Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
0
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Jacques Louis David (French, 1748–1825), The Death of Bara, 1794. Musée Calvet, Avignon, Gift of Horace Vernet, 1846

Τα εγκαίνια του καινούργιου παραρτήματος του Metropolitan Museum of Art που γίνονται την Παρασκευή 18 Μαρτίου είναι το γεγονός της χρονιάς για τους Νεοϋορκέζους φιλότεχνους και όχι μόνο. Το Met Breuer, όπως ονομάζεται, θα στεγαστεί στο εμβληματικό κτίριο της Madison Avenue που σχεδίασε ο Marcel Breuer και μέχρι πριν από ενάμιση χρόνο στέγαζε το Whitney Museum. Εδώ και τέσσερα χρόνια η Sheena Wagstaff, κορυφαία επιμελήτρια της Tate Modern, έχει αναλάβει τη διευθυντική θέση του παραρτήματος του Μουσείου, που θα επικεντρωθεί στη μοντέρνα και στη σύγχρονη τέχνη, και δεν ήταν λίγοι αυτοί που έβλεπαν το εγχείρημα με επιφύλαξη. Τα πράγματα, ωστόσο, δείχνουν ότι τα κατάφερε και το μεταπολεμικό κτίσμα του 1966, που αποτελεί τοπόσημο για την πόλη, παραδίδεται στο κοινό αποκατεστημένο με ακρίβεια και προσοχή από την αρχιτεκτονική εταιρεία Beyer Blinder Belle και αναδεικνύεται σε έργο τέχνης από μόνο του. «Βloody amazing» είναι ο χαρακτηρισμός που του έδωσε η Wagstaff σε μια συνέντευξη και, όπως φαίνεται από τις πρώτες αντιδράσεις των δημοσιογράφων που το επισκέφθηκαν, δεν έχει άδικο.

Η έκθεση περιλαμβάνει 197 έργα που χρονολογούνται από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα, με το 40% να προέρχεται από τη συλλογή του Μουσείου, η οποία ενισχύεται από σημαντικά έργα δανεισμένα από αμερικανικά και όχι μόνο μουσεία, επιτυχία που δείχνει να οφείλεται και στη βαθιά γνώση του χώρου της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης που έχει η Sheena Wagstaff.

 

Το κτίριο μπορεί να ολοκληρώθηκε και να παραδίδεται στο κοινό του, τα πρώτα έργα που θα φιλοξενήσει όμως είναι ανολοκλήρωτα, μια και αυτό ακριβώς είναι το θέμα της έκθεσης «Unfinished: Thoughts Left Visible», που θα διαρκέσει μέχρι τις 4 Σεπτεμβρίου 2016. Η έκθεση πραγματεύεται ένα θέμα ζωτικής σημασίας για την καλλιτεχνική πρακτική: το ζήτημα του πότε ένα έργο τέχνης έχει ολοκληρωθεί. Αρχίζοντας με τους δασκάλους της Αναγέννησης, αυτή η επιστημονική και καινοτόμος έκθεση εξετάζει τον όρο «ημιτελής» με την ευρύτερη δυνατή έννοια, συμπεριλαμβάνοντας δύο κατηγορίες έργων: αυτά που έμειναν ανολοκλήρωτα από τους δημιουργούς τους, συχνά λόγω του θανάτου τους, αλλά και εκείνα που υπηρετούν την αισθητική των non finito έργων, που αφήνονται σκόπιμα ημιτελή, και «παίζουν» με τις έννοιες του ανεπίλυτου και του ανολοκλήρωτου. Μερικοί από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της Ιστορίας διερεύνησαν μια τέτοια αισθητική, μεταξύ των οποίων ο Τισιανός, ο Ρέμπραντ, ο Τέρνερ και ο Σεζάν, ενώ μοντέρνοι και σύγχρονοι ζωγράφοι όπως οι Janine Antoni, Lygia Clark, Jackson Pollock και Robert Rauschenberg την έστρεψαν σε εντελώς νέα κατεύθυνση, επεκτείνοντας τα όρια της τέχνης στον χώρο και στον χρόνο και καλώντας τους θεατές να ολοκληρώσουν τα έργα με τη φαντασία τους.

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Vincent van Gogh (Dutch, 1853–1890), Street in Auvers-sur-Oise, 1890. Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery, Helsinki, Collection Antell


Το αν έχουν ολοκληρωθεί ή όχι τα έργα αυτής της δεύτερης κατηγορίας έχει συζητηθεί μέχρι σήμερα πολλές φορές. Σε αντίθεση με τα παλαιότερα έργα που παρουσιάζονται, τα οποία είναι πραγματικά ανολοκλήρωτα, τα έργα που χρονολογούνται από τα μέσα του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα ανήκουν, στο σύνολό τους σχεδόν, στην κατηγορία των non finito. Χαρακτηριστική, ωστόσο, των ασαφών ορίων μεταξύ των δύο κατηγοριών είναι η συζήτηση που συνεχίζεται έως τώρα γύρω από την Αγία Βαρβάρα του Jan van Eyck (1437) και το αν ο ζωγράφος θεωρούσε το έργο ολοκληρωμένο –γεγονός ασυνήθιστο για την εποχή– ή πρόκειται για προσχέδιο.


Η έκθεση περιλαμβάνει 197 έργα που χρονολογούνται από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα, με το 40% να προέρχεται από τη συλλογή του Μουσείου, η οποία ενισχύεται από σημαντικά έργα δανεισμένα από αμερικανικά και όχι μόνο μουσεία, επιτυχία που δείχνει να οφείλεται και στη βαθιά γνώση του χώρου της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης που έχει η Sheena Wagstaff. Όπως τονίζει: «Είναι σπάνιο μια έκθεση που καλύπτει ένα τόσο ευρύ χρονικό διάστημα να μπορεί να εντοπίσει ένα θέμα τόσο βαθύ και ουσιώδες για τη δημιουργική διαδικασία. Αυτό το σάρωμα της ιστορίας της τέχνης φέρνει ξαφνικά στο προσκήνιο τη συνεχή ανησυχία των καλλιτεχνών για τη μη ολοκλήρωση της εργασίας τους, που τον 20ό αιώνα επελέγη ως ένα ριζοσπαστικό εργαλείο που αλλάζει την αντίληψή μας για τον μοντερνισμό»

Xρησιμοποιώντας τα έργα τέχνης, καθώς και τα λόγια των καλλιτεχνών και των κριτικών ως οδηγό, η έκθεση προσπαθεί να απαντήσει σε τέσσερις ερωτήσεις: α) Πότε ένα έργο τέχνης έχει τελειώσει; β) Σε ποιον βαθμό ένας καλλιτέχνης είναι ελεύθερος να πάρει αυτή την απόφαση; γ) Κατά τη διάρκεια ποιων περιόδων στην ιστορία της τέχνης από την Αναγέννηση μέχρι σήμερα οι καλλιτέχνες πειραματίστηκαν πιο τολμηρά με την ιδέα του ανολοκλήρωτου ή non finito; δ) Τι επιπτώσεις είχε αυτή η μεγάλη πορεία στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη;

 

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Titian (Tiziano Vecellio), (Italian, ca. 1485/90?–1576), The Flaying of Marsyas, probably 1570s. Archdiocese Olomouc, Archiepiscopal Palace, Picture Gallery, Kromĕříž

 

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Jacopo Bassano (Jacopo da Ponte), (Italian, ca. 1510–1592), The Baptism of Christ, ca. 1590. The Metropolitan Museum of Art, New York, Partial and Promised Gift of Mr. and Mrs. Mark Fisch, 2012


Οι πρώτες εντυπώσεις για την έκθεση είναι θετικές, με τον Peter Schjeldahl του «New Yorker» να αναφωνεί: «The Met's "Unfinished" is a great show, people!». Όπως και να έχει, το σίγουρο είναι ότι με τα εγκαίνια του νέου Whitney Museum και το εντυπωσιακό Met Breuer ξεκινά μια χρυσή εποχή για τα μουσεία τέχνης του Μανχάταν. Όλα τα βλέμματα τώρα είναι στραμμένα στο MoMA, που ετοιμάζεται να επεκταθεί και πρόσφατα αναθεώρησε τα σχέδιά του, λόγω των αρνητικών κριτικών που δέχτηκε. Ο ανταγωνισμός φαίνεται ότι κορυφώνεται, οι φιλότεχνοι χαίρονται.

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Robert Gober (American, born 1954) Detail from Slides of a Changing Painting 1982-1983. Collection Walker Art Center, Minneapolis, T. B. Walker Acquisition Fund, 1992 © Robert Gober, courtesy of the artist and Matthew Marks Gallery
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Robert Gober (American, born 1954) Detail from Slides of a Changing Painting 1982-1983. Collection Walker Art Center, Minneapolis, T. B. Walker Acquisition Fund, 1992 © Robert Gober, courtesy of the artist and Matthew Marks Gallery
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Adolph Menzel (German, 1815–1905), Altar in a Baroque Church, ca. 1880–1890. Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Pablo Picasso (Spanish, 1881–1973), Carafe and Candlestick, 1909. The Leonard A. Lauder Cubist Collection © 2015 Estate of Pablo Picasso / Artists Rights Society (ARS), New York
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Joseph Mallord William Turner (British, 1775–1851), Rough Seaca. 1840–1845. Tate, Accepted by the nation as part of the Turner Bequest 1856
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Auguste Rodin (French, 1840–1917), The Hand of God. Modeled ca. 1896–1902, commissioned 1906, carved ca. 1907. The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of Edward D. Adams, 1908
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Rembrandt (Rembrandt van Rijn), (Dutch, 1606–1669) The Great Jewish Bride, 1635. The Metropolitan Museum of Art, New York, H. O. Havemeyer Collection, Bequest of Mrs. H. O. Havemeyer, 1929
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Andy Warhol (American, 1928–1987), Do It Yourself (Violin), 1962. Private collection © 2015 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Artists Rights Society (ARS), New York
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Louise Bourgeois (American, 1911–2010) Untitled (No. 2), 1996Pink marble on steel base. Courtesy Cheim & Read and Hauser & Wirth© The Easton Foundation/Licensed by VAGA, New York, NY

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Leonardo da Vinci (Italian, 1452–1519), Head and Shoulders of a Woman (La Scapigliata) ca. 1500–1505. Galleria Nazionale di Parma
 

Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Paul Cézanne (French, 1839–1906), Gardanne, 1885–1886. The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of Dr. and Mrs. Franz H. Hirschland, 1957
Τα ημιτελή αριστουργήματα της ζωγραφικής σε μια έκθεση στο MET Facebook Twitter
Alice Neel (American, 1900–1984), James Hunter Black Draftee, 1965. COMMA Foundation, Belgium © The Estate of Alice Neel
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ