Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο

0

Όταν ο Τζούλιαν Σνάμπελ άρχισε να φτιάχνει τα έργα για το At Eternity’s Gate, μια ταινία για τη ζωή του Βίνσεντ Βαν Γκογκ, στην οποία ζωγράφισε ξανά τα έργα του Ολλανδού καλλιτέχνη, «πειράζοντάς τα λίγο», όπως έχει πει, για να μοιάζουν στον πρωταγωνιστή της ταινίας Γουίλεμ Νταφόε, άρχισε μέσα από την καλλιτεχνική του πρακτική να εξετάζει το ζήτημα της αυτοπροσωπογραφίας.

Ανάμεσα στο 2018 και το 2020 ο Σνάμπελ δημιούργησε μια σειρά που ονόμασε Self-Portraits of Others, για μια ατομική έκθεση με νέα έργα του στο Ίδρυμα Brant. Εικοσιπέντε πίνακες που εξετάζουν το θέμα της προσωπογραφίας σε όλη την ιστορία της τέχνης.

Φυσικά τα έκανε με τον τρόπο που έγινε διάσημος, με τη χρήση υλικών που προϋπήρχαν και δεν χρησιμοποιούνται παραδοσιακά στην τέχνη, σε διαφορετικές επιφάνειες και με μη συμβατικούς τρόπους κατασκευής, εφευρίσκοντας μια νέα γλώσσα στη ζωγραφική στα τέλη της δεκαετίας του ’70, όταν έκανε την πρώτη του έκθεση στην γκαλερί της Μαίρη Μπουν στη Νέα Υόρκη, την έκθεση που τον εκτόξευσε στον χώρο των εικαστικών, άνοιξε τον δρόμο και επηρέασε μια νέα γενιά καλλιτεχνών.

Στην έκθεση παρουσιάζονται με διάφορους τρόπους οι αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ και της Φρίντα Κάλο και τα πρόσωπα του Καραβάτζιο.

Βουτώντας στη ζωή και το έργο του Βίνσεντ, συνειδητοποίησα ότι ο Βίνσεντ έκανε πίνακες με δικούς του πίνακες. Υπάρχουν περισσότεροι από ένας πίνακες με δεκαπέντε ηλιοτρόπια που έτυχε να βρίσκονται στην ίδια θέση και σε διαφορετικά χρώματα.

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Τρεις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | TheBrant Foundation.

Γράφει ο Σνάμπελ για τα έργα του: «Όποτε με ρωτούσαν εάν οι ταινίες μου επηρεάζουν τους πίνακές μου, πάντα απαντούσα όχι, οι πίνακές μου πάντα επηρέαζαν τις ταινίες μου, μέχρι που έκανα το At Eternity's Gate για τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Η ταινία απαιτούσε να ζωγραφίσω πίνακες του Βαν Γκογκ ως σκηνικά και να ζωγραφίσω τους πίνακες ώστε να έχουν μια ομοιότητα με τον Γουίλεμ Νταφόε ως Βίνσεντ, καθώς υποδυόταν τον Βίνσεντ στην ταινία και οι πίνακες έπρεπε να μοιάζουν με τον ηθοποιό.

Βουτώντας στη ζωή και το έργο του Βίνσεντ, συνειδητοποίησα ότι ο Βίνσεντ έκανε πίνακες με δικούς του πίνακες. Υπάρχουν περισσότεροι από ένας πίνακες με δεκαπέντε ηλιοτρόπια που έτυχε να βρίσκονται στην ίδια θέση και σε διαφορετικά χρώματα. Πάντα πίστευα ότι οτιδήποτε θα μπορούσε να είναι πρότυπο για έναν πίνακα: ο πίνακας κάποιου άλλου, ο δικός σου πίνακας, μια μουντζούρα.

Παρατηρώντας την πρακτική του Βαν Γκογκ να φτιάχνει διαφορετικές εκδοχές των δικών του πινάκων, σκέφτηκα ότι θα ήμουν σε συνομιλία μαζί του αν μετέτρεπα τα προσχέδια που είχα φτιάξει με τον Γουίλεμ για την ταινία σε έναν πραγματικό μου πίνακα. Μόλις το ξεκίνησα, συνειδητοποίησα ότι έπρεπε να κάνω όχι έναν πίνακα του Γουίλεμ ως Βίνσεντ, αλλά τρεις, και μετά έπρεπε με τη σειρά μου να κάνω τρεις με τον Βίνσεντ ως Βίνσεντ.

Έτσι, δεν έφτιαξα μόνο έναν πίνακα του πίνακα μου, αλλά έπρεπε να φτιάξω και έναν πίνακα του πίνακα του Βίνσεντ. Έτσι, ξεκίνησαν… τρεις πίνακες του Βίνσεντ με ένα δεμένο αυτί, τρεις του Βίνσεντ από τον πίνακα "Μon ami Paul", τρεις του Βίνσεντ από τον πίνακα του Μουσείου Ορσέ, μετά τρεις του Βίλεμ ως πίνακα του Μουσείου Ορσέ και ούτω καθεξής, μέχρι που ζωγράφισα τρεις πίνακες της Φρίντα Κάλο.

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Τρεις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | TheBrant Foundation.

Το καλοκαίρι του 1968 διέσχισα το Μεξικό με το αυτοκίνητο. Ήμουν 16 και στο Museo del Palacio de Bellas Artes συνάντησα ένα διπλό πορτρέτο μιας ζωγράφου που λεγόταν Φρίντα Κάλο σε φυσικό μέγεθος. Δεν είχα ξαναδεί τη δουλειά της. Δεν την είχα ακούσει ποτέ και δεν είχα δει ποτέ κάτι παρόμοιο. Ήταν μια αφανής ηρωίδα.

Από τότε έγινε πολύ διάσημη αλλά εκείνη η οικεία στιγμή των δύο ορατών καρδιών της ίδιας γυναίκας, η μία με λευκό νυφικό με κηλίδες κόκκινου αίματος από την ανοιχτή αρτηρία της άλλης και το μικρό φυλαχτό του Ντιέγκο Ριβέρα έμεινε μαζί μου. Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι θα έκανα έναν πίνακα με αφορμή αυτή την εικόνα. Τα χώρισα και τα ξανασύνδεσα ως δύο πίνακες και έφτιαξα έναν άλλο πίνακα μιας νεότερης Φρίντα.

Ο Καραβάτζιο ζωγράφισε την αυτοπροσωπογραφία του ως Γολιάθ, με το κομμένο κεφάλι του να το κρατά ο νεαρός Δαβίδ. Ζωγράφισα τρεις πίνακες με θέμα τον Καραβάτζιο: δύο όπου ο ηθοποιός Όσκαρ Άιζακ πόζαρε επειδή ήθελα να ζωγραφίσω τον Καραβάτζιο εν ζωή. Θα δείτε μόνο το χέρι του Δαβίδ να κρατά το κεφάλι του Καραβάτζιο σε αυτές τις εικόνες. Είναι η αυτοπροσωπογραφία του ως Γολιάθ.

Τέλος, έφτιαξα τρία πορτρέτα του γιου μου Σάι ως Βελάσκεθ και μετά ως νεκρού Χριστού από τον τελευταίο πίνακα του Τισιάν στην Gallerie dell'Accademia στη Βενετία. Και αυτό ήταν: 25 αυτοπροσωπογραφίες άλλων».

Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Δύο αυτοπροσωπογραφίες της Φρίντα Κάλο | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Ο γιος του Σνάμπελ ως Βελάσκεθ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
 Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία της Φρίντα Κάλο | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Αυτοπροσωπογραφία της Φρίντα Κάλο | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Τζούλιαν Σνάμπελ: Πώς έφτιαξα τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ, της Φρίντα Κάλο και του Καραβάτζιο Facebook Twitter
JULIAN SCHNABEL | Ο Καραβάτζιο ως Γολιάθ | Self-Portraits of Others | The Brant Foundation.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φρίντα Κάλο: Τα άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση

Εικαστικά / Φρίντα Κάλο: Άγνωστα και χαμένα έργα της αποκαλύπτονται σε μια νέα έκδοση

Ένα νέο βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Taschen περιλαμβάνει τον πλήρη κατάλογο των έργων της Μεξικανής σούπερ σταρ ζωγράφου, ανάμεσά στα οποία και κάποια άγνωστα στο ευρύ κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρίντα Κάλο: Ο μετά θάνατον «πόλεμος» τιμών σε ένα έργο που συναγωνίζεται το ρεκόρ του Ντιέγκο Ριβέρα

Πολιτισμός / Φρίντα Κάλο: Ο μετά θάνατον «πόλεμος» τιμών σε ένα έργο που συναγωνίζεται το ρεκόρ του Ντιέγκο Ριβέρα

Ο Πίνακας  «Diego y yo» δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης περιόδου στον δεύτερο γάμο τους όταν ο Ριβέρα είχε ερωτική σχέση με την σταρ του κινηματογράφου Μαρία Φελίξ, που ήταν φίλη της Κάλο.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ