Colin Stetson: Ένας από τους πιο καταξιωμένους σαξοφωνίστες έρχεται στην Αθήνα

Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary» Facebook Twitter
Το όνομά του Colin Stetson, όταν πρωτοξεκινούσε κάπου στις αρχές των ’00s ήταν περισσότερο συνδεδεμένο με την αβανγκάρντ και πειραματική σκηνή της εποχής ‒ με την τζαζ συνδέθηκε στα ’10s. Φωτ.: Jonathan Durand
0

Ένας από τους πιο καταξιωμένους μουσικούς πνευστών οργάνων και συνθέτες διεθνώς, ο Colin Stetson, δεν ξεκίνησε παίζοντας τζαζ. Το όνομά του όταν πρωτοξεκινούσε κάπου στις αρχές των ’00s ήταν περισσότερο συνδεδεμένο με την αβανγκάρντ και πειραματική σκηνή της εποχής ‒ με την τζαζ συνδέθηκε στα ’10s. Με τα χρόνια εξελίχθηκε σε μακροχρόνιο συνεργάτη πιο εμπορικών και γνωστών καλλιτεχνών κι αυτό απογείωσε την καριέρα του. Έχει παίξει πλάι στον Tom Waits, στον Bon Iver, στους Arcade Fire –καμία έκπληξη, αφού έχει καταγωγή από τον Καναδά–, τη Laurie Anderson, τον Lou Reed, τον Evan Parker, τους Chemical Brothers κ.ά.

Αυτό, ίσως, που δεν γνωρίζουν αρκετοί είναι ότι πλέον συνθέτει μουσική και για τον κινηματογράφο. Ανήκει σε μια νέα γενιά μουσικών που ασχολούνται με τα σάουντρακ. Έχει γράψει τη μουσική σε καλτ ταινίες τρόμου και θρίλερ όπως τα «Hereditary» (2018), «Texas Chainsaw Massacre» (2022), «The Menu» (2022) και «Uzumaki» (2023). Κυρίως, όμως, έχει ξεχωρίσει επειδή παίζει πολύ μεγάλα σε όγκο και βάρος και πολύ παλιά σε ηλικία πνευστά όργανα, κατά προτίμηση σαξόφωνα. Κάπως αναχρονιστικά αν και άκρως εντυπωσιακά όργανα που όταν τα παίζει «ξανανιώνουν» και συστήνονται εκ νέου σε ένα νεότερο κοινό.

Τo μεγαλύτερο που έχει στη συλλογή του είναι ένα μπάσο σαξόφωνο ηλικίας 100 χρονών και κάτι, ενώ το αγαπημένο του τενόρο σαξόφωνο είναι 80 χρονών. Για όλους αυτούς τους λόγους είναι πολύ σημαντική η εμφάνισή του στην Αθήνα αυτό το Σάββατο στο Gazarte που γίνεται στο πλαίσιο της περιοδείας του για το νέο του άλμπουμ με τίτλο «The love it took to leave you»

Tο να φτιάχνεις μουσική για ταινίες είναι διαφορετικό από το να συνθέτεις για μια σόλο δουλειά, κυρίως γιατί όταν γράφω και παίζω σόλο, παίζω μόνο ένα όργανο, δεν χρησιμοποιώ overdubs ή εφέ κ.λπ. Βέβαια, προσπαθώ να θέτω συγκεκριμένες παραμέτρους σε κάθε νέο σάουντρακ που κάνω, για να δώσω στη μουσική έναν συγκεκριμένο και αναγνωρίσιμο χαρακτήρα και συγκεκριμένη αισθητική.

— Έχεις δουλέψει με πολύ σημαντικούς μουσικούς. Ποια ήταν η πιο αγαπημένη σου συνεργασία και γιατί;
Έχω ζήσει απίστευτες στιγμές περιοδεύοντας με διάφορα πρότζεκτ, μολονότι, αν έπρεπε να διαλέξω το αγαπημένο μου, θα ήταν αυτό με τη Laurie Anderson. Η παράστασή της στην οποία συμμετείχα ήταν ένας έξυπνος συνδυασμός σύνθεσης και αυτοσχεδιασμού. Ήταν δομημένη έτσι ώστε να σε καθοδηγεί προς μια ηχητική κατεύθυνση, δίνοντάς σου ταυτόχρονα αρκετή ελευθερία για να την εξερευνήσεις.

— Πώς άρχισες να συνθέτεις μουσική για σάουντρακ; Πόσο διαφορετικά είναι να συνθέτεις για μια ταινία απ’ ό,τι για μια σόλο δουλειά; 
Άρχισα να φτιάχνω μουσική για ταινίες γύρω στο 2010, όταν με προσέγγισε ο σκηνοθέτης Alexander Moors και μου ζήτησε να γράψω μουσική για την ταινία του «Blue Caprice». Φυσικά, το να φτιάχνεις μουσική για ταινίες είναι διαφορετικό από το να συνθέτεις για μια σόλο δουλειά, κυρίως γιατί όταν γράφω και παίζω σόλο, παίζω μόνο ένα όργανο, δεν χρησιμοποιώ overdubs ή εφέ κ.λπ. Βέβαια, προσπαθώ να θέτω συγκεκριμένες παραμέτρους σε κάθε νέο σάουντρακ που κάνω, για να δώσω στη μουσική έναν συγκεκριμένο και αναγνωρίσιμο χαρακτήρα και συγκεκριμένη αισθητική.

— Πώς επιλέγεις τα κινηματογραφικά πρότζεκτ σου;
Το σενάριο είναι σχεδόν πάντα αυτό που με κερδίζει. Αν είναι καλό και λέει μια ιστορία που δεν έχω ξανακούσει, και, κυρίως, αν χάρη σε αυτήν μια μουσική αρχίσει να σχηματίζεται στο μυαλό μου, τότε ξέρω ότι θέλω να κάνω την ταινία.

Colin Stetson - The Love It Took To Leave You

— Ποιο είναι το αγαπημένο σου κινηματογραφικό πρότζεκτ για το οποίο έχεις γράψει μουσική;
Πολύ δύσκολο να διαλέξω ένα, ωστόσο πέρασα υπέροχα φτιάχνοντας μουσική για το «Menu».

— Έχεις κάποια αγαπημένη ταινία για την οποία θα ήθελες να έχεις γράψει το σάουντρακ;
Δεν το σκέφτομαι έτσι. Αν υπάρχει μια ταινία που αγαπώ, θα αγαπήσω και τη μουσική της, οπότε γιατί να θέλω να την έχω κάνει εγώ; Θα σου πω όμως ότι θα ήθελα πολύ να συνθέσω μουσική για κάποιες χιλιοειπωμένες ιστορίες επιστημονικής φαντασίας και του φανταστικού.

— Έχεις πει ποτέ όχι σε κάποιον; Για ποιον λόγο;
Λέω όχι όλη την ώρα, τις περισσότερες φορές, για να είμαι ακριβής. Συνήθως λόγω έλλειψης χρόνου, ή επειδή η ιστορία είναι ανύπαρκτη, ή το σενάριο μού φαίνεται γνωστό.

— Ποιες ήταν οι μουσικές σου επιρροές όταν μεγάλωνες;
Ήταν ποικίλες. Μεγάλωσα με πολύ κλασικό ροκ, Jimi Hendrix, Queen, Jethro Tull, επίσης άκουγα πολύ Michael Jackson και Prince. Μετά Iron Maiden, Metallica, Slayer, Mr. Bungle και The Pixies. Ως έφηβος άρχισα να ασχολούμαι περισσότερο με την τζαζ και την κλασική μουσική, τον αυτοσχεδιασμό και τη new age μουσική ‒ άκουγα μουσικούς όπως ο John Zorn και ο Bill Frisell, ο Peter Brötzmann, ο Ornette Coleman και ο Thomas Chapin, ο Glenn Gould, η Enya.

Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary» Facebook Twitter
Αυτά τα όργανα δεν έχουν κατασκευαστεί με εργονομικό τρόπο, οπότε είναι αρκετά δύσκολα για τα δάχτυλα και τους τένοντες, ούτε είναι από τη φύση τους κουρδισμένα, οπότε απαιτούν συνεχείς προσαρμογές. Φωτ.: Jonathan Durand

— Υπάρχει κάποιος που σε επηρέασε σε πιο βαθύ επίπεδο;
Πολλοί. Αλλά, αν πρέπει να διαλέξω έναν, είναι ο Tom Waits.

— Τι σε τράβηξε στο σαξόφωνο;
Από πολύ μικρός ένιωθα μια έλξη για το σχήμα και τον ήχο του. Άρχισα να παίζω όταν ήμουν 9 ετών.

— Παίζεις ένα πολύ παλιό και μεγάλο σαξόφωνο. Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζεις παίζοντας ένα τέτοιο όργανο;
Αυτά τα όργανα δεν έχουν κατασκευαστεί με εργονομικό τρόπο, οπότε είναι αρκετά δύσκολα για τα δάχτυλα και τους τένοντες, ούτε είναι από τη φύση τους κουρδισμένα, οπότε απαιτούν συνεχείς προσαρμογές. Σωματικά είναι πολύ απαιτητικά, αλλά ο ήχος τους είναι υπέροχος.

— Υπάρχει κάποια ενδιαφέρουσα ιστορία για το πώς το απέκτησες;
Το κέρδισα σε μια δημοπρασία στο eBay το 2005, στα παρασκήνια του Madison Square Garden, με τους φίλους μου από τις μπάντες Antibalas και MMW, λίγο πριν ανέβουμε στη σκηνή και παίξουμε με τη Sinead O’Connor και τον Burning Spear στα βραβεία Jammys.

— Είναι η πρώτη φορά που επισκέπτεσαι την Ελλάδα; 
Όχι, έχω ξανάρθει πολλές φορές. Μου αρέσει να περνώ χρόνο στη χώρα σας, έρχομαι όσο πιο συχνά μπορώ. Αγαπώ τις παραλίες, τα νερά, το φαγητό, και έχω πολύ αγαπημένους φίλους εκεί.

Colin Stetson - Spindrift

— Τι πρέπει να περιμένουμε από τη συναυλία σου εδώ;
Όσοι γνωρίζουν τη σόλο μουσική μου ξέρουν ότι θα εκτελέσω κυρίως κομμάτια από τα τελευταία τρία άλμπουμ μου.

— Ως δημιουργός που ασχολείται με παλιά όργανα τι άποψη έχεις για την πρόσφατη άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης; Είναι κάτι καλό ή κακό για τη μουσική;
Όπως όλες οι νέες τεχνολογίες, φαίνεται ότι θα είναι και καλό και κακό πράγμα, θα έχει διάφορες επιπτώσεις και συγκεκριμένες συνέπειες σε διαφορετικές πλευρές της βιομηχανίας και διαφορετικούς τύπους δημιουργών μουσικής. Αλλά αυτή είναι μια ερώτηση που για να απαντηθεί απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο από αυτόν που μπορώ να διαθέσω και πιθανώς δεν είμαι ο πλέον κατάλληλος για να την απαντήσω.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για τη συναυλία του Colin Stetson στο Gazarte εδώ

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ