Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Γυμνό», 1986. Μπρούντζος με πράσινη πατίνα, 50 × 103 × 50 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
0

Με την έκθεση της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη «Πλάθοντας το Άυλο» στο μουσείο της Άνδρου και ένα εκθεσιακό πρόγραμμα μέχρι το 2024, το  Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή ανακοίνωσε τη δραστηριότητά του για την επόμενη διετία που περιλαμβάνει έκθεση για τον Φώτη Κόντογλου, για τον  Νεορεαλισμό ως πρωτοποριακό κίνημα, για τον  νέο-ιμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου, έκθεση του Νάκη Παναγιωτίδη και Έργα σε χαρτί από τη Συλλογή του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή. Το καλοκαίρι του 2023, στην Άνδρο, θα παρουσιαστεί  αναδρομική έκθεση στη μνήμη του Χρόνη Μπότσογλου.

Από τις 3 Ιουλίου έως τις 2 Οκτωβρίου, στο μουσείο της Άνδρου, θα παρουσιαστεί η αναδρομική έκθεση της Αλεξάνδρας Αθανασιάδη, που καλύπτει σχεδόν πέντε δεκαετίες δημιουργίας και τις πολλαπλές πτυχές της πορείας της, από τα πρώιμα παιδικά έργα της έως σήμερα. Η έκθεση ξεκινά από το εργαστήριο της καλλιτέχνιδας, στο οποίο δημιουργεί εδώ και τριάντα χρόνια, πλάθει, σχεδιάζει, ζωγραφίζει, φωτογραφίζει, φυλώντας προσεκτικά, εδώ κι εκεί, διάσπαρτα θραύσματα από ξύλο, μέταλλο και χαρτί, που περιμένουν υπομονετικά τη μετουσίωσή τους σε έργα τέχνης.

Συνδυάζοντας έργα διαφόρων τεχνικών και εποχών, δημιουργεί μέσα στο μουσείο της Άνδρου μια εγκατάσταση γεμάτη ποίηση και μελαγχολία, που θυμίζει τους στίχους από τη «Θάλασσα του πρωιού» του Κωνσταντίνου Καβάφη. Η έκθεση αποτελεί μια ενιαία εικαστική εγκατάσταση, με τις ενότητες να διαχέονται η μία μέσα στην άλλη και ολοκληρώνεται με την ενότητα που αποτελεί τον κεντρικό άξονα της τέχνης της Αθανασιάδη: το ανθρώπινο σώμα. Γυναικείες και ανδρικές φιγούρες, από ξύλο, μέταλλο και χαρτί, εμπνευσμένες από τη μυθολογία, την ίδια, τον πατέρα της ή τον σύζυγό της, συνυπάρχουν σε αυτόν τον χώρο, εκφράζοντας όλες τις πλευρές, ακόμα και τις πιο σκοτεινές, του έργου της, ενώ αποκαλύπτεται ο πρωταρχικός ρόλος της αφαίρεσης στο έργο της στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές του 1990, με τα περισσότερα έργα της ενότητας, που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό, να αναδεικνύουν τις επιρροές που δέχτηκε η Αθανασιάδη από γλύπτες όπως οι Henry Moore και Alberto Giacometti.

Η έκθεση αποτελεί μια ενιαία εικαστική εγκατάσταση, με τις ενότητες να διαχέονται η μία μέσα στην άλλη και ολοκληρώνεται με την ενότητα που αποτελεί τον κεντρικό άξονα της τέχνης της Αθανασιάδη: το ανθρώπινο σώμα.

Το φθινόπωρο του 2022 το ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή θα παρουσιάσει την έκθεση «Ο Φώτης Κόντογλου και η επιρροή του στους νεότερους», ένα επετειακό αφιέρωμα  για τα 100 χρόνια από την Εθνική συμφορά του ξεριζωμού του Ελληνισμού της Ιωνίας από τις μακραίωνες εστίες της και τα τρία χρόνια της λειτουργίας του μουσείου. Με υπότιτλο «Από το σήμερα στο χθες με προοπτική το αύριο», η έκθεση σε δυο σκέλη θα αναδείξει την πολιτιστική και πνευματική προσφοράς του Φώτη Κόντογλου στο πεδίο των εικαστικών τεχνών και τα Γράμματα κατά τον 20ο αιώνα, ενώ στο δεύτερο σκέλος θα αναδείξει τις επιρροές που δέχθηκαν οι νεότεροι. Με αρχή τους πρωτόκλητους εκ των μαθητών του που είναι οι διαπρέψαντες στη συνέχεια Νίκος Εγγονόπουλος και Γιάννης Τσαρούχης αλλά και άλλοι διακριθέντες όπως ο Μόραλης, ο Λουκόπουλος, ο Βουρλούμης, ο Κοψίδης, ο Καρούσος, ο Παπαδέλης, ο Χοχλιδάκης και ο Ξυνόπουλος. Στην έκθεση θα παρουσιασθούν 135 έργα.

Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Αλεξάνδρα Αθανασιάδη (1961- ), «Θώρακας VII». Ιδιωτική συλλογή

Τον χειμώνα του 2023 θα παρουσιασθεί η έκθεση Ο Νεορεαλισμός ως πρωτοποριακό κίνημα, με ένα από τα σημαντικότερα γαλλικά πρωτοποριακά κινήματα, το οποίο παρά το εφήμερο του βίου του (1960-1963) δεν έχασε από την σπουδαιότητα του διαβήματός του, παρά την ετερογένεια της ομάδας και την έλλειψη νεορεαλιστικής συνοχής τους, καταχωρήθηκε ως σημαντικό κεφάλαιο στην παγκόσμια νεότερη ιστορία της τέχνης. Το νεορεαλιστικό αφιέρωμα συγκροτούν οι μονοχρωμίες του Yves Klein, οι φθαρμένες αφίσες του Raymond Hains και του Jacques Villeglé, τα εν κινήσει γλυπτά του Jean Tinguely, οι συμπιέσεις του Arman και του César, οι πλαστικές συναρμογές των Martial Raysse και Christo. Οι πολύχρωμες αισθησιακές συνθέσεις της Niki de Saint Phalle, οι νεορεαλιστικές προτάσεις του Gérard Deschamps, του François Dufrêne, του Mimmo Rotella είναι προτάσεις που αναδεικνύουν τον αστικό χώρο με μέσα που προσφέρει η τεχνολογία.

Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Φώτης Κόντογλου (1895-1965), «Ο Λαοκόων», 1938. Λάδι σε ξύλο, 80 × 100 εκ. Δημοτική Πινακοθήκη Αθηνών

Το καλοκαίρι του 2023 θα παρουσιασθεί στην Άνδρο η αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στον Χρόνη Μπότσογλου. Ο οραματιστής ζωγράφος, γλύπτης, χαράκτης και δάσκαλος έφυγε αφήνοντας ένα μεγάλο κενό στον χώρο της μεταφυσικής υπαρξιακής Τζιακομετικής διάστασης της ζωγραφικής.

Το φθινόπωρο του 2023 στην Αθήνα, θα παρουσιαστεί η έκθεση «Έργα σε χαρτί από τη Συλλογή του Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή». Πολλά από τα αυτά ανήκουν σε λευκώματα που θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στο σύνολό τους στο ελληνικό κοινό. Στην έκθεση θα περιλαμβάνονται έργα των Henri de Toulouse-Lautrec, Aristide Maillol, Georges Braque, Fernand Léger, Joan Miró, Henri Matisse και Pablo Picasso.

Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Niki de Saint Phalle (1930-2002), «Το παγκάκι», 1989. Ζωγραφισμένος πολυεστέρας με εφημερίδα μωσαϊκό γραμμένο στα ελληνικά από τη Μαρίνα Καρέλλα, 160 × 139,7 × 109,2 εκ. Ιδιωτική συλλογή

Ακολουθεί τον χειμώνα του 2024 η έκθεση «Ο νέο-ιμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου», που αποτελεί για επιγέννημα του μεγάλου ρεύματος του Ιμπρεσιονισμού. Η έκθεση περιορίζεται στο γεωγραφικό πλαίσιο της Μεσογείου, εξ ου και η μη αναφορά στο όνομα του Georges Seurat ο οποίος δεν ήρθε σε επαφή με την Μεσόγειο. Ο Paul Signac αντιθέτως (παθιασμένος συλλέκτης ο ίδιος) υπήρξε από τους πρωτοπόρους του κινήματος. Στη σημαντική αυτή θεματική έκθεση, με έργα που προέρχονται από Μουσεία της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Μ. Βρετανίας, του Λουξεμβούργου και του Μονακό, περιλαμβάνονται ονόματα διάσημων μετα-ιμπρεσιονιστών όπως Paul Signac, Maximilien Luce, Théo Van Rysselberghe, Henri Matisse, Charles Camoin και Henri Manguin.

Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Georges Braque (1882-1963), «Ησίοδος και Μούσα», 1932. Χαρακτικό σε χαρτί Auvergne, από το λεύκωμα «Θεογονία», 44,3 × 34 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), «Η επιβάτιδα της καμπίνας 54», 1896. Έγχρωμη λιθογραφία σε χαρτί Vélin ανώτερης ποιότητας, 52,6 × 36 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή

Τέλος, τον χειμώνα του 2024 στην Αθήνα θα παρουσιαστεί έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Νάκη Παναγιωτίδη. Καλλιτέχνης με μακρά διαδρομή και εργοτεχνική πρωτοτυπία, ανήκει στην ομάδα των διακεκριμένων καλλιτεχνών της Ελληνικής Διασποράς. Εγκατεστημένος στη Βέρνη, φίλος του Γιάννη Κουνέλλη, δραστηριοποιείται στο ρεύμα της Arte Povera, της φτωχής, δηλαδή, τέχνης. Σε αντίθεση με τον καταναλωτικό ευζωϊσμό της pop, πρωτοπορεί με την φιλόδοξη στόχευση αξιοποίησης και ενσωμάτωσης στις συνθέσεις του υλικών τα οποία ο χρόνος θέλει να αφήνει στο περιθώριο.

Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Fernand Léger (1881-1955), «Ακροβάτες και κλόουν», 1950. Έγχρωμη λιθογραφία σε χαρτί Arches, από το λεύκωμα «Τσίρκο», 42 × 32,5 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Henri-Edmond Cross (1856-1910), «Η φάρμα (βράδυ)», 1893. Λάδι σε καμβά, 65 × 92 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου (1941-2022), «Γυμνό», 1986. Μπρούντζος με πράσινη πατίνα, 50 × 103 × 50 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Paul Signac (1863-1935), «Ιστία και πεύκα», 1896. Λάδι σε καμβά, 81 × 52 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Henri Matisse (1869-1954), «Τοπίο του Σαιν-Τροπέ το σούρουπο», 1904. Λάδι σε χαρτόνι, 19 × 24 εκ. Συλλογή Bueil & Ract-Madoux
Τι θα δούμε στα επόμενα δυο χρόνια στο εκθεσιακό πρόγραμμα του ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Facebook Twitter
Yves Klein (1928-1962), «Η Νίκη της Σαμοθράκης», 1962-1973. Γύψος με συνθετική ρητίνη σε πέτρινη βάση, 50 × 27 × 34 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ