Fever Ray: Ριζοσπαστική μουσική για αθεράπευτα ρομαντικούς Facebook Twitter
Φωτ.: Martin Falck

Fever Ray: Ριζοσπαστική μουσική για αθεράπευτα ρομαντικούς

0

Στην πιο «άγρια» στιγμή του νέου άλμπουμ «Radical Romantics», το άτομο που είναι γνωστό ως Fever Ray, κατά κόσμον Karin Dreijer, τραγουδά «This is for Zacharias / Who bullied my kid in high school / There’s no room for you / And we know where you live / One day we might come after you / Taking back what’s ours (Ours) / And then we cut, cut, cut, cut» («Aυτό είναι για τον Ζαχαρία που έκανε bullying στο παιδί μου στο σχολείο / Δεν υπάρχει χώρος για σένα / Και ξέρουμε πού μένεις / Μια μέρα θα σε βρούμε / Για να πάρουμε πίσω ό,τι μας ανήκει / Και μετά θα κόβουμε…»).

Δεν νομίζω να έχω πετύχει κάτι ανάλογο στην ιστορία της ποπ μουσικής, στίχους στους οποίους ένας γονιός απειλεί δημόσια ένα ανήλικο που παρενοχλεί την κόρη του.

Εντάξει, δεν χρειάζεται να πάρεις τόσο πολύ στα σοβαρά τι λέει το «Even it out», είναι τέχνη πάνω απ’ όλα. Μπορεί να αγγίζει ένα ευαίσθητο θέμα μέσα από μια κάπως σκοτεινή οπτική, αλλά η μουσική τ@ Dreijer πάντα ήταν βαθύτατα προσωπική και δεν αμφιβάλλει κανείς ότι αναφέρεται σε ένα πραγματικό γεγονός.

Εκεί που έχω αμφιβολίες είναι αν είχε δει το φιλμ Tár όταν έγραφε το συγκεκριμένο κομμάτι, όπως ανέφεραν αρκετοί, ειδικά τη σκηνή όπου η πρωταγωνίστρια απειλεί το κοριτσάκι που παρενοχλεί τη δική της κόρη.

Βάζοντας στην άκρη τα συναισθήματα οργής και εκδίκησης, το «Radical Romantics», η τρίτη προσωπική δουλειά τ@ Fever Ray, δεν είναι ένα απαισιόδοξο και βυθισμένο στη μαυρίλα άλμπουμ. Για μια ακόμη φορά έχει πολιτικό χαρακτήρα.

Όπως μαθαίνουμε πάντως, αρχικά οι στίχοι ήταν τολμηροί, αναφέροντας το πραγματικό όνομα του πιτσιρικά. Μετά την παρότρυνση φίλης να συνέλθει, το άλλαξε.

cover
Το «Radical Romantics» κυκλοφορεί από τη Mute Records

Στο βίντεο, βέβαια, δεν φαίνεται να του χαρίζεται ιδιαίτερα. Εμφανίζεται ως drag νοικοκυρά-τιμωρός βγαλμένη απευθείας από το σύμπαν του John Waters, που κόβει με απειλητικό τρόπο καρότα, απάγει τον μικρό νταή, τον θάβει ζωντανό και κατουράει στον τάφο του. Το τραβάει στα άκρα καθώς υπερασπίζεται όλα τα παιδιά που έχουν υποστεί bullying και δεν έχουν δικαιωθεί. Ας πρόσεχε, λοιπόν, ο μικρός «Ζαχαρίας».

Τέλος πάντων, μέσα σε όλα αυτά κάνουν και ένα πολύ σύντομο πέρασμα και οι Nine Inch Nails (Trent Reznor και Atticus Ross) που έχουν αναλάβει την παραγωγή του άλμπουμ.

Πρόκειται για μια απρόσμενη συνεργασία, καθώς προσέγγισε τον Reznor κάπως ανορθόδοξα, όπως είπε σε μια πρόσφατη συνέντευξη στο «Dazed»: «Θεώρησα ότι θα είχε πλάκα να ρωτήσω τον Trent, επειδή ξέρω ότι έχει παιδιά. Του είπα: “αυτό το κομμάτι είναι για ένα παιδί που του κάνουν bullying. Θέλεις να συμμετέχεις;”».

Fever Ray - Even It Out

Βάζοντας στην άκρη τα συναισθήματα οργής και εκδίκησης, το «Radical Romantics», η τρίτη προσωπική δουλειά τ@ Fever Ray, δεν είναι ένα απαισιόδοξο και βυθισμένο στη μαυρίλα άλμπουμ. Για μια ακόμη φορά έχει πολιτικό χαρακτήρα. Είχε περίπου έξι χρόνια να κυκλοφορήσει δίσκο, αλλά δεν φαίνεται να ξεφεύγει από τη θεματική του «Plunge», που προηγήθηκε, αλλά από τον δρόμο που είχε ακολουθήσει με τους Knife παλιότερα.

Ο δίσκος ξεκινάει με το αρκετά φορτισμένο «What they call us», όπου ζητά συγγνώμη από τις πρώτες νότες, ενώ συνεχίζει με το αισθησιακό «Shiver» που εξετάζει την queer σεξουαλικότητα μετά τα 40 (είναι 47 χρονών πλέον).

Κυρίως, όμως, το «Romantics» είναι ένα άλμπουμ για την αγάπη και συγκεκριμένα το πόσο ευάλωτος νιώθει κανείς όταν είναι ερωτευμένος. Έγραψε τα τραγούδια, έχοντας στο μυαλό το βιβλίο της Bell Hooks, All about love. Δεν είναι συνηθισμένα ερωτικά τραγούδια, είναι εντελώς ανορθόδοξα.

Αν κάτι γίνεται ξεκάθαρο κατά τη διάρκειά του είναι ότι η διαφορετικότητα δεν χρειάζεται να συνδέεται συνέχεια τόσο με το τραύμα, υπάρχει και η χαρά του να είσαι και να αισθάνεσαι διαφορετικός. «Είναι διασκεδαστικό να ζεις έξω από το δυαδικό σύστημα», όπως δηλώνει.

Εκτός από τους Nine Inch Nails, συνεργάζεται και με την Πορτογαλέζα παραγωγό Nidia, τον Βρετανό κλασικό συνθέτη και παραγωγό Vessel (τρομερή περίπτωση) και, φυσικά, με τον αδελφό τ@, Olof Dreijer ‒ η πρώτη συνεργασία τους μετά από οκτώ χρόνια. Απ’ ό,τι φαίνεται, έχουν στενή σχέση. Μένουν σχεδόν δίπλα στη Στολκχόλμη, τους ενώνει ένα κοινό στούντιο. Με τον Olof έχουν γράψει μαζί τα τέσσερα πρώτα κομμάτια του άλμπουμ («What they call us», «Shiver», «New Utensils», «Kandy»).

Ως Fever Ray, εξάλλου, συνεχίζει τη ριζοσπαστική προσέγγιση των Knife στην ποπ όσον αφορά τον ήχο και τον τρόπο που παραποιoύσαν τα φωνητικά στα τραγούδια· κάποιες φορές ακούγονται πιο πιτσαρισμένα, πιο βαθιά ή τσιριχτά, προσπαθώντας να διαστρεβλώσουν τα γένη, δεν καταλαβαίνεις αν τραγουδάει άνδρας ή γυναίκα.

Fever Ray: Ριζοσπαστική μουσική για αθεράπευτα ρομαντικούς Facebook Twitter
H Fever Ray κάνει συναρπαστική μουσική και δίκαια θεωρείται μία από τις σημαντικότερες μουσικές μορφές του 21ου αιώνα, υλοποιώντας ένα όραμα που ελάχιστοι καλλιτέχνες καταφέρνουν να αποτυπώσουν τόσο μοναδικά στη σύγχρονη ποπ μουσική. Φωτ.: Martin Falck

Η φωνή τ@ Karin Dreijer, που έκανε coming out το 2017 ως genderfluid ‒πλέον χρησιμοποιεί τις αντωνυμίες «they/them»‒, ακούγεται απόκοσμη και μπαίνει στο πετσί σου όταν την ακούς, ακριβώς όπως γινόταν παλιότερα με την Björk – παρεμπιπτόντως, αν με κάτι μπορεί να συγκριθεί το άλμπουμ, είναι με τις πρώιμες δουλειές της διάσημης Ισλανδής.

Επιπλέον, επιμένει να προτιμά την ανωνυμία, χρησιμοποιώντας όχι μάσκες, όπως έκανε στο παρελθόν το γκρουπ, αλλά με το να υποδύεται τερατώδεις και χιουμοριστικούς χαρακτήρες – δες, για παράδειγμα, το θεοπάλαβο βίντεο του «Kandy», όπου παίζει ένα καραφλό τοξικό πλάσμα με ροζ λαμέ κουστούμι που έχει βαφτίσει Romance και κάνει κάτι σαν twerking για να σαγηνεύσει ένα alter-ego του, το οποίο μοιάζει με υπάλληλο γραφείου που μόλις βγήκε από το πλυντήριο.

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Για να είμαι ειλικρινής, σε αυτό το σημείο, δεν είμαι τόσο φαν της φρικιαστικής αισθητικής που έχει υιοθετήσει, αν και μπορώ να κατανοήσω τους λόγους που το κάνει. Ένα βίντεο π.χ. σαν το «To the moon and back» από το «Plunge» του 2017 δεν θα μπορούσε να δώσει ένα BDSM πάρτι για τσάι χωρίς να φάει άκυρο από το YouTube για ακραίο περιεχόμενο παρά μόνο με αυτόν τον χιουμοριστικό τρόπο.

Από την άλλη, δεν ήμουν ποτέ τόσο σκληροπυρινική φαν των Knife που, όπως αφήνουν να εννοηθεί στις συνεντεύξεις τους, πάνε για επανασύνδεση μόλις τελειώσει την περιοδεία που ετοιμάζει για το «Romantics». Είχε τύχει να δω την electro-pop όπερά τους Tomorrow in a year όταν είχε παιχτεί το 2009 στην Αθήνα και η αλήθεια είναι ότι είχα βαρεθεί τη ζωή μου.

Ως Fever Ray, όμως, κάνει συναρπαστική μουσική και δίκαια θεωρείται μία από τις σημαντικότερες μουσικές μορφές του 21ου αιώνα, υλοποιώντας ένα όραμα που ελάχιστοι καλλιτέχνες καταφέρνουν να αποτυπώσουν τόσο μοναδικά στη σύγχρονη ποπ μουσική.

Fever Ray - Kandy

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT