Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
2

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
Από αριστερά: Ο Στέλιος Μαινας, ο Βασίλης Δημητρίου, η Καρυοφιλλιά Καραμπέτη , ο Αργύρης Ξάφης, ο Σταμάτης Φασουλής, ο Γιάννης Καραχισαρίδης και ο Κώστας Μπάλας στην συνέντευξη που δόθηκε για την παράσταση ΟΡΕΣΤΗΣ του Ευριπίδη που έγινε τον Ιούνιο του 2005 στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Φωτο: ΑΠΕ / ΦΥΛΑΚΤΟΥ ΕΥΗ

 

Θυμάμαι τον συνθέτη Βασίλη Δημητρίου πριν από μία 10ετία περίπου στα γραφεία της Lyra. Αν και χαρούμενος, που η εταιρεία είχε μόλις εκδώσει τις μουσικές του για αριστοφανικές παραστάσεις, μου την ''είπε'', εφόσον, όλο για τον Χατζιδάκι συνηθίζουμε ακόμη να γράφουμε οι μουσικογράφοι, ενώ υπάρχουν κι άλλοι συνθέτες με σοβαρή θητεία στη θεατρική μουσική. Τον κατάλαβα τότε! Ούτε ο ίδιος φυσικά είχε κανένα θέμα με τον Χατζιδάκι, τον οποίο αγαπούσε ιδιαίτερα - απ' όσο γνωρίζω -, ούτε εκείνη ήταν η πραγματική αιτία του ήπιου ξεσπάσματος του.

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Τη ''Μαρία με τα κίτρινα'', μεγάλη επιτυχία της Δήμητρας Γαλάνη στη δεκαετία του 1970; Το ''Πεπρωμένο'' που λειτούργησε ως φιλί της ζωής στο ρεπερτόριο του Γιώργου Νταλάρα; Την υπέροχη μπαλάντα ''Αγάπη (Πόσο πολύ σ'αγάπησα)'' από τους τίτλους τηλεοπτικής σειράς με τη φωνή του Χρήστου Θηβαίου;

Διότι ο Βασίλης Δημητρίου, όση μουσική κι αν έγραψε για το θέατρο, όσα έργα σύγχρονης μουσικής κι αν κατέθεσε, όσους ποιητές - μεγάλους στιχουργούς κι αν μελοποίησε, η παρακαταθήκη που αφήνει σήμερα αφορά κυρίως την τραγουδοποιία του. Τραγούδια μεγάλης συνθετικής γκάμας, από μπαλάντες μέχρι καθαρόαιμα λαϊκά, που ερμήνευσαν οι σημαντικότεροι Έλληνες τραγουδιστές και αγαπήθηκαν πολύ από τον κόσμο.

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Μανώλης Μητσιάς, Γιώργος Κακουλίδης και Βασίλης Δημητρίου

 

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Τη ''Μαρία με τα κίτρινα'', μεγάλη επιτυχία της Δήμητρας Γαλάνη στη δεκαετία του 1970; Το ''Πεπρωμένο'' που λειτούργησε ως φιλί της ζωής στο ρεπερτόριο του Γιώργου Νταλάρα; Την υπέροχη μπαλάντα ''Αγάπη (Πόσο πολύ σ'αγάπησα)'' από τους τίτλους τηλεοπτικής σειράς με τη φωνή του Χρήστου Θηβαίου; Κι ακόμη, το χαρούμενο ''Ω, τι κόσμος μπαμπά'' με τον Γιάννη Καλατζή, τη μουσική του που έντυσε τους δημώδεις στίχους του ηπειρώτικου ''Χαλασιά μου'' ή το ομότιτλο ατμοσφαιρικό κομμάτι από το σήριαλ ''Βαμμένα κόκκινα μαλλιά'' πάλι με τον Νταλάρα - Τραγούδια, πολλά τραγούδια επιτυχημένα από καλλιτεχνικής και εμπορικής άποψης, φτιαγμένα από έναν πραγματικό μάστορα του είδους. Σχεδόν τριάντα προσωπικοί δίσκοι και περίπου τετρακόσια τραγούδια αποτελούν το έργο του Δημητρίου στο κοινό ταξίδι του με την αφρόκρεμα των ποιητών - στιχουργών αυτού του τόπου: Νίκος Γκάτσος, Μάνος Ελευθερίου, Νάνος Βαλαωρίτης, Βαγγέλης Γκούφας, Άκος Δασκαλόπουλος, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Κατίνα Παΐζη κ.α.

Αξιομνημόνευτη και η προσφορά του στη σύνθεση μουσικής για τηλεοπτικές σειρές: ''Μεγάλος θυμός'', ''Καπνισμένος Ουρανός'', ''Ματωμένα χώματα'', ''Καρυωτάκης'', ''Βαμμένα κόκκινα μαλλιά'', ''Παλίρροια'' είναι μερικοί μόνο ενδεικτικοί τίτλοι από σήριαλ βασισμένα σε κλασικά λογοτεχνικά έργα τα περισσότερα.


Ο Χρήστος Θηβαίος ερμηνεύει την ''Αγάπη'' σε ποίηση Κατίνας Παΐζη από τη συναυλία - αφιέρωμα στον Βασίλη Δημητρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Μάρτιος 2008)

 

Ο Βασίλης Δημητρίου γεννήθηκε τον Απρίλιο του 1945 στην Αθήνα. Σπούδασε μουσική στο Ελληνικό Ωδείο και το 1966 εντάχθηκε στο τότε Νέο Κύμα. Οι πρώτες του εμφανίσεις ως συνοδός της Καίτης Χωματά στο πιάνο θα τερματιστούν την 21η Απριλίου του 1967 με το κλείσιμο της περίφημης μπουάτ ''Παράγκα''. Ακολουθεί η στρατιωτική θητεία του - ο ίδιος θεωρούσε την περίοδο αυτή ως τη χειρότερη της ζωής του - και με την απόλυση του από τις τάξεις του στρατού, στα τέλη του ΄68, αρχίζει να συνοδεύει όλους τους ανερχόμενους τραγουδιστές στις πλακιώτικες μπουάτ. Αφορμή για να υπογράψει το πρώτο του δισκογραφικό συμβόλαιο με την εταιρεία ΕΜΙΑΛ-Columbia ήταν η συνεργασία του με το Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου το 1970 με το έργο ''Άστραψε η Ανατολή''. Ήταν η αρχή κατά κάποιο τρόπο, αφού έμελλε να ηχογραφήσει δύο δίσκους 45 στροφών με ερμηνεύτρια τη Δήμητρα Γαλάνη. Ακολουθούν κύκλοι τραγουδιών και μεμονωμένα κομμάτια του με την πλειονότητα των ερμηνευτών του έντεχνου και του λαϊκού τραγουδιού.


''Η Μυγδαλιά'' (1974) του Βασίλη Δημητρίου και του Νίκου Γκάτσου με την ερμηνεία του Γιάννη Καλατζή

 

Ξεχωριστή θέση στην εργογραφία του καταλαμβάνουν οι μουσικές του για τα αριστοφανικά έργα ''Νεφέλες'' και ''Όρνιθες'' (Επίδαυρος, 1994), για την τριλογία του Μποστ ''Φαύστα'', ''Μήδεια'' και ''Ρωμαίος και Ιουλιέττα'', καθώς και για την τηλεόραση με τις προαναφερόμενες εργασίες του.

Τα τελευταία χρόνια ο Βασίλης Δημητρίου αντιμετώπιζε προβλήματα με το αναπνευστικό του. Έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία ακριβώς 70 ετών και κηδεύτηκε από το Α΄Νεκροταφείο της Αθήνας.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

2 σχόλια
έγραψα σε ένα άρθρο για τον Ρουβά ότι όσο και να έψαξα στο ίντερνετ κάποια αναφορά πέραν την αναγγελία του θανάτου του Βασίλη Δημητρίου (δηλώσεις συναδέλφων, κάποιο αφιέρωμα, έστω η κλισέ αναφορά στην κηδεία-όπου γίνονται και οι παραπάνω δηλώσεις-), δεν υπήρχε καμία αναφορά. Αυτό είναι το πρώτο που βλέπω και μπράβο σου, χάρηκα ιδιαίτερα. Μάλλον η καλλιτεχνικά ανυπαρξία του Ρουβά είναι σημαντικότερη από το έργο ενός πραγματικού καλλιτέχνη
Αντίο κ Δημητρίου..Εγραψε εξαιρετικές μουσικές και πάρα πολύ καλά τραγούδια,το πεπρωμένο πχ είναι κορυφαίο,η δε εισαγωγή στο βαμμενα κόκκινα μαλλιά, υπέροχη! Αλλά και πολλά πολλά άλλα,Αξιολογότατος συνθέτης.Μου άρεσε,πολύ.