Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης: Τριάντα χρόνια ενός δυναμικού κέντρου τέχνης

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης: Τριάντα χρόνια ενός δυναμικού κέντρου τέχνης Facebook Twitter
Tο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης κατάφερε να ξεπεράσει και τις πλέον αισιόδοξες προσδοκίες, συγκεντρώνοντας την πανελλήνια και ενίοτε τη διεθνή κοινότητα της τέχνης. 
0

Εκατόν ενενήντα εκθέσεις μονογραφικές και θεματικές, ενενήντα κατάλογοι, τριάντα χρόνια λειτουργίας. Μια ζηλευτή μόνιμη συλλογή που αποτελείται από 750 έργα προερχόμενα από δωρεές κυρίως των ίδιων των καλλιτεχνών και μια διαδρομή μέσα στην οποία το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης κατάφερε να ξεπεράσει και τις πλέον αισιόδοξες προσδοκίες, συγκεντρώνοντας την πανελλήνια και ενίοτε τη διεθνή κοινότητα της τέχνης. 

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Μαρία Μαραγκού, βλέπει σήμερα το όραμά της από τη δεκαετία του 1990 για τη δημιουργία ενός δυναμικού κέντρου σύγχρονης τέχνης στην πόλη του Ρεθύμνου να δίνει τους καρπούς του, ως ένα τολμηρό εγχείρημα που λειτουργεί επιτυχώς στην περιφέρεια.

Τα τριάντα χρόνια λειτουργίας του μουσείου γιορτάζονται με την έκδοση ενός δίγλωσσου τόμου 350 σελίδων, ενός πανοράματος της σύγχρονης ελληνικής τέχνης που βρίσκεται σαν καλά κρυμμένο μυστικό μέσα στο μουσείο, στην καρδιά της παλιάς ιστορικής πόλης, στη σκιά του βενετσιάνικου κάστρου, της Φορτέτζας. Η έκδοση ξεκινάει από τις πρώτες εκθέσεις, το 1992, συγκεκριμένα των Γιάννη Μόραλη, Χατζηκυριάκου-Γκίκα, και ολοκληρώνεται το 2017, αναφερόμενη σε 160 εκθέσεις Ελλήνων και ξένων δημιουργών, ατομικές και ομαδικές.

Η συλλογή του μουσείου καλύπτει ένα ευρύ φάσμα της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής πραγματικότητας από το 1950 ως σήμερα. Περιλαμβάνει ακόμα τα έργα του Λ. Κανακάκι (περίπου 50) που προέρχονται από δωρεές του ζεύγους Μπάμπη και Μαρίας Μαραγκού και άλλων συγγενών και φίλων του καλλιτέχνη.

Το παλιό ενετικό κτίσμα που αποτέλεσε στις αρχές του 20ού αιώνα έναν από τους πρώτους βιομηχανικούς χώρους του νησιού, με το εργοστάσιο σαπουνιού που φιλοξενούσε μέχρι τη δεκαετία του '70, σήμερα αποτελεί έναν σύγχρονο μουσειακό χώρο υψηλών προδιαγραφών. Το 1992 λειτούργησε πρώτη φορά ως Δημοτική Πινακοθήκη. Το 1995, το Ρέθυμνο εντάχθηκε στον θεσμό του Εθνικού Πολιτιστικού Δικτύου Πόλεων με συνέπεια την ίδρυση του Κέντρου Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας, που προσανατόλισε τις δραστηριότητες της πινακοθήκης στη σύγχρονη τέχνη. Ένας καινούριος χώρος που συμπλήρωσε την παλιά Δημοτική Πινακοθήκη «Λ. Κανακάκις» και το Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας ώθησε τη δημιουργία του νέου Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης που απέκτησε η Κρήτη. 

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης: Τριάντα χρόνια ενός δυναμικού κέντρου τέχνης Facebook Twitter
Η συλλογή καλύπτει επαρκώς δείγματα της τέχνης του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα μέχρι και σήμερα.

Ενοποιώντας το παλιό κτίριο με τα διπλανά, επανέρχεται ο κτιριακός ιστός στο ιστορικό κέντρο της πόλης σε έναν ενιαίο χώρο περίπου 1.000 τ.μ. Η μορφή του παλιού ενετικού και βιομηχανικού κελύφους αναπτύχθηκε εσωτερικά.

Η δραστηριότητα του μουσείου μέχρι σήμερα είναι αδιάλειπτη, με περιοδικές εκθέσεις, εκδηλώσεις, συνεργασίες, εκπαιδευτικά και μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα για παιδιά και ενήλικες.

Η συλλογή του μουσείου καλύπτει ένα ευρύ φάσμα της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής πραγματικότητας από το 1950 ως σήμερα. Περιλαμβάνει ακόμα τα έργα του Λ. Κανακάκι (περίπου 50) που προέρχονται από δωρεές του ζεύγους Μπάμπη και Μαρίας Μαραγκού και άλλων συγγενών και φίλων του καλλιτέχνη.

«Γεννήθηκα και έκανα τα πρώτα μου βήματα σε ένα σπίτι στην οδό Αγίας Βαρβάρας (τώρα είναι ξενοδοχείο) γεμάτο αγάλματα στην εσωτερική του αυλή. Ήταν τα προπλάσματα του Γιάννη Κανακάκι, του μεγάλου αδελφού της μητέρας μου. Τα φοβόμουν γιατί μου απαγόρευαν να τα αγγίξω (πράγμα που έκανα κρυφά), αλλά και με γοήτευαν. Αυτό το αίθριο, όπως και οι γυαλάδες στις αποχρώσεις του γκρίζου της υγρασίας των δρόμων της παλιάς πόλης, παραμένουν η ισχυρότερη μνήμη των παιδικών μου χρόνων. Δεμένη αθεράπευτα με την πόλη μου, ανέτρεχα στην πολύτιμη ρίζα μου όσο κι αν εργαζόμουν και δρούσα ως πολίτης του κόσμου. Στο ίδιο σπίτι μεγάλωσε ο αγαπημένος μου θείος, ο Λευτέρης Κανακάκις, που έγινε ζωγράφος και μέντοράς μου ως προς τις επιλογές της ζωής μου. Ο θάνατός του το 1985 με συγκλόνισε. Συγκέντρωσα τα έργα του από ολόκληρη την οικογένειά μας, ενώ ήδη κατείχα έναν μεγάλο αριθμό από τη συλλογή του συζύγου μου, ο οποίος παρακολουθούσε και αγόραζε συστηματικά έργα Ελλήνων, και όχι μόνο, καλλιτεχνών. Αυτά ήταν η προίκα της τότε Δημοτικής Πινακοθήκης "Λ. Κανακάκις" που έμελλε να έχει μια ευλογημένη συνέχεια», λέει η Μαρία Μαραγκού.

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης: Τριάντα χρόνια ενός δυναμικού κέντρου τέχνης Facebook Twitter
Περιοδικές εκθέσεις, εκδηλώσεις, συνεργασίες, εκπαιδευτικά και μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα για τα παιδιά και τους ενήλικες είναι κάποιες από τις δραστηριότητες του μουσείου.
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης: Τριάντα χρόνια ενός δυναμικού κέντρου τέχνης Facebook Twitter
Η δραστηριότητα του μουσείου μέχρι σήμερα είναι αδιάλειπτη.
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης: Τριάντα χρόνια ενός δυναμικού κέντρου τέχνης Facebook Twitter
Η είσοδος του μουσείου.

Η συλλογή καλύπτει επαρκώς τα δείγματα της τέχνης του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα μέχρι και σήμερα, από την αφαίρεση και τη γεωμετρικότητα μέχρι τον νεοεξπρεσιονισμό, τη νέα παραστατικότητα, τον μινιμαλισμό, το αντικείμενο στον χώρο, τη γλυπτική και τη γλυπτοζωγραφική, τις συναρμογές, τις εγκαταστάσεις στον χώρο και τα περιβάλλοντα, την εννοιακή τέχνη, τη φωτογραφία, τη δημιουργία έργων επεξεργασμένων στον υπολογιστή. Προσκλήθηκε και φιλοξενήθηκε στην Πινακοθήκη Πιερίδη στην Αθήνα, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Λάρισας, στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάτρας, στο Μουσείο Μπενάκη. Υλοποιήθηκαν προγράμματα και συνεργασίες με φορείς αντίστοιχους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ εκπρόσωποι ιδρυμάτων, θεωρητικοί και καλλιτέχνες από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ συναντήθηκαν στους χώρους της, με τους καλλιτέχνες αλλά και την πανεπιστημιακή κοινότητα. 

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης λειτουργεί στο πλαίσιο του δήμου Ρεθύμνης (Διεύθυνση Πολιτισμού - Τμήμα Μουσείων), με την οικονομική υποστήριξη του δήμου Ρεθύμνης καθώς και με χορηγίες συνεργαζόμενων φορέων, ενώ η πλούσια δραστηριότητά του με τις δράσεις του Εκπαιδευτικού Τομέα και των Εικαστικών Εργαστηρίων, που πραγματοποιούνται στους χώρους του Μ.Σ.Τ. Κρήτης και σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο στην παλιά πόλη για τα μαθήματα κεραμικής και ζωγραφικής, ανανεώνουν διαρκώς τη σχέση του μουσείου, ενός θύλακα παλλόμενου και ζωντανού, με τους ανθρώπους της πόλης του Ρεθύμνου.

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης: Τριάντα χρόνια ενός δυναμικού κέντρου τέχνης Facebook Twitter
Διάδραση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης.
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης: Τριάντα χρόνια ενός δυναμικού κέντρου τέχνης Facebook Twitter
Ο Γιώργος Γυπαράκης.

Προγραμματισμός εκθέσεων 2024 και 2025

Ιανουάριος 2024
Medphoto - Climate wars / Οι πόλεμοι του κλίματος
Επιμέλεια: Πάσκουα Βοργιά, Δημήτρης Κεχρής

Στο πλαίσιο της συνεργασίας του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης με το Φεστιβάλ Medphoto, η προσεχής έκθεση εστιάζει στην κλιματική κρίση και τις κοινωνικοπολιτικές επιπτώσεις. Θα φιλοξενηθούν φωτογραφίες και ντοκιμαντέρ που ερευνούν την οικολογική καταστροφή σε μη δυτικές χώρες μέσα από πατριαρχικούς μηχανισμούς, οικοκτονία, διαπλοκή, προσφυγικό.

Απρίλιος 2024
Δυνατές στον χρόνο
Ρένα Παπασπύρου – Άσπα Στασινοπούλου
Επιμέλεια: Μαρία Μαραγκού

Το αφιέρωμα της γυναικείας ταυτότητας και της ιστορίας των γυναικών της τέχνης ξεκινά δοξαστικά. Δύο ηγετικές φυσιογνωμίες της δεκαετίας 1970 συνεκθέτουν με έργα που ανήκουν στη μόνιμη συλλογή του μουσείου.

Η Ρένα Παπασπύρου και η Άσπα Στασινοπούλου ακολουθούν παρόμοιες πορείες με αυτές που είχαν στη ζωή έως τον θάνατο της Άσπας, τον Αύγουστο του 2017.

Στην έκθεση θα παρουσιαστεί και το κοινό τους έργο, μια performance της Άσπας, ντυμένης με ρούχο-έργο της Ρένας. 

Δύο γυναίκες που ξεπέρασαν τον χρόνο και παρουσιάζονται σήμερα με φρέσκια και επίκαιρη δουλειά.

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης: Τριάντα χρόνια ενός δυναμικού κέντρου τέχνης Facebook Twitter
Ο Νίκος Κεσσανλής σε εγκαίνια του μουσείου.

Οκτώβριος 2024
Γυναικείες υπογραφές από χρόνο σε χρόνο
Επιμέλεια: Κωστής Χρηστίδης

Οι γυναίκες εικαστικοί από τη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης.

Μια καταγραφή της πορείας της τέχνης στο τέλος του 20ού αιώνα και στις πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα.

Απρίλιος 2025
Είσαι ό,τι φοράς
Επιμελητική παρέα: Σταύρος Καβαλλάρης, Μαρία Μαραγκού, Μαρία Παναγίδου

Μια έκθεση για τα στερεότυπα και τις ανατροπές με έργα καλλιτεχνών και σχεδιαστών μόδας. Στο πλαίσιο της έκθεσης, ένα αφιέρωμα στην εμβληματική Σοφία Κοκοσαλάκη.

Φθινόπωρο 2025
Η φύση είναι το έργο
Στον κήπο του Βαγγέλη Παπιομύτογλου

Μια έκθεση-περίπατος στον κήπο του γνωστού μελετητή φυτών Βαγγέλη Παπιομύτογλου. Ο κήπος του διαθέτει σπάνια φυτά, εξαιρετικά κατανεμημένα σε φυτά της Κρήτης, φυτά της Μεσογείου, φυτά του κόσμου.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
Δήμος Ρεθύμνης – Διεύθυνση Πολιτισμού – Τμήμα Μουσείων
Μεσολογγίου 32, 74 100 Ρέθυμνο
Τηλ.: +30 28310 52530, 52689

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συμβιωτικά: Όταν ο οπτικός κώδικας ενδυναμώνει τη συνύπαρξη

Εικαστικά / «Συμβιωτικά» στο ΕΜΣΤ: Πώς επικοινωνούν οι θηλυκότητες στην τέχνη;

Στη νέα ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ οι συμμετέχουσες εικαστικοί δημιουργούν ένα σύγχρονο αφήγημα το οποίο εστιάζει στη διαδικασία επικοινωνίας μέσα από καλλιτεχνικές πρακτικές θηλυκοτήτων στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών

Αλμανάκ / Το Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών. Από τον Σπύρο Στάβερη

"Το νέο μουσείο σχεδιάστηκε για να γίνει η νοηματική πύλη εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο και στην ιστορία των Αιγών, στην ιστορία και τον πολιτισμό των Μακεδόνων, αλλά και στην ελληνιστική Οικουμένη".
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ