«Συμβιωτικά» στο ΕΜΣΤ: Πώς επικοινωνούν οι θηλυκότητες στην τέχνη;

Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Μπία Ντάβου, «Σειραϊκές δομές 2–Οδύσσεια», 1978–1981. Μελάνι και μολύβι σε χαρτί μιλιμετρέ, 21 × 29,7 εκ. Δωρεά του Ζάφου Ξαγοράρη, 2002. Συλλογή του ΕΜΣΤ | Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
0

Τα vintage, συλλεκτικά, σκληρά εξώφυλλα βιβλίων της Χριστίνας Μήτρεντσε με κορδέλες, γράμματα βινυλίου και ξύλο είναι ο καμβάς των έργων της στα οποία χρησιμοποιεί τις δημοφιλέστερες συντομογραφίες των hashtags του Faceboοk και του Instagram ως νέα μορφή λόγου στη σειρά «bookscapes». Η Καρολίνα Κρασούλη επινοεί μια εναλλακτική μορφή επικοινωνίας στο έργο της «Μοτίβο», που ξεδιπλώνεται σαν σχέδιο με χρωματιστά μολύβια. Η Μαρία Βαρελά στους «Τάπητες της ζωής» χρησιμοποιεί μοτίβα που υφαίνονται σε παραδοσιακά χαλιά του Μαρόκου σε μια νέα τυπολογία μοτίβων ύφανσης. Ένα παραβάν με μοτίβα, σχέδια, σχήματα και σύμβολα της Χρυσάνθης Κουμιανάκη είναι μέρος του έργου της «Όταν τελειώνει η παράσταση», με τις περφόρμανς που συμπληρώνουν το έργο στον χώρο να δημιουργούν μια νέα παρτιτούρα στη μη λεκτική επικοινωνία. 

Στη νέα έκθεση του ΕΜΣΤ «Συμβιωτικά», αποτέλεσμα της πρώτης ανοιχτής πρόσκλησης που απηύθυνε το μουσείο προς επιμελητές/-ήτριες και επιμελητικές ομάδες, οι εικαστικοί δημιουργούν ένα σύγχρονο αφήγημα που εστιάζει στη διαδικασία επικοινωνίας μέσα από καλλιτεχνικές πρακτικές θηλυκοτήτων στην τέχνη και ορίζει τον νοηματικό πυρήνα του πρότζεκτ, το οποίο αποτελείται από μια ομαδική έκθεση, πλαισιωμένη από ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων δράσεων.

Δίνοντας έμφαση στη διαδικασία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, μέσα από θραυσματικές εικόνες και κώδικες, με ένα εκτεταμένο φάσμα καλλιτεχνικών μέσων, τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση «Συμβιωτικά» δημιουργούν χώρο και ρυθμό, γίνονται ποιητικές χειρονομίες και στοχασμοί για τη σύγχρονη πραγματικότητα αλλά και για την ίδια την ιστορία της τέχνης και υφαίνουν το δικό τους αφήγημα για τις θηλυκότητες στην τέχνη, «σ’ ένα δικό τους δωμάτιο», ως αναφορά στο βιβλίο της Βιρτζίνια Γουλφ.

Η χρήση του κανάβου είναι δομικό στοιχείο της καλλιτεχνικής πρακτικής των εικαστικών που συμμετέχουν στην έκθεση. Σχετίζεται με την ύφανση και εδώ αναδεικνύεται σε κατεξοχήν καλλιτεχνική πράξη που μετατρέπει τη χειροτεχνική διαδικασία σε εργαλείο αντίστασης και ενδυνάμωσης της παρουσίας των θηλυκοτήτων στη σύγχρονη τέχνη και τη συνδέει με διαφορετικές εκδοχές της οπτικής, κειμενικής, επιστημονικής και τεχνολογικής γλώσσας.

Οι εικαστικοί συνομιλούν με συνθέσεις της Μπίας Ντάβου, της Ναυσικάς Πάστρα και της Χρύσας, από τη συλλογή του ΕΜΣΤ, που έρχονται να συμπληρώσουν την έκθεση, αφετηρία της οποίας, άλλωστε, σύμφωνα με την επιμελητική ομάδα, αποτέλεσε η ενότητα σχεδίων «Σειραϊκές δομές 2 – Οδύσσεια» της Μπίας Ντάβου, η οποία στα μέσα της δεκαετίας του 1970, επηρεασμένη από τις νέες τεχνολογίες των υπολογιστικών μηχανών αλλά και από την πίστη της στον κοινωνικό και επικοινωνιακό χαρακτήρα της τέχνης, συνέλαβε ένα σειριακό σύστημα ανάπτυξης του καλλιτεχνικού έργου που είχε ως βάση του το δυαδικό σημειογραφικό σύστημα αρίθμησης (τα ψηφία 0 και 1) και την ακολουθία Fibonacci. Χρησιμοποιώντας λευκές και μαύρες κουκκίδες ως δομικά στοιχεία, απεικόνισε αρχικά σε μιλιμετρέ χαρτί διάφορες ακολουθίες που προέκυπταν από τη σχέση των δύο προηγούμενων εκάστοτε μονάδων. Τα σχέδια αυτών των σειρών αποτύπωναν έναν οπτικό κώδικα επικοινωνίας ο οποίος μπορούσε να γίνει άμεσα κατανοητός από το κοινό.

Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Χρύσα, «From the Newspaper Book», 1962. Μελάνι σε χαρτί, 82 × 61 εκ. Δωρεά του Mark Cortale από τη Συλλογή της Λίτσας Δ. Τσιτσέρα, 2021. Συλλογή του ΕΜΣΤ | Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Τα δύο σχέδια της Χρύσας με τίτλο «From the Newspaper Book», 1962, αποτελούν χαρακτηριστικά δείγματα της δημιουργικής περιόδου 1958-1962 κατά την οποία η εικαστικός διερεύνησε τις δυνατότητες που μπορούσε να της παρέχει ο χώρος της τυπωμένης επιφάνειας αλλά και τη φορμαλιστική και εκφραστική δύναμη που προκύπτει μέσα από τη σχέση κειμένου και εικόνας. Η καλλιτέχνις έδωσε βάρος στην αυστηρή γεωμετρική οργάνωση και στη συστηματική επανάληψη της πληροφορίας, της οποίας το περιεχόμενο δεν παρουσιάζει ποτέ εξ ολοκλήρου. Αντίθετα, κατακερματίζοντας τη γλώσσα, μεγεθύνοντας και τονίζοντας γράμματα και λέξεις, επεμβαίνοντας με μελάνι και διαγράφοντας με ελεύθερες χειρονομιακές πινελιές τμήματα του έργου, αποποιήθηκε την αφηγηματική αναπαράσταση της πληροφορίας. Το αποτέλεσμα είναι ένα γλωσσικό παιχνίδι όπου η αναγνωσιμότητα δυσχεραίνεται, η γραφή γίνεται φόρμα και απαιτεί αποκωδικοποίηση και επανερμηνεία. 

Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Ναυσικά Πάστρα, «Σύνεκτρον–τετράγωνο–κύκλος», 1968–1976. Ντουραλουμίνιο, 19,5 × 81 × 81 εκ. Δωρεά του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη, 2017. Συλλογή του ΕΜΣΤ | Εθνικού Μουσείου ΣύγχρονηςΤέχνης

Η Ναυσικά Πάστρα με τη σειρά «Αναλογικά», 1976, αποπειράθηκε να προσανατολίσει την εργασία της προς την αντικειμενική και αυστηρή γλώσσα της γεωμετρίας και να εστιάσει στη δημιουργία ενός ορθολογικού συστήματος σχέσεων βασισμένου στη λογική ανάλυση και στην επαναληπτική δομική μέθοδο. Τα σχέδια αποτελούνται από χειρόγραφες σημειώσεις, υπομνήματα με σχόλια, σχήματα, αναλογίες και μετρήσεις, διαγράμματα και πλέγματα. Πρόκειται για στοιχεία τα οποία τη βοήθησαν να μεταφράσει αφηρημένες έννοιες σε φόρμες και να περιγράψει τον τρόπο διαμόρφωσης του έργου της με σαφήνεια και καθαρότητα. 

Στην έκθεση, οι Phantom Investigations (Ινώ Βαρβαρίτη, Γιάννης Δελαγραμμάτικας) επιχειρούν μια επιτελεστική διάλεξη βασισμένη στο καλλιτεχνικό αρχείο του ΕΜΣΤ, εστιάζοντας στο εικαστικό έργο και στη ζωή των τριών ιστορικών γυναικών εικαστικών.

Δίνοντας έμφαση στη διαδικασία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, μέσα από θραυσματικές εικόνες και κώδικες, με ένα εκτεταμένο φάσμα καλλιτεχνικών μέσων, τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση «Συμβιωτικά» δημιουργούν χώρο και ρυθμό, γίνονται ποιητικές χειρονομίες και στοχασμοί για τη σύγχρονη πραγματικότητα αλλά και για την ίδια την ιστορία της τέχνης και υφαίνουν το δικό τους αφήγημα για τις θηλυκότητες στην τέχνη, «σ’ ένα δικό τους δωμάτιο», ως αναφορά στο βιβλίο της Βιρτζίνια Γουλφ.

Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Phantom Investigations (Ινώ Βαρβαρίτη, Γιάννης Δελαγραμμάτικας), «Κάθε σχέση ανήκει σε άλλες σχέσεις» (λεπτομέρεια), 2023. Έντυπο υλικό βασισμένο σε αρχειακή έρευνα, εκτυπώσεις, φωτογραφίες, χαρτί, ασπρόμαυρο, μεταβλητές διαστάσεις. Η Μπία Ντάβου μπροστά από τη Neue Nationalgalerie στο Βερολίνο. Στο βάθος διακρίνεται έργο της Χρύσας. A/A 3437, Καλλιτεχνικό Αρχείο, ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο ΣύγχρονηςΤέχνης, φωτογραφίες Α/Μ Δωρεά Ζάφου Ξαγοράρη, 2001.

«Έχουμε δουλέψει τη σχέση λόγου και τέχνης σε ένα ερευνητικό πρότζεκτ που έχουμε κάνει, στους "Προλόγους"», λέει στη LiFO η επιμελητική ομάδα miss dialectic «και αποφασίσαμε με το open call του μουσείου να δουλέψουμε με κάτι που είναι μέσα στα ερευνητικά μας ενδιαφέροντα, με καλλιτέχνιδες που ασχολούνται από τη δεκαετία του ‘70 με αυτήν τη σχέση λόγου, γραφής, κώδικα, με ένα σύστημα επικοινωνίας, έναν ορθολογικό τρόπο προσέγγισης του έργου τέχνης.

Οπότε, κοινές θεματικές των καλλιτέχνιδων που επιλέξαμε με αυτές του ’70 είναι η διαδικασία, το σύστημα, κομμάτια δουλειάς που επαναχρησιμοποιούνται για ένα επόμενο στάδιο, η έννοια της μονάδας και της επανάληψής της, η έννοια της αφήγησης και πώς τελικά προσπαθούν να επικοινωνήσουν όλες με το κοινό στον δημόσιο χώρο. Οι σύγχρονες καλλιτέχνιδες δουλεύουν με τις ίδιες θεματικές και μέσα από αυτήν τη συνύπαρξη κοιτάζεις με νέα ματιά το έργο των παλαιών, αλλά υπάρχει συνέχεια και συνομιλία. Μας ενδιαφέρουν αυτές οι σχέσεις που αναπτύσσονται μέσα στην έκθεση και πώς ουσιαστικά πλέκεται η ύφανση του μύθου και οι διαφορετικές αφηγήσεις».

Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Χρυσάνθη Κουμιανάκη, «Όταν τελειώνει η παράσταση», 2023. Εγκατάσταση, τετράπτυχο παραβάν (205 × 324 εκ.), κοστούμια διάφορων διαστάσεων, ηχητική εγκατάσταση, 8'48'' σε επανάληψη. Νέα παραγωγή του ΕΜΣΤ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτ.:YOOOP Studio
Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Χριστίνα Μήτρεντσε, «Home is the Net–Bookscape VI», 2018. Vintage συλλεκτικά σκληρά εξώφυλλα, κορδέλες, γράμματα βινυλίου, ξύλο, 100 × 60 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της CITRONNE Gallery.
Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Καρολίνα Κρασούλη, «How to Remember (Plans)», 2022. Λάδι, χρώμα σε μορφή σκόνης, γκέσο, γραφίτης και κλωστή σε καμβά, 145 × 107 εκ. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και των Kalfayan Galleries, Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Φωτ.: Κέλλυ Φίλιου
Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη Facebook Twitter
Μαρία Βαρελά, «Rugs of Life [Οι τάπητες της ζωής]», 2020. Εγκατάσταση, δύο χειροποίητα χαλιά (185 × 103 εκ. και 191 × 91 εκ.), ασπρόμαυρο βίντεο χωρίς ήχο, 5' σε επανάληψη. Παραγωγή σε συνεργασία με τον συνεταιρισμό Twanza. Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας. Φωτ.: Άννα Πρίμου

«Συμβιωτικά» στο ΕΜΣΤ (4ος όροφος)
Eπιμέλεια: miss dialectic
Συμμετέχουν: Μαρία Βαρελά, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Καρολίνα Κρασούλη, Χριστίνα Μήτρεντσε, Μπία Ντάβου, Ναυσικά Πάστρα, Χρύσα, Phantom Investigations [Ινώ Βαρβαρίτη, Γιάννης Δελαγραμμάτικας]
Διάρκεια έκθεσης: 12/10-26/11

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT