Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση για να ανακαλύψουμε ξανά της αξία της ακοής με παιγνιώδη τρόπο

Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση για να ανακαλύψουμε ξανά της αξία της ακοής με παιγνιώδη τρόπο Facebook Twitter
Η εγκατάσταση βρίσκεται στους κήπους Brown Hart του Λονδίνου. Φωτο: Courtesy of Alter-Projects and Yuri Suzuki.
0

Ο σύγχρονος κόσμος υποφέρει από ηχορύπανση. Η ακοή μας υποχωρεί, δε είναι πια οξυμένη, ο βόμβος των επικαλυπτόμενων θορύβων φτάνει στα αυτιά μας σαν βουητό. Όταν φεύγουμε, στη φύση, ακούμε πιο καθαρά, με ευκρίνεια, αναγνωρίζουμε τους ήχους και δίνουμε τη δέουσα προσοχή. Ο σχεδιαστής ήχου και ντιζάινερ Γιούρι Σουζούκι δημιούργησε το Sonic Bloom, μια διαδραστική εγκατάσταση στο Λονδίνο που περιλαμβάνει μια συστοιχία πολύχρωμων σωλήνων ομιλίας σε σχήμα κέρατος μέσω των οποίων οι άνθρωποι μπορούν να επικοινωνούν.

Το Sonic Bloom είναι ένα δίκτυο κόκκινων, κίτρινων και μπλε κεράτων που είναι διατεταγμένα σε σχηματισμό που μοιάζει με ανθισμένο λουλούδι - εξ ου και το όνομα της εγκατάστασης.

Η εγκατάσταση βρίσκεται στους κήπους Brown Hart του Λονδίνου, στην περιοχή Mayfair του Λονδίνου - κοντά στην εμπορική περιοχή Oxford Street της πόλης - όπου θα παραμείνει για 12 μήνες. Μερικά κέρατα είναι στραμμένα προς τα επάνω για να συλλαμβάνουν τους ήχους της πόλης ενώ όσοι επικοινωνούν μεταξύ τους ακούνε τον ήχο ενισχυμένο.

Ο Σουζούκι εξήγησε την επιλογή των χρωμάτων λέγοντας ότι επέλεξε τα βασικά επειδή είναι δυσλεξικός και αυτή η κύρια παλέτα χρωμάτων είναι εύκολα αναγνωρίσιμη. Τα βασικά χρώματα είναι τα αγαπημένα του και αυτοί οι σαφείς διαχωρισμοί των χρωμάτων οι άνθρωποι μπορούν εύκολα να εντοπίσουν το πέρασμα του ήχου. Ο Σουζούκι πιστεύει ότι τα βασικά χρώματα ταιριάζουν σε οποιοδήποτε τοπίο και ήδη έχει κάνει εγκαταστάσεις με γλυπτά σε δημόσιους χώρους και τα βασικά χρώματα δεν έρχονται σε σύγκρουση με τοπία και περιβάλλοντα. Η διάταξη της εγκατάστασης διαθέτει καθίσματα και κέρατα σε διαφορετικά επίπεδα για να διασφαλιστεί ότι άτομα όλων των ηλικιών μπορούν να αλληλεπιδράσουν με το γλυπτό. Ο Σουζούκι το περιέγραψε αυτό ως μια σημαντική πτυχή του έργου.

Το Sonic Bloom είναι ένα δίκτυο κόκκινων, κίτρινων και μπλε κεράτων που είναι διατεταγμένα σε σχηματισμό που μοιάζει με ανθισμένο λουλούδι - εξ ου και το όνομα της εγκατάστασης.

«Προσωπικά πιστεύω ότι ένα άγαλμα που βρίσκεται σε δημόσια σφαίρα δεν δίνει αρκετά τη δυνατότητα για δράση στην κοινότητα», εξήγησε ο σχεδιαστής. «Εάν οι άνθρωποι  χρησιμοποιούν ενεργά ένα έργο, τότε η δημόσια τέχνη έχει ένα νόημα».

Sonic Bloom διαθέτει επίσης ένα ψηφιακό στοιχείο για όσους δεν μπορούν να ταξιδέψουν στον τόπο που έχει εγκατασταθεί στο Λονδίνο. Οι φωνές των χρηστών θα ηχογραφηθούν και θα μετατραπούν σε κινούμενα σχέδια λουλουδιών, τα οποία τελικά θα κοινοποιηθούν σε έναν ιστότοπο όπου οι χρήστες θα μπορούν να τα επιλέξουν και να ακούσουν.

Σχεδιασμένο πριν από την πανδημία, η ιδρύτρια της Alter-Projects, Anne-Laure Pingreoun περιέγραψε πώς ο επείγων χαρακτήρας του μηνύματος του Sonic Bloom έχει ενισχυθεί από την απομόνωση που προκλήθηκε από τους εθνικούς αποκλεισμούς, πιστεύοντας ότι η τέχνη και ο σχεδιασμός μπορούν να αλλάξουν πόλεις, χώρους και μυαλά. «Σήμερα, ειδικά μετά τον covid, είναι πιο σημαντικό από ποτέ να γεμίζουν οι πόλεις με τέχνη, καθώς ο πολιτισμός είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την αναγέννηση περιοχών και εμπορίου», λέει.

Η εγκατάσταση σχεδιάστηκε έτσι ώστε να μπορεί να αποσυναρμολογηθεί και να συναρμολογηθεί εύκολα σε άλλες θέσεις για να αποφευχθούν τα απορρίμματα και έχει βαφτεί με αντιβακτηριακή βαφή.

Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση για να ανακαλύψουμε ξανά της αξία της ακοής με παιγνιώδη τρόπο Facebook Twitter
Φωτο: Courtesy of Alter-Projects and Yuri Suzuki.
Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση για να ανακαλύψουμε ξανά της αξία της ακοής με παιγνιώδη τρόπο Facebook Twitter
Φωτο: Courtesy of Alter-Projects and Yuri Suzuki.
Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση για να ανακαλύψουμε ξανά της αξία της ακοής με παιγνιώδη τρόπο Facebook Twitter
Φωτο: Courtesy of Alter-Projects and Yuri Suzuki.
Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση για να ανακαλύψουμε ξανά της αξία της ακοής με παιγνιώδη τρόπο Facebook Twitter
Ο Γιούρι Σουζούκι. Φωτο: Courtesy of Alter-Projects and Yuri Suzuki.
Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση για να ανακαλύψουμε ξανά της αξία της ακοής με παιγνιώδη τρόπο Facebook Twitter
Φωτο: Courtesy of Alter-Projects and Yuri Suzuki.
Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση για να ανακαλύψουμε ξανά της αξία της ακοής με παιγνιώδη τρόπο Facebook Twitter
Φωτο: Courtesy of Alter-Projects and Yuri Suzuki.
Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση για να ανακαλύψουμε ξανά της αξία της ακοής με παιγνιώδη τρόπο Facebook Twitter
Φωτο: Courtesy of Alter-Projects and Yuri Suzuki.
Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση για να ανακαλύψουμε ξανά της αξία της ακοής με παιγνιώδη τρόπο Facebook Twitter
Φωτο: Courtesy of Alter-Projects and Yuri Suzuki.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ