Για τον ''Φόβο'' του Μάνου Χατζιδάκι

Για τον ''Φόβο'' του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter
0
Για τον ''Φόβο'' του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter


Ρώτησα πρόσφατα την ερμηνεύτρια Βούλα Σαββίδη
αν το τραγούδι ''Ο Φόβος'' σε μουσική και στίχους Μάνου Χατζιδάκι, ήταν το πλέον πολιτικοποιημένο τραγούδι του συνθέτη, από το έργο του ''Ο Οδοιπόρος, το μεθυσμένο κορίτσι και ο Αλκιβιάδης''. Το έργο αυτό πρωτοπαρουσιάστηκε στο μουσικό θέατρο ''Πολύτροπον'' στην Πλάκα με τη Σαββίδη μεταξύ της αφηγήτριας Ελένης Μανιάτη και των ερμηνευτών Φερενίκης Βαλαρή, Μαρίας Κάτηρα, Γιάννη Δημητρά και του Ευτύχιου Χατζηττοφή που τραγούδησε τον ''Φόβο'', τόσο σε εκείνες τις παραστάσεις, όσο και στη δισκογραφία.

Με τον ''Φόβο'' του, ο Μάνος Χατζιδάκις έμοιαζε να κλείνει το μάτι στους φοιτητές της εποχής. Χωρίς να τους χαϊδεύει ή να τονώνει το επαναστατικό τους φρόνημα.

 

Κάτι είχα ακούσει σχετικά και η Σαββίδη δε με διέψευσε. Παρ' όλα αυτά ποτέ δε θα μάθουμε, μια και ο Χατζιδάκις διαφωνούσε κάθετα με όλη αυτή την έκρηξη του πολιτικού τραγουδιού από σημαντικούς ομότεχνούς του. Βρισκόμαστε όμως μέσα στην εφταετία της χούντας και όχι στη Μεταπολίτευση, επομένως μπορούμε τώρα να ισχυριστούμε με μια προσεχτική ακρόαση των στίχων του ''Φόβου'' πως και πάλι ο συνθέτης επιχείρησε να κάνει έστω τη δική του επανάσταση δια της αλληγορίας και της ποίησης.

Ψήγματα από τη στιχουργική του Χατζιδάκι στο συγκεκριμένο τραγούδι (Κι αν το αίμα ξεχειλίσει/ σαν ποτάμι θα κυλήσει/ μεσ' στο φόβο/ απ' το φόβο) προϋπήρξαν στη συλλογή ''Μυθολογία Β'' με τα περισσότερα ποιήματα γραμμένα στις ΗΠΑ τον καιρό της αμφισβήτησης, του χιπισμού και των ''Reflections'' με τους New York Rock And Roll Ensemble.

Αλλά και από ρυθμολογικής άποψης, ο ''Φόβος'' δεν ήταν μπαλάντα σαν τις υπόλοιπες του κύκλου. Διέθετε ένα κάπως αγχωτικό τέμπο, πρωτότυπο ομολογουμένως για χατζιδακικό τραγούδι.

Και κάτι ακόμη: Ο Ηλίας Λιούγκος που εκείνη την περίοδο γνώρισε τον Χατζιδάκι, χωρίς να έχει ακόμη συνεργαστεί μαζί του, μου αφηγήθηκε πώς κάθε βράδυ στο ''Πολύτροπον'' οι νέοι θαμώνες αποθέωναν τον ερμηνευτή Ευτύχιο Χατζηττοφή κάθε φορά που έλεγε τον ''Φόβο''.

Με τον ''Φόβο'' του, ο Μάνος Χατζιδάκις έμοιαζε να κλείνει το μάτι στους φοιτητές της εποχής. Χωρίς να τους χαϊδεύει ή να τονώνει το επαναστατικό τους φρόνημα.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ