Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο

0

Όταν ο Τζούλιαν Σνάμπελ άρχισε να φτιάχνει τα έργα για το At Eternity’s Gate, μια ταινία για τη ζωή του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, στην οποία ζωγράφισε ξανά τα έργα του Ολλανδού καλλιτέχνη, «πειράζοντάς τα λίγο», όπως έχει πει, για να μοιάζουν στον πρωταγωνιστή της ταινίας Γουίλεμ Νταφόε, άρχισε μέσα από την καλλιτεχνική του πρακτική να εξετάζει το ζήτημα της αυτοπροσωπογραφίας.

Ανάμεσα στο 2018 και το 2020 ο Σνάμπελ δημιούργησε μια σειρά που ονόμασε Self-Portraits of Others, για μια ατομική έκθεση με νέα έργα του στο Ίδρυμα Brant. Εικοσιπέντε πίνακες που εξετάζουν το θέμα της προσωπογραφίας σε όλη την ιστορία της τέχνης.

Φυσικά τα έκανε με τον τρόπο που έγινε διάσημος, με τη χρήση υλικών που προϋπήρχαν και δεν χρησιμοποιούνται παραδοσιακά στην τέχνη, σε διαφορετικές επιφάνειες και με μη συμβατικούς τρόπους κατασκευής, εφευρίσκοντας μια νέα γλώσσα στη ζωγραφική στα τέλη της δεκαετίας του ’70, όταν έκανε την πρώτη του έκθεση στην γκαλερί της Μαίρη Μπουν στη Νέα Υόρκη, την έκθεση που τον εκτόξευσε στον χώρο των εικαστικών, άνοιξε τον δρόμο και επηρέασε μια νέα γενιά καλλιτεχνών.

Στην έκθεση παρουσιάζονται με διάφορους τρόπους οι αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ και της Φρίντα Κάλο και τα πρόσωπα του Καραβάτζιο.

Βουτώντας στη ζωή και το έργο του Βίνσεντ, συνειδητοποίησα ότι ο Βίνσεντ έκανε πίνακες με δικούς του πίνακες. Υπάρχουν περισσότεροι από ένας πίνακες με δεκαπέντε ηλιοτρόπια που έτυχε να βρίσκονται στην ίδια θέση και σε διαφορετικά χρώματα.

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Τρεις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | TheBrant Foundation.

Γράφει ο Σνάμπελ για τα έργα του: «Όποτε με ρωτούσαν εάν οι ταινίες μου επηρεάζουν τους πίνακές μου, πάντα απαντούσα όχι, οι πίνακές μου πάντα επηρέαζαν τις ταινίες μου, μέχρι που έκανα το At Eternity's Gate για τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Η ταινία απαιτούσε να ζωγραφίσω πίνακες του Βαν Γκογκ ως σκηνικά και να ζωγραφίσω τους πίνακες ώστε να έχουν μια ομοιότητα με τον Γουίλεμ Νταφόε ως Βίνσεντ, καθώς υποδυόταν τον Βίνσεντ στην ταινία και οι πίνακες έπρεπε να μοιάζουν με τον ηθοποιό.

Βουτώντας στη ζωή και το έργο του Βίνσεντ, συνειδητοποίησα ότι ο Βίνσεντ έκανε πίνακες με δικούς του πίνακες. Υπάρχουν περισσότεροι από ένας πίνακες με δεκαπέντε ηλιοτρόπια που έτυχε να βρίσκονται στην ίδια θέση και σε διαφορετικά χρώματα. Πάντα πίστευα ότι οτιδήποτε θα μπορούσε να είναι πρότυπο για έναν πίνακα: ο πίνακας κάποιου άλλου, ο δικός σου πίνακας, μια μουντζούρα.

Παρατηρώντας την πρακτική του Βαν Γκογκ να φτιάχνει διαφορετικές εκδοχές των δικών του πινάκων, σκέφτηκα ότι θα ήμουν σε συνομιλία μαζί του αν μετέτρεπα τα προσχέδια που είχα φτιάξει με τον Γουίλεμ για την ταινία σε έναν πραγματικό μου πίνακα. Μόλις το ξεκίνησα, συνειδητοποίησα ότι έπρεπε να κάνω όχι έναν πίνακα του Γουίλεμ ως Βίνσεντ, αλλά τρεις, και μετά έπρεπε με τη σειρά μου να κάνω τρεις με τον Βίνσεντ ως Βίνσεντ.

Έτσι, δεν έφτιαξα μόνο έναν πίνακα του πίνακα μου, αλλά έπρεπε να φτιάξω και έναν πίνακα του πίνακα του Βίνσεντ. Έτσι, ξεκίνησαν… τρεις πίνακες του Βίνσεντ με ένα δεμένο αυτί, τρεις του Βίνσεντ από τον πίνακα "Μon ami Paul", τρεις του Βίνσεντ από τον πίνακα του Μουσείου Ορσέ, μετά τρεις του Βίλεμ ως πίνακα του Μουσείου Ορσέ και ούτω καθεξής, μέχρι που ζωγράφισα τρεις πίνακες της Φρίντα Κάλο.

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Τρεις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | TheBrant Foundation.

Το καλοκαίρι του 1968 διέσχισα το Μεξικό με το αυτοκίνητο. Ήμουν 16 και στο Museo del Palacio de Bellas Artes συνάντησα ένα διπλό πορτρέτο μιας ζωγράφου που λεγόταν Φρίντα Κάλο σε φυσικό μέγεθος. Δεν είχα ξαναδεί τη δουλειά της. Δεν την είχα ακούσει ποτέ και δεν είχα δει ποτέ κάτι παρόμοιο. Ήταν μια αφανής ηρωίδα.

Από τότε έγινε πολύ διάσημη αλλά εκείνη η οικεία στιγμή των δύο ορατών καρδιών της ίδιας γυναίκας, η μία με λευκό νυφικό με κηλίδες κόκκινου αίματος από την ανοιχτή αρτηρία της άλλης και το μικρό φυλαχτό του Ντιέγκο Ριβέρα έμεινε μαζί μου. Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι θα έκανα έναν πίνακα με αφορμή αυτή την εικόνα. Τα χώρισα και τα ξανασύνδεσα ως δύο πίνακες και έφτιαξα έναν άλλο πίνακα μιας νεότερης Φρίντα.

Ο Καραβάτζιο ζωγράφισε την αυτοπροσωπογραφία του ως Γολιάθ, με το κομμένο κεφάλι του να το κρατά ο νεαρός Δαβίδ. Ζωγράφισα τρεις πίνακες με θέμα τον Καραβάτζιο: δύο όπου ο ηθοποιός Όσκαρ Άιζακ πόζαρε επειδή ήθελα να ζωγραφίσω τον Καραβάτζιο εν ζωή. Θα δείτε μόνο το χέρι του Δαβίδ να κρατά το κεφάλι του Καραβάτζιο σε αυτές τις εικόνες. Είναι η αυτοπροσωπογραφία του ως Γολιάθ.

Τέλος, έφτιαξα τρία πορτρέτα του γιου μου Σάι ως Βελάσκεθ και μετά ως νεκρού Χριστού από τον τελευταίο πίνακα του Τισιάν στην Gallerie dell'Accademia στη Βενετία. Και αυτό ήταν: 25 αυτοπροσωπογραφίες άλλων».

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Δύο αυτοπροσωπογραφίες της Φρίντα Κάλο | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Ο γιος του Σνάμπελ ως Βελάσκεθ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
 Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία της Φρίντα Κάλο | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία της Φρίντα Κάλο | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Ο Καραβάτζιο ως Γολιάθ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση

Εικαστικά / Φρίντα Κάλο: Άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση

Ένα νέο βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Taschen περιλαμβάνει τον πλήρη κατάλογο των έργων της Μεξικανής σούπερ σταρ ζωγράφου, ανάμεσά στα οποία και κάποια άγνωστα στο ευρύ κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρίντα Κάλο: Ο μετά θάνατον «πόλεμος» τιμών σε ένα έργο που συναγωνίζεται το ρεκόρ του Ντιέγκο Ριβέρα

Πολιτισμός / Φρίντα Κάλο: Ο μετά θάνατον «πόλεμος» τιμών σε ένα έργο που συναγωνίζεται το ρεκόρ του Ντιέγκο Ριβέρα

Ο Πίνακας  «Diego y yo» δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης περιόδου στον δεύτερο γάμο τους όταν ο Ριβέρα είχε ερωτική σχέση με την σταρ του κινηματογράφου Μαρία Φελίξ, που ήταν φίλη της Κάλο.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ