Για τον ''Φόβο'' του Μάνου Χατζιδάκι

Για τον ''Φόβο'' του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter
0
Για τον ''Φόβο'' του Μάνου Χατζιδάκι Facebook Twitter


Ρώτησα πρόσφατα την ερμηνεύτρια Βούλα Σαββίδη
αν το τραγούδι ''Ο Φόβος'' σε μουσική και στίχους Μάνου Χατζιδάκι, ήταν το πλέον πολιτικοποιημένο τραγούδι του συνθέτη, από το έργο του ''Ο Οδοιπόρος, το μεθυσμένο κορίτσι και ο Αλκιβιάδης''. Το έργο αυτό πρωτοπαρουσιάστηκε στο μουσικό θέατρο ''Πολύτροπον'' στην Πλάκα με τη Σαββίδη μεταξύ της αφηγήτριας Ελένης Μανιάτη και των ερμηνευτών Φερενίκης Βαλαρή, Μαρίας Κάτηρα, Γιάννη Δημητρά και του Ευτύχιου Χατζηττοφή που τραγούδησε τον ''Φόβο'', τόσο σε εκείνες τις παραστάσεις, όσο και στη δισκογραφία.

Με τον ''Φόβο'' του, ο Μάνος Χατζιδάκις έμοιαζε να κλείνει το μάτι στους φοιτητές της εποχής. Χωρίς να τους χαϊδεύει ή να τονώνει το επαναστατικό τους φρόνημα.

 

Κάτι είχα ακούσει σχετικά και η Σαββίδη δε με διέψευσε. Παρ' όλα αυτά ποτέ δε θα μάθουμε, μια και ο Χατζιδάκις διαφωνούσε κάθετα με όλη αυτή την έκρηξη του πολιτικού τραγουδιού από σημαντικούς ομότεχνούς του. Βρισκόμαστε όμως μέσα στην εφταετία της χούντας και όχι στη Μεταπολίτευση, επομένως μπορούμε τώρα να ισχυριστούμε με μια προσεχτική ακρόαση των στίχων του ''Φόβου'' πως και πάλι ο συνθέτης επιχείρησε να κάνει έστω τη δική του επανάσταση δια της αλληγορίας και της ποίησης.

Ψήγματα από τη στιχουργική του Χατζιδάκι στο συγκεκριμένο τραγούδι (Κι αν το αίμα ξεχειλίσει/ σαν ποτάμι θα κυλήσει/ μεσ' στο φόβο/ απ' το φόβο) προϋπήρξαν στη συλλογή ''Μυθολογία Β'' με τα περισσότερα ποιήματα γραμμένα στις ΗΠΑ τον καιρό της αμφισβήτησης, του χιπισμού και των ''Reflections'' με τους New York Rock And Roll Ensemble.

Αλλά και από ρυθμολογικής άποψης, ο ''Φόβος'' δεν ήταν μπαλάντα σαν τις υπόλοιπες του κύκλου. Διέθετε ένα κάπως αγχωτικό τέμπο, πρωτότυπο ομολογουμένως για χατζιδακικό τραγούδι.

Και κάτι ακόμη: Ο Ηλίας Λιούγκος που εκείνη την περίοδο γνώρισε τον Χατζιδάκι, χωρίς να έχει ακόμη συνεργαστεί μαζί του, μου αφηγήθηκε πώς κάθε βράδυ στο ''Πολύτροπον'' οι νέοι θαμώνες αποθέωναν τον ερμηνευτή Ευτύχιο Χατζηττοφή κάθε φορά που έλεγε τον ''Φόβο''.

Με τον ''Φόβο'' του, ο Μάνος Χατζιδάκις έμοιαζε να κλείνει το μάτι στους φοιτητές της εποχής. Χωρίς να τους χαϊδεύει ή να τονώνει το επαναστατικό τους φρόνημα.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Χρόνια Πολλά Μαντόνα! / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
«Love to love you baby»: Αυτό είναι το τραγούδι που γέννησε τη Disco

Μουσική / «Love to love you baby»: Το τραγούδι των 23 οργασμών που γέννησε τη Disco

Με 23 οργασμούς και τη βοήθεια του μάγου Τζόρτζιο Μορόντερ, η Ντόνα Σάμερ, μισό αιώνα πριν, εγκαινίασε επίσημα, με το επικό και ατελείωτα ερωτικό «Love to love you baby», την ντίσκο μουσική, ένα είδος που πολεμήθηκε λυσσαλέα λίγα χρόνια μετά την επέλασή του και κρατάει γερά μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
 Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Μουσική / Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Παρά την ακύρωση της πρώτης βραδιάς λόγω έντονης κακοκαιρίας, το 12ο Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας επέστρεψε δυναμικά, με τριήμερο ζωντανών εμφανίσεων, γεμάτο ενέργεια, συγκίνηση και αυθεντικές στιγμές κάτω από τα δέντρα του Αλωνιού.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Deadly Festivals

Μουσική / 9 φορές που το πάρτι μετατράπηκε σε εφιάλτη

Πάμε σε συναυλίες και φεστιβάλ για να περάσουμε καλά - δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Πράξεις βίας που έχουν σημειωθεί σε διοργανώσεις σε όλο τον κόσμο αποδεικνύουν πως η ασφάλεια των συμμετεχόντων δεν μπορεί να είναι μια τεχνική υποσημείωση αλλά το θεμέλιο κάθε πολιτιστικής συγκέντρωσης.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μουσική / Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μέσα σε ένα παγκόσμιο σκηνικό βίας, πολέμων και γενοκτονιών, η ηλεκτρονική μουσική καλείται να ξαναβρεί τη χαμένη της τιμή, ανακτώντας τον άμεσο, ενωτικό και απελευθερωτικό της χαρακτήρα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ