ Καλσούμ, κάθεται με μια καρέκλα όσο παίζει η εισαγωγή και με το που σηκώνεται για να πάει στο μικρόφωνο σείεται το θέατρο. Τελειώνει αυτό και τότε αρχίζει και τραγουδάει. Λέει την πρώτη φράση και ξανασείεται το θέατρο.

— Μετά απ' όσα μου λες, μάλλον είναι απίθανο να σε δούμε ποτέ σε πίστα.
Σε πίστα, με την έννοια του μπουζουξίδικου, εννοείς. Κοίτα, αν ήταν να με δείτε, θα με είχατε δει μέχρι τώρα.

Γιάννης Διονυσίου & Αστέρης Κωνσταντίνου - «Θα κοροϊδέψω τον καιρό»

Ο Γιάννης Διονυσίου θα εμφανιστεί τα Σάββατα 6 και 13 Μαΐου στον Σταυρό του Νότου Plus.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Τσάμπρας: «Αυτό που τρώει σήμερα τους τραγουδιστές είναι η υπερέκθεση»

Μουσική / Γιώργος Τσάμπρας: «Αυτό που τρώει σήμερα τους τραγουδιστές είναι η υπερέκθεση»

Μια από τις πιο σημαντικές φωνές της δισκοκριτικής και της ιστορίας του ελληνικού τραγουδιού, σε μια κουβέντα για το ελληνικό τραγούδι και τα πρόσωπα που το διαμόρφωσαν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πίτσα Παπαδοπούλου

Οι Αθηναίοι / Πίτσα Παπαδοπούλου: «Υπάρχουν άγιοι της νύχτας και τέρατα της ημέρας»

Στη ζωή της, η σπουδαία λαϊκή τραγουδίστρια θυσίασε στιγμές, δουλεύοντας πολύ και μη γνωρίζοντας τι σημαίνει «διάλειμμα». Αυτή είναι και η αιτία που, όπως λέει, δεν αγάπησε τον εαυτό της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταφέρεστε σ’ ένα βράδι του 1977. Σε ποιο νυχτερινό κέντρο της Αθήνας επιλέγετε να πάτε;

Δημήτρης Πολιτάκης / Μεταφέρεστε σ’ ένα βράδυ του 1977. Σε ποιο νυχτερινό κέντρο της Αθήνας επιλέγετε να πάτε;

Αν κάνεις το λάθος να παρασυρθείς και να αναλογιστείς σοβαρά το ερώτημα, γρήγορα θα νιώσεις το μυαλό σου να παραλύει από την απίστευτη πληθώρα επιλογών και τη μοναδική ευκαιρία να δεις από κοντά προσωπικότητες που έχουν καταστεί μυθικές και αναντικατάστατες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόστολος Νικολαΐδης: ο σπουδαίος λαϊκός τραγουδιστής βιογραφείται από την κόρη του σ’ ένα καταπληκτικό βιβλίο

Βιβλίο / Απόστολος Νικολαΐδης: Ο σπουδαίος λαϊκός τραγουδιστής βιογραφείται από την κόρη του σ’ ένα καταπληκτικό βιβλίο

Μια συναρπαστική έκδοση που καταγράφει την άγνωστη διαδρομή του λαϊκού τραγουδιού στην Αμερική, από τα τέλη του ’60 έως τα χρόνια του ’90.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ