Οι θηλυκές Banksy

Οι θηλυκές Banksy Facebook Twitter
0

Η street art σκηνής ήταν πάντα ένα ανδρικό προνόμιο, αλλά τώρα μια νέα γενιά γυναικών καλλιτεχνών γκράφιτι διεκδικούν τον δικό τους χώρο στην τέχνη, στους δρόμους, στην καταξίωση. Δεν είναι μόνο που περισσότερες γυναίκες τολμούν να στολίσουν με την τέχνη τους, δημόσιους χώρους και να διεκδικήσουν τα βλέμματά μας. Είναι που στα έργα τους η γυναικεία μορφή πλέον απογειώνεται.

Η Γιαπωνέζα Aiko, για παράδειγμα, είναι -σύμφωνα με την Independent- ένα από τα πλέον ανερχόμενα θηλυκά αστέρια της street-art σκηνής. Μετά τη συνεργασία της με τον Banksy στην ταινία του "Exit Through the Gift Shop" το έργα της εμφανίζονται με μεγάλη συχνότητα πλέον στο Λος Άντζελες, το Λονδίνο, τη Σαγκάη και τη Νορβηγία.

Από την άλλη άκρη της γης μπήκε στον κόσμο του γκράφιτι η Faith47. Με καταγωγή από τη Νότια Αφρική η κυρία της street art άρχισε να φτιάχνει παραδοσιακές ζωγραφιές στους δρόμους του Κέιπ Τάουν από το 1997. Ως τώρα, λέει, δεν ένιωσε ποτέ ότι κάποιος προσπαθεί να την απομονώσει από την ανδροκρατούμενη σκηνή.


Η Faith47, ακολουθώντας το παράδειγμα του Banksy δεν αποκαλύπτει το πρόσωπό της. Φορώντας μάσκα έλαβε μέρος σε φεστιβάλ της Νορβηγίας.

Εργο της Faith 47 στο Τορόντο με τίτλο 'The pull of the land'

«Η στάση μου είναι αμετακίνητη: προτιμώ πάντα να επικεντρώνομαι στη δουλειά μου και όχι στην καταγωγή ή το φύλο μου», λέει η Faith 47. "Ολα κρίνονται από το έργο. Γι 'αυτό και το θέμα του φύλου δεν το θεωρώ σοβαρό ζήτημα."

Εργο της Faith 47, 'The immense gap between past and future', στη Βιέννη.

«Νομίζω ότι κατά κάποιο τρόπο οι πράξεις μιλούν δυνατότερα από τις λέξεις. Οι γυναίκες πρέπει να πάρουν την τύχη τους στα χέρια τους αν θέλουν να γίνουν καλλιτέχνες του δρόμου. Να ξέρουν πάντως, πως αν θέλουν είναι βέβαιο ότι μπορούν και θα τα καταφέρουν. Αλλωστε δεν είναι μόνο η τέχνη του δρόμου ανδροκρατούμενη, είναι τόσοι ακόμα τομείς...", λέει η Faith 47.

Εργο της Faith 47 στην Tudela

Εργο της Faith 47 στην Χαβάι με τίτλο 'Before the silence'.

Εχει τίτλο 'Rhapsody' και είναι έργο της Faith 47 στο Ρότσεστερ


Η Γιαπωνέζα καλλιτέχνις Αiko εν ώρα εργασίας στο φεστιβάλ Nuart της Νορβηγίας.

Ενα από τα πιο πρόσφατα έργα της Aiko στην Νέα Υόρκη (2013)

Κρίνοντας από τις τοιχογραφίες της, είναι σαφές, πως η Aiko δεν φοβάται να δημιουργήσει γυναικείες φιγούρες και μάλιστα πολύ συχνά επιμένει σε λαμπερά pin-up κορίτσια, βαμμένα με ροζ και μοβ γκλίτερ! Διότι όπως λέει και η ίδια απολαμβάνει να δηλώνει με τον τρόπο της ότι μια γυναίκα κρατά μια θέση ανάμεσα σε πολλούς άνδρες.

"Έχω ένα θέμα που τα αγόρια δεν μπορούν να αγγίξουν. Εκείνοι μπορεί να ζωγραφίσουν σέξι κυρίες που θέλουν να γαμηθούν, αλλά η γυναικεία φιγούρα είναι δική μας. Είναι ολοδική μας απόλαυση. Δεν τα βάζω με τους άντρες. Απλώς γιορτάζω τη θηλυκή ενέργεια», λέει η Aiko.

Εργο της Aiko στο Bowery Wall του Μανχάταν το 2012. Ηταν το πρώτο γυναικείο χέρι που άγγιξε τον συγκεκριμένο τοίχο. Μάλιστα, η ίδια παραδέχεται πως όσο ζωγράφιζε το κοινό την παρότρυνε και την χειροκροτούσε!

Γκράφιτι της Aiko στη Νορβηγία


Παρά τη σαφή της γυναικεία αισθητική η Aiko λέει ότι δεν έχει πέσει ποτέ θύμα προκαταλήψεων.
"Με αντιμετωπίζουν πολύ καλά σε αυτή τη σκηνή», λέει. «Δουλεύω σκληρά κι έτσι οι άνδρες έχουν αρχίσει να με αναγνωρίζουν ως μία από τις πέντε κορυφαίες γυναίκες καλλιτέχνες του γκράφιτι στον πλανήτη. Πρέπει να συνεχίσω και να τους δείχνω ότι μπορώ να ζωγραφίζω».

Γκράφιτι της Aiko στη Νορβηγία

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ