Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Την γκρίζα περίοδο της Δικτατορίας «αφηγείται» η έκθεση μέσα από μια πλούσια αντιπαράθεση τεκμηρίων, φέρνοντας καθόλου ευχάριστες μνήμες σε όσους έζησαν την εποχή και αποκαλύπτοντας σε όσους γεννήθηκαν αργότερα τη νεότερη ιστορία του τόπου. Φωτ.: ΑρχείΑ της ΕΡΤ
0

Η έκθεση «Κουλτούρες σε αντιπαράθεση, 1967-1974», που διοργανώνει το ΜΙΕΤ σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και το Αρχείο της ΕΡΤ, αποτελεί ένα  κοινωνικοπολιτικό και πολιτιστικό χρονικό της περιόδου από την επιβολή της δικτατορίας των συνταγματαρχών την 21η Απριλίου 1967 μέχρι τον Ιούλιο του 1974 και όσα ακολούθησαν αμέσως μετά, τις πρώτες ενθουσιώδεις εκδηλώσεις, τις πολιτικές εξελίξεις, την επιστροφή Ελλήνων που συμμετείχαν στον αντιδικτατορικό αγώνα στο εξωτερικό, όλα εκείνα που σηματοδότησαν την κουλτούρα της Μεταπολίτευσης και την έναρξη μιας νέας εποχής.

Πρόκειται για μια ιδεολογική περιπέτεια η οποία οριοθετείται από την έναρξη της δικτατορίας, που συμβολίζει το τέλος της μεταπολεμικής εποχής, ενώ ο τερματισμός της επτά χρόνια αργότερα σηματοδότησε το τέλος της μετεμφυλιακής εποχής.

Όσο διήρκεσε το απολυταρχικό καθεστώς των Απριλιανών, η χώρα μπήκε στον γύψο και μια γενιά νέων ανθρώπων που συμμετείχαν ενεργά σε αυτό που αποκαλούμε «άνοιξη της δεκαετίας του ’60» καθηλώθηκε, ενώ ακυρώθηκε κάθε κοινωνικό και πολιτιστικό επίτευγμα, αμαυρώνοντας κάθε αισιόδοξο μήνυμα για ένα μεγάλο κομμάτι της νεολαίας της εποχής, το οποίο ασφυκτιούσε από το συντηρητικό περιβάλλον μιας Ελλάδας που αρνιόταν να προχωρήσει και από έναν κρατικό δεσποτισμό που έβαζε τροχοπέδη σε κάθε δημοκρατική πρωτοβουλία.

Η έκθεση του Μεγάρου Εϋνάρδου διατρέχει τα ιστορικά γεγονότα μέσα από πρωτοσέλιδα εφημερίδων, ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα, επίσημα έγγραφα και άπειρα τεκμήρια από την πνευματική και καλλιτεχνική δυναμική της εποχής, σε αντιπαράθεση με τα επιτεύγματα που διαλαλούσαν οι πραξικοπηματίες, όλα όσα συμπεριλαμβάνονταν στο επίσημο αφήγημα της Ελλάδας της Επταετίας.

Ήταν μια νεολαία που αγωνιζόταν να βρει διεξόδους μέσα από την τέχνη και μέσω της πολιτικής δράσης και της διεκδίκησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που η χούντα τη φίμωσε, καθυστερώντας την ωρίμανση της ελληνικής κοινωνίας. Αυτή την γκρίζα περίοδο «αφηγείται» η έκθεση μέσα από μια πλούσια αντιπαράθεση τεκμηρίων, φέρνοντας καθόλου ευχάριστες μνήμες σε όσους έζησαν την εποχή και αποκαλύπτοντας σε όσους γεννήθηκαν αργότερα τη νεότερη ιστορία του τόπου.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Αφίσα για την ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου Μέρες του ’36, 1972. ΜΙΕΤ, Αρχεία Παραστατικών Τεχνών ΕΛΙΑ, Αφίσες Κινηματογράφου

Όσο διήρκεσε η χούντα έκαναν την εμφάνισή τους δύο αντίρροπες κουλτούρες. Η μία ήταν η κουλτούρα της αδέσμευτης σκέψης, της τέχνης, της έμμεσης αλλά και της άμεσης αντίστασης. Με όχημα τη λογοτεχνία, το θέατρο, τον κινηματογράφο, την εικαστική δημιουργία, κάποιοι αγωνίζονταν να διασώσουν το δημιουργικό και κριτικό πνεύμα.

Κάποιοι άλλοι επιδίδονταν στην αναπαραγωγή της κρατικής προπαγάνδας, στηριζόμενοι σε έναν ανερμάτιστο πατριωτισμό και στην αντι­κομμουνιστική υστερία, προβάλλοντας παράλληλα ένα άνευ προηγουμένου κακόγουστο κιτς ως τέχνη και τη βιτρίνα μιας τουριστικής αρχαιοελληνικότητας ως την εικόνα μιας ευδαιμονούσας χώρας στο εξωτερικό. Στο εσωτερικό βέβαια η προπαγάνδα του καθεστώτος ήταν σαρωτική, από τον δημόσιο λόγο μέχρι τους χώρους της εκπαίδευσης, ευελπιστώντας σε μια νέα γενιά υπάκουων, χριστεπώνυμων ελληνόπουλων.

Ο φόβος της καθημερινότητας, οι ανακρίσεις και τα βασανιστήρια στο ΕΑΤ-ΕΣΑ, το κίνημα του Ναυτικού, οι καταλήψεις της Νομικής και η εξέγερση των φοιτητών του Πολυτεχνείου, η τουρκική εισβολή στην Κύπρο, η άφιξη του Καραμανλή και η επιστροφή των εξόριστων Ελλήνων αποτελούν τη μεγάλη συλλογική μνήμη της δεκαετίας του ’70.

Ακολούθησε η Μεταπολίτευση, φορτωμένη με το τραύμα του κυπριακού ελληνισμού, τις άγριες μνήμες μιας πολιτικά σκοτεινής περιόδου που είχε αφήσει σημάδια στο κορμί και στην ψυχή πολλών, αλλά και με πολύ ενθουσιασμό. Μια μεγάλη γιορτή διέτρεξε ολόκληρη τη χώρα στους δρόμους, στα στάδια και στις πλατείες.

Η έκθεση του Μεγάρου Εϋνάρδου διατρέχει τα ιστορικά γεγονότα μέσα από πρωτοσέλιδα εφημερίδων, ηχητικά και οπτικά ντοκουμέντα, επίσημα έγγραφα και άπειρα τεκμήρια από την πνευματική και καλλιτεχνική δυναμική της εποχής, σε αντιπαράθεση με τα επιτεύγματα που διαλαλούσαν οι πραξικοπηματίες, όλα όσα συμπεριλαμβάνονταν στο επίσημο αφήγημα της Ελλάδας της Επταετίας.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης, Επισκεπτήριο [Μήλος ’68]. Βιναβίλ και κάρβουνο σε χαρτί. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Εξώφυλλο προγράμματος από το έργο …και σύ χτενίζεσαι των Κ. Μουρσελά, Μποστ, Γ. Σκούρτη και Λ. Κηλαηδόνη που ανέβασε το Ελεύθερο Θέατρο (Άλσος Παγκρατίου, Ιούνιος 1973). Το εξώφυλλο το φιλοτέχνησε ο Χ. Μπότσογλου. ΜΙΕΤ, Αρχεία Παραστατικών Τεχνών ΕΛΙΑ, Θεατρικά Προγράμματα

Πιάνοντας το νήμα από την αρχή, παρουσιάζονται τα πρώτα δημοσιεύματα που εξυμνούν την «επανάσταση» της 21ης Απριλίου, φωτογραφίες από παρελάσεις, επιδείξεις μόδας, καρικατούρες αρχαιοελληνικού κλέους, προπαγανδιστικές αφίσες δίπλα σε μία του ΠΑΜ (Πατριωτικού Αντιδικτατορικού Μετώπου), στιγμιότυπα από τη δίκη της Λαϊκής Πάλης στη Θεσσαλονίκη, η Μελίνα Μερκούρη έξω από την ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο, η μεγαλειώδης κηδεία του Γιώργου Σεφέρη τον Σεπτέμβρη του 1971 στην Αθήνα.

Κι ενώ μια σειρά από εξώφυλλα δίσκων βινυλίου παραπέμπει στην ιστορία της ελληνικής μουσικής με έργα του Νέου Κύματος, του Μαρκόπουλου, του Ξυλούρη, του Σαββόπουλου και του Χατζιδάκι, σε κάθε βήμα του ο επισκέπτης έρχεται σε επαφή με έργα ζωγραφικής και γλυπτικής που αντανακλούν το ελεύθερο πνεύμα των νέων καλλιτεχνών της εποχής.

Μία ξυλογραφία του Στρατή Τσίρκα από τον Γιώργη Δήμου και ένα γλυπτό του νεκρικού χεριού του Γιώργου Σεφέρη από τον Γιάννη Παππά συμβολίζουν καταφανώς τη δίψα για ελευθερία της σκέψης μέσα από δύο εμβληματικές προσωπικότητες των ελληνικών γραμμάτων. Παραδίπλα, αντίτυπα των ιστορικών εκδόσεων του Κέδρου «Δεκαοχτώ Κείμενα» του 1970 και «Νέα Κείμενα» του 1971, η απάντηση των Ελλήνων λογοτεχνών στη λογοκρισία, αλλά και ένα τυπογραφικό δοκίμιο του Σεφέρη με χειρόγραφες διορθώσεις του Τσίρκα στο ποίημα «Οι γάτες τ’ Αϊ-Νικόλα», όπως και επιστολή του Ρίτσου στον Τσίρκα από τη Σάμο όπου βρισκόταν σε κατ’ οίκον περιορισμό.

Θεατρικά προγράμματα από παραστάσεις όπως το «Μάνα Κουράγιο» του Μπρεχτ, τελευταία παράσταση της Κατίνας Παξινού, το «Ε… νοικοκυραίοι!» του Ανδρεόπουλου από το Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο των Στέφανου Ληναίου - Έλλης Φωτίου, η «Όπερα του ζητιάνου» από το Ελεύθερο Θέατρο αλλά και η αφίσα της επιθεώρησης «…και συ χτενίζεσαι» που άφησε εποχή∙ τέλος, προγράμματα του θρυλικού «Μεγάλου Τσίρκου» του Καμπανέλλη από τον θίασο Καρέζη - Καζάκου.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης, Δικαστές, 1970. Μελάνι και μολύβι σε χαρτί. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης

Φυσικά τα εκθέματα συμπεριλαμβάνουν εκδόσεις του αντιδικτατορικού αγώνα των εξόριστων Ελλήνων ανά την Ευρώπη, όπως το πέμπτο τεύχος του περιοδικού «The Greek Report» (Λονδίνο, Ιούνιος 1969), με τον Αλέκο Παναγούλη στο εξώφυλλο, και το πρωτοσέλιδο της εβδομαδιαίας εφημερίδας «Ελεύθερη Ελλάδα» που εκδιδόταν στη Ρώμη. Ωστόσο, ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχουν τεύχη από περιοδικά που τυπώνονταν μέσα την Ελλάδα, όπως το πρώτο τεύχος του «Αντί» το 1972 ή το δεύτερο τεύχος της «Ξαστεριάς» του 1973 από τη Φοιτητική Ένωση Κρητών Φοιτητών.

Επίσης παρουσιάζεται φωτογραφικό υλικό από το Πολυτεχνείο, με περισσότερο ή λιγότερο γνωστές εικόνες φωτορεπορτάζ, αλλά και τα πρωτοσέλιδα της επιστροφής του Κωνσταντίνου Καραμανλή, όπως και άλλων από την εξορία, φωτογραφίες από το δράμα της Κύπρου και ζωγραφιές Κυπριωτών μαθητών δημοτικού από αγγλική έκδοση ημερολογίου της Εθνικής Τράπεζας. Η τελευταία αυτή ενότητα της έκθεσης συνοδεύεται ηχητικά από τη Μαρία Φαραντούρη να τραγουδάει το «Γελαστό παιδί» και τον Αντώνη Καλογιάννη να τραγουδάει «Τα σφαγεία» στη μεγαλειώδη συναυλία που έδωσε ο Μίκης Θεοδωράκης για την Κύπρο στο Στάδιο Καραϊσκάκη στις 9 Οκτωβρίου 1974 και κατέγραψε στο ντοκιμαντέρ «Τα τραγούδια της φωτιάς» ο Νίκος Κούνδουρος. Είναι μια παράμετρος ιδιαίτερης συγκινησιακής φόρτισης, που για όσους έζησαν τα γεγονότα φέρνει μνήμες ανάτασης, κάτι που, έστω και με έναν «σκηνοθετημένο» τρόπο, δεν μπορεί παρά να μεταδίδεται και στους νεότερους επισκέπτες της πολύτιμης αυτής έκθεσης.

Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Κατάληψη της Νομικής Σχολής, Φεβρουάριος 1973. Αρχείο ΕΡΤ, Συλλογή Αριστοτέλη Σαρρηκώστα
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Τζούλια Ανδρειάδου, Το σφάγιο, 1973. Ακρυλικό και κολάζ σε μουσαμά. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Αφίσα του δικτατορικού καθεστώτος που προπαγανδίζει τη «στοργή στο λαό» που επιδεικνύει το καθεστώς μέσα από τα έργα ανασυγκρότησης και προόδου. ΓΑΚ, Αρχείο Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Προπαγανδιστική αφίσα του δικτατορικού καθεστώτος για την απόσβεση των αγροτικών χρεών, 1968. ΓΑΚ, Αρχείο Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Σκίτσο του Αλέξη Κυριτσόπουλου (Kiro) από το βιβλίο του Ελλάς, αν έτσι προτιμάτε, που εξέδωσε η Ένωσις των εν Παρισίοις Ελλήνων Σπουδαστών (ΕΠΕΣ). Αρχείο Αλέξη Κυριτσόπουλου
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Προπαγανδιστική αφίσα που παρουσιάζει το απριλιανό πραξικόπημα ως συνέχεια των αγώνων του έθνους. ΓΑΚ, Αρχείο Άγγελου και Κωνσταντίνου Καλκάνη
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Προπαγανδιστική αφίσα του 1971 για την επέτειο των 150 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, η οποία προβάλλει το ιδεολόγημα πως το πραξικόπημα αποτέλεσε τη συνέχεια του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα. ΓΑΚ, Αρχείο Γενικής Γραμματείας Τύπου και Πληροφοριών
Μια έκθεση μνήμης και αφύπνισης για την εποχή που η Ελλάδα βρισκόταν στον γύψο Facebook Twitter
Δημοσθένης Κοκκινίδης, Γυναίκα και ανδρείκελο [11/73]. Μονοτυπία σε χαρτί. ΜΙΕΤ, Συλλογή Έργων Τέχνης

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Κουλτούρες σε αντιπαράθεση, 1967-1974» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαριχουάνα στοπ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ψαλιδισμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Με αφορμή τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα, η LiFO σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους παρουσιάζει άγνωστα ντοκουμέντα που αφορούν τη λογοκρισία της επταετίας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Δημήτρης Παπαχρήστος

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Παπαχρήστος: «Το μόνο που θέλαμε ήταν να αλλάξουμε τα πράγματα με όπλο τη νεανική μας τρέλα»

Γεννήθηκε στην Εύβοια, ζει στα Εξάρχεια. Δημοσιογράφος, συγγραφέας και ραδιοφωνικός παραγωγός, υπήρξε εκφωνητής του ραδιοφωνικού σταθμού του Πολυτεχνείου κατά την εξέγερση του Νοέμβρη του 1973 και δεν σταμάτησε ποτέ να αγωνίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Άκου την επιστήμη / Τάσος Σακελλαρόπουλος: «Ο στρατός και ο θρόνος ήταν οι ρίζες του κακού της Δικτατορίας»

Η εποχή μας και τα «φαντάσματα» του Μεσοπολέμου. Ο ιστορικός και υπεύθυνος των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, Τάσος Σακελλαρόπουλος μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ