Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter

Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα;

0

Το «Tomorrows» είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις που γίνονται αυτήν τη στιγμή στην Αθήνα. Αναφέρεται στο μέλλον και στο πώς αυτό φαντάζει σήμερα μέσα από ουτοπικές ή δυστοπικές υποθέσεις, όπως αυτές διαμορφώνονται με βάση το παρόν. Δεν αφορά την επιστημονική φαντασία καθαρά, αντίθετα αυτή αποτελεί ένα κομμάτι της έκθεσης. Σου δίνει πολλή τροφή για σκέψη. Ένα από τα πολλαπλά ζητήματα που θέτει είναι αν, κοιτάζοντας το μέλλον, μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα το παρόν και το παρελθόν. Η αλλαγή είναι διάχυτη παντού, σε κάθε πτυχή της ζωής μας. Με την πάροδο του χρόνου η Γη αλλάζει, οι πόλεις αλλάζουν, και το φυσικό και αστικό περιβάλλον μετασχηματίζεται έτσι ώστε οι άνθρωποι, αλλά και οι έμβιοι οργανισμοί να καταφέρνουν να επιβιώνουν μέσα στις ακραίες κλιματολογικές, κοινωνικοπολιτικές και τεχνολογικές εξελίξεις.


Στο πλαίσιο του «Tomorrows» κλήθηκαν εικαστικοί, αρχιτέκτονες, designers και συγγραφείς να συνθέσουν το δικό τους σενάριο για τις φουτουριστικές κοινωνίες μέσα από σχέδια, βίντεο, πολύπλοκες εγκαταστάσεις, λογοτεχνικές ιστορίες, αρχιτεκτονικές αφηγήσεις, σχέδια, μακέτες και μοντέλα υποθετικών συστημάτων, ενδυμασίες και αντικείμενα τρισδιάστατης εκτύπωσης. Συνολικά παρουσιάζονται 33 ομαδικά ή ατομικά έργα, ορισμένα από τα οποία έχουν δημιουργηθεί αποκλειστικά για το συγκεκριμένο πρότζεκτ ή εκτίθενται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.


Η έκθεση χωρίζεται σε 5 ενότητες. Τα περιβάλλοντα μετα-φύσης αφορούν την κλιματική αλλαγή και τον τρόπο που αυτή θα επηρεάσει την οικολογία του πλανήτη, όπως και την ανθρώπινη παρέμβαση στη φύση και τις επιπτώσεις της. Τα «Κελύφη και Τόποι Συμβίωσης» έχουν να κάνουν με το πώς επηρεάζει η νέα τεχνολογία τις ανθρώπινες κατοικίες και υποδομές, τη φύση αλλά και τις νέες συνιστώσες της ανθρώπινης ζωής, όπως τα κέντρα δεδομένων, μια και κυριαρχεί πλέον η πληροφορία. Όμως, τα ηλεκτρονικά δεδομένα εξετάζονται ως ιδέα και στην ενότητα «Δίκτυα και Υποδομές», στην οποία η πόλη παρουσιάζεται ως ένας μεγάλος οργανισμός που η αρχιτεκτονική από τη δεκαετία του '60 προσπαθεί να αναπλάσει με βάση τα επερχόμενα συστήματα επικοινωνίας, πληροφορίας και μεταφοράς. Στην «Αλγοριθμική Κοινωνία», τα αλγοριθμικά συστήματα επηρεάζουν σε τέτοιο βαθμό την κοινωνία, που δημιουργούνται νέες σχέσεις αλλά και νέα αδιέξοδα για τους ανθρώπους. Τέλος, η ενότητα «Πέρα από τον Άνθρωπο» αφορά ένα μέλλον όπου κυριαρχούν οι μηχανές.

Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Morehshin Allahyari & Daniel Rourke, The 3rd Additivists Cookbook on Mediterranean post natures and the cultural now, 2017. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου


Σίγουρα, δύο από τα έργα που απαιτούν περισσότερη προσοχή λόγω της ιστορικότητάς τους είναι η «Ηλεκτρονική Πολεοδομία» του αρχιτέκτονα Τάκη Χ. Ζενέτου και η «Οικουμενόπολη» του αρχιτέκτονα και πολεοδόμου Κωνσταντίνου Δοξιάδη. Και τα δύο χρειάστηκαν αρκετά χρόνια για να ολοκληρωθούν. Ο Δοξιάδης οραματίστηκε μια εξιδανικευμένη παγκόσμια πόλη, όπου όλοι οι άνθρωποι θα είναι ίσοι και δεν θα διαχωρίζονται από εθνικές, φυλετικές ή θρησκευτικές διαφορές. Η θεωρία της Οικουμενόπολης ξεκίνησε να πλάθεται από το 1959 και ολοκληρώθηκε το 1974, στο πλαίσιο ενός ερευνητικού προγράμματος που χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Ford. Ο Τάκης Ζενέτος και η ομάδα του, για περισσότερο 20 χρόνια, από το 1952 έως το 1971, ανέπτυσσαν την «Ηλεκτρονική Πολεοδομία», μια έρευνα του σπουδαίου αρχιτέκτονα πάνω στις εξελίξεις των εφαρμογών της ηλεκτρονικής τεχνολογίας που προβλέπει ότι ο εγκέφαλος ενός ανθρώπου μελλοντικά θα μπορεί να δίνει απευθείας εντολές σε οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή με τη βοήθεια ενός υπερευαίσθητου δέκτη ηλεκτροεγκεφαλικών κυμάτων – δεν έπεσε πολύ έξω.


Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το έργο του αρχιτέκτονα Liam Young, μια παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση που αφορά αποκλειστικά την Αθήνα. Ο Young βρέθηκε στην Αθήνα τον Μάρτιο και οργάνωσε ένα εργαστήριο για τις ανάγκες του πρότζεκτ.


Συμμετέχουν ακόμη οι καλλιτέχνες Pinar Yoldas, !Mediengruppe Bitnik, Morehshin Allahyari & Daniel Rourke και Λίνα Θεοδώρου, αρχιτέκτονες όπως η ομάδα AREA (Architecture Research Athens), ο Αριστείδης Αντονάς και οι Design Earth, οι designers Metahaven, Adam Harvey και Behnaz Farahi, αλλά και πανεπιστημιακές σχολές αρχιτεκτονικής και design, όπως το Advanced Studio του Michael Young από το Πανεπιστήμιο Yale και το MArch Unit 24 της Πηνελόπης Χαραλαμπίδου και του Michael Tite από τη σχολή Bartlett του Λονδίνου. Την έκθεση έχουν επιμεληθεί η Δάφνη και ο Πάνος Δραγώνας.

Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Point supreme architects, Tomorrow's commons. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Shu Lea Cheang, Mediterranean Touch Screen. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Shu Lea Cheang, Mediterranean Touch Screen. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Shu Lea Cheang, Mediterranean Touch Screen. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Δημιουργός: Τάκης Χ. Ζενέτος, Τίτλος: Ηλεκτρονική πολεοδομία, Χρονολογία: 1952-1971. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Zenovia Toloudi, Siloescapes. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Zenovia Toloudi, Siloescapes. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Zissis Kotionis, Hot Camp. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Lydia Kallipoliti & Andreas Theodoridis, AIR Shake. Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Πώς και ποιοι θα είμαστε σε μερικά χρόνια από τώρα; Facebook Twitter
Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης

Ιnfo:

Το «Tomorrows» πραγματοποιείται στη Διπλάρειο Σχολή (πλ. Θεάτρου 3, Ομόνοια), θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Ιουλίου και είναι με ελεύθερη είσοδο.

Εικαστικά
0

Μαρία Παππά

Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ