Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο

0

Όταν ο Τζούλιαν Σνάμπελ άρχισε να φτιάχνει τα έργα για το At Eternity’s Gate, μια ταινία για τη ζωή του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, στην οποία ζωγράφισε ξανά τα έργα του Ολλανδού καλλιτέχνη, «πειράζοντάς τα λίγο», όπως έχει πει, για να μοιάζουν στον πρωταγωνιστή της ταινίας Γουίλεμ Νταφόε, άρχισε μέσα από την καλλιτεχνική του πρακτική να εξετάζει το ζήτημα της αυτοπροσωπογραφίας.

Ανάμεσα στο 2018 και το 2020 ο Σνάμπελ δημιούργησε μια σειρά που ονόμασε Self-Portraits of Others, για μια ατομική έκθεση με νέα έργα του στο Ίδρυμα Brant. Εικοσιπέντε πίνακες που εξετάζουν το θέμα της προσωπογραφίας σε όλη την ιστορία της τέχνης.

Φυσικά τα έκανε με τον τρόπο που έγινε διάσημος, με τη χρήση υλικών που προϋπήρχαν και δεν χρησιμοποιούνται παραδοσιακά στην τέχνη, σε διαφορετικές επιφάνειες και με μη συμβατικούς τρόπους κατασκευής, εφευρίσκοντας μια νέα γλώσσα στη ζωγραφική στα τέλη της δεκαετίας του ’70, όταν έκανε την πρώτη του έκθεση στην γκαλερί της Μαίρη Μπουν στη Νέα Υόρκη, την έκθεση που τον εκτόξευσε στον χώρο των εικαστικών, άνοιξε τον δρόμο και επηρέασε μια νέα γενιά καλλιτεχνών.

Στην έκθεση παρουσιάζονται με διάφορους τρόπους οι αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ και της Φρίντα Κάλο και τα πρόσωπα του Καραβάτζιο.

Βουτώντας στη ζωή και το έργο του Βίνσεντ, συνειδητοποίησα ότι ο Βίνσεντ έκανε πίνακες με δικούς του πίνακες. Υπάρχουν περισσότεροι από ένας πίνακες με δεκαπέντε ηλιοτρόπια που έτυχε να βρίσκονται στην ίδια θέση και σε διαφορετικά χρώματα.

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Τρεις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | TheBrant Foundation.

Γράφει ο Σνάμπελ για τα έργα του: «Όποτε με ρωτούσαν εάν οι ταινίες μου επηρεάζουν τους πίνακές μου, πάντα απαντούσα όχι, οι πίνακές μου πάντα επηρέαζαν τις ταινίες μου, μέχρι που έκανα το At Eternity's Gate για τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Η ταινία απαιτούσε να ζωγραφίσω πίνακες του Βαν Γκογκ ως σκηνικά και να ζωγραφίσω τους πίνακες ώστε να έχουν μια ομοιότητα με τον Γουίλεμ Νταφόε ως Βίνσεντ, καθώς υποδυόταν τον Βίνσεντ στην ταινία και οι πίνακες έπρεπε να μοιάζουν με τον ηθοποιό.

Βουτώντας στη ζωή και το έργο του Βίνσεντ, συνειδητοποίησα ότι ο Βίνσεντ έκανε πίνακες με δικούς του πίνακες. Υπάρχουν περισσότεροι από ένας πίνακες με δεκαπέντε ηλιοτρόπια που έτυχε να βρίσκονται στην ίδια θέση και σε διαφορετικά χρώματα. Πάντα πίστευα ότι οτιδήποτε θα μπορούσε να είναι πρότυπο για έναν πίνακα: ο πίνακας κάποιου άλλου, ο δικός σου πίνακας, μια μουντζούρα.

Παρατηρώντας την πρακτική του Βαν Γκογκ να φτιάχνει διαφορετικές εκδοχές των δικών του πινάκων, σκέφτηκα ότι θα ήμουν σε συνομιλία μαζί του αν μετέτρεπα τα προσχέδια που είχα φτιάξει με τον Γουίλεμ για την ταινία σε έναν πραγματικό μου πίνακα. Μόλις το ξεκίνησα, συνειδητοποίησα ότι έπρεπε να κάνω όχι έναν πίνακα του Γουίλεμ ως Βίνσεντ, αλλά τρεις, και μετά έπρεπε με τη σειρά μου να κάνω τρεις με τον Βίνσεντ ως Βίνσεντ.

Έτσι, δεν έφτιαξα μόνο έναν πίνακα του πίνακα μου, αλλά έπρεπε να φτιάξω και έναν πίνακα του πίνακα του Βίνσεντ. Έτσι, ξεκίνησαν… τρεις πίνακες του Βίνσεντ με ένα δεμένο αυτί, τρεις του Βίνσεντ από τον πίνακα "Μon ami Paul", τρεις του Βίνσεντ από τον πίνακα του Μουσείου Ορσέ, μετά τρεις του Βίλεμ ως πίνακα του Μουσείου Ορσέ και ούτω καθεξής, μέχρι που ζωγράφισα τρεις πίνακες της Φρίντα Κάλο.

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Τρεις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | TheBrant Foundation.

Το καλοκαίρι του 1968 διέσχισα το Μεξικό με το αυτοκίνητο. Ήμουν 16 και στο Museo del Palacio de Bellas Artes συνάντησα ένα διπλό πορτρέτο μιας ζωγράφου που λεγόταν Φρίντα Κάλο σε φυσικό μέγεθος. Δεν είχα ξαναδεί τη δουλειά της. Δεν την είχα ακούσει ποτέ και δεν είχα δει ποτέ κάτι παρόμοιο. Ήταν μια αφανής ηρωίδα.

Από τότε έγινε πολύ διάσημη αλλά εκείνη η οικεία στιγμή των δύο ορατών καρδιών της ίδιας γυναίκας, η μία με λευκό νυφικό με κηλίδες κόκκινου αίματος από την ανοιχτή αρτηρία της άλλης και το μικρό φυλαχτό του Ντιέγκο Ριβέρα έμεινε μαζί μου. Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι θα έκανα έναν πίνακα με αφορμή αυτή την εικόνα. Τα χώρισα και τα ξανασύνδεσα ως δύο πίνακες και έφτιαξα έναν άλλο πίνακα μιας νεότερης Φρίντα.

Ο Καραβάτζιο ζωγράφισε την αυτοπροσωπογραφία του ως Γολιάθ, με το κομμένο κεφάλι του να το κρατά ο νεαρός Δαβίδ. Ζωγράφισα τρεις πίνακες με θέμα τον Καραβάτζιο: δύο όπου ο ηθοποιός Όσκαρ Άιζακ πόζαρε επειδή ήθελα να ζωγραφίσω τον Καραβάτζιο εν ζωή. Θα δείτε μόνο το χέρι του Δαβίδ να κρατά το κεφάλι του Καραβάτζιο σε αυτές τις εικόνες. Είναι η αυτοπροσωπογραφία του ως Γολιάθ.

Τέλος, έφτιαξα τρία πορτρέτα του γιου μου Σάι ως Βελάσκεθ και μετά ως νεκρού Χριστού από τον τελευταίο πίνακα του Τισιάν στην Gallerie dell'Accademia στη Βενετία. Και αυτό ήταν: 25 αυτοπροσωπογραφίες άλλων».

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Δύο αυτοπροσωπογραφίες της Φρίντα Κάλο | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Ο γιος του Σνάμπελ ως Βελάσκεθ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
 Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία της Φρίντα Κάλο | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία της Φρίντα Κάλο | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Ο Καραβάτζιο ως Γολιάθ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση

Εικαστικά / Φρίντα Κάλο: Άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση

Ένα νέο βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Taschen περιλαμβάνει τον πλήρη κατάλογο των έργων της Μεξικανής σούπερ σταρ ζωγράφου, ανάμεσά στα οποία και κάποια άγνωστα στο ευρύ κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρίντα Κάλο: Ο μετά θάνατον «πόλεμος» τιμών σε ένα έργο που συναγωνίζεται το ρεκόρ του Ντιέγκο Ριβέρα

Πολιτισμός / Φρίντα Κάλο: Ο μετά θάνατον «πόλεμος» τιμών σε ένα έργο που συναγωνίζεται το ρεκόρ του Ντιέγκο Ριβέρα

Ο Πίνακας  «Diego y yo» δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης περιόδου στον δεύτερο γάμο τους όταν ο Ριβέρα είχε ερωτική σχέση με την σταρ του κινηματογράφου Μαρία Φελίξ, που ήταν φίλη της Κάλο.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ