Περί καλλιτεχνικών...

Περί καλλιτεχνικών... Facebook Twitter
0

 

Αν δε μου τα είχε φέρει έτσι η ζωή θα ήμουνα γαλλικού. Θα ήμουνα μια καθηγήτρια δηλαδή μιας σχεδόν νεκρής γλώσσας, και όπως λέει η Ματούλα, θα κατείχα το ρεκόρ εκδηλώσεων βαρεμάρας από τους μαθητές, που περιμένουν με άφατο ενθουσιασμό το καρέ , γαλλικά, καλλιτεχνικά, θρησκευτικά, μουσική για να εκτονώσουν όλη την υπόλοιπη πίεση που υφίστανται.

Οχι αδίκως. Παρόλο που ποτέ δε θα ξεχάσω τη δασκάλα τεχνικών κυρία Κλάρου στο συντηρητικό μέχρι θανάτου Αρσάκειο της εποχής, δεν αρκεί ένας φωτισμένος δάσκαλος για να σωθεί ένας μαθητής.

Εχει φροντίσει επί δεκαετίες το σύστημα μέσα στο οποίο λυπάμαι, αλλά θα συμπεριλάβω γονείς και διδάσκοντες τουλάχιστον τα δύο -για τα οποία ενδιαφερόμαστε αυτή την ώρα- μαθήματα να απαξιωθούν συστηματικά.

Φυσικά με τη βαριά ευθύνη του συστήματος διδασκαλίας. Από τη θλιβερή μελόντικα που έσερνα και βασάνιζα τα αυτιά των διπλανών μου εκείνη την εποχή μέχρι σήμερα η λεγόμενη ωδική ή μουσική, διδάσκεται αλλιώς με πολύ λίγα και φωτισμένα παραδείγματα. Λυπάμαι ξανά που το λέω και ας ξέρω ότι κάποιοι ευαίσθητοι άνθρωποι, που δουλεύουν σκληρά θα διαμαρτυρηθούν. Το ίδιο ισχύει και στα καλλιτεχνικά.

Μάλλον ισχύει αυτό που ισχύει σε όλα όσα πρόκειται να δούμε να καταργούνται. Στην αρχή τα χρησιμοποιούμε για να κάνουμε πλάκα. Επειτα αυτομάτως απαξιώνονται, στη συνέχεια ευτελίζονται, καταρρέουν και κλείνουν. Αυτά είναι τα πιο πικρά λουκέτα. Τα λουκέτα που θα μπουν στην εκπαίδευση. Τουλάχιστον για εμένα. Γιατί είδα στον μισό αιώνα της ζωής μου να σώζεται τουλάχιστον ένα παιδί επειδή υπήρχε το μάθημα των καλλιτεχνικών. Επειδή κάποιος του έδειξε τί μπορεί να κρύβεται πίσω από μια ίσια γραμμή. Επειδή η γραμμή έκρυβε έναν ωκεανό συναισθημάτων.

Γι' αυτό, λοιπόν, το παιδί που όλοι ξέρουμε και για όποια άλλα χιλιάδες δεν γνωρίζουμε υψώνουμε φωνή. Αλλωστε άλλους δημόσιους υπάλληλους δε μπορούμε να αφαιρέσουμε. Ας κάνουμε τους λογαριασμούς μας χωρίς να διαλύσουμε αυτές τις μικρές έστω και ανούσιες σταγόνες "τέχνης" από τα ελληνικά σχολεία. Ακόμα κι αν δεν παλέψουμε για να δημιουργήσουμε καλλιτέχνες, ας αφήσουμε αυτήν την ώρα των καλλιτεχνικών να συνεχίζει να λειτουργεί ως εκτόνωση.

Γιατί στη ζωή δεν ξέρεις ποτέ πόσο σημαντικο ρόλο μπορεί να παίξει αυτή η μικρή ανούσια ώρα...

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ