Οι Rimini Protokoll παρουσιάζουν μια διαδραστική θεατρική εμπειρία στην Πινακοθήκη της Ζυρίχης

Οι Rimini Protokoll παρουσιάζουν μια διαδραστική θεατρική εμπειρία στην Πινακοθήκη της Ζυρίχης Facebook Twitter
0
Οι Rimini Protokoll παρουσιάζουν μια διαδραστική θεατρική εμπειρία στην Πινακοθήκη της Ζυρίχης Facebook Twitter
Οι επισκέπτες του μουσείου είναι οι αποκλειστικοί περφόρμερ του έργου. Στην είσοδο εφοδιάζονται με ειδικά ακουστικά και σημειωματάριο και ξεκινούν την πλοήγησή τους με βάση τις ηχογραφημένες οδηγίες που λαμβάνουν μέσω smartphone ανάλογα με το σημείο όπου στέκονται κάθε φορά.

Οι Rimini Protokoll με τη νέα τους παραγωγή Top Secret International διερευνούν τον συσχετισμό τεχνολογίας-πληροφορίας-ασφάλειας ως συστατικό της μετα-δημοκρατικής εποχής μας.


Αυτό που χαρακτηρίζει την post-democracy, σύμφωνα με τον πολιτικό επιστήμονα Κόλιν Κρόουτς που χρησιμοποίησε τον όρο ήδη από το 2000, είναι ότι σε συνθήκες φιλελεύθερης και φαινομενικά λειτουργικής δημοκρατίας, ο κίνδυνος υποταγής της πλειοψηφίας σε ανεξέλεγκτα ισχυρές ελίτ είναι πολύ μεγάλος.

Στην Πινακοθήκη της Ζυρίχης και στο πλαίσιο της έκθεσης εικαστικών Action! παρουσιάζεται αυτή την περίοδο το «Top Secret International» (State 1), πρώτο από τα τέσσερα μέρη του project. Είναι μια διαδραστική θεατρική εμπειρία βασισμένη στη χρήση αλγοριθμικής συσκευής bluetooth μέσα στις αίθουσες του μουσείου.

Οι Rimini Protokoll παρουσιάζουν μια διαδραστική θεατρική εμπειρία στην Πινακοθήκη της Ζυρίχης Facebook Twitter
Όπως σε κάθε project των Rimini Protokoll, η εμπειρία σε παίρνει μαζί της και η περιήγηση σ'ένα ενδιαφέρον, τακτικό αλλά όχι πολύ ζωντανό μουσείο αποκτά άλλο νόημα και μια νέα εκδοχή για το πώς θα μπορούσε να γίνεται η επίσκεψη στα μουσεία σήμερα.

Οι επισκέπτες του μουσείου είναι οι αποκλειστικοί περφόρμερ του έργου. Στην είσοδο εφοδιάζονται με ειδικά ακουστικά και σημειωματάριο και ξεκινούν την πλοήγησή τους με βάση τις ηχογραφημένες οδηγίες που λαμβάνουν μέσω smartphone ανάλογα με το σημείο όπου στέκονται κάθε φορά.


Η διαδραστική πλοήγηση τους κατευθύνει από πίνακα σε πίνακα παρουσιάζοντας τα επιλεγμένα εκθέματα σαν μέρη μιας φανταστικής έρευνας μυστικών υπηρεσιών και οι χρήστες μαθαίνουν απόρρητες πληροφορίες, καλούνται να εκτελέσουν εντολές, να συμμετάσχουν σε μυστικές αποστολές, να έρθουν σε επαφή με συνοδοιπόρους τους για ν'ανταλλάξουν πληροφορίες, να δημιουργήσουν ή να αρνηθούν συμμαχίες.

Οι Rimini Protokoll παρουσιάζουν μια διαδραστική θεατρική εμπειρία στην Πινακοθήκη της Ζυρίχης Facebook Twitter
Φωτο: Sebastian Hoppe
  • Θα διάβαζες κρυφά ένα ξένο e-mail που ενημερώνει για μια επικείμενη καταστροφή;
  • Κρυφές, σημαντικές πληροφορίες, θα τις μοιραζόσουν με όλους ή με ορισμένους;
  • Θα δεχόσουν να πληρώσεις για να πάρεις ή για να δώσεις πληροφορίες;
  • Ποιος είναι ο πιο μεγάλος σου φόβος;
  • Με ποιο αντίτιμο θα αποκάλυπτες ένα από τα μυστικά σου;
  • Μπορείς να παρακολουθήσεις έναν πράκτορα;
  • Θέλεις να γίνεις πληροφοριοδότης;
Οι Rimini Protokoll παρουσιάζουν μια διαδραστική θεατρική εμπειρία στην Πινακοθήκη της Ζυρίχης Facebook Twitter
Φωτο: Sebastian Hoppe

Μπροστά από μια απεικόνιση του Σαν Μάρκο από τον Καναλέττο που μπορεί να μην είναι από τις πιο γνωστές του αλλά είναι υπέροχη, μαθαίνουμε ότι ο πρεσβευτής, που στον πίνακα καταφτάνει στη Βενετία, εκτελεί μυστική αποστολή ενώ ο επισκέπτης πρέπει να στείλει μυστικά σήματα και νεύματα, εάν αποδέχεται τους όρους της δικιάς του συμμετοχής. Δίπλα στον μονάκριβο Ελ Γκρέκο της Πινακοθήκης της Ζυρίχης, ένα συγκλονιστικό ολόσωμο πορτρέτο του Καρδινάλιου της Λορένης, μαθαίνουμε για τις κρυφές πολιτικές εξουσίες του θρησκευτικού ηγέτη λαμβάνοντας συντεταγμένες για τα επόμενα βήματά μας.

Όπως σε κάθε project των Rimini Protokoll, η εμπειρία σε παίρνει μαζί της και η περιήγηση σ' ένα ενδιαφέρον, τακτικό αλλά όχι πολύ ζωντανό μουσείο αποκτά άλλο νόημα και μια νέα εκδοχή για το πώς θα μπορούσε να γίνεται η επίσκεψη στα μουσεία σήμερα. Με το πολιτικοποιημένο, διερευνητικό και τρισδιάστατο παιχνίδι, η κολεκτίβα μετατοπίζει διαρκώς τα όρια θεάτρου-ντοκιμαντέρ-περφόρμανς και, στην εποχή της παγκοσμιοποιημένης επιτήρησης, των πολύκροτων πλανητικών παρακολουθήσεων, της καθημερινής τρομαχτικής επιρροής της τεχνολογίας στη διαμόρφωση των απόψεων των ανθρώπων, υπενθυμίζει ότι στη σύγχρονη δημοκρατία δεν υπάρχουν μόνο αλγόριθμοι αλλά και ηθικά διλήμματα: Καταλαβαίνεις τι γίνεται; Αναρωτιέσαι πώς να αντιδράσεις; Ή μήπως είσαι κι εσύ έτοιμος να δεχτείς τους όρους τους;

Οι Rimini Protokoll παρουσιάζουν μια διαδραστική θεατρική εμπειρία στην Πινακοθήκη της Ζυρίχης Facebook Twitter
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χειρομαντεία στην παλάμη του κουπιού της γόνδολας

Εικαστικά / Χειρομαντεία στην παλάμη του κουπιού της γόνδολας

Μια ήρεμη εικαστική ναυμαχία στα μυστηριώδη νερά της Βενετίας έρχεται στο προσκήνιο με αφορμή τις πρώτες κανονιές του Τύπου κατά της κύριας έκθεσης της φετινής Μπιενάλε Τέχνης
Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΒΕΝΕΤΙΑΣ
Τα πάθη, οι λύπες και οι χαρές στην αρχαιότητα

Εικαστικά / Τα πάθη, οι λύπες και οι χαρές στην αρχαιότητα

H Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτη Παναγιωτάκου, μας ξεναγεί στην εξαιρετική έκθεση «εmotions – ένας κόσμος συναισθημάτων» που μόλις εγκαινιάστηκε στο Μουσείο της Ακρόπολης
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ