Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter

Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής

0

Μια σημαντική έκθεση παρουσιάζεται μέχρι τις 21 Ιανουαρίου στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον. Πρόκειται για τη Vermeer and the Masters of Genre Painting: Inspiration and Rivalry, η οποία εξετάζει τις καλλιτεχνικές ανταλλαγές μεταξύ των Ολλανδών ζωγράφων από το 1650 ως το 1675, όταν έφτασαν στη κορύφωση της καλλιτεχνικής τους απόδοσης και της τεχνικής τους επιδεξιότητας, απεικονίζοντας θέματα από την καθημερινότητα και αναδεικνύοντας την απόλυτη ομορφιά του ορατού κόσμου.

Στην έκθεση παρουσιάζονται 65 αριστουργήματα του Βερμέερ και των συγχρόνων του, όπως οι Gerard ter Borch, Gerrit Dou, Pieter de Hooch, Nicolas Maes, Eglon van der Neer, Caspar Netscher και Jacob Ochtervelt, οι οποίοι δημιούργησαν μέσα στο μεταβαλλόμενο καλλιτεχνικό κλίμα της ολλανδικής δημοκρατίας, στο τρίτο τέταρτο του 17ου αιώνα, ιδιαίτερα στο Άμστερνταμ, το Χάρλεμ, το Λάιντεν, το Ντέντερ, το Ρότερνταμ και το Ντελφτ.

Η έκθεση φιλοδοξεί να καταρρίψει τον μύθο του καλλιτεχνικού απομονωτισμού και να αναδείξει πώς οι σπουδαίοι δημιουργοί ήταν πολύ περισσότερο συνδεδεμένοι καλλιτεχνικά απ' όσο πιστεύαμε μέχρι σήμερα.

Η έκθεση φιλοδοξεί να καταρρίψει τον μύθο του καλλιτεχνικού απομονωτισμού και να αναδείξει το πώς όλοι αυτοί οι σπουδαίοι δημιουργοί θαύμαζαν, αμφισβητούσαν και επηρέαζαν βαθιά, σπρώχνοντας ο ένας τον άλλον σε μεγαλύτερα επιτεύγματα και όντας πολύ περισσότερο συνδεδεμένοι καλλιτεχνικά απ' όσο πιστεύαμε μέχρι σήμερα.

Η έκθεση διοργανώνεται από την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη της Ιρλανδίας στο Δουβλίνο (παρουσιάστηκε από τις 17 Ιουνίου έως τις 17 Σεπτεμβρίου) και το Μουσείο του Λούβρου (παρουσιάστηκε από τις 20 Φεβρουαρίου έως τις 22 Μαΐου 2017).

Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Pieter de Hooch, Woman Weighing Coins, c. 1664, oil on canvas. Staatliche Museen zu Berlin
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Johannes Vermeer, Woman Holding a Balance, c. 1664, oil on canvas. National Gallery of Art, Washington
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Eglon van der Neer, Woman Washing her Hands, 1675, oil on panel. Royal Picture Gallery Mauritshuis, The Hague. Photography by Margareta Svensson
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Jan Steen, Young Woman Playing a Harpsichord to a Young Man, c. 1659, oil on panel. The National Gallery, London
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Johannes Vermeer, The Love Letter, c. 1669-70, oil on canvas. Rijksmuseum
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Gabriel Metsu, Man Visiting a Woman Washing her Hands, c. 1663-66, oil on canvas. Waddesdon Manor, The Rothschild Collection
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Johannes Vermeer, Woman Writing a Letter, with her Maid, c. 1670-71, oil on canvas. National Gallery of Ireland, Dublin
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Johannes Vermeer, The Lacemaker, c. 1670-71, oil on canvas transferred to panel. Musée du Louvre, Paris
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Caspar Netscher, Woman Feeding a Parrot, with a Page, 1666, oil on panel. National Gallery of Art, Washington
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Johannes Vermeer, Young Woman Seated at a Virginal, c. 1675 oil on canvas. The National Gallery, London
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Gabriel Metsu, Woman Reading a Letter, c. 1664–1666, oil on panel. National Gallery of Ireland, Dublin
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Gabriel Metsu, Man Writing a Letter, c. 1664-66, oil on panel. National Gallery of Ireland, Dublin
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Johannes Vermeer. A Lady Writing, c. 1665-67, oil on canvas. National Gallery of Art, Washington
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Gerard ter Borch, Woman Writing a Letter, c. 1655-56, oil on panel. Royal Picture Gallery Mauritshuis, The Hague
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Gerard ter Borch, Young Woman at her Toilet with a Maid, c. 1650-51, oil on wood. The Metropolitan Museum of Art
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Gerrit Dou, Astronomer by Candlelight, c. 1665, oil on panel. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Gerrit Dou, Woman at the Clavichord, c. 1665, oil on panel. Dulwich Picture Gallery, London
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Johannes Vermeer, Woman with a Pearl Necklace, c. 1662-65 oil on canvas. Staatliche Museen zu Berlin
Πώς αλληλεπιδρούσαν ο Βερμέερ και οι άλλοι δάσκαλοι της ολλανδικής ζωγραφικής Facebook Twitter
Johannes Vermeer, The Astronomer, 1668, oil on canvas. Musée du Louvre, Paris
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ