Ένα μικρό αφιέρωμα στον Ζακ Ιακωβίδη

Ένα μικρό αφιέρωμα στον Ζακ Ιακωβίδη Facebook Twitter
1

 

Μπορεί ο Ζακ Ιακωβίδης που έφυγε από τη ζωή την περασμένη Πέμπτη στα 87 του, πλήρης ημερών, να έχει ταυτιστεί με τη μουσική του για τη φωσκολική ''Λάμψη'', η αλήθεια όμως είναι πως επρόκειτο για έναν συνθέτη με σημαντική θητεία στην επιθεώρηση και στη δισκογραφία. Για την ακρίβεια, ήταν εκείνος που μετά τον Γιώργο Μουζάκη πήρε τη σκυτάλη στη σύνθεση μουσικής και τραγουδιών για την επιθεώρηση. 

 

Γνωστό ακόμη ότι ο Ιακωβίδης συνελήφθη με την οικογένεια του από τους Γερμανούς και πέρασε τρία μαρτυρικά χρόνια στο στρατόπεδο Μπέργκεν - Μπέλσεν. Το αστέρι που έφερε στο χέρι του και που δε δίσταζε να το δείχνει μέχρι το τέλος ήταν ντοκουμέντο της προσωπικής του οδύνης στα χρόνια της Κατοχής

 

Εβραϊκής καταγωγής, ο Ιακωβίδης ήταν γιος του περίφημου Μπενβενίστε που μαζί με τον συνέταιρό του, Αμπραβάνελ, πήραν τα δικαιώματα της Odeon Parlophone και έστησαν μία από τις πρώτες κραταιές δισκογραφικές εταιρείες στην προπολεμική Ελλάδα. Γνωστό ακόμη ότι ο Ιακωβίδης συνελήφθη με την οικογένεια του από τους Γερμανούς και πέρασε τρία μαρτυρικά χρόνια στο στρατόπεδο Μπέργκεν - Μπέλσεν. Το αστέρι που έφερε στο χέρι του και που δε δίσταζε να το δείχνει μέχρι το τέλος ήταν ντοκουμέντο της προσωπικής του οδύνης στα χρόνια της Κατοχής. Ωστόσο, μια λεπτομέρεια που δεν έγινε γνωστή είναι ότι σε προχωρημένη ηλικία, τόσο ο Ιακωβίδης, όσο και ο μοναχογιός του, βαφτίστηκαν χριστιανοί, εξ ου και στην κηδεία του, χθες Παρασκευή, ακολουθήθηκε το χριστιανορθόδοξο τελετουργικό. 

 

 

Οι μουσικές του Ιακωβίδη σε τηλεοπτικές σειρές σαν το ''Λούνα - Παρκ'' του Γιάννη Δαλιανίδη τη δεκαετία του 1970 και τη ''Λάμψη'' του Νίκου Φώσκολου άφησαν εποχή για το είδος τους. Στο ''Λούνα - Παρκ'', άλλωστε, έπαιζε η γυναίκα του, ηθοποιός Καίτη Αθανασίου. Ήταν εκείνη που έλεγε τη χαρακτηριστική ατάκα ''πέντε κρίκοι, ένα τάλιρο'', εν ζωή σήμερα. 

 

Τον Ζακ Ιακωβίδη τον ακούμε ως συνερμηνευτή ρεμπέτικων τραγουδιών της δεκαετίας του 1940 - λογικό, αφού λόγω του πατέρα του μπήκε στη δισκογραφία σε νεαρότατη ηλικία. Έκτοτε, διέπρεψε στο λεγόμενο ελαφρό τραγούδι, στην επιθεώρηση - όπως ήδη είπαμε - και στο αρχοντορεμπέτικο. Τραγούδια του ερμήνευσαν η Σοφία Βέμπο, η Τζένη Βάνου, η Ρένα Βλαχοπούλου, η Ζωζώ Σαπουντζάκη, η Κλειώ Δενάρδου, η Μαίρη Λίντα, ο Φώτης Πολυμέρης, ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Πάριος κ.α. Συνεργάστηκε με πολλούς στιχουργούς: Μεταξύ άλλων, με τους Πυθαγόρα, Μίμη Τραϊφόρο, Ηλία Λυμπερόπουλο, Μίνωα Μάτσα, Σέβη Τηλιακού, Ναπολέοντα Ελευθερίου. 

 

Τον Ζακ Ιακωβίδη μάλλον σνόμπαρε ο Μάνος Χατζιδάκις - γνωστή η κόντρα του μεγάλου συνθέτη με τους συναδέλφους του από το χώρο του ελαφρού τραγουδιού -, αφού στο ένθετο της ''Ρωμαϊκής Αγοράς'' (1986) αναφερόταν απαξιωτικά σε ένα πολύ δημοφιλές άσμα του! Σημείωνε χαρακτηριστικά ο Χατζιδάκις, παραπέμποντας στο έτος 1948: ''Εκείνο τον καιρό ο κόσμος τραγουδούσε Θα το πάρεις το κορίτσι, μην το παιδεύεις (σ.σ. τραγούδι του Ζακ Ιακωβίδη σε στίχους Κώστα Νικολαΐδη) και άλλες παρόμοιες ηθικοπλαστικές συμβουλές της μικροαστικής Αθήνας...''

 

 

Παρ΄όλα αυτά, ένα από τα πλέον πολυτραγουδισμένα μέχρι σήμερα τραγούδια, από τις ταβέρνες μέχρι τα ελληνάδικα, είναι του Ζακ Ιακωβίδη: Πρόκειται για το ''Θα ζήσω ελεύθερο πουλί'' σε στίχους του Μιχάλη Γαβριηλίδη. Το ερμήνευσε ο Κωνσταντινουπολίτης Χρήστος Σύρπος, γνωστός ως Χρηστάκης, ο ''Έλλην Τζόνι Χαλιντέι'', όπως τον είχε αποκαλέσει ο ελληνικός μουσικός Τύπος στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Και κάτι ακόμη για να κλείσω χαριτολογώντας τούτο το μικρό αφιέρωμα στον δραστήριο συνθέτη Ζακ Ιακωβίδη: Η τραγουδίστρια Ρένα Κουμιώτη θυμάται που εμφανιζόταν το 1970 στα ''Δειλινά'' μαζί με τον Χρηστάκη στο σχήμα. Ο κόσμος παραληρούσε με τις φιγούρες του στην πίστα και του φώναζε: ''Χρηστάκη, το πουλί σου''! 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT