Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
2

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
Από αριστερά: Ο Στέλιος Μαινας, ο Βασίλης Δημητρίου, η Καρυοφιλλιά Καραμπέτη , ο Αργύρης Ξάφης, ο Σταμάτης Φασουλής, ο Γιάννης Καραχισαρίδης και ο Κώστας Μπάλας στην συνέντευξη που δόθηκε για την παράσταση ΟΡΕΣΤΗΣ του Ευριπίδη που έγινε τον Ιούνιο του 2005 στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Φωτο: ΑΠΕ / ΦΥΛΑΚΤΟΥ ΕΥΗ

 

Θυμάμαι τον συνθέτη Βασίλη Δημητρίου πριν από μία 10ετία περίπου στα γραφεία της Lyra. Αν και χαρούμενος, που η εταιρεία είχε μόλις εκδώσει τις μουσικές του για αριστοφανικές παραστάσεις, μου την ''είπε'', εφόσον, όλο για τον Χατζιδάκι συνηθίζουμε ακόμη να γράφουμε οι μουσικογράφοι, ενώ υπάρχουν κι άλλοι συνθέτες με σοβαρή θητεία στη θεατρική μουσική. Τον κατάλαβα τότε! Ούτε ο ίδιος φυσικά είχε κανένα θέμα με τον Χατζιδάκι, τον οποίο αγαπούσε ιδιαίτερα - απ' όσο γνωρίζω -, ούτε εκείνη ήταν η πραγματική αιτία του ήπιου ξεσπάσματος του.

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Τη ''Μαρία με τα κίτρινα'', μεγάλη επιτυχία της Δήμητρας Γαλάνη στη δεκαετία του 1970; Το ''Πεπρωμένο'' που λειτούργησε ως φιλί της ζωής στο ρεπερτόριο του Γιώργου Νταλάρα; Την υπέροχη μπαλάντα ''Αγάπη (Πόσο πολύ σ'αγάπησα)'' από τους τίτλους τηλεοπτικής σειράς με τη φωνή του Χρήστου Θηβαίου;

Διότι ο Βασίλης Δημητρίου, όση μουσική κι αν έγραψε για το θέατρο, όσα έργα σύγχρονης μουσικής κι αν κατέθεσε, όσους ποιητές - μεγάλους στιχουργούς κι αν μελοποίησε, η παρακαταθήκη που αφήνει σήμερα αφορά κυρίως την τραγουδοποιία του. Τραγούδια μεγάλης συνθετικής γκάμας, από μπαλάντες μέχρι καθαρόαιμα λαϊκά, που ερμήνευσαν οι σημαντικότεροι Έλληνες τραγουδιστές και αγαπήθηκαν πολύ από τον κόσμο.

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Μανώλης Μητσιάς, Γιώργος Κακουλίδης και Βασίλης Δημητρίου

 

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Τη ''Μαρία με τα κίτρινα'', μεγάλη επιτυχία της Δήμητρας Γαλάνη στη δεκαετία του 1970; Το ''Πεπρωμένο'' που λειτούργησε ως φιλί της ζωής στο ρεπερτόριο του Γιώργου Νταλάρα; Την υπέροχη μπαλάντα ''Αγάπη (Πόσο πολύ σ'αγάπησα)'' από τους τίτλους τηλεοπτικής σειράς με τη φωνή του Χρήστου Θηβαίου; Κι ακόμη, το χαρούμενο ''Ω, τι κόσμος μπαμπά'' με τον Γιάννη Καλατζή, τη μουσική του που έντυσε τους δημώδεις στίχους του ηπειρώτικου ''Χαλασιά μου'' ή το ομότιτλο ατμοσφαιρικό κομμάτι από το σήριαλ ''Βαμμένα κόκκινα μαλλιά'' πάλι με τον Νταλάρα - Τραγούδια, πολλά τραγούδια επιτυχημένα από καλλιτεχνικής και εμπορικής άποψης, φτιαγμένα από έναν πραγματικό μάστορα του είδους. Σχεδόν τριάντα προσωπικοί δίσκοι και περίπου τετρακόσια τραγούδια αποτελούν το έργο του Δημητρίου στο κοινό ταξίδι του με την αφρόκρεμα των ποιητών - στιχουργών αυτού του τόπου: Νίκος Γκάτσος, Μάνος Ελευθερίου, Νάνος Βαλαωρίτης, Βαγγέλης Γκούφας, Άκος Δασκαλόπουλος, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Κατίνα Παΐζη κ.α.

Αξιομνημόνευτη και η προσφορά του στη σύνθεση μουσικής για τηλεοπτικές σειρές: ''Μεγάλος θυμός'', ''Καπνισμένος Ουρανός'', ''Ματωμένα χώματα'', ''Καρυωτάκης'', ''Βαμμένα κόκκινα μαλλιά'', ''Παλίρροια'' είναι μερικοί μόνο ενδεικτικοί τίτλοι από σήριαλ βασισμένα σε κλασικά λογοτεχνικά έργα τα περισσότερα.


Ο Χρήστος Θηβαίος ερμηνεύει την ''Αγάπη'' σε ποίηση Κατίνας Παΐζη από τη συναυλία - αφιέρωμα στον Βασίλη Δημητρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Μάρτιος 2008)

 

Ο Βασίλης Δημητρίου γεννήθηκε τον Απρίλιο του 1945 στην Αθήνα. Σπούδασε μουσική στο Ελληνικό Ωδείο και το 1966 εντάχθηκε στο τότε Νέο Κύμα. Οι πρώτες του εμφανίσεις ως συνοδός της Καίτης Χωματά στο πιάνο θα τερματιστούν την 21η Απριλίου του 1967 με το κλείσιμο της περίφημης μπουάτ ''Παράγκα''. Ακολουθεί η στρατιωτική θητεία του - ο ίδιος θεωρούσε την περίοδο αυτή ως τη χειρότερη της ζωής του - και με την απόλυση του από τις τάξεις του στρατού, στα τέλη του ΄68, αρχίζει να συνοδεύει όλους τους ανερχόμενους τραγουδιστές στις πλακιώτικες μπουάτ. Αφορμή για να υπογράψει το πρώτο του δισκογραφικό συμβόλαιο με την εταιρεία ΕΜΙΑΛ-Columbia ήταν η συνεργασία του με το Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου το 1970 με το έργο ''Άστραψε η Ανατολή''. Ήταν η αρχή κατά κάποιο τρόπο, αφού έμελλε να ηχογραφήσει δύο δίσκους 45 στροφών με ερμηνεύτρια τη Δήμητρα Γαλάνη. Ακολουθούν κύκλοι τραγουδιών και μεμονωμένα κομμάτια του με την πλειονότητα των ερμηνευτών του έντεχνου και του λαϊκού τραγουδιού.


''Η Μυγδαλιά'' (1974) του Βασίλη Δημητρίου και του Νίκου Γκάτσου με την ερμηνεία του Γιάννη Καλατζή

 

Ξεχωριστή θέση στην εργογραφία του καταλαμβάνουν οι μουσικές του για τα αριστοφανικά έργα ''Νεφέλες'' και ''Όρνιθες'' (Επίδαυρος, 1994), για την τριλογία του Μποστ ''Φαύστα'', ''Μήδεια'' και ''Ρωμαίος και Ιουλιέττα'', καθώς και για την τηλεόραση με τις προαναφερόμενες εργασίες του.

Τα τελευταία χρόνια ο Βασίλης Δημητρίου αντιμετώπιζε προβλήματα με το αναπνευστικό του. Έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία ακριβώς 70 ετών και κηδεύτηκε από το Α΄Νεκροταφείο της Αθήνας.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT
Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

σχόλια

2 σχόλια
έγραψα σε ένα άρθρο για τον Ρουβά ότι όσο και να έψαξα στο ίντερνετ κάποια αναφορά πέραν την αναγγελία του θανάτου του Βασίλη Δημητρίου (δηλώσεις συναδέλφων, κάποιο αφιέρωμα, έστω η κλισέ αναφορά στην κηδεία-όπου γίνονται και οι παραπάνω δηλώσεις-), δεν υπήρχε καμία αναφορά. Αυτό είναι το πρώτο που βλέπω και μπράβο σου, χάρηκα ιδιαίτερα. Μάλλον η καλλιτεχνικά ανυπαρξία του Ρουβά είναι σημαντικότερη από το έργο ενός πραγματικού καλλιτέχνη
Αντίο κ Δημητρίου..Εγραψε εξαιρετικές μουσικές και πάρα πολύ καλά τραγούδια,το πεπρωμένο πχ είναι κορυφαίο,η δε εισαγωγή στο βαμμενα κόκκινα μαλλιά, υπέροχη! Αλλά και πολλά πολλά άλλα,Αξιολογότατος συνθέτης.Μου άρεσε,πολύ.