O κυνηγός των έργων τέχνης που κλάπηκαν από τους Ναζί

O κυνηγός των έργων τέχνης που κλάπηκαν από τους Ναζί Facebook Twitter
0

Απόδοση από το Vocativ.com για το LIFO.gr: Σταυριάννα Χαραλαμποπούλου 

 

O κυνηγός των έργων τέχνης που κλάπηκαν από τους Ναζί Facebook Twitter
“Woman in Blue in Front of a Fireplace"/ Henri Matisse

 

Όταν οι γερμανικές αρχές εισέβαλαν σε ένα λιτό, ακατάστατο διαμέρισμα στο Μόναχο τον Μάρτη του 2012, βρήκαν περίπου 1500 πίνακες και σχέδια, που βρίσκονταν εκεί, κρυμμένα για πάνω από 70 χρόνια. Η συλλογή, της οποίας η αξία εκτιμήθηκε γύρω στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια, περιελάμβανε αριστουργήματα του Σαγκάλ, του Πικάσο και του Ματίς, και άνηκε στον Cornelius Gurlitt, γιο διακινητή των παράνομων λαφύρων τέχνης των Ναζί.


O Chris Marinello μπροστά από τον πίνακα του Ματίς, λίγο πριν την επιστροφή του από το μουσείο της Νορβηγίας στην οικογένεια που άνηκεΠολλά από τα έργα είχαν κλαπεί από διακεκριμένους Εβραίους συλλέκτες και ιδιοκτήτες γκαλερί, στα πλαίσια της λεηλασίας που είχε διατάξει ο Χίτλερ τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Μεταξύ αυτών βρισκόταν και ένας πίνακας του Ματίς, που άνηκε στον Paul Rosenberg, ένα φημισμένο Παριζιάνο έμπορο τέχνης και προσωπικό φίλο του καλλιτέχνη. Όταν η ιστορία αυτή έγινε γνωστή στα γερμανικά μέσα το Νοέμβριο του προηγούμενου χρόνου, οι απόγονοι του Rosenberg ξεκίνησαν διαδικασίες για την ανάκτηση του πίνακα, με τη βοήθεια του Chris Marinello, ενός από τους πιο έμπειρους κυνηγούς τέχνης στον κόσμο. Σαν ιδρυτής της Art Recovery International, μιας εταιρείας που έχει τη βάση της στο Λονδίνο, η οποία εξειδικεύεται στην ανάκτηση έργων τέχνης που έχουν κλαπεί από τους Ναζί και άλλους, πιο σύγχρονους εγκληματίες, ο 52χρονος δικηγόρος έχει εντοπίσει και ανακτήσει έργα αξίας 350 εκτομμυρίων δολαρίων μέσα σε 20 χρόνια.

 

Κατά τη διάρκεια των δύο προηγούμενων δεκαετιών, ο Chris Marinello έχει βοηθήσει στην ανάκτηση έργων τέχνης αξίας 350 εκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία είχαν κλαπεί ή λεηλατηθεί. Μεταξύ αυτών βρίσκονται και έργα ανεκτίμητης αξίας που οι Ναζί είχαν πάρει ως λάφυρα κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.


«Κάποιες από τις μεγαλύτερες υποθέσεις που διαχειριζόμαστε αυτή τη στιγμή είναι από τις σημαντικότερες υποθέσεις του πεδίου αυτού παγκοσμίως», λέει ο Marinello. «Ένα κομμάτι αξίας 30 εκατομμυρίων ευρώ στην Ιταλία, ένας Crivelli αξίας 10 εκατομμυρίων ευρώ στην Πορτογαλία και ορισμένα ακόμα έργα του Ματίς. Νομίζω ότι μέσα στα χρόνια έχουμε ανακτήσει πέντε ή έξι έργα του». Ο Marinello είναι από τους λίγους δικηγόρους παγκοσμίως που εργάζονται σε αυτόν τον τομέα και την περασμένη Παρασκευή πολλοί από αυτούς συγκεντρώθηκαν στη Νέα Υόρκη για το "NYU's Art Law Day", ένα συνέδριο για τη σύνδεση του νόμου και την αγοράς τέχνης. Ο Marinello μίλησε στο συνέδριο για την ανάκτηση των κλεμμένων έργων, στο οποίο συμμετείχε και η Marianne Rosenberg, εγγονή του Paul Rosenberg. Η Marianne αυτή τη στιγμή ηγείται ενός αγώνα για την αποζημίωση της οικογένειάς της για τα έργα που έκλεψαν από αυτούς οι Ναζί. Μέχρι σήμερα αγνοούνται ακόμα περίπου 60 από τα έργα από τη συλλογή του Rosenberg, μαζί με 100.000 ακόμα έργα που ανήκουν σε άλλες οικογένειες.


Στα προηγούμενα 15 χρόνια, ο Marinello βοήθησε τους Rosenberg να ανακτήσουν τον πίνακα "Waterlillies" του Μανέ, ο οποίος βρέθηκε στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης, καθώς και το έργο "Woman in Blue in Front of a Fireplace" του Ματίς, το οποίο αποδείχτηκε πως ήταν μέρος της μόνιμης συλλογής ενός Νορβηγικού μουσείου. Σήμερα, ο Marinello και η οικογένεια των Rosenberg ασχολούνται με την ανάκτηση ενός Mατίς από την αποθήκη Gurlitt και έχουν έρθει αντιμέτωποι με αμέτρητες επιπλοκές, συμπεριλαμβανομένου και του θανάτου του Gurlitt τον περασμένο Μάιο.


Η ανάκτηση των κλεμμένων από τους Ναζί έργων δεν είναι εύκολη υπόθεση. Δεν μπορείς απλά να ζητήσεις να στα επιστρέψουν. Αρχικά πρέπει να αποδείξει κανείς την προέλευσή του έργου, δεκαετίες μετά το έγκλημα. Ακόμα και αφού γίνει αυτό, ο τωρινός ιδιοκτήτης του, είτε πρόκειται για μουσείο είτε για ιδιώτη, δεν είναι νομικά υποχρεωμένος να το επιστρέψει.

O κυνηγός των έργων τέχνης που κλάπηκαν από τους Ναζί Facebook Twitter
Ο Paul Rosenberg δίπλα από τον πίνακα του Ματίς


Δυσκολεύοντας τα πράγματα ακόμα περισσότερο, στις περισσότερες περιπτώσεις, οι άνθρωποι που καταλήγουν με τα έργα, είναι γνωστοί ως «αγοραστές καλής πίστης», τίτλος που υπονοεί ότι τα αγόρασαν χωρίς να γνωρίζουν ότι πρόκειται για αντικείμενα κλοπής. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι ο Marinello, παρόλο που είναι δικηγόρος, δεν μπορεί να βασιστεί στη νομοθεσία για την πλειοψηφία της δουλειάς που πρέπει να κάνει. Αντί αυτού, είναι αναγκασμένος να βασιστεί σε πιο ανίσχυρες δυνάμεις, όπως αυτές τις ηθικής και της πολιτικής, για να πείσει τους ανθρώπους να επιστρέψουν τους πίνακες. Εκείνος το αποκαλεί «δημιουργικές λύσεις».


Για παράδειγμα, με τον Ματίς των Rosenberg που βρέθηκε στο μουσείο της Νορβηγίας «έπρεπε να πάω στον πρέσβη της Νορβηγίας στις Ηνωμένες Πολιτείες και να κάνω μία μεγάλη συζήτηση για το ποια είναι η άποψη των Αμερικάνων για τους Νορβηγούς που ζουν εκεί, για τις συνέπειες στη δημοσιότητα και στη βιομηχανία τουρισμού της Νορβηγίας εάν φαινόταν πως ο νορβηγικός νόμος τους επέτρεψε να κρατήσουν ένα έργο που έκλεψαν οι Ναζί από μια οικογένεια», λέει ο Marinello. «Τους κάναμε να το συνειδητοποιήσουν πολύ καλά αυτό το κομμάτι και επιπλέον, είχαμε κάποια βοήθεια από τους πολιτικούς αρχηγούς και των δύο κρατών, που ενθάρρυναν τις δύο πλευρές να καταλήξουν σε ένα συμβιβασμό».

Η ελπίδα του Marinello είναι ότι η τεχνολογία θα κάνει ιδιαίτερα δύσκολο στο μέλλον το λαθρεμπόριο έργων τέχνης, που είναι και ο απώτερος στόχος των κλεφτών.


Για τον εντοπισμό ενός έργου, η ομάδα του Marinello βασίζεται πάρα πολύ σε μία εξειδικευμένη τεχνολογία που ονομάζεται Art Claim, μία ιδιωτική περιεκτική βάση δεδομένων των κλεμμένων έργων τέχνης σε όλο τον κόσμο.

Όταν ένα χαμένο αντικείμενο ενταχθεί στη βάση δεδομένων, η ομάδα χρησιμοποιεί ένα λογισμικό αναγνώρισης εικόνας, το οποίο διατρέχει τους καταλόγους κάθε χώρο δημοπρασιών και αγοραπωλησιών, μέχρι να το βρουν. Από εκεί και πέρα, είτε ενημερώνουν την επιβολή του νόμου, εάν πρόκειται για πρόσφατα κλεμμένο αντικείμενο είτε επικοινωνούν με τον έμπορο ή τον οίκο δημοπρασιών για να τους ενημερώσουν ότι το έργο που θέλουν να πουλήσουν είναι στην πραγματικότητα παράνομο λάφυρο των Ναζί. Έχουν υπάρξει ακόμα και περιπτώσεις που ο Marinello και η ομάδα του ενεπλάκησαν άμεσα και βοήθησαν την αστυνομία ή κάποια κυβερνητική υπηρεσία να συλλάβουν έναν εγκληματία.

O κυνηγός των έργων τέχνης που κλάπηκαν από τους Ναζί Facebook Twitter
Ένας στρατιώτης μπροστά από τα κλεμμένα έργα των Ναζί που βρέθηκαν σε ναό στη Γερμανία τον Απρίλιο του 1945


80 χρόνια μετά τις λεηλασίες των Ναζί, η εμπορία κλεμμένων έργων τέχνης είναι ακόμα συχνό φαινόμενο, το τρίτο κατά σειρά γρηγορότερα αναπτυσσόμενο λαθρεμπόριο, μετά τα όπλα και τα ναρκωτικά. Η αξία των πινάκων και της τέχνης έχουν αυξηθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια αλλά η κλοπή τους είναι ακόμα πολύ εύκολη.


Η ελπίδα του Marinello είναι ότι η τεχνολογία θα κάνει ιδιαίτερα δύσκολο στο μέλλον το λαθρεμπόριο έργων τέχνης, που είναι και ο απώτερος στόχος των κλεφτών. Στις αρχές του επόμενου χρόνου, η βάση δεδομένων Art Claim θα είναι διαθέσιμη στο κοινό, με στόχο να γίνει ευκολότερο για πωλητές και συλλέκτες να ελέγχουν εάν ένα έργο είναι κλεμμένο. «Η κλεμμένη τέχνη δεν έχει πραγματικά καμία θέση σε μία νόμιμη αγορά», λέει ο Marinello.

Εκτός από το να κάνουν την αγορά έργων τέχνης πιο έντιμη και διαφανής, ο Marinello επίσης βοηθά πολλούς ανθρώπους να επουλώσουν πληγές του παρελθόντος. Πολλές από τις δωρεάν υπηρεσίες του αφορούν τα θύματα του Ολοκαυτώματος που έχουν χάσει αντικείμενα πολιτισμικής και συναισθηματικής σημασίας από τα σπίτια τους κατά τη διάρκεια του πολέμου. Το 2008 Marinello και η ομάδα του εντόπισαν το πορτρέτο ενός μικρού κοριτσιού του  Anto Carte το οποίο είχε κλαπεί από το σπίτι μιας οικογένειάς, στις Βρυξέλλες, κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής. Με την βοήθεια του FBI κατάφερε να επιστρέψει το έργο στην οικογένεια στο Βέλγιο και να γνωρίσει το κορίτσι από το πορτρέτο που πια ήταν μια ηλικιωμένη γυναίκα.

"Μας δίνει μεγάλη ικανοποίηση η επανένωση των θυμάτων με τα χαμένα υπάρχοντά τους, διότι σε πολλές περιπτώσεις, ειδικά με τα θύματα του Ολοκαυτώματος, αυτά δεν είναι μόνο αντικείμενα αξίας" λέει ο Marinello. "Είναι σύμβολα και κειμήλια της ζημίας που υπέστη η οικογένειά τους στα χέρια των Ναζί. Είναι σαν να τους δίνεται πίσω ένα μικρό κομμάτι της ζωής τους που είχε κλαπεί με βίαιο τρόπο."

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ