Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer

1

Ο μύθος που θέλει τον Johannes Vermeer έναν απομονωμένο καλλιτέχνη, έγκλειστο στο σπίτι του στην oλλανδική πόλη Nτελφτ (Delft), φαίνεται έτοιμος να ανατραπεί. Μια νέα έκθεση, η Vermeer and the Masters of Genre Painting που εγκαινιάστηκε στο Λούβρο στις 22 Φεβρουαρίου, δίνει έμφαση στις βαθιές επιρροές του από άλλους, σύγχρονους του Ολλανδούς ζωγράφους.

Ο Vermeer και το Delft είναι μέχρι σήμερα πολύ στενά συνδεδεμένα στην ιστορία της τέχνης. Υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι ο ζωγράφος ταξίδεψε πέρα από αυτό, ενώ ερευνητές (και συγγραφείς όπως η Tracy Chevalier) έχουν μελετήσει τους δεσμούς του με άλλους συμπολίτες του. Συχνά ονομάζεται «ο Vermeer του Ντελφτ» για να διαφοροποιηθεί από τον ζωγράφο τοπίων «Vermeer του Haarlem». Όλα αυτά ενισχύουν την ιδέα ότι ήταν μια απομονωμένη μεγαλοφυία που έφευγε σπάνια από την γενέτειρα του.

O Blaise Ducos, ο επιμελητής του Λούβρου στον Vermeer και τους άλλους κορυφαίους της ρωπογραφίας, λέει ότι παρόλο που δουλεύει για την έκθεση πάνω από πέντε χρόνια, μόνο τώρα που οι πίνακες έχουν κρεμαστεί στις θέσεις τους κατάλαβε τους δεσμούς που συνδέουν τους Ολλανδούς ζωγράφους της ίδιας τεχνοτροπίας. «Ο Vermeer πρέπει να είχε ταξιδέψει και να είχε δει την δουλειά των άλλων ζωγράφων αλλιώς δε θα ήταν τόσο ενημερωμένος για το τι συμβαίνει. Όπως και ο Rembrandt, δεν πήγε ποτέ στο εξωτερικό αλλά δεν ήταν και ένας καλλιτέχνης απομονωμένος στο Ντελφτ που δούλευε στο μικρό του στούντιο, » λέει ο Ducos.

Ένα από τα παραδείγματα που παρουσιάζεται στην έκθεση, είναι ο πίνακας του Gerard ter Borch «Γυναίκα που γράφει ένα γράμμα» (1655-56, μουσείο Maurithuis, Χάγη), που εκτίθεται στο Λούβρο δίπλα στο έργο του Vermmer «Γυναίκα που γράφει» (1665-67, Εθνική Πινακοθήκη, Washington, DC). Η ιδέα της γυναίκας που γράφει (προφανώς ένα ερωτικό γράμμα) σε ένα σκοτεινό δωμάτιο φαίνεται ότι προέρχεται από τον πίνακα του Ter Borch, το πρώτο δείγμα πίνακα με αυτό το θέμα στην Ολλανδική τέχνη.

Ο Vermeer, υποστηρίζει ο Ducos πρέπει να είχε δει τον παλιότερο πίνακα, πιθανώς στο στούντιο του Ter Borch στο Deventer ή στην κατοχή κάποιου συλλέκτη στο Rotterdam. Αλλά ο Vermeer ανέπτυξε το θέμα, ζωντανεύοντας την γυναίκα με το να την βάλει να στρέφεται προς εμάς κοιτώντας μας με αυτό το πανίσχυρο βλέμμα. Αυτό που επίσης αναδεικνύει η έκθεση, είναι ότι παρότι ο Vermeer μπορεί να είχε υιοθετήσει ιδέες και πόζες από λίγο παλιότερες δουλειές, στα χέρια του αποκτούν ποιότητα ασύγκριτη σε σχέση με τους σύγχρονους του ζωγράφους. 

Η έκθεση Vermeer and the Masters of Genre Painting οργανώθηκε στο Λούβρο σε συνεργασία με την National Gallery of Ireland του Δουβλίνου και την National Gallery of Art στη Washington και παρουσιάζει μέχρι τις 22 Μαίου τα μεγάλα αριστουργήματα του Βερμέερ και των συγχρόνων του.

 

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Laitiere, Johannes Vermeer, 1658-1659. © Amsterdam, Rijksmuseum.

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Cuisiniere Hollandaise,Gerard Dou, 1640-1650. © RMN-Grant Palais(Musee du Louvre)

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
Le Peseuse d'or, Pieter de Hooch, 1664. © BPK Berlin.

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
Femme a la balance, Johannes Vermeer, 1664. © Washington , National Gallery of Art.

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
Jeune home ecrivant une lettre, Gabriel Metsu, 1664-1666. © Dublin, National Gallery of Ireland.

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Dentellière, Johannes Vermeer, 1669-1670. © RMN-Grant Palais(Musee du Louvre)

Μία έκθεση στο Λούβρο καταρρίπτει το μύθο της «απομονωμένης ιδιοφυΐας» του Vermeer Facebook Twitter
La Lettre, Johannes Vermeer, 1670. © Dublin, National Gallery of Ireland.


Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πιετ Μοντριάν: Η προσέγγιση της απόλυτης αλήθειας και η έκρηξη της ομορφιάς σε μια συναρπαστική έκθεση

Εικαστικά / Πιετ Μοντριάν: Μια συναρπαστική έκθεση με αφορμή την 150ή επέτειο από τη γέννηση του

Το Fondation Beyeler αφιερώνει μια ολοκληρωμένη έκθεση στον Ολλανδό ζωγράφο Πιετ Μοντριάν, έναν από τους σημαντικότερους και πιο πολυσχιδείς καλλιτέχνες της πρωτοπορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
summer culture

Summer Culture / 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζει να επισκεφθείτε στα νησιά το καλοκαίρι

Η εικαστική έκρηξη δεν σταματά ούτε το καλοκαίρι, καθώς φέτος διοργανώνονται σημαντικές εκθέσεις στα νησιά που θα αποτελέσουν πόλο έλξης για το εγχώριο και το διεθνές κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναβρίσκοντας τον παράδεισο: Ματίς και Χόκνεϊ σε μια συνομιλία-έκρηξη φωτός και ζωής

Εικαστικά / Ξαναβρίσκοντας τον παράδεισο: Ματίς και Χόκνεϊ σε μια συνομιλία γεμάτη φως και ζωή

Τη σχέση των δύο καλλιτεχνών αλλά και αυτή με το φως και τη φύση παρουσιάζει το Μουσείο Ματίς στη Νίκαια, σε μια νέα έκθεση που αποτελεί μια άνευ προηγουμένου συνομιλία μεταξύ του Ντέιβιντ Χόκνεϊ και του Ανρί Ματίς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Lapse: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι

Εικαστικά / «Lapse»: Μια οπτικοακουστική εγκατάσταση για ένα αέναο ταξίδι στο ΚΠΙΣΝ

Tο «Lapse» αποτελεί μια εμπειρία εμβύθισης σε ένα οπτικοακουστικό περιβάλλον το οποίο διαμορφώνεται από το ταξίδι ενός ατόμου, καθώς αυτό διανύει μεγάλες αποστάσεις στον χωροχρόνο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Μπαλάσκας: There is no sea without a land / There is no land without a sea «2291»

Εικαστικά / Bill Balaskas: «Η γλώσσα στην εννοιολογική τέχνη μπορεί να δημιουργήσει μια ρωγμή»

Ο εικαστικός και ακαδημαϊκός Bill Balaskas παρουσιάζει στους κήπους του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης την εγκατάσταση «2291» που σχολιάζει, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, τον οικουμενικό χαρακτήρα των προσφυγικών κρίσεων.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Arcadia: Μια γνωριμία με τη ζωγραφική του πρόωρα χαμένου καλλιτέχνη Χάρη Γαβρήλου

Εικαστικά / «Arcadia» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων: Γνωριμία με τη ζωγραφική του πρόωρα χαμένου Χάρη Γαβρήλου

Αν χρησιμοποιούσαμε μουσικούς όρους, θα λέγαμε ότι η ζωγραφική του είναι post-punk ή ethereal darkwave. Είναι μια ζωγραφική ρευστή, αέρινη, ρομαντική, σκοτεινή, μελαγχολική και ερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ