Οι θηλυκές Banksy

Οι θηλυκές Banksy Facebook Twitter
0

Η street art σκηνής ήταν πάντα ένα ανδρικό προνόμιο, αλλά τώρα μια νέα γενιά γυναικών καλλιτεχνών γκράφιτι διεκδικούν τον δικό τους χώρο στην τέχνη, στους δρόμους, στην καταξίωση. Δεν είναι μόνο που περισσότερες γυναίκες τολμούν να στολίσουν με την τέχνη τους, δημόσιους χώρους και να διεκδικήσουν τα βλέμματά μας. Είναι που στα έργα τους η γυναικεία μορφή πλέον απογειώνεται.

Η Γιαπωνέζα Aiko, για παράδειγμα, είναι -σύμφωνα με την Independent- ένα από τα πλέον ανερχόμενα θηλυκά αστέρια της street-art σκηνής. Μετά τη συνεργασία της με τον Banksy στην ταινία του "Exit Through the Gift Shop" το έργα της εμφανίζονται με μεγάλη συχνότητα πλέον στο Λος Άντζελες, το Λονδίνο, τη Σαγκάη και τη Νορβηγία.

Από την άλλη άκρη της γης μπήκε στον κόσμο του γκράφιτι η Faith47. Με καταγωγή από τη Νότια Αφρική η κυρία της street art άρχισε να φτιάχνει παραδοσιακές ζωγραφιές στους δρόμους του Κέιπ Τάουν από το 1997. Ως τώρα, λέει, δεν ένιωσε ποτέ ότι κάποιος προσπαθεί να την απομονώσει από την ανδροκρατούμενη σκηνή.


Η Faith47, ακολουθώντας το παράδειγμα του Banksy δεν αποκαλύπτει το πρόσωπό της. Φορώντας μάσκα έλαβε μέρος σε φεστιβάλ της Νορβηγίας.

Εργο της Faith 47 στο Τορόντο με τίτλο 'The pull of the land'

«Η στάση μου είναι αμετακίνητη: προτιμώ πάντα να επικεντρώνομαι στη δουλειά μου και όχι στην καταγωγή ή το φύλο μου», λέει η Faith 47. "Ολα κρίνονται από το έργο. Γι 'αυτό και το θέμα του φύλου δεν το θεωρώ σοβαρό ζήτημα."

Εργο της Faith 47, 'The immense gap between past and future', στη Βιέννη.

«Νομίζω ότι κατά κάποιο τρόπο οι πράξεις μιλούν δυνατότερα από τις λέξεις. Οι γυναίκες πρέπει να πάρουν την τύχη τους στα χέρια τους αν θέλουν να γίνουν καλλιτέχνες του δρόμου. Να ξέρουν πάντως, πως αν θέλουν είναι βέβαιο ότι μπορούν και θα τα καταφέρουν. Αλλωστε δεν είναι μόνο η τέχνη του δρόμου ανδροκρατούμενη, είναι τόσοι ακόμα τομείς...", λέει η Faith 47.

Εργο της Faith 47 στην Tudela

Εργο της Faith 47 στην Χαβάι με τίτλο 'Before the silence'.

Εχει τίτλο 'Rhapsody' και είναι έργο της Faith 47 στο Ρότσεστερ


Η Γιαπωνέζα καλλιτέχνις Αiko εν ώρα εργασίας στο φεστιβάλ Nuart της Νορβηγίας.

Ενα από τα πιο πρόσφατα έργα της Aiko στην Νέα Υόρκη (2013)

Κρίνοντας από τις τοιχογραφίες της, είναι σαφές, πως η Aiko δεν φοβάται να δημιουργήσει γυναικείες φιγούρες και μάλιστα πολύ συχνά επιμένει σε λαμπερά pin-up κορίτσια, βαμμένα με ροζ και μοβ γκλίτερ! Διότι όπως λέει και η ίδια απολαμβάνει να δηλώνει με τον τρόπο της ότι μια γυναίκα κρατά μια θέση ανάμεσα σε πολλούς άνδρες.

"Έχω ένα θέμα που τα αγόρια δεν μπορούν να αγγίξουν. Εκείνοι μπορεί να ζωγραφίσουν σέξι κυρίες που θέλουν να γαμηθούν, αλλά η γυναικεία φιγούρα είναι δική μας. Είναι ολοδική μας απόλαυση. Δεν τα βάζω με τους άντρες. Απλώς γιορτάζω τη θηλυκή ενέργεια», λέει η Aiko.

Εργο της Aiko στο Bowery Wall του Μανχάταν το 2012. Ηταν το πρώτο γυναικείο χέρι που άγγιξε τον συγκεκριμένο τοίχο. Μάλιστα, η ίδια παραδέχεται πως όσο ζωγράφιζε το κοινό την παρότρυνε και την χειροκροτούσε!

Γκράφιτι της Aiko στη Νορβηγία


Παρά τη σαφή της γυναικεία αισθητική η Aiko λέει ότι δεν έχει πέσει ποτέ θύμα προκαταλήψεων.
"Με αντιμετωπίζουν πολύ καλά σε αυτή τη σκηνή», λέει. «Δουλεύω σκληρά κι έτσι οι άνδρες έχουν αρχίσει να με αναγνωρίζουν ως μία από τις πέντε κορυφαίες γυναίκες καλλιτέχνες του γκράφιτι στον πλανήτη. Πρέπει να συνεχίσω και να τους δείχνω ότι μπορώ να ζωγραφίζω».

Γκράφιτι της Aiko στη Νορβηγία

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM