Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
0

Κόμποι, υφαντά νήματα, ξεφτισμένα μαλλιά σε δυο τεράστιες γλυπτικές συνθέσεις είναι η βάση των έργων της Σεσίλια Βικούνια που έχει καταλάβει το ισόγειο της Tate Modern στο Λονδίνο, την περίφημη Turbine Hall, σε μια site-specific εγκατάσταση που θα διαρκέσει έως τον Απρίλιο του 2023.

Ελεγεία στη χαμένη γλώσσα και την ηθελημένη καταστροφή, το έργο της «Brain Forest Quipu» είναι ένας συγκινητικός θρήνος για έναν κόσμο που εξαφανίζεται, για την απώλεια μιας αρχαίας γλώσσας και για την καταστροφή των κοινοτήτων, των τρόπων ζωής και των πολιτισμών τους.

«Ακούραστη υπέρμαχο της οικολογικής συνείδησης και της κοινωνικής δικαιοσύνης και δημιουργό εκπληκτικών και ισχυρών έργων τέχνης» αποκαλεί τη Σεσίλια Βικούνια η Frances Morris, διευθύντρια της Tate Modern.

Οι κινητές κατασκευές που έχει κρεμάσει από την οροφή μέχρι το πάτωμα της επιβλητικής αίθουσας κρέμονται και πέφτουν, σαρώνουν το δάπεδο και λικνίζονται στα ρεύματα του αέρα. Οι λεπτεπίλεπτες γλυπτικές φόρμες, εκτελεσμένες με την παράδοση των ιθαγενών των Άνδεων, το quipu, συνοδεύονται από ηχητικές και ψηφιακές εγκαταστάσεις που αποτελούν μια «πράξη πένθους για την καταστροφή των δασών, τις επακόλουθες επιπτώσεις στην κλιματική αλλαγή και τη βία κατά των ιθαγενών».

Οι λεπτεπίλεπτες γλυπτικές φόρμες, εκτελεσμένες με την παράδοση των ιθαγενών των Άνδεων, το quipu, συνοδεύονται από ηχητικές και ψηφιακές εγκαταστάσεις που αποτελούν μια «πράξη πένθους για την καταστροφή των δασών, τις επακόλουθες επιπτώσεις στην κλιματική αλλαγή και τη βία κατά των ιθαγενών

Οι κριτικές για το έργο είναι ανάμεικτες, άλλοι θεωρούν ότι είναι σπατάλη χώρου και άλλοι θεωρούν ότι η τοποθέτηση ενός τέτοιου έργου ανακαλεί μνήμες και για τον ίδιο τον τόπο που είναι τοποθετημένο.

Ανάμεσα στα υφασμάτινα κομμάτια είναι κρεμασμένα σε σκοινιά και σπάγκους κομμάτια διαβρωμένου γυαλιού σε μέγεθος βότσαλου, οστά αρνιών και κομμάτια από όστρακα στρειδιών, υπολείμματα από δείπνα που πετάχτηκαν στον ποταμό Τάμεση. Πολλά από αυτά τα θραύσματα έχουν συλλεχθεί από τη λάσπη από συνεργάτες της που ανήκουν στις κοινότητες Latinx του Λονδίνου.

Η πρακτική της Βικούνια έχει αυτό το κομμάτι της απολαυστικής αναζήτησης, να βρίσκεις, να ανακαλύπτεις και να χρησιμοποιείς ξανά θραύσματα ως υπενθύμιση της ζωής που προϋπήρχε, ενώ αυτά τα θραύσματα μέσα στην εγκατάσταση βρίσκουν μια νέα ζωή.

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, άποψη έκθεσης στο UC Berkeley Art Museum & Pacific Film Archive το 2018. Φωτο: Johnna Arnold. Courtesy Cecilia Vicuña; BAMPFA; and Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London

Η Βικούνια επέλεξε αυτή τη φορά το λευκό, λευκασμένα πανιά και νήματα ως ένδειξη πένθους για τη βλάστηση που χάνεται και αφήνει τα τελευταία ίχνη της, ενώ το θρόισμα του αέρα στην αίθουσα μπλέκεται με ήχους, το κελάηδισμα των πουλιών και το τρεχούμενο νερό, τον βόμβο των εντόμων, το θρηνητικό λαϊκό τραγούδι και τη φωνή της ίδιας. Ακούγονται σύνολα εγχόρδων, κιθάρες και χορωδίες, ηχογραφήσεις απόμακρες, προκλητικές κραυγές. Μερικές φορές ο ήχος μοιάζει να συγκεντρώνεται σε ένα μόνο μέρος, άλλες φορές παρασύρεται και πλέκεται ανάμεσα στα ίδια τα γλυπτά.

Αυτοί οι ήχοι, σαν διαρκές κάλεσμα της φύσης, δημιουργούν στους επισκέπτες τη διάθεση της διαρκούς κίνησης. Ο ήχος καταρρίπτει την έννοια του χρόνου, το παρελθόν και το παρόν, τον ανθρώπινο και τον φυσικό κόσμο. Σαν να είναι φλοιοί αποξηραμένων δέντρων ή σαν σάβανα του κόσμου που χάνεται, τα γλυπτά αυτά υφάσματα αποπνέουν την ηρεμία του πένθους και μοιάζουν με θρηνητικό συγκινητικό τραγούδι πριν ή μετά το αναπόδραστο τέλος της φύσης.

Γεννημένη στη Χιλή, η 74χρονη καλλιτέχνιδα και ποιήτρια (έχει εκδώσει περισσότερα από 20 βιβλία) με έδρα το Σαντιάγο και τη Νέα Υόρκη σπούδασε στο UCL Slade School of Fine Art του Λονδίνου στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα στη Χιλή, που υποστηρίχθηκε από τη CIA το 1973, έμεινε στην εξορία, αρχικά στο Λονδίνο και στη συνέχεια στην Κολομβία και τη Βενεζουέλα. Το 2009 η Βικούνια συνεπιμελήθηκε το πολύ αξιόλογο «The Oxford Book of Latin American Poetry».

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης Quipu Womb (Η ιστορία της Κόκκινης Κλωστής, Αθήνα), 2017. Cecilia Vicuña, on display at Tate Modern © Cecilia Vicuña
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, άποψη του The Milk of Dreams, στην 59η Μπιενάλε Βενετίας 2022. Φωτο: Eva Herzog. Courtesy the artist and Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London

Ως καλλιτέχνιδα είναι περισσότερο γνωστή για τα αντιμνημειακά της precarios, φτιαγμένα από υλικά που βρέθηκαν.

Ονομάζει τα έργα της «quipoems» – σύνθεση από την αγγλική λέξη poem (ποίηµα) και τη λέξη quipu, ένα αντικείµενο που αποτελείται από ένα κορδόνι που επάνω του είναι στερεωµένα νήµατα διάφορων χρωµάτων µε κόμπους, το οποίο το χρησιμοποιούσαν οι Quechua των Άνδεων για χιλιάδες χρόνια, μέχρι την ισπανική κατάκτηση τον 16ο αιώνα, για να καταγράφουν γεγονότα και να κάνουν λογαριασμούς. Χρησιμοποιεί μια γραφή της προκολομβιανής εποχής για να δημιουργήσει τη δική της παράδοση, εικαστική και λογοτεχνική, μια γλώσσα γενναία και μια φωνή δυνατή μέσα από την αφήγησή της. Η Βικούνια έχει προσαρμόσει τις μορφές αυτής της χαμένης υλικής γλώσσας στην ποίηση και την τέχνη της στο μεγαλύτερο μέρος της καριέρας της.

Καταπιάνεται με τις πολιτικές, περιβαλλοντικές και έμφυλες ανισότητες. «Το εφήμερο και περιβαλλοντικά συνειδητό έργο της συνδυάζει την απτική τελετουργία της ύφανσης με τη συναρμολόγηση, την ποίηση, την παράσταση και τη ζωγραφική», αναφέρει η Tate.

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Hyundai Commission, Cecilia Vicuña, Tate Modern 2022. Φωτο: © Tate Photography (Matt Greenwood)

Η Σεσίλια Βικούνια έχει τιμηθεί με Χρυσό Λέοντα από την Μπιενάλε της Βενετίας 2022 μαζί με τη Γερμανίδα καλλιτέχνιδα Καταρίνα Φριτς για τα επιτεύγματά τους στην τέχνη. Και οι δύο καλλιτέχνιδες επιλέχθηκαν από τη Σεσίλια Αλεμάνι, την επιμελήτρια της 59ης Διεθνούς Έκθεσης Τέχνης της Μπιενάλε της Βενετίας. «Η Βικούνια είναι μια ακτιβίστρια που αγωνίζεται εδώ και καιρό για τα δικαιώματα των αυτόχθονων πληθυσμών στη Χιλή και την υπόλοιπη Λατινική Αμερική. Στις εικαστικές τέχνες, η δουλειά της εκτείνεται από τη ζωγραφική, την παράσταση, μέχρι πολύπλοκες συνθέσεις. Η καλλιτεχνική της γλώσσα είναι χτισμένη γύρω από τη βαθιά γοητεία που ασκούν οι ιθαγενείς παραδόσεις και οι μη δυτικές επιστημολογίες», είπε η Αλεμάνι.

Εδώ και 50 χρόνια η Βικούνια έχει παραμείνει πιστή στη νεανική της κλίση ως ανένταχτης εικαστικής καλλιτέχνιδας· τα έργα της για συγκεκριμένο χώρο (site-specific) αναδεικνύουν το ταλέντο της να συνθέτει χωρικά ποιήματα και να εκφράζεται µ’ έναν ενστικτώδη λυρισµό που απλώνεται σε τρεις διαστάσεις.

Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, Tres espirales (Three Spirals), 2022. Courtesy the artist; Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London; and the Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, Karl Marx, 1972. Μουσείο Solomon R. Guggenheim, Νέα Υόρκη
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, Violeta Parra 1973, Tate. Δωρεά της Catherine Petitgas, 2017.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης του έργου Cecilia Vicuña, Quipu del Exterminio / Extermination Quipu 2022, μαλλί, φυσικές φυτικές ίνες, τρίχες αλόγου, μέταλλο, ξύλο, κοχύλια, σπόροι, οστά, πηλός, γύψος, πλαστικό και παστέλ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Lehmann Maupin, Νέα Υόρκη, Χονγκ Κονγκ, Σεούλ και Λονδίνο.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cecilia Vicuña, άποψη του The Milk of Dreams, στην 59η Μπιενάλε Βενετίας 2022. Φωτο: Eva Herzog. Courtesy the artist and Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης Cecilia Vicuña: Spin Spin Triangulene, Solomon R. Guggenheim Museum, 2022. Φωτο: David Heald © Solomon R. Guggenheim Foundation, 2022. Courtesy the artist, Lehmann Maupin, New York, Hong Kong, Seoul, and London; and the Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Προβολή εγκατάστασης, Cecilia Vicuña: "Spin Spin Triangulene, Solomon R. Guggenheim Museum", 27 Μαΐου 2022-5 Σεπτεμβρίου 2022. Φωτο: David Heald © Solomon R. Guggenheim Foundation, 2022. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας, Lehmann Maupin, Νέα Υόρκη, Χονγκ Κονγκ, Σεούλ και Λονδίνο, και Μουσείο Solomon R. Guggenheim, Νέα Υόρκη.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Hyundai Commission: Cecilia Vicuña: Brain Forest Quipu, άποψη της εγκατάστασης στην Tate Modern 2022. Φωτο: © Tate Photography (Sonal Bakrania)
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης “Seehearing the Enlightened Failure” στο Centro de Arte Dos de Mayo (CA2M) στη Μαδρίτη, 2021. Φωτο: Roberto Ruiz. Image courtesy of the artist, Centro de Arte Dos de Mayo and Lehmann Maupin.
Τα επικά υφαντά έργα της Σεσίλια Βικούνια στην Tate Modern στο Λονδίνο Facebook Twitter
Η Cecilia Vicuña μπροστά από το έργο της "Quipu Womb", 2017, στην Tate Modern, 2022. Φωτο: Lucy Dawkins
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι λένε τα αλλεπάλληλα sold out της Γιαγιόι Κουσάμα στην Tate

Infinity Mirrored Rooms / Γιαγιόι Κουσάμα: Η 93χρονη εικαστικός που «έριξε» το instagram

Η Κουσάμα κατέχει τον τίτλο της πιο «ινσταγκραμικής» καλλιτέχνιδας, με εκατομμύρια likes και δεκάδες χιλιάδες αναρτήσεις παγκοσμίως, με τους επισκέπτες των Infinity Mirrored Rooms να γίνονται υποκείμενα αυτού του ατελείωτα ψυχεδελικού τοπίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ