Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
0

Κόμποι, υφαντά νήματα, ξεφτισμένα μαλλιά σε δυο τεράστιες γλυπτικές συνθέσεις είναι η βάση των έργων της Σεσίλια Βικούνια που έχει καταλάβει το ισόγειο της Tate Modern στο Λονδίνο, την περίφημη Turbine Hall, σε μια site-specific εγκατάσταση που θα διαρκέσει έως τον Απρίλιο του 2023.

Ελεγεία στη χαμένη γλώσσα και την ηθελημένη καταστροφή, το έργο της «Brain Forest Quipu» είναι ένας συγκινητικός θρήνος για έναν κόσμο που εξαφανίζεται, για την απώλεια μιας αρχαίας γλώσσας και για την καταστροφή των κοινοτήτων, των τρόπων ζωής και των πολιτισμών τους.

«Ακούραστη υπέρμαχο της οικολογικής συνείδησης και της κοινωνικής δικαιοσύνης και δημιουργό εκπληκτικών και ισχυρών έργων τέχνης» αποκαλεί τη Σεσίλια Βικούνια η Frances Morris, διευθύντρια της Tate Modern.

Οι κινητές κατασκευές που έχει κρεμάσει από την οροφή μέχρι το πάτωμα της επιβλητικής αίθουσας κρέμονται και πέφτουν, σαρώνουν το δάπεδο και λικνίζονται στα ρεύματα του αέρα. Οι λεπτεπίλεπτες γλυπτικές φόρμες, εκτελεσμένες με την παράδοση των ιθαγενών των Άνδεων, το quipu, συνοδεύονται από ηχητικές και ψηφιακές εγκαταστάσεις που αποτελούν μια «πράξη πένθους για την καταστροφή των δασών, τις επακόλουθες επιπτώσεις στην κλιματική αλλαγή και τη βία κατά των ιθαγενών».

Οι λεπτεπίλεπτες γλυπτικές φόρμες, εκτελεσμένες με την παράδοση των ιθαγενών των Άνδεων, το quipu, συνοδεύονται από ηχητικές και ψηφιακές εγκαταστάσεις που αποτελούν μια «πράξη πένθους για την καταστροφή των δασών, τις επακόλουθες επιπτώσεις στην κλιματική αλλαγή και τη βία κατά των ιθαγενών

Οι κριτικές για το έργο είναι ανάμεικτες, άλλοι θεωρούν ότι είναι σπατάλη χώρου και άλλοι θεωρούν ότι η τοποθέτηση ενός τέτοιου έργου ανακαλεί μνήμες και για τον ίδιο τον τόπο που είναι τοποθετημένο.

Ανάμεσα στα υφασμάτινα κομμάτια είναι κρεμασμένα σε σκοινιά και σπάγκους κομμάτια διαβρωμένου γυαλιού σε μέγεθος βότσαλου, οστά αρνιών και κομμάτια από όστρακα στρειδιών, υπολείμματα από δείπνα που πετάχτηκαν στον ποταμό Τάμεση. Πολλά από αυτά τα θραύσματα έχουν συλλεχθεί από τη λάσπη από συνεργάτες της που ανήκουν στις κοινότητες Latinx του Λονδίνου.

Η πρακτική της Βικούνια έχει αυτό το κομμάτι της απολαυστικής αναζήτησης, να βρίσκεις, να ανακαλύπτεις και να χρησιμοποιείς ξανά θραύσματα ως υπενθύμιση της ζωής που προϋπήρχε, ενώ αυτά τα θραύσματα μέσα στην εγκατάσταση βρίσκουν μια νέα ζωή.

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, άποψη έκθεσης στο UC Berkeley Art Museum & Pacific Film Archive το 2018. Φωτο: Johnna Arnold. Courtesy Cecilia Vicuña; BAMPFA; and Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London

Η Βικούνια επέλεξε αυτή τη φορά το λευκό, λευκασμένα πανιά και νήματα ως ένδειξη πένθους για τη βλάστηση που χάνεται και αφήνει τα τελευταία ίχνη της, ενώ το θρόισμα του αέρα στην αίθουσα μπλέκεται με ήχους, το κελάηδισμα των πουλιών και το τρεχούμενο νερό, τον βόμβο των εντόμων, το θρηνητικό λαϊκό τραγούδι και τη φωνή της ίδιας. Ακούγονται σύνολα εγχόρδων, κιθάρες και χορωδίες, ηχογραφήσεις απόμακρες, προκλητικές κραυγές. Μερικές φορές ο ήχος μοιάζει να συγκεντρώνεται σε ένα μόνο μέρος, άλλες φορές παρασύρεται και πλέκεται ανάμεσα στα ίδια τα γλυπτά.

Αυτοί οι ήχοι, σαν διαρκές κάλεσμα της φύσης, δημιουργούν στους επισκέπτες τη διάθεση της διαρκούς κίνησης. Ο ήχος καταρρίπτει την έννοια του χρόνου, το παρελθόν και το παρόν, τον ανθρώπινο και τον φυσικό κόσμο. Σαν να είναι φλοιοί αποξηραμένων δέντρων ή σαν σάβανα του κόσμου που χάνεται, τα γλυπτά αυτά υφάσματα αποπνέουν την ηρεμία του πένθους και μοιάζουν με θρηνητικό συγκινητικό τραγούδι πριν ή μετά το αναπόδραστο τέλος της φύσης.

Γεννημένη στη Χιλή, η 74χρονη καλλιτέχνιδα και ποιήτρια (έχει εκδώσει περισσότερα από 20 βιβλία) με έδρα το Σαντιάγο και τη Νέα Υόρκη σπούδασε στο UCL Slade School of Fine Art του Λονδίνου στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα στη Χιλή, που υποστηρίχθηκε από τη CIA το 1973, έμεινε στην εξορία, αρχικά στο Λονδίνο και στη συνέχεια στην Κολομβία και τη Βενεζουέλα. Το 2009 η Βικούνια συνεπιμελήθηκε το πολύ αξιόλογο «The Oxford Book of Latin American Poetry».

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης Quipu Womb (Η ιστορία της Κόκκινης Κλωστής, Αθήνα), 2017. Cecilia Vicuña, on display at Tate Modern © Cecilia Vicuña
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, άποψη του The Milk of Dreams, στην 59η Μπιενάλε Βενετίας 2022. Φωτο: Eva Herzog. Courtesy the artist and Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London

Ως καλλιτέχνιδα είναι περισσότερο γνωστή για τα αντιμνημειακά της precarios, φτιαγμένα από υλικά που βρέθηκαν.

Ονομάζει τα έργα της «quipoems» – σύνθεση από την αγγλική λέξη poem (ποίηµα) και τη λέξη quipu, ένα αντικείµενο που αποτελείται από ένα κορδόνι που επάνω του είναι στερεωµένα νήµατα διάφορων χρωµάτων µε κόμπους, το οποίο το χρησιμοποιούσαν οι Quechua των Άνδεων για χιλιάδες χρόνια, μέχρι την ισπανική κατάκτηση τον 16ο αιώνα, για να καταγράφουν γεγονότα και να κάνουν λογαριασμούς. Χρησιμοποιεί μια γραφή της προκολομβιανής εποχής για να δημιουργήσει τη δική της παράδοση, εικαστική και λογοτεχνική, μια γλώσσα γενναία και μια φωνή δυνατή μέσα από την αφήγησή της. Η Βικούνια έχει προσαρμόσει τις μορφές αυτής της χαμένης υλικής γλώσσας στην ποίηση και την τέχνη της στο μεγαλύτερο μέρος της καριέρας της.

Καταπιάνεται με τις πολιτικές, περιβαλλοντικές και έμφυλες ανισότητες. «Το εφήμερο και περιβαλλοντικά συνειδητό έργο της συνδυάζει την απτική τελετουργία της ύφανσης με τη συναρμολόγηση, την ποίηση, την παράσταση και τη ζωγραφική», αναφέρει η Tate.

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Hyundai Commission, Cecilia Vicuña, Tate Modern 2022. Φωτο: © Tate Photography (Matt Greenwood)

Η Σεσίλια Βικούνια έχει τιμηθεί με Χρυσό Λέοντα από την Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μαζί με τη Γερμανίδα καλλιτέχνιδα Καταρίνα Φριτς για τα επιτεύγματά τους στην τέχνη. Και οι δύο καλλιτέχνιδες επιλέχθηκαν από τη Σεσίλια Αλεμάνι, την επιμελήτρια της 59ης Διεθνούς Έκθεσης Τέχνης της Μπιενάλε της Βενετίας. «Η Βικούνια είναι μια ακτιβίστρια που αγωνίζεται εδώ και καιρό για τα δικαιώματα των αυτόχθονων πληθυσμών στη Χιλή και την υπόλοιπη Λατινική Αμερική. Στις εικαστικές τέχνες, η δουλειά της εκτείνεται από τη ζωγραφική, την παράσταση, μέχρι πολύπλοκες συνθέσεις. Η καλλιτεχνική της γλώσσα είναι χτισμένη γύρω από τη βαθιά γοητεία που ασκούν οι ιθαγενείς παραδόσεις και οι μη δυτικές επιστημολογίες», είπε η Αλεμάνι.

Εδώ και 50 χρόνια η Βικούνια έχει παραμείνει πιστή στη νεανική της κλίση ως ανένταχτης εικαστικής καλλιτέχνιδας· τα έργα της για συγκεκριμένο χώρο (site-specific) αναδεικνύουν το ταλέντο της να συνθέτει χωρικά ποιήματα και να εκφράζεται µ’ έναν ενστικτώδη λυρισµό που απλώνεται σε τρεις διαστάσεις.

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, Tres espirales (Three Spirals), 2022. Courtesy the artist; Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London; and the Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, Karl Marx, 1972. Μουσείο Solomon R. Guggenheim, Νέα Υόρκη
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, Violeta Parra 1973, Tate. Δωρεά της Catherine Petitgas, 2017.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης του έργου Cecilia Vicuña, Quipu del Exterminio / Extermination Quipu 2022, μαλλί, φυσικές φυτικές ίνες, τρίχες αλόγου, μέταλλο, ξύλο, κοχύλια, σπόροι, οστά, πηλός, γύψος, πλαστικό και παστέλ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Lehmann Maupin, Νέα Υόρκη, Χονγκ Κονγκ, Σεούλ και Λονδίνο.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, άποψη του The Milk of Dreams, στην 59η Μπιενάλε Βενετίας 2022. Φωτο: Eva Herzog. Courtesy the artist and Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης Cecilia Vicuña: Spin Spin Triangulene, Solomon R. Guggenheim Museum, 2022. Φωτο: David Heald © Solomon R. Guggenheim Foundation, 2022. Courtesy the artist, Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London; and the Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Προβολή εγκατάστασης, Cecilia Vicuña: "Spin Spin Triangulene, Solomon R. Guggenheim Museum", 27 Μαΐου 2022-5 Σεπτεμβρίου 2022. Φωτο: David Heald © Solomon R. Guggenheim Foundation, 2022. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας, Lehmann Maupin, Νέα Υόρκη, Χονγκ Κονγκ, Σεούλ και Λονδίνο, και Μουσείο Solomon R. Guggenheim, Νέα Υόρκη.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Hyundai Commission: Cecilia Vicuña: Brain Forest Quipu, άποψη της εγκατάστασης στην Tate Modern 2022. Φωτο: © Tate Photography (Sonal Bakrania)
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης “Seehearing the Enlightened Failure” στο Centro de Arte Dos de Mayo (CA2M) στη Μαδρίτη, 2021. Φωτο: Roberto Ruiz. Image courtesy of the artist, Centro de Arte Dos de Mayo and Lehmann Maupin.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Η Cecilia Vicuña μπροστά από το έργο της "Quipu Womb", 2017, στην Tate Modern, 2022. Φωτο: Lucy Dawkins
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι λένε τα αλλεπάλληλα sold out της Γιαγιόι Κουσάμα στην Tate

Infinity Mirrored Rooms / Γιαγιόι Κουσάμα: Η 93χρονη εικαστικός που «έριξε» το instagram

Η Κουσάμα κατέχει τον τίτλο της πιο «ινσταγκραμικής» καλλιτέχνιδας, με εκατομμύρια likes και δεκάδες χιλιάδες αναρτήσεις παγκοσμίως, με τους επισκέπτες των Infinity Mirrored Rooms να γίνονται υποκείμενα αυτού του ατελείωτα ψυχεδελικού τοπίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ