Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
0
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Jacques Louis David (French, 1748–1825), The Death of Bara, 1794. Musée Calvet, Avignon, Gift of Horace Vernet, 1846

Τα εγκαίνια του καινούργιου παραρτήματος του Metropolitan Museum of Art που γίνονται την Παρασκευή 18 Μαρτίου είναι το γεγονός της χρονιάς για τους Νεοϋορκέζους φιλότεχνους και όχι μόνο. Το Met Breuer, όπως ονομάζεται, θα στεγαστεί στο εμβληματικό κτίριο της Madison Avenue που σχεδίασε ο Marcel Breuer και μέχρι πριν από ενάμιση χρόνο στέγαζε το Whitney Museum. Εδώ και τέσσερα χρόνια η Sheena Wagstaff, κορυφαία επιμελήτρια της Tate Modern, έχει αναλάβει τη διευθυντική θέση του παραρτήματος του Μουσείου, που θα επικεντρωθεί στη μοντέρνα και στη σύγχρονη τέχνη, και δεν ήταν λίγοι αυτοί που έβλεπαν το εγχείρημα με επιφύλαξη. Τα πράγματα, ωστόσο, δείχνουν ότι τα κατάφερε και το μεταπολεμικό κτίσμα του 1966, που αποτελεί τοπόσημο για την πόλη, παραδίδεται στο κοινό αποκατεστημένο με ακρίβεια και προσοχή από την αρχιτεκτονική εταιρεία Beyer Blinder Belle και αναδεικνύεται σε έργο τέχνης από μόνο του. «Βloody amazing» είναι ο χαρακτηρισμός που του έδωσε η Wagstaff σε μια συνέντευξη και, όπως φαίνεται από τις πρώτες αντιδράσεις των δημοσιογράφων που το επισκέφθηκαν, δεν έχει άδικο.

Η έκθεση περιλαμβάνει 197 έργα που χρονολογούνται από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα, με το 40% να προέρχεται από τη συλλογή του Μουσείου, η οποία ενισχύεται από σημαντικά έργα δανεισμένα από αμερικανικά και όχι μόνο μουσεία, επιτυχία που δείχνει να οφείλεται και στη βαθιά γνώση του χώρου της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης που έχει η Sheena Wagstaff.

 

Το κτίριο μπορεί να ολοκληρώθηκε και να παραδίδεται στο κοινό του, τα πρώτα έργα που θα φιλοξενήσει όμως είναι ανολοκλήρωτα, μια και αυτό ακριβώς είναι το θέμα της έκθεσης «Unfinished: Thoughts Left Visible», που θα διαρκέσει μέχρι τις 4 Σεπτεμβρίου 2016. Η έκθεση πραγματεύεται ένα θέμα ζωτικής σημασίας για την καλλιτεχνική πρακτική: το ζήτημα του πότε ένα έργο τέχνης έχει ολοκληρωθεί. Αρχίζοντας με τους δασκάλους της Αναγέννησης, αυτή η επιστημονική και καινοτόμος έκθεση εξετάζει τον όρο «ημιτελής» με την ευρύτερη δυνατή έννοια, συμπεριλαμβάνοντας δύο κατηγορίες έργων: αυτά που έμειναν ανολοκλήρωτα από τους δημιουργούς τους, συχνά λόγω του θανάτου τους, αλλά και εκείνα που υπηρετούν την αισθητική των non finito έργων, που αφήνονται σκόπιμα ημιτελή, και «παίζουν» με τις έννοιες του ανεπίλυτου και του ανολοκλήρωτου. Μερικοί από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της Ιστορίας διερεύνησαν μια τέτοια αισθητική, μεταξύ των οποίων ο Τισιανός, ο Ρέμπραντ, ο Τέρνερ και ο Σεζάν, ενώ μοντέρνοι και σύγχρονοι ζωγράφοι όπως οι Janine Antoni, Lygia Clark, Jackson Pollock και Robert Rauschenberg την έστρεψαν σε εντελώς νέα κατεύθυνση, επεκτείνοντας τα όρια της τέχνης στον χώρο και στον χρόνο και καλώντας τους θεατές να ολοκληρώσουν τα έργα με τη φαντασία τους.

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Vincent van Gogh (Dutch, 1853–1890), Street in Auvers-sur-Oise, 1890. Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery, Helsinki, Collection Antell


Το αν έχουν ολοκληρωθεί ή όχι τα έργα αυτής της δεύτερης κατηγορίας έχει συζητηθεί μέχρι σήμερα πολλές φορές. Σε αντίθεση με τα παλαιότερα έργα που παρουσιάζονται, τα οποία είναι πραγματικά ανολοκλήρωτα, τα έργα που χρονολογούνται από τα μέσα του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα ανήκουν, στο σύνολό τους σχεδόν, στην κατηγορία των non finito. Χαρακτηριστική, ωστόσο, των ασαφών ορίων μεταξύ των δύο κατηγοριών είναι η συζήτηση που συνεχίζεται έως τώρα γύρω από την Αγία Βαρβάρα του Jan van Eyck (1437) και το αν ο ζωγράφος θεωρούσε το έργο ολοκληρωμένο –γεγονός ασυνήθιστο για την εποχή– ή πρόκειται για προσχέδιο.


Η έκθεση περιλαμβάνει 197 έργα που χρονολογούνται από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα, με το 40% να προέρχεται από τη συλλογή του Μουσείου, η οποία ενισχύεται από σημαντικά έργα δανεισμένα από αμερικανικά και όχι μόνο μουσεία, επιτυχία που δείχνει να οφείλεται και στη βαθιά γνώση του χώρου της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης που έχει η Sheena Wagstaff. Όπως τονίζει: «Είναι σπάνιο μια έκθεση που καλύπτει ένα τόσο ευρύ χρονικό διάστημα να μπορεί να εντοπίσει ένα θέμα τόσο βαθύ και ουσιώδες για τη δημιουργική διαδικασία. Αυτό το σάρωμα της ιστορίας της τέχνης φέρνει ξαφνικά στο προσκήνιο τη συνεχή ανησυχία των καλλιτεχνών για τη μη ολοκλήρωση της εργασίας τους, που τον 20ό αιώνα επελέγη ως ένα ριζοσπαστικό εργαλείο που αλλάζει την αντίληψή μας για τον μοντερνισμό»

Xρησιμοποιώντας τα έργα τέχνης, καθώς και τα λόγια των καλλιτεχνών και των κριτικών ως οδηγό, η έκθεση προσπαθεί να απαντήσει σε τέσσερις ερωτήσεις: α) Πότε ένα έργο τέχνης έχει τελειώσει; β) Σε ποιον βαθμό ένας καλλιτέχνης είναι ελεύθερος να πάρει αυτή την απόφαση; γ) Κατά τη διάρκεια ποιων περιόδων στην ιστορία της τέχνης από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα οι καλλιτέχνες πειραματίστηκαν πιο τολμηρά με την ιδέα του ανολοκλήρωτου ή non finito; δ) Τι επιπτώσεις είχε αυτή η μεγάλη πορεία στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη;

 

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Titian (Tiziano Vecellio), (Italian, ca. 1485/90?–1576), The Flaying of Marsyas, probably 1570s. Archdiocese Olomouc, Archiepiscopal Palace, Picture Gallery, Kromĕříž

 

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Jacopo Bassano (Jacopo da Ponte), (Italian, ca. 1510–1592), The Baptism of Christ, ca. 1590. The Metropolitan Museum of Art, New York, Partial and Promised Gift of Mr. and Mrs. Mark Fisch, 2012


Οι πρώτες εντυπώσεις για την έκθεση είναι θετικές, με τον Peter Schjeldahl του «New Yorker» να αναφωνεί: «The Met's "Unfinished" is a great show, people!». Όπως και να έχει, το σίγουρο είναι ότι με τα εγκαίνια του νέου Whitney Museum και το εντυπωσιακό Met Breuer ξεκινά μια χρυσή εποχή για τα μουσεία τέχνης του Μανχάταν. Όλα τα βλέμματα τώρα είναι στραμμένα στο MoMA, που ετοιμάζεται να επεκταθεί και πρόσφατα αναθεώρησε τα σχέδιά του, λόγω των αρνητικών κριτικών που δέχτηκε. Ο ανταγωνισμός φαίνεται ότι κορυφώνεται, οι φιλότεχνοι χαίρονται.

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Robert Gober (American, born 1954) Detail from Slides of a Changing Painting 1982-1983. Collection Walker Art Center, Minneapolis, T. B. Walker Acquisition Fund, 1992 © Robert Gober, courtesy of the artist and Matthew Marks Gallery
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Robert Gober (American, born 1954) Detail from Slides of a Changing Painting 1982-1983. Collection Walker Art Center, Minneapolis, T. B. Walker Acquisition Fund, 1992 © Robert Gober, courtesy of the artist and Matthew Marks Gallery
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Adolph Menzel (German, 1815–1905), Altar in a Baroque Church, ca. 1880–1890. Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Pablo Picasso (Spanish, 1881–1973), Carafe and Candlestick, 1909. The Leonard A. Lauder Cubist Collection © 2015 Estate of Pablo Picasso / Artists Rights Society (ARS), New York
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Joseph Mallord William Turner (British, 1775–1851), Rough Seaca. 1840–1845. Tate, Accepted by the nation as part of the Turner Bequest 1856
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Auguste Rodin (French, 1840–1917), The Hand of God. Modeled ca. 1896–1902, commissioned 1906, carved ca. 1907. The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of Edward D. Adams, 1908
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Rembrandt (Rembrandt van Rijn), (Dutch, 1606–1669) The Great Jewish Bride, 1635. The Metropolitan Museum of Art, New York, H. O. Havemeyer Collection, Bequest of Mrs. H. O. Havemeyer, 1929
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Andy Warhol (American, 1928–1987), Do It Yourself (Violin), 1962. Private collection © 2015 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Artists Rights Society (ARS), New York
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Louise Bourgeois (American, 1911–2010) Untitled (No. 2), 1996Pink marble on steel base. Courtesy Cheim & Read and Hauser & Wirth© The Easton Foundation/Licensed by VAGA, New York, NY

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Leonardo da Vinci (Italian, 1452–1519), Head and Shoulders of a Woman (La Scapigliata) ca. 1500–1505. Galleria Nazionale di Parma
 

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Paul Cézanne (French, 1839–1906), Gardanne, 1885–1886. The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of Dr. and Mrs. Franz H. Hirschland, 1957
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Alice Neel (American, 1900–1984), James Hunter Black Draftee, 1965. COMMA Foundation, Belgium © The Estate of Alice Neel
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM