Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride

Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
0
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Πρόσφατη φωτογραφία του Will McBride

 Λίγες μόνο μέρες μετά το πέρας της τελευταίας του ατομικής έκθεσης "'I was in love with this city" στο Βερολίνο, ο θρυλικός αμερικανός φωτογράφος Will McBride έφυγε στα 84 του χρόνια.

Ο McBride κατέγραψε με τρόπο πρωτοποριακό -στα όρια του αμφιλεγόμενου- την εφηβική σεξουαλικότητα δεκαετίες πριν ο Larry Clark αποφασίσει να κάνει τους πάντες να νιώθουν άβολα.

Παρ' όλα αυτά δεν κατάφερε ποτέ να γίνει μαζικά γνωστός στην πατρίδα του μιας που έζησε όλη σχεδόν την ενήλικη ζωή του στην Γερμανία, όπου και πέθανε στις 29 του προηγούμενου μήνα.


Ρίχνουμε μια σύντομη ματιά στη ζωή και το έργο του.

Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
"Τana and Victor", 1965


Ο Will McBride γεννήθηκε στις 10 Ιανουαρίου του 1931 στο Σεντ Λούις του Μισούρι, και μεγάλωσε στο Σικάγο.

Σπούδασε ζωγραφική δίπλα στον Norman Rockwell και συνέχισε τις σπουδές του πάνω στην τέχνη στο Πανεπιστήμιο των Συρακουσών, στην Νέα Υόρκη.

Το 1953, σε ηλικία 22 ετών, ο McBride υπηρέτησε στην αμερικάνικη στρατιωτική βάση του Βύρτσμπουργκ στην Γερμανία. Δεν ξαναγύρισε ποτέ πίσω στην Αμερική.

Ερωτεύτηκε παράφορα το Βερολίνο, όπως είχε δηλώσει, και ήταν αυτή η εγκατάστασή του στην Ευρώπη που πυροδότησε την απαρχή μιας σχέσης ζωής με την φωτογραφία.

Περιγράφοντας τον εαυτό του ως outsider και εκφραστή της γενιάς των beatnik, ο McBride έγινε σταδιακά ένα με την πόλη και τους κατοίκους της παρακολουθώντας στενά και καταγράφοντας τη ζωή τους με μία Leica.

Η αντισυμβατική του ματιά προσέδιδε μία ξεχωριστή αυθεντικότητα στις εικόνες του, και ήταν αυτή η ντοκιμαντερίστικη αμεσότητά του που για πολλούς τον καθιστά "πρόγονο" φωτογράφων όπως η Nan Goldin και ο Tillmans Wolfgang.

Ήδη από την δεκαετία του '50 άρχισε να συνεργάζεται με το γερμανικό περιοδικό Twen, αλλά και με άλλα νεανικά περιοδική της Ευρώπης.

Μέσα στην γκρίζα μεταπολεμική και αργότερα διαιρεμένη Γερμανία ο McBride επικεντρώθηκε στην ωμή απαθανάτιση της καθημερινής ζωής και της άγουρης σεξουαλικότητας της νέας γενιάς των Βερολινέζων, η οποία αναδυόταν αμήχανη ψηλαφίζοντας διστακτικά τη νέα εποχή της σεξουαλικής απελευθέρωσης.

Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter

Παρά το γεγονός όμως ότι η σεξουαλική αυτή απελευθέρωση σάρωνε την Ευρώπη και επηρέαζε βαθιά το έργο των καλλιτεχνών της, οι εικόνες του McBride είχαν την ιδιαιτερότητα να ξεχωρίζουν ή ακόμα και να εξοργίζουν:
Οι φωτογραφίες του περιείχαν συχνά γυμνό, άγουρο εφηβικό γυμνό για την ακρίβεια, και πολύ συχνά ο φωτογράφος ερχόταν αντιμέτωπος με τη λογοκρισία.

Το 1960 μία γυμνή φωτογραφία της εγκυμονούσας συζύγού του, Barbara, που δημοσιεύτηκε στο Twen είχε προκαλέσει σκάνδαλο, ενώ η προβοκατόρικη καταγραφή γυμνών νεαρών αγοριών σόκαρε όχι μόνο την κοινή γνώμη αλλά συχνά και τον ίδιο τον καλλιτεχνικό κόσμο.

Το 1970 ο McBride συνεργάστηκε με τον ψυχαναλυτή και σεξολόγο Martin Goldstein, δημιουργώντας το "The Sex Book" (Lexicon der Sexualitat).

Επρόκειτο για μία ρεαλιστική και "εικονογραφικά ειλικρινής" εγκυκλοπαίδεια σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης.

Οι ριζοσπαστικές για την εποχή φωτογραφίες του McBride έκαναν το "Sex Book" να συγκαταλέγεται μέχρι και σήμερα ανάμεσα στα πιο καλλιτεχνικά παιδαγωγικά βιβλία για το σεξ που έχουν ποτέ εκδοθεί.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1974, ο φωτογράφος επαναλαμβάνει το εγχείρημα σε συνεργασία με την ψυχίατρο Helga Fleischhauer-Hardt. 

Το βιβλίο σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για παιδιά και γονείς με τίτλο "Show Me!" (Zeig Mal!) μεταφράστηκε στα αγγλικά και πολύ γρήγορα ήταν διαθέσιμο σε Ευρώπη και Αμερική πουλώντας περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντίτυπα.

Κι ενώ αρχικά οι κριτικές για την σεξουαλική αυτή εγκυκλοπαίδεια ήταν διθυραμβικές – με τον αμερικάνικο τύπο της εποχής να κάνει λόγο για φωτογραφίες όμορφες, γοητευτικές, και κομψές- το "Show Me!" θεωρήθηκε αργότερα ένα μάλλον αμφιλεγόμενο έργο που τελικά περιορίστηκε σύμφωνα με τους νέους νόμους που αφορούσαν στην παιδική πορνογραφία και απαγορεύτηκε στην Αμερική.

Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
"‘Study of Mathias", 1970

Παρ' όλα αυτά η εγκυκλοπαίδεια επανεκδόθηκε το 1990 στην Γερμανία με τον τίτλο "Please, Show More".

Αυτή τη φορά στο βιβλίο προστέθηκαν κεφάλαια με πληροφορίες γύρω από το AIDS καθώς και γύρω από διαφορετικά σεξουαλικά πρότυπα, όπως οι ομοφυλοφιλικές σχέσεις. 

Η δουλειά του McBride άρχισε να ξαναγίνεται ευρύτερα γνωστή στα μέσα της δεκαετίας του '90, μετά την έκδοση των λευκωμάτων 'My Sixties' (1994), 'I, Will McBride' (1997) και κυριότερα του βιβλίου 'Coming of Age' που εκδόθηκε το 1999 λίγο πριν την αυγή της νέας χιλιετίας.

Έκτοτε το έργο του δεν σταμάτησε να εκτίθεται σε γκαλερί και μουσεία ολόκληρης της Ευρώπης, εν΄λω το 2004 ο McBride έλαβε το βραβείο της γερμανικής φωτογραφικής ομοσπονδίας, Dr. Erich Salomon Prize .

Ήδη από το 2001 διεθνή youth culture περιοδικά απευθύνονταν στον McBride για teen themed φωτογραφήσεις που σήμερα έχουν ξεχωριστή αξία, ενώ μέχρι και η Παριζιάνικη Vogue του είχε αναθέσει editorial μόδας.

Τέλος, τα τελευταία χρόνια ο σημαντικός φωτογράφος είχε αφιερωθεί περισσότερο στην ζωγραφική.

Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Από τις σελίδες του εγχειριδίου σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης ‘show me’
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Από τις σελίδες του εγχειριδίου σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης ‘show me’
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
"Jack Crowley with dove"
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
strandbad wannsee, 1959
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Fashion editorial στην Vogue, Αύγουστος 2001
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Από το τελευταίο του editorial στο Dazed & Confused το 2011
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Από το τελευταίο του editorial στο Dazed & Confused το 2011
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Από το τελευταίο του editorial στο Dazed & Confused το 2011
Ο άγουρος ερωτισμός του Will McBride Facebook Twitter
Ο Andy Warhol στον φακό του McBride, Νέα Υόρκη, 1970
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM