Φαίδων Παπαμιχαήλ: Road movie στη μυθολογική Ελλάδα

Φαίδων Παπαμιχαήλ: Road movie στη μυθολογική Ελλάδα Facebook Twitter
INTO THE RAIN Μου αρέσουν η αταξία, το χάος, η κίνηση, δεν μου αρέσουν τα τέλεια πράγματα.
0

Παράδεισος Αμαρουσίου με καταρρακτώδη βροχή. Η μονοκατοικία που είναι κανονισμένο το ραντεβού μας θυμίζει εξοχικό, με δέντρα στον κήπο και νεαρές γάτες που τρέχουν τρομοκρατημένες κάτω από τα υπόστεγα για να γλιτώσουν απ' τις σταγόνες του νερού. Ο Φαίδων Παπαμιχαήλ καπνίζει ακατάπαυστα και αντιμετωπίζει την κάμερα του φωτογράφου μάλλον διστακτικά. Σκηνοθέτης και διευθυντής φωτογραφίας, γιος του σκηνογράφου Φαίδωνα Παπαμιχαήλ του πρεσβύτερου (που έφυγε από τη ζωή το περασμένο καλοκαίρι) και ανιψιός του Τζον Κασσαβέτη, είναι από τα πολύ γνωστά ονόματα του Χόλιγουντ. Παραγωγικότατος και πολύ πετυχημένος, με το όνομά του να βρίσκεται στα credits ταινιών όπως το Πλαγίως του Αλεξάντερ Πέιν, το Walk The Line, το Million Dollar Hotelή το Weather Manτου Βερμπίνσκι, ο Παπαμιχαήλ έχει μόλις ολοκληρώσει τα γυρίσματα της νέας του ταινίας Arcadia Lostμε πρωταγωνιστή τον Νικ Νόλτε. Το πρώτο που προσέχουμε όταν μας συστήνεται είναι το εντυπωσιακό ύψος του. Πανύψηλος. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι μιλάει ελληνικά. Καλά ελληνικά, παρόλο που προτιμά η συζήτησή μας να γίνει στα αγγλικά. Μιλάει ακατάπαυστα και μας διηγείται γεγονότα απ' τη ζωή του, ξεκινώντας από τις αναμνήσεις του από την παιδική του ηλικία και φτάνοντας μέχρι τα συμβάντα της περασμένης εβδομάδας απ' τα γυρίσματα της ταινίας του και εξηγεί για ποιο λόγο διάλεξε τα τοπία της Ελλάδας για σκηνικό.

«Mε ενδιέφερε η ταινία μου να διαδραματίζεται στην Ελλάδα. Ήθελα να δείξω τα μέρη της, όχι όμως την εικόνα που έχουν οι περισσότεροι ξένοι γι' αυτήν, της Μυκόνου, της Σαντορίνης. Δεν είναι αυτή η ουσία. Ήθελα να δείξω την άγρια εξοχή, τη χώρα την αγνοημένη. Πήγα επίτηδες σε μέρη της Αρκαδίας, σε βουνά, σε βρώμικους δρόμους που μπορείς να οδηγείς για τρεις ώρες, χωρίς να δεις άλλο αυτοκίνητο. Πήγα σε μέρη που ήξερα και ήθελα να μοιραστώ με τον κόσμο. Μέρη που δεν φαντάζονται απαραίτητα ότι βρίσκονται εδώ. Στην ταινία μου γίνεται αυτό το ταξίδι που είναι ταυτόχρονα μια αναφορά στη μυθολογική Ελλάδα. Είναι η Ελλάδα του φωτός, της μεταφυσικής αγωνίας, των φιλοσόφων. Μυθολογικά στοιχεία συναντάς και στο χαρακτήρα του Αθανάσιου που είναι εξωφρενικός, γεμάτος ζωή. Γίνεται ο ξεναγός σε ένα ιδιόμορφο road movie. Οι ήρωες μπορεί να μην καταλαβαίνουν ποιος είναι ο προορισμός τους, αλλά ανακαλούνται διάφορα κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού. Πηγαίνουν στους πρόποδες του Παρνασσού που είναι η είσοδος στον Κάτω Κόσμο και ανακαλύπτουν τον εαυτό τους».

«Μεγάλωσα στη Γερμανία με τη μητέρα μου» λέει. «Φύγαμε από την Αμερική όταν ήμουν 6 χρόνων, αλλά κάθε καλοκαίρι ξέχναγα τη Γερμανία της πειθαρχίας και της οργάνωσης και επισκεπτόμουν τον πατέρα μου. Υπήρχε μια αίσθηση ελευθερίας κοντά του, όλα αυτά που αντίκριζα, ο κόσμος του σινεμά, η δημιουργική δουλειά του, η Αμερική. Ξεκίνησα να ζωγραφίζω σε πολύ μικρή ηλικία επειδή ζωγράφιζε κι ο πατέρας μου και στην αρχή ήθελα να γίνω ζωγράφος. Έπειτα ασχολήθηκα με το βιομηχανικό σχέδιο. Όταν τέλειωσα το σχολείο επέστρεψα στην Αμερική να τον βρω και αποφάσισα να ασχοληθώ με το σινεμά. Πώς προέκυψε; Είχαμε πάει διακοπές κάποια φορά σε ένα χιονοδρομικό κέντρο και μέναμε σε ένα μικρό σαλέ. Το βράδυ, ενώ όλοι κοιμούνταν βρήκα μία κάμερα 8mm, τη δοκίμασα και μου έγινε έμμονη ιδέα. Το επόμενο πρωί ζήτησα από τον πατέρα μου να μου αγοράσει μια ίδια και πραγματικά έγινε το δώρο για τα 14αγενέθλιά μου. Από τότε ξεκίνησα να φτιάχνω ταινίες μικρού μήκους.

Έχω πολύ έντονες αναμνήσεις από τα καλοκαίρια με τον πατέρα μου. Όταν ήμουν 13 χρόνων και ο Κασσαβέτης γύριζε το Θάνατο Ενός Κινέζου Μπουκμέικερθυμάμαι που με είχαν πάρει μαζί τους στο πλατό. Γύριζαν τη σκηνή του στριπτιζάδικου στο κλαμπ του Μπεν Γκαζάρα και ξαφνικά με περικύκλωσαν ημίγυμνες χορεύτριες που στα παρασκήνια μου ζητούσαν να κάτσω στα πόδια τους!

Ο Τζον Κασσαβέτης ήταν πρώτος ξάδερφος με τον πατέρα μου και ήταν τόσο ισχυρός ο δεσμός τους που δεν δούλευαν απλά μαζί, σχεδόν ζούσαν μαζί. Ήταν πολύ δυνατό το στοιχείο της οικογένειας στο σπίτι τους. Το σπίτι του Τζον και της Τζίνα ήταν τόπος συγκέντρωσης και αυτή η στενή σχέση μεταξύ τους μεταδόθηκε και σε μας τα παιδιά, τον Νικ, τη Ζόι κι εμένα».

Μιλάει για την Αθήνα που επισκέπτεται συχνά. Εδώ ζούσε τα τελευταία χρόνια ο πατέρας του και ζουν πολλοί φίλοι του και εξηγεί τι την κάνει να διαφέρει από τις άλλες μεγαλουπόλεις: «Μου αρέσει η Αθήνα γιατί τα τελευταία χρόνια βλέπω πολλές αλλαγές. Μου αρέσει η ποικιλομορφία των ανθρώπων της. Μπορεί να γίνεται όλο και περισσότερο όπως και των άλλων ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων, έχει όμως το δικό της χαρακτήρα. Μου αρέσει που δεν είναι τόσο τέλεια όσο η Ρώμη ή το Παρίσι που έχουν παρόμοιο lifestyle, cafés και ανθρώπους στους δρόμους. Μου αρέσει η ασχήμια της, οι ατέλειές της, η δικιά της προσωπικότητα που την κάνει ενδιαφέρουσα. Για μένα δεν είναι σαν τις άλλες πόλεις της κεντρικής Ευρώπης. Έχω γυρίσει διαφημιστικά στην Αθήνα, αλλά είναι δύσκολο ξέρεις. Μου αρέσει η αταξία της, γιατί δεν μου αρέσουν τα τέλεια πράγματα. Μου αρέσει που βλέπω ανθρώπους στα μπαλκόνια. Ζω στο Λος Άντζελες που θεωρείται ότι αρχιτεκτονικά είναι μία από τις πιο άσχημες περιοχές του κόσμου, αλλά υπάρχει μια ομορφιά σε αυτό. Είναι παρόμοια ομορφιά με της Αθήνας. Αχανής, με τις απόκρυφες μικρές πραγματικότητες μέσα της που δύσκολα τις γνωρίζεις, κι είναι ακόμα πιο δύσκολο να τις περιγράψεις. Η Αθήνα είναι σπουδαία γιατί φαίνεται σαν ένα τεράστιο χάος με φοβερή κίνηση. Κάθε μικρή γειτονιά έχει τη δική της πλατεία, είναι σαν μικρά χωριά, και υπάρχει κάτι που δεν μπορείς να καταλάβεις και ανακαλύπτεις όταν περάσεις λίγο καιρό εδώ. Μου αρέσει που οι άνθρωποι αγαπούν την πόλη. Ναι, την αγαπούν. Φεύγουν και ξαναγυρνούν...».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ