Φαίδων Παπαμιχαήλ: Road movie στη μυθολογική Ελλάδα

Φαίδων Παπαμιχαήλ: Road movie στη μυθολογική Ελλάδα Facebook Twitter
INTO THE RAIN Μου αρέσουν η αταξία, το χάος, η κίνηση, δεν μου αρέσουν τα τέλεια πράγματα.
0

Παράδεισος Αμαρουσίου με καταρρακτώδη βροχή. Η μονοκατοικία που είναι κανονισμένο το ραντεβού μας θυμίζει εξοχικό, με δέντρα στον κήπο και νεαρές γάτες που τρέχουν τρομοκρατημένες κάτω από τα υπόστεγα για να γλιτώσουν απ' τις σταγόνες του νερού. Ο Φαίδων Παπαμιχαήλ καπνίζει ακατάπαυστα και αντιμετωπίζει την κάμερα του φωτογράφου μάλλον διστακτικά. Σκηνοθέτης και διευθυντής φωτογραφίας, γιος του σκηνογράφου Φαίδωνα Παπαμιχαήλ του πρεσβύτερου (που έφυγε από τη ζωή το περασμένο καλοκαίρι) και ανιψιός του Τζον Κασσαβέτη, είναι από τα πολύ γνωστά ονόματα του Χόλιγουντ. Παραγωγικότατος και πολύ πετυχημένος, με το όνομά του να βρίσκεται στα credits ταινιών όπως το Πλαγίως του Αλεξάντερ Πέιν, το Walk The Line, το Million Dollar Hotelή το Weather Manτου Βερμπίνσκι, ο Παπαμιχαήλ έχει μόλις ολοκληρώσει τα γυρίσματα της νέας του ταινίας Arcadia Lostμε πρωταγωνιστή τον Νικ Νόλτε. Το πρώτο που προσέχουμε όταν μας συστήνεται είναι το εντυπωσιακό ύψος του. Πανύψηλος. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι μιλάει ελληνικά. Καλά ελληνικά, παρόλο που προτιμά η συζήτησή μας να γίνει στα αγγλικά. Μιλάει ακατάπαυστα και μας διηγείται γεγονότα απ' τη ζωή του, ξεκινώντας από τις αναμνήσεις του από την παιδική του ηλικία και φτάνοντας μέχρι τα συμβάντα της περασμένης εβδομάδας απ' τα γυρίσματα της ταινίας του και εξηγεί για ποιο λόγο διάλεξε τα τοπία της Ελλάδας για σκηνικό.

«Mε ενδιέφερε η ταινία μου να διαδραματίζεται στην Ελλάδα. Ήθελα να δείξω τα μέρη της, όχι όμως την εικόνα που έχουν οι περισσότεροι ξένοι γι' αυτήν, της Μυκόνου, της Σαντορίνης. Δεν είναι αυτή η ουσία. Ήθελα να δείξω την άγρια εξοχή, τη χώρα την αγνοημένη. Πήγα επίτηδες σε μέρη της Αρκαδίας, σε βουνά, σε βρώμικους δρόμους που μπορείς να οδηγείς για τρεις ώρες, χωρίς να δεις άλλο αυτοκίνητο. Πήγα σε μέρη που ήξερα και ήθελα να μοιραστώ με τον κόσμο. Μέρη που δεν φαντάζονται απαραίτητα ότι βρίσκονται εδώ. Στην ταινία μου γίνεται αυτό το ταξίδι που είναι ταυτόχρονα μια αναφορά στη μυθολογική Ελλάδα. Είναι η Ελλάδα του φωτός, της μεταφυσικής αγωνίας, των φιλοσόφων. Μυθολογικά στοιχεία συναντάς και στο χαρακτήρα του Αθανάσιου που είναι εξωφρενικός, γεμάτος ζωή. Γίνεται ο ξεναγός σε ένα ιδιόμορφο road movie. Οι ήρωες μπορεί να μην καταλαβαίνουν ποιος είναι ο προορισμός τους, αλλά ανακαλούνται διάφορα κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού. Πηγαίνουν στους πρόποδες του Παρνασσού που είναι η είσοδος στον Κάτω Κόσμο και ανακαλύπτουν τον εαυτό τους».

«Μεγάλωσα στη Γερμανία με τη μητέρα μου» λέει. «Φύγαμε από την Αμερική όταν ήμουν 6 χρόνων, αλλά κάθε καλοκαίρι ξέχναγα τη Γερμανία της πειθαρχίας και της οργάνωσης και επισκεπτόμουν τον πατέρα μου. Υπήρχε μια αίσθηση ελευθερίας κοντά του, όλα αυτά που αντίκριζα, ο κόσμος του σινεμά, η δημιουργική δουλειά του, η Αμερική. Ξεκίνησα να ζωγραφίζω σε πολύ μικρή ηλικία επειδή ζωγράφιζε κι ο πατέρας μου και στην αρχή ήθελα να γίνω ζωγράφος. Έπειτα ασχολήθηκα με το βιομηχανικό σχέδιο. Όταν τέλειωσα το σχολείο επέστρεψα στην Αμερική να τον βρω και αποφάσισα να ασχοληθώ με το σινεμά. Πώς προέκυψε; Είχαμε πάει διακοπές κάποια φορά σε ένα χιονοδρομικό κέντρο και μέναμε σε ένα μικρό σαλέ. Το βράδυ, ενώ όλοι κοιμούνταν βρήκα μία κάμερα 8mm, τη δοκίμασα και μου έγινε έμμονη ιδέα. Το επόμενο πρωί ζήτησα από τον πατέρα μου να μου αγοράσει μια ίδια και πραγματικά έγινε το δώρο για τα 14αγενέθλιά μου. Από τότε ξεκίνησα να φτιάχνω ταινίες μικρού μήκους.

Έχω πολύ έντονες αναμνήσεις από τα καλοκαίρια με τον πατέρα μου. Όταν ήμουν 13 χρόνων και ο Κασσαβέτης γύριζε το Θάνατο Ενός Κινέζου Μπουκμέικερθυμάμαι που με είχαν πάρει μαζί τους στο πλατό. Γύριζαν τη σκηνή του στριπτιζάδικου στο κλαμπ του Μπεν Γκαζάρα και ξαφνικά με περικύκλωσαν ημίγυμνες χορεύτριες που στα παρασκήνια μου ζητούσαν να κάτσω στα πόδια τους!

Ο Τζον Κασσαβέτης ήταν πρώτος ξάδερφος με τον πατέρα μου και ήταν τόσο ισχυρός ο δεσμός τους που δεν δούλευαν απλά μαζί, σχεδόν ζούσαν μαζί. Ήταν πολύ δυνατό το στοιχείο της οικογένειας στο σπίτι τους. Το σπίτι του Τζον και της Τζίνα ήταν τόπος συγκέντρωσης και αυτή η στενή σχέση μεταξύ τους μεταδόθηκε και σε μας τα παιδιά, τον Νικ, τη Ζόι κι εμένα».

Μιλάει για την Αθήνα που επισκέπτεται συχνά. Εδώ ζούσε τα τελευταία χρόνια ο πατέρας του και ζουν πολλοί φίλοι του και εξηγεί τι την κάνει να διαφέρει από τις άλλες μεγαλουπόλεις: «Μου αρέσει η Αθήνα γιατί τα τελευταία χρόνια βλέπω πολλές αλλαγές. Μου αρέσει η ποικιλομορφία των ανθρώπων της. Μπορεί να γίνεται όλο και περισσότερο όπως και των άλλων ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων, έχει όμως το δικό της χαρακτήρα. Μου αρέσει που δεν είναι τόσο τέλεια όσο η Ρώμη ή το Παρίσι που έχουν παρόμοιο lifestyle, cafés και ανθρώπους στους δρόμους. Μου αρέσει η ασχήμια της, οι ατέλειές της, η δικιά της προσωπικότητα που την κάνει ενδιαφέρουσα. Για μένα δεν είναι σαν τις άλλες πόλεις της κεντρικής Ευρώπης. Έχω γυρίσει διαφημιστικά στην Αθήνα, αλλά είναι δύσκολο ξέρεις. Μου αρέσει η αταξία της, γιατί δεν μου αρέσουν τα τέλεια πράγματα. Μου αρέσει που βλέπω ανθρώπους στα μπαλκόνια. Ζω στο Λος Άντζελες που θεωρείται ότι αρχιτεκτονικά είναι μία από τις πιο άσχημες περιοχές του κόσμου, αλλά υπάρχει μια ομορφιά σε αυτό. Είναι παρόμοια ομορφιά με της Αθήνας. Αχανής, με τις απόκρυφες μικρές πραγματικότητες μέσα της που δύσκολα τις γνωρίζεις, κι είναι ακόμα πιο δύσκολο να τις περιγράψεις. Η Αθήνα είναι σπουδαία γιατί φαίνεται σαν ένα τεράστιο χάος με φοβερή κίνηση. Κάθε μικρή γειτονιά έχει τη δική της πλατεία, είναι σαν μικρά χωριά, και υπάρχει κάτι που δεν μπορείς να καταλάβεις και ανακαλύπτεις όταν περάσεις λίγο καιρό εδώ. Μου αρέσει που οι άνθρωποι αγαπούν την πόλη. Ναι, την αγαπούν. Φεύγουν και ξαναγυρνούν...».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ